Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Lima VIRM, reservekoppeling, waar verkrijgbaar?

(1/4) > >>

trainman:
Hallo, ik heb een Dubbeldektrein VIRM uit de tijd van Lima, maar de koppelingschacht is altijd een probleem. Te zwak, zodat bij een kleine aanrijding of ontsporing de koppelingen vrij snel afbreken. Ik heb wel zelf wat in elkaar geprutst, maar dat is pas kapot gegaan, zodat ik nu op zoek ben naar een set reserve koppelingen voor dit treinstel. Volgens mij zijn de koppelingen van het nieuwe treinstel van Rivarossi hetzelfde als bij de oude Lima trein, maar dat weet ik niet zeker. Ook zou er bij de nieuwe VIRM een reservesetje bijgeleverd worden.
Weet iemand waar ik zo'n reservesetje koppelingen ergens kan bestellen of hoe ik er aan kan komen? Of heeft iemand nog wat op zolder of in de kelder liggen? Bij voorbaat bedankt.

Sander.:
...of gooi de oude koppelingen weg en plak er een Symoba of Fleischmann of ...   kortkoppelmechanisme onder. Kun je echt kortgekoppeld rijden en is het spul gelijk niet meer zo ontsporingsgevoelig. (met name het eerste rijtuig na de motorwagen)



mvg

Sander

trainman:
Bedankt voor deze suggestie, Sander. Dat kan inderdaad ook. Welke kortkoppeling is er gebruikt op de bijgaande foto? Zijn er kortkoppelingen, die als beste aan te bevelen zijn? Of het makkelijkst aan te brengen? Ik heb wel eens koppelingen van Symoba ergens onder gezet. Maar misschien gaat het met Fleischmann ook goed. Nogmaals bedankt.

Sander.:
Uit het hoofd zeg ik: rechts (motorwagen) kleine Symoba met ingekorte schacht en links een grote Symoba.
Welk merk het best geschikt is hangt af van het type rijtuig waar ze voor gebruikt gaan worden. Symoba versus Fleischmann verschilt behoorlijk qua constructie en daarmee toepasbaarheid.
Ik heb beide merken op voorraad en bekijk dan per geval welke het best geschikt is.

mvg

Sander

Olaf:
Over het hele treinstel de kleine Symoba's met de kortste schacht en Fleischmann profi koppeling monteren. Mijn zesdelige VIRM rijdt er prima mee, ook geduwd.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie