Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 706086 keer)

IJsselsteyn

  • Online Online
  • Berichten: 799
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3330 Gepost op: 18 juli 2018, 11:20:47 »
Spoor 3 in Zurich, dat staat duidelijk op de foto.  :P
Wie voorlopig niet in Zurich komt kan ook even op Streetview kijken, compleet met spooktrein en halve touringcar.


Vreemd, ik zie een soort scherm over het spoor staan. Kijk maar eens goed achterin. Of zoom eens in. Opnamedatum: augustus 2016.


Steyn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3331 Gepost op: 18 juli 2018, 16:42:38 »
Nou heb het vandaag even gemeten, ca 30 dwarsliggers is de knik in lengte.

De sporen moeten daar iets uit elkaar om de liggers van de brug over het water daaronder ruimte te geven.

Spoor 3 heeft de meest opvallende knik, andere sporen hebben het ook.
Hier spoor 3 (met de mobiel)


En hier spoor 10, ook een knik ook ca 30 dwarsliggers in lengte.


Foto's met een mobiel, dus geen geweldige kwaliteit.
De werkers waren trouwens de ballast aan het weghalen op de dwarsliggers. Een klus voor onze preisers?


Kan alleen maar denken dat men in het begin van het perron (kopstation) men zoveel mogelijk ruimte wilde hebben en daarom de sporen wat naar elkaar zijn geknikt voorbij de brug richting hal.

Foto uploaden gaat niet via mobiel, misschien wel later hier of in mijn draadje. Update: hier dus..

Groeten,
Jelmer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 22:04:51 door Jelmer »
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2082
  • Westlandbaan
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3332 Gepost op: 18 juli 2018, 18:23:41 »
Euhh moet ik het even uitmeten? 

Joke waar is die wokkel in sh?

En weet niet of ik morgen via Zürich kom, zo ja, welk spoor?

Hoi Jelmer,
Als je van Neuhausen, Schaffhausen binnen rijdt het meest linker spoor. Dit is een paar jaar terug eraan toegevoegd. Ik meen dat ik het ook eens op de fot heb gezet. Kan ik nakijken. Foto gaat ook makkelijk is quasi om de hoek. 8)

Gr. Joke

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3333 Gepost op: 18 juli 2018, 19:20:36 »
Dank je Joke!

Ik kan inmiddels niet meer kijken...

Dat spoor wat je bedoeld is van dr duitse hochrheinbaan?

Groeten,
Jelmer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2082
  • Westlandbaan
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3334 Gepost op: 18 juli 2018, 20:17:07 »
Yep,
sorry foto komt morgen uploaden lukt niet.

« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 20:36:47 door Tulpendaal »

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3335 Gepost op: 19 juli 2018, 08:44:14 »
Zo'n knik op een stationsspoor is niet zo rampzalig omdat de snelheden laag zijn.
Het blijft wel een vreemd gezicht.
Het biedt wel mogelijkheden voor mijn te bouwen baan waar ik ook ergens iets tekort kom om een spoor uit te buigen. ;D
Met vriendelijke groeten,
Mike

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3336 Gepost op: 19 juli 2018, 08:55:25 »
Wat ik me afvraag is waarom ze dan niet meteen de rest van de rails recht hebben gelegd, in het verlengde van het spoor naast de draagbalk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15770
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3337 Gepost op: 19 juli 2018, 09:29:11 »
Het zou kunnen dat het een latere aanpassing is, b.v. een verzwaring van de brug. Ik dacht eerst dat het om een voetgangerstunnel ging maar er blijkt een riviertje onderdoor te lopen. Maakt voor het principe niet uit. Het zal wel te veel werk zijn geweest om de rest aan te passen.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3338 Gepost op: 19 juli 2018, 09:30:02 »
Joke, leuk, die aanvullende info
Een brug.. Interessante constructie. Er is ook een groot ondergronds deel. Dan loopt het water mogelijk tussen die twee etages door. Een brug over een aquadukt. En dan ook nog eens ondergronds.

Daar zou ik op de modelbaan nooit aan gedacht hebben.

René
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15770
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3339 Gepost op: 19 juli 2018, 09:42:50 »
Het is nog gekker. In google maps geven witte lijntjes aan dat een trace van de S-bahn of U-bahn onder water de loop van de rivier Sihl volgt. Een dikke kilometer naar het zuiden komt die bovengronds. Op de openstreetmap is dat nog duidelijker te zien.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2082
  • Westlandbaan
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3340 Gepost op: 19 juli 2018, 19:58:11 »
Yep,
sorry foto komt morgen uploaden lukt niet.

De foto van Schaffhausen Gleis 6 met de wokkel:


Gr. Joke

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3341 Gepost op: 19 juli 2018, 21:35:39 »
Het is nog gekker. In google maps geven witte lijntjes aan dat een trace van de S-bahn of U-bahn onder water de loop van de rivier Sihl volgt. Een dikke kilometer naar het zuiden komt die bovengronds. Op de openstreetmap is dat nog duidelijker te zien.

Ja ik heb mij echt verbaasd over alle sporen die daar over en onder elkaar doorlopen samen met alle andere bouwerken.
Ook een fly over over een weg heen, met daaronder weer spoor...

Dus ook gezien, zet nooit een stuurstand in het midden van de trein, dat doen ze in het echt ook niet...



Nou die zwitsers wel dus, andere combinaties met dubbele stuurstanden, enkel deks rijtuigen voor dubbeldeks rijtuigen, het komt allemaal voor.

Dank Joke voor het beeld van spoor 6 in Schaffhausen, ja daar ontgaat de nut mij ook van.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6039
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3342 Gepost op: 20 juli 2018, 07:12:14 »
Dat is vrij normaal, het is meer Nederland waar zoiets niet mogelijk is.

De foto van Schaffhausen Gleis 6 met de wokkel:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/sekstant-stelprobe-1.jpg
Het lijkt erop dat het spoor iets omgelegd is om naast het rechter bovenleidingsportaal te passen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

58 *

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 934
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3343 Gepost op: 20 juli 2018, 08:34:17 »
Is voor de rivier "Sihl" die daar onderdoor stroomt. Heeft met strukturen in het oude perron te maken die men niet aanpassen kon (Sihlcity), daarom zit die slinger erin. Ik rij er met 30 km/h overheen, en je merkt er niets van hoor ;-)

Groeten

Bas

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3344 Gepost op: 20 juli 2018, 15:17:23 »
Ja ik heb mij echt verbaasd over alle sporen die daar over en onder elkaar doorlopen samen met alle andere bouwerken.
Ook een fly over over een weg heen, met daaronder weer spoor...

Oftewel, de stereotype modelbaan met sporen op tig niveaus, door elkaar heen en met onmogelijk kleine boogstralen zijn gewoon voorbeeldgetrouw, zolang je maar met Zwitsers materieel rijdt. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40