Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.  (gelezen 38876 keer)

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Gepost op: 28 november 2011, 22:41:19 »
Hallo iedereen, ik ben nieuw hier, Ik ben Daniël, 26 jaar oud en sinds een paar maanden druk met een modelbaan.

Het is gekomen via een vriend van mij die een mooie verzameling Fleischmann treinen heeft en toevallig een digitale startset had liggen. Verbijsterd over de mogelijkheden en op zoek naar een nieuwe hobby was dit de klik.

Ik heb beperkte ruimte en het is mijn eerste baan dus wellicht zullen jullie denken alweer een rechthoek. De tafel die ik kwijt kan is 244x122, lekker standaard. Allereerst wilde ik een polderbaan bouwen, maar dat is te plat en ging het toch niet helemaal worden.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Zuid Limburg daar heb ik 6 jaar gewoond, mijn ouders wonen er nog steeds (langs een aftakking van het miljoenenlijntje) en het landschap met heuvels, hellingen, tunnels, bos, boerderijen en mergel afgravingen is heel divers en biedt een mooi perspectief voor mijn toch niet al te grote baan.

Ik rijdt met treinen die me bevallen, tijdperk 4, DB, ik ben geen purist, weet er ook niet zoveel van, maar als ik het maar mooi vind. Ik zorg wel dat de loc-wagon combinaties kloppen. Dus reken me daar niet op af, ik ben hierin echt nog een beginneling. Ik heb nu 3 treinen, een flm e141, een V200 021 (dan is het eigenlijk geen V geloof ik) en een startset locje BR 53 7752, waar ik overigens toch erg aan gehecht ben, omdat het zo leuk rijdt op de baan.

De baan heb ik gebouwd met fleischmann profi rails, die ik (wist ik veel) voor 30 tientjes met wat wissels van marktplaats geplukt heb. Daar heb ik 19 meter spoor met gelegd. Ik vond het een prima prijs, zeker gezien de prima staat van de rails. Kortom het is een gelukje geweest maar dat wist ik niet.

plaatjes zeggen meer dus:

Allereerst het baanplan:

ik had eerst een platte baan, maar dat vond ik uiteindelijk te saai. Wilde een verhoging erin, Het dubbele spoor achterin kan dus fungeren als rangeerspoor maar voornamelijk gewoon doorrijspoor en bovenop komt dan mijn station met dubbel spoor, aan de rechterkant heb ik mogelijkheid tot uitbreiding ingebouwd, daar zou een wissel in te passen zijn.

Toen heb ik de tafel gebouwd:

Een vuren balken frame, 90cm hoog, dat is met mijn lengte net even wat fijner dan tafelhoogte. en daarop 12mm MDF. Ik kan er met mijn gewicht en postuur op zitten, dus lekker degelijk, niet wiebelig.


Daarna ben ik dus de hoogte gaan bedenken, aan de hand van een koploper (die heb ik niet meer inmiddels) 7,5cm doorrij hoogte is genoeg. Geen bovenleidingen helaas dan maar, maar op de beperkte oppervlakte worden hellingshoeken er niet beter van als je nog hoger gaat. De hellingshoek wordt 4,7 graden. Ik weet het dat is eigenlijk teveel, maar de treinen die ik heb rijden er zonder moeilijkheden tegenop. Het is toch een beetje schipperen op die oppervlakte. Achteraf had ik het misschien anders aan moeten pakken, maar ik ben tot nog toe niet tegen moeilijkheden aangelopen.

De bouw van de hellingen:

Dat waren heeeel veel blokjes om te zagen, maar het verliep eigenlijk volgens de planning. Ik woon samen met een goede vriend van mij,  die in huis bezig is om een n-baan te bouwen. Kortom het is makkelijk om af en toe twee handjes extra te hebben.  Goed, de helling zelf heb ik gemaakt van 4 mm mdf, dit is goed te zagen, stug, maar voor mijn helling toch buigzaam genoeg.


nog even een plaatje.



Met de tunnelplaat erop. Hier zal dus het station op komen.

Op het moment van deze foto zijn de wissels nog handmatig.
Ik heb geen foto's van het aansluiten, maar goed er ligt een soort ringleiding (dus niet echt in een ring, maar met hetzelfde uitgangspunt) met 10 stroompunten aan de baan. Ik heb besloten dat rijden via de laptop uiteindelijk wel de doelstelling is, maar niet om het volautomatisch te laten rijden, want dat is voor mij niet de lol. Dus indeling in baanvakken heb ik niet gedaan. Alle wisselmotoren zijn nu even analoog aangestuurd maar uiteindelijk wil ik een twincenter om ook de wissels aan te sturen digitaal.

De hellingen moesten opgevuld worden en het moet deels een mergelachtig/bos/limburgs heuvelland worden. Hier dus wat rond gezocht en gegoogled en uitgekomen op PUR.
De baan in de afplak:


Daarna aan de PUR, echt heel prima spul, alleen de praxis eigen-merk is in de nabehandeling beter dan die van Rubson.


Owja,
Mijn treintjes even tussendoor:

Beetje donker, maar goed, mijn E141, helemaal gaaf, zelf omgebouwd, digirails lampjes erin, rijdt zo mooi.



Hier dus al aan het snijden geweest in de PUR.
De binnen ring wordt nog iets verhoogd met schuim (+/- 2cm)  want dat wordt een limburgs boerderij landschap met een beekje er dergelijke. De pur op de binnenring is daarom niet tot op de plaat schuin afgesneden. Alle schuinen gedeelten in de binnenring word gras/struik achtig land. De voorkant van de eerste helling wordt een mergel afgraving. Mergel is iets minder grof dan hard  gesteente. Ik ben druk geweest met een mesje, rasp en fantasie om de textuur erin te krijgen, hiervoor heb ik eerst even wat gegoogled naar werkelijkheid. Dit is goed gelukt.

Toen was het tijd voor de verdere afwerking, Een goede laag die schilderbaar is en flexibel (pur is immers ook maar schuim). Flexibele tegellijm is de uitkomst. Praxis 2kg pot gekocht, verrassend hoeveel je hiermee doet. Doordat ik de textuur in de pur zelf heb zitten, is een dikke laag niet verreist, en met een doodnormale kwast kreeg ik het voor mij gewenste resultaat.



Nou tot zover dus... afgelopen weekend een bestelling knutselspul gedaan bij modelbahnshop-lippe. Dus nu even rust.

Alle commentaar is welkom,

En de aanschaf van vandaag wilde ik er nog even bij zetten. (de V200 in N hoort dus bij de andere baan hier in huis).


groetjes

Daniël




« Laatst bewerkt op: 28 november 2011, 22:49:30 door Daniels »

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2011, 02:13:07 »
Hallo Daniël,

leuk om er nog een stukje Limburg bij te krijgen. De baan vordert al aardig zie ik. Als je kans ziet zou ik er nog een stukje aanbouwen om wat te kunnen rangeren. Alsmaar rondjes rijden gaat andrrs misschien gauw vervelen (alhoewel....mijn baan is ook voornamelijk uit rondjes samengesteld  ;D). Als je PUR gebruikt goed ventileren.
Mooi ook dat jullie allebei aan het bouwen zijn, dat geeft vaak toch net dat beetje extra motivatie.
Ik neem aan dat je vrij lang bent als je de achterkant van de baan goed kan bereiken, of is de baan verschuifbaar? Als er later meer scenery is aangebracht kan dat anders tot problemen leiden.
Succes met de bouw.  (y)

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2011, 19:21:04 »
Hoi Marc,

ja dat stukje aanbouw zal inderdaad nog wel komen, ik mis het nog niet, maar mijn prioriteit ligt ook niet bij het rijden.

ik kan prima bij de achterkant van de baan (ben 1,94m) maar gelukkig kan ik de baan inderdaad gewoon van de muur schuiven. Dat was ook een van de voorwaarden. In principe moet de baan gewoon "verhuisbaar" zijn. Mocht ik gaan verhuizen dan hoef ik alleen de poten eronder vandaan te schroeven en is het geheel verplaatsbaar.

bedankt voor je antwoord!

groetjes

Daniël

Tomtomtom18

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2011, 22:25:57 »
Eindelijk weer eens zuid-limburg!

Zie ik daar de windmolen van Ubachsberg? (hoogste punt van NL)

Gr. Tom

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2011, 22:37:18 »
Hoi Tom,

nee die windmolen gaat weg, er staat nog een andere meer Hollandse molen. Die komt er wel in, (ik wil een molen in mijn landschap) moet nog even bedenken hoe dat het in mijn thema gaat passen, maar dat komt vanzelf op zijn plek.

Het hele boven gedeelte waar het station komt heb ik nog niet uitgedacht, maar het mooie aan de hobby is dat dat vanzelf wel komt.

groetjes

Daniël

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2011, 22:32:12 »
Zo we zijn weer een klein beetje verder.

van het weekend geen tijd gehad voor mijn eigen baan, maar druk geweest om een marklin BR44 van een vriend van mij die omgebouwd was naar 2 rail om te bouwen naar digitaal 2rail. Voornamelijk stroomafname wat een kritiek punt maar met wat digirails fosfor koper (zo heet dat geloof ik) plaatjes is dat helemaal gelukt.

Tussendoor is ook mijn bestelling binnen gekomen:

 Daar ga ik zondag eens rustig mee prutsen.

Ook dus een decoder voor mijn V200 021 binnen gekomen, die heb ik vanavond omgebouwd:

mooi plekje voor de decoder., digirails cockpitverlichting erin


en rijden maar:

naar de e141 met nieuwe wagons.

en het andere locje ook nog even.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2011, 23:16:53 »
En dan nog even de aanwinst van vanavond, die kon ik voor het prijsje en de uitmuntende conditie echt niet laten liggen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2011, 23:20:26 door Daniels »

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2012, 14:25:58 »
Even een kleine update,

Er is een tijdje aan de baan zelf niet zo heel veel gebeurd, in ieder geval niet zoveel als ik zou willen.

Maar goed, toen was het kerst en mijn ouders hebben mij een mooie nieuwe wissel en wat knutsel spulletjes cadeau gedaan.

Hiermee heb ik nu een mooi klein rangeerspoortje, nu nog even met provisorisch stootblok, en dit zou later een uitbreidingsmogelijkheid van de baan kunnen zijn.

Ook kwam de kerstman met een pot flexibele tegellijm, waarmee ik mijn, voor nu, laatste stukje verhoging heb afgemaakt:



Een heel lief vriendinnetje kwam met een exorbitant cadeautje, Waarvoor nogmaals dank!! Een prachtig setje Märklin geweatherde goederenwagonnetjes. Trix wieltjes eronder en rijden maar!


Vandaag ben ik bezig geweest om een kastje voor de treintjes in elkaar te zetten. Een treinenvriend had deze kast nog over en ik ben er verguld mee. Want steeds de treintjes in de doosjes doen worden de ook niet beter van, en op de baan staan ze stof te vangen.



Kortom ik ben weer vreselijk verwend. Volgende week maar eens wat verfjes gaan kopen en beginnen met de rotswandjes.

groetjes,

Daniël




Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2012, 14:45:20 »
Leuke baan (y), blijf je volgen.
groetjes Dion

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2012, 14:52:18 »
Ziet er al leuk uit.

Erik

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2012, 15:45:48 »
Dank jullie wel,

Ik was toch aan het prutsen, dus ik dacht, nou wil ik welleens weten of je echt zo makkelijk een boompje kunt maken als overal staat.

Dit is het resultaat, eerste keer dat ik het doe, ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. ( ene boompje is scheef, maar om te proberen vond ik het goed genoeg)


groetjes,

Daniël

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2012, 20:59:38 »
Zo vandaag een lekker dagje vrij en even bij de plaatselijke hobbywinkel wat geshopt.

Ik heb nog wat boompjes gemaakt, allemaal goed gelukt.
Daarna ben ik begonnen met het hoekje aan te pakken waar de boompjes komen.

Eerst wat piepschuim op maat gesneden:

En vastgelijmd:

Daarna de tegellijm erover:



En daarna eens lekker aan de klieder gegaan met mijn mergel muur.
het voorbeeld:

Mijn werk:


Foto's zijn ietwat aan de donkere kant ivm alleen lamp licht. er moeten nog wat meer witte/grijzige highlights op, maar ik ben er erg tevreden mee.

groetjes

Daniël
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2012, 21:01:53 door Daniels »

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2012, 22:54:08 »
Even een update

Er begint zich na een paar avondjes rommelen een klein stukje landschap te vormen. Ik ben in het hoekje wat ik had opgevuld met piepschuim eerst met verf in de weer geweest. Dat was het laatste stukje waar zich een mergel afgraving heeft plaatsgevonden op mijn baan. Door de gelige kleuren (ook door het licht savonds in de kamer) lijkt het erg overdonderend maar gezien dat de rest van de baan overwegend groen wordt zal dat wel goed komen.

Na het verven heb ik de bos bodem met Noch waldboden en akker mix bestrooid en de randen met noch wildgrass bewerkt. Ik prijs hierbij de salade dressing flessen van de Appie en mijn stofzuiger, want mijn gras staat mooi rechtop, net echt, ben er (zeker voor de eerste keer dat ik dit doe) zeer tevreden mee.

Daarna heb ik mijn boompjes erin gezet, bij gebrek aan anders gekleurd flokkage nu even boompjes in allemaal dezelfde kleur, maar dit veranderd binnenkort dus nog.

goed de foto's:

Hier nog even zonder ballast, maar dit is het idee, nog zonder fijne details natuurlijk, dat komt allemaal later

Hier even voor zover mogelijk, close up van mijn gras en ballast, dat bewerkt ik daarna nog want deze ballast ziet er nog erg onbereden uit. (dat stuk geel wordt overigens ook begrast dus vandaar dat dat gewoon echt heeeeel geel is)

Hier nog even het totaal.

commentaar altijd welkom!

groetjes

Daniël
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2012, 22:58:36 door Daniels »

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1091
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2012, 23:04:13 »
hallo Daniël,
Ziet er aardig uit zeg, je gaat ook snel. Complimenten voor de mergel, erg goed gelukt! Leuk thema, zuid limburg. Ik ga je volgen! Succes!
Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re:nieuweling Zuid-Limburg met een beetje fantasie.
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2012, 23:08:42 »
Bedankt Martijn,

ik moet even een nieuwe foto van de mergelmuur zelf maken deze heb ik stukje bijgewerkt met wat grijzige en wit om het geel wat te temperen.

maar bedankt voor je leuke reactie!

groetjes

Daniël