Algemeen > Wim Mesu
De NS bovenleidings-draadspanner
Falkenberg:
Hoe veel werk is het om deze afspanning werkend te maken? Bij Sommerfeldt kun je een veer inbouwen die de draad op spanning brengt. Is dat hiermee ook mogelijk?
dirkjan
Menno:
--- Citaat van: WimM op 06 december 2011, 00:12:03 ---Want ik ben beslist niet alwetend. Verre van dat zelfs.
--- Einde van citaat ---
Ik ook niet hoor ;) Daarnaast hebben foto's nogal de neiging om sommige dingen vertekend te laten zien, of gaan we twijfelen omdat we ineens zoveel overzicht hebben.
--- Citaat van: WimM op 06 december 2011, 00:12:03 ---Hoi
Ha, dat bedoel ik. Weet je dat zeker, dan wil ik dat graag zien, waarom, met bewijs s.v.p..
--- Einde van citaat ---
Helemaal zeker weet ik het niet, en anders zal het wel een kwestie zijn van 'de uitzondering bevestigt de regel': voor het bovenleiding-artikel op m'n eigen website ben ik ook van alles wezen bekijken, en vooral door m'n foto's gaan bladeren, en dan zie je ineens de meest fantastische constructies.
In ieder geval: ik krijg het idee dat de bevestigingsbeugels van de geleiding voor het gewicht wat te hoog zitten (zowel de bovenste als de onderste)
Dat baseer ik vooral op deze foto (op andere foto's stond de afspan-inrichting er toch minder duidelijk op dan ik dacht)
http://www.m-voorloop.nl/benelux/bovenleiding-afspanning.jpg (let op! 1250 x 833, 159 kb)
Interessant is ook de wijze van geleiding van het gewicht: ik ken eigenlijk alleen de versie met 2 geleide-stangen aan de zijkanten van het gewicht, en heb die versie met 1 stang aan de achterzijde pas net voor het eerst duidelijk bekeken ::)
Totty:
Hoi Wim.
Heb ze vaak gezien en ook wel op foto's staan. Moet alleen nog leren hoe ze naar jou te sturen. Zag op mijn foto's dat deze afspan inrichtingen ook voor de hangdraad werder gebruikt, de bovenste draad. Maar ze kwamen vaker bij de rijdraad voor.
Eventueel zijn er meer foto's beschikbaar.
Groet, Fred.
Totty:
--- Citaat van: Menno op 06 december 2011, 21:46:05 ---In ieder geval: ik krijg het idee dat de bevestigingsbeugels van de geleiding voor het gewicht wat te hoog zitten (zowel de bovenste als de onderste)
Dat baseer ik vooral op deze foto (op andere foto's stond de afspan-inrichting er toch minder duidelijk op dan ik dacht)
--- Einde van citaat ---
De hoogte van de gewichten was afhankelijk van de buiten temperatuur. Des te warmer, des te lager hangen de gewichten. De rijdraad is van koper met een hoog uitzettingsvermogen. Bij hoge temperaturen hangen de gewichten dus tot op de grond.
Die koperdraad kun je beter niet stelen, er staat nogal hoge spanning op.
Groetjes, Fred.
Menno:
Uh ja, dat snap ik ook wel: ik had het ook niet over het gewicht zelf.
Ik heb het over de beugels die de geleidings-stang voor het gewicht met de mast verbinden: op de paar foto's die ik kan vinden zitten die beide lager aan de mast dan op het exemplaar van de topicstarter.
Het klopt dat de rijdraad over het algemeen de enige afgespannen draad is, maar ook de hangdraad afspannen is tegenwoordig normaal (ik had het echter nog nooit op een regulier baanvak gezien: tot nu toe alleen op de HSL gezien)
Belangrijk detail overigens bij dubbele afspanning: een extra paar trek-ankers inclusief betonblok.
Belangrijk detail in het algemeen: de afgespannen rijdraad hangt vaak een aardig stuk hoger dan de reguliere rijdraad: zodra de nieuwe leiding 'ingevoegd' is boven het spoor, verlaat de 'oude' leiding door schuin omhoog te lopen richting het afspanwiel.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/bovenleiding-afspanning2.jpg
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie