Materieel > Materieeltests

Roco NS 600 h0

(1/5) > >>

Materieeltest:
Roco, NS 600, schaal h0
Door: Arjan Meeuwenoord

Geschiedenis
De loc's van de serie 600 zijn een serie als vervolg op de serie 500, gebouwd tussen 1955 en 1957, verschil tussen de serie 500 en 600 is dat de serie 600 een treinrem heeft en daardoor de hele trein kan beremmen, in tegenstelling tot de serie 500, die een rangeerrem heeft. De loc's kwamen in dienst in een groene kleurstelling met gele band, in het kader van spoorslag '70 werd de loc gehuisstijld in het nog hedendaagse NS geel/grijs. De loc's van de serie 500 zijn in de jaren '80 gesloopt, de 521 is in dienstvaardige staat bij de SGB, de 532 hetzelfde, maar dan bij de VSM, van de serie 600 rijden nog diverse exemplaren, te weten een enkeling bij RailPro, enkele bij Strukton, en het grijs/gele vijftal van Rotterdam Rail Feeding. Al met al komt het einde behoorlijk in zicht, geniet er dus nog even van. Er zijn diverse locs bewaard gebleven bij museumbedrijven.

Het Model

Het model, direct uit de doos

Model ziet er prima uit, het is de derde gele 600 die Roco uitbrengt, het begon met de 657 in de jaren '80 met het veel te lichte grijze kleurtje, daarna de 622, met de nimmer correcte gele lantaarns maar wel in de juiste kleuren, en nu, de 634, die in principe correct is, zwarte lantaarns, blauw zwaailicht, dit maakt de loc inzetbaar in de jaren '80, leuk detail is dat alle gele versies van de Roco 600'en ieder in een doos met een andere stijl zijn geleverd.

Eigenschappen
Loc loopt prima, zoals we gewend zijn van Roco, de loc kan een aardig treintje trekken maar heeft met 15 VAM wagons toch wel moeite, maar dat is ook wat aan de flinke kant. Een mooie bakkentrein met een stuk of 10 E'tjes (de open bakwagens van het bietenvervoer) kan de loc absoluut trekken. De loc heeft een vliegwiel wat voor een geringe uitloop zorgt en het model ook over de vuile stukjes van de modelspoorbaan sleept. De loc heeft 2 witte lampjes, uiteraard lichtwissel met de rijrichting; jammer is dat het seinbeeld aan de radiatorzijde niet correct is omdat de loc dan tegelijkertijd een omgekeerd L-sein geeft en met de linker bovenpit een rood sluitsein imiteert, iets wat niet samengaat, bij mij valt het bij digitaal gebruik direct op, bij analoog valt het vast niet of nauwelijks op. Ik heb de lampjes met lampjesverf geel gemaakt, iets wat het lichtbeeld absoluut ten goede komt, het standaard wit vind ik persoonlijk niet zo mooi. Bijkomend voordeel is dat de verlichting gelijk niet meer aan de felle kant is zodat je niet hoeft te rommelen met CV's

Decoder
Toen ik de loc aanschafte, nam ik er gelijk een Uhlenbrock decoder bij, deze was door mijn onhandigheid geen lang leven beschoren dus was een van mijn 2200'en zo vrij om een Lenz 113XF decoder te doneren, de loc rijdt hier goed mee, de loc zal vast nog beter lopen met decoders met allerlei andere 'fratsen' zoals cruisecontrol etc. Maar die decoders heb ik niet dus dat kan ik niet testen.


Het binnenwerk, rechts zetelt de decoder aansluiting, het enige wat veranderd is binnenin.


En een decoder is zo geplaatst!

Verzorging
Loc zit in een verpakking van piepschuim, zoals standaard bij roco met een kartonnen doos in de nieuwe roco stijl, geheel donkerblauw. Je kunt de loc uit zijn verpakking hijsen met het folie wat om de loc zit. Wel oppassen dat je geen schade maakt.

Overig
Jammer dat Roco nog geen andere constructie heeft bedacht voor het verwijderen van de kap, je moet de radiator verwijderen door met een tang de buitenzijden zachtjes in te drukken, iets wat met een nieuwe loc met stug plastic niet echt vlot gaat, een beschadiging is gauw gemaakt.


Op haken en luchtslangen na alle losse onderdelen gemonteerd.

Conclusie
Prima model van Roco, loc ziet er veel levendiger uit na het plaatsen van de losse onderdelen, men heeft wat extra beugels voor op de radiator meegeleverd en wat lantaarn houders, verder precies wat er op het model moet, wat betekent dat je goed moet zoeken als een onderdeeltje wegspringt. Ik hoop dat Roco in de toekomst nog eens een versie uitbrengt zonder de lantaarns, maar met de latere 'fietslichten', zoals die ook op de foto te zien zijn.

Leuk is ook om het model wat te verfraaien, ik heb de klemmetjes van de drijfstangen rood geschilderd, voorzichtig met een puntje (bijv. een tandenstoker) indopen in de verf en dan aanbrengen op de klemmetjes, in het echt waren ze dan niet mooi rood, rood met zilverkleurige klemmen zeker niet. Ik ga het zwaailampje ook vervangen door een rode, wat 'm langer inzetbaar maakt, wellicht plaats ik er ook ooit nog eens een NS vignet op

De Details:

Algemeen
Merk: Roco
Type: NS 600 (Bedrijfsnr. 634)
Schaal: H0
Tijdperk: 4 & 5
Catalogusnrs: 63955 (2RA) 69955 (3RD)
Frame: Metaal
Opbouw: Kunstof
Gewicht: +/- 200 gram Min.
Radius: Roco R2 (358mm).
Koppeling: Standaard beugelkoppeling gemonteerd, roco kortkoppeling bijgevoegd in de doos.
Prijs: Ca. 110/115 Euro (Januari 2006)

Testuitvoering: 2 rail gelijkstroom analoog, decoder later geplaatst
Stroomafname: Neemt stroom af via alle wielen. Motor: Roco gelijkstroom motor met vliegwiel, zoals toegepast in diverse kleine rangeerlocjes waaronder de sik (Art. nr. 43677)
Verlichting: Frontseinen,Omgekeerd L-sein, Lichtwissel wit/wit
Decoder: Digitaal voorbereid, decoder later geplaatst
Krachtoverbrenging: div. tandwielen, wormwiel.

Vliegwiel: Ja
Trekkracht: Voldoende

Demontage:
Slecht, radiator moet verwijderd worden, gaat zeer moeilijk, daarna is met enig gewrik de kap eraf te halen, pas vooral op dat je, nadat je evt. een decoder hebt geplaatst, de kap er voorzichtig weer opdoet Zelf aan te brengen onderdelen: Diverse trappetjes, luchtslangen etc.

Maten
Lengte over de buffers:105 mm (De loc is in de lengte +/- 1:85)
Hoogte:45,5 mm (De loc is in hoogte +/-1:83)
Breedte: 31 mm
Wieldiameter: Ca. 9 mm

Rijeigenschappen
Vmax: instelbaar (bij digitaal gebruik)
V voorbeeld: 30 km/h
Vmin:[/b] instelbaar (bij digitaal gebruik)

Tijdperk indeling volgens NEM 818
Bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html

Fotoverantwoording:
Foto's van het model: Arjan Meeuwenoord
Foto's van het grootbedrijf: Tedo Barthen
Overige info: boek "Diesellocomotieven in Nederland" uit. De Alk, ISBN 90-6013-089-8

Geoffrey Korstanje:

--- Citaat van: KNed ---Lees net de beschrijving van deze loc.
Ik heb hem zelf niet maar wat ik wel veel gehoord heb is dat deze loc een slechte stroomafname zou hebben.
In het verslag staat dat dit goed is, is dit tegenwoordig verbeterd?

Koen
--- Einde van citaat ---
Ik heb deze versie ook, en ook de groene 521 en beide hippelen prima.

Esperopt:
Heb deze versie, en nog 3 andere (oudste uit 1997). Alle rijden prima, geen gestotter op wissels of wat dan ook, zonder eigen aanpassingen. Het mooie aan deze loc's vind ik, behalve dat ze mooi zijn, de prima rijeigenschappen, heel langzaam kunnen rijden, en natuurlijk de daarbij langzaam bewegende aandrijfstang aan de buitenkant van de wielen.

manuelspot:
Ik heb ook een hippel van Roco de 521. Dat is de laatste groene. Bij mij reed die wel heel slecht. Ik heb daarom op de voorste twee wielen nieuwe contacten gemaakt en heb de middelste as verend gemaakt.
Nu rijd mijn Hippel helemaal vantasties kan ik wel zeggen.

Manuel

manuelspot:
Ik heb een stukje op mijn site gezet ondertussen. Hier is te zien wat ik aan mijn hippel heb verbeterd.

http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/kleineverbouwingen.htm

Manuel

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie