Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:54:40
lengte blok en bezetmelders door Ronaldk
Vandaag om 20:52:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 20:40:52
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:26:07
3,51° ofzoiets 😉 door kar
Vandaag om 20:15:32
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
  

Auteur Topic: (Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden  (gelezen 4734 keer)

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Kan iemand me op weg helpen welke centrale(s) de meest gangbare is (zijn) voor digitaal te rijden.
Ben namelijk bang om als leek iets aan te schaffen wat misschien al weer is achterhaald.
Het is voor een gelijkstroom baan...  Ik zie verschillende merken vaak voorbij komen, maar weet niet wat van elk de voor of nadelen zijn. Waar moet ik zoal op letten bij aanschaf?

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2011, 19:40:53 »
Om een enigszins objectief antwoord te krijgen op de vraag wat de meest gangbare centrale is zou je een poll moeten starten met als vraag: "welke centrale gebruik jij?"

Om te bepalen welke keuzes je daarbij moet geven kun je waarschijnlijk in de encyclopedie wel een lijst vinden van gebruikte centrales.


Het tweede deel van je vraag is erg subjectief en zal leiden tot een stortvloed aan antwoorden waar je precies NUL mee opschiet omdat het allemaal persoonlijke meningen zijn, gebaseerd op individuele situaties.


Je zult je echt moeten verdiepen in de materie, bepalen wat je zelf wilt aan functionaliteit en dan vervolgens zelf de keuze maken die het best bij jouw wensen past.


Succes!

Gerard

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #2 Gepost op: 04 december 2011, 21:25:29 »
Een meest gangbare centrale is er waarschijnlijk niet echt.

Zelf zou ik inmiddels niet meer kiezen voor een rode Multimause, vanwege de omwegen die je daarmee moet nemen om de nieuwere decoders te programmeren (de Multimaus kan geen CV's hoger dan 255 programmeren)

Helaas kom je daarmee, als je toch bij een Multimause wil blijven, uit bij een draadloze variant.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2011, 21:32:28 »
Beetje off topic.

Citaat
(de Multimaus kan geen CV's hoger dan 255 programmeren)

Is dit niet een optie?

http://tt.borrmanns.de/index.php?nav=0;0&cont=software2

On topic :)

Dan naar de vraag...

Als je weinig ervaring met digitaal hebt is zo'n Roco muis toch wel prettig in gebruik.
Niet al te moeilijk, en prettig in gebruik is me opgevallen.
Ergens een begin set kopen waar ie in zit en rijden...
Met een interface kun je die zelfs koppelen aan je PC en Koploper....
Mocht je de muis ontgroeien zet je hem op Marktplaats en koop je een andere centrale...

Maar bovenstaand is subjectief :)

Robert



MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2011, 21:42:45 »
het bedrag wat je uit wilt geven is ook een parameter. Een multimaus is niet alles,
maar je hebt een complete set voor 70 euro max. Dan kun je lekker uitzoeken wat je echt wilt
hebben en makkelijk vindt.

Het volgende nivo zit op een paar honderd euro.

Heb zelf een Lenz 100, multimaus en een pro. Een ding van de multimaus: de klik-nul.
Dat heeft de Lenz niet, en dat is op momenten onhandig.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2282
  • Bnlx treinendokter.
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2011, 21:54:54 »
Daarnaast zijn de huidige centrales purpose build (functiegericht ? ken het Nederlandse word er niet voor  ::) ) computers die door de fabriek vaker of minder vaak worden geupdate, en dus weer een 'alles' kunnen.

Je geeft aan dat je een gelijkstroom baan hebt. Op het moment dat je digitaal gaat zijn begrippen als gelijkstroom en wisselstroom eigenlijk niet meer van toepassing.
De digitale spanning (of signaal) heeft eigenschappen uit beide werelden, en het signaal wat je specifiek voor tweerail hebt, is indentiek aan de drierail. Hier heb je te maken met de taal die gebruikt wordt tussen de centrale en decoders.
Mijn centrale stuurt tegelijk en met dezelfde informatie een 2rail HOe en 3rail Ho baan aan.

Waar je op moet letten of voor jezelf moet bepalen, is:
1 Met hoeveel treinen wil je beginnen te rijden?
2 Wil je ook wissels digitaal aansturen?
3 Wil je eventueel een computer gebruiken voor de aanturing?
4 Hecht je je aan een merk, of wil je vrij zijn om apparaten van verschillende frabikanten te gebruiken?

ad 1:
Veel starter centrales zijn beperkt in het aantal loks dat ze tegelijk aan kunnen sturen.
Heb je erg veel loks dan is een centrale die met plaatjes werkt weer handig, dan hoef je geen adressen te onthouden.

ad 2:
Wissel besturing is bij starter centrales niet mogelijk, of lastig.
Grote centrales kunnen dit wel en kunnen soms ook grafisch helpe met het omzetten van de juiste wissel.

ad3:
Starter centrales hebben standaard geen computer aan sluiting.
De groter centrales meestal wel, maar bekijk ook welke software je wil gebruiken.

ad4:
Sommige digitale systemen zijn gesloten. Dit betekent dat je alleen apparaten kan gebruiken die door deze fabrikant gemaakt zijn.
Andere systemen zijn of open, of gebruiken een industrie standaard. Dan kun je ook makelijker andere apparaten van andere 'open' fabrikanten gebruiken.

Grotere centrales die gangbaar zijn in Nederland maar ook in het buitenland zijn bv (en echt in willekeurige volgorde)
Uhlenbrock Intellibox 2
ESU Ecos2

Kleinere centrales met veel uitbreidings mogelijkheden:
Roco Multi mouse
Zimo MX centrales

Daarnaast zijn er centrales met specifieke voordelen:
Viessmann Comander
Trix\Marklin Command Station
De Raptor

Nou dan denk ik dat je voorlopig weer verder kunt.
Uiteindelijk zal de keus volledig van jezelf afhangen. Dingen als verkrijgbaarheid bij de lokale dealer, en de support die je daar krijgt kunnen zeker in het begin een belangrijke factor zijn.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2011, 22:17:49 »
Kleinere centrales met veel uitbreidings mogelijkheden:
Roco Multi mouse
Zimo MX centrales

Ik zou hierbij ook de SET 100 van Lenz willen zetten.


Marius
Marius

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15390
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2011, 22:26:02 »
Of set 90, is net zo goed... alleen heeft die een draairegelaar ipv drukknoppen bij de 100. Hoewel ik beide heb is de LH90 met draaiknop wel heel erg fijn bedienbaar :)

Heb zelf een Lenz 100, multimaus en een pro. Een ding van de multimaus: de klik-nul.
Dat heeft de Lenz niet, en dat is op momenten onhandig.

fred

Niet helemaal correct... de LH90 (knop) heeft een schakelaar met middenstand, en de LH100 heeft een knop waarmee je altijd in de "middenstand" terug kunt. Ik heb met de Multimaus gereden en vind juist die midden"klik" helemaal niet fijn omdat die in mijn ogen wat vaag is. Maar misschien is het net wat je gewend bent ;)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #8 Gepost op: 04 december 2011, 22:55:52 »
Ronald,

I stand corrected, met de Lenz 90 had ik problemen met netjes terug naar nul. Kan sleet zijn,
maar ik vond het niet prettig. De draadloze multimaus wint het voor mij.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #9 Gepost op: 04 december 2011, 23:30:53 »
Vergeet ook de Intellibox Basic niet als kleinere centrale ; ondersteunt vrijwel alle protocollen en heeft een computer-interface reeds aan boord.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #10 Gepost op: 04 december 2011, 23:52:33 »
Ik ben zelf ook een herstarter en heb voor de Intellibox Basic gekozen, omdat ik meer dan 2 treinen wilde rijden en zeker wist dat ik m'n baan aan een computerbesturingsprogramma te hangen. Hij is relatief goedkoop (met een beetje geluk ± 200 euro) en werkt erg prettig, omdat je ook Nederlandstalige menu's hebt en gewoon een USB poort erop hebt zitten. Ook kan je hem makkelijk voorzien van bezetmelders omdat er twee LocoNet poorten op zitten. Nog een voordeel is dat je aparte uitgangen hebt voor een programmeerspoor waar je je digitale treinen op kunt testen en programmeren.

Als eerste had ik een Piko 1 met afstandsbediening (die zat in een NS ICE 3 startset), dat werkt toch wat minder prettig omdat je nooit precies weet hoe hard je treinen rijden en dat is bij meer dan 1 trein al vervelend. Naar de Multimaus heb ik niet echt gekeken.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #11 Gepost op: 05 december 2011, 00:09:46 »
Laat ik dan even de Digitraxx DCS51 als start-centrale opperen! Met Loconet, want van de uitvinders ervan!

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2011, 11:24:50 »
Hartelijk dank voor alle adviezen.

Daar ik van af de grond alles moet gaan opbouwen zal het niet voor de hand liggen om binnen korte tijd  gelijk met meerdere treinen te gelijk te gaan rijden, ik vermoed zelfs dat als de kleine spoorbaan (4x5m) gereed is om er op te rijden dat het rijden zich dan zal beperken tot 2 treinen die tegelijk rijden.

Alles overwegende ben ik voornemens om te beginnen met de Roco multimaus.
Voordeel van de mulitmaus is dat met een geringe uitgave wel  al ervaring kan worden opgedaan met digitaal rijden en ik zal naar gelang de baan vorm krijgt zien op welk ander systeem ik eventueel  - indien nodig – dan zal overstappen.

Nogmaals hartelijk dank !

Peter

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2011, 14:59:18 »
Gezien wat je wilt gaan doen denk ik dat het een verstandige keuze is. Heb zelf een intellibox en op een losse baan een Multi mause van Roco. De laatste gebruik ik vaker en met veel plezier.
groetjes Dion

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:(Herstarters vraag) Wat is thans de meest gangbare Centrale voor Digitaal rijden
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2011, 15:02:00 »
Google even rond.
Vaak zie je losse Multimaussets die uit een totaalset komen die niet verkoopt.
Dan splitst de leverancier de set  in losse loc, wagens en multimaus.
Ik heb ze al gezien (nieuw) voor 60 Euro in Nederland.

En eventueel een ander systeem in de toekomst.
Je kunt ook aan uitbreiden met koploper denken.
Maar eerst maar eens ervaring met de multimaus opdoen.
Ik ben in ieder geval benieud naar je ervaringen.