Google+
Doel:€250.00
Donaties:€150.94

Per saldo:€-99.06

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-08-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Makette TA52 "Transport Citroën" door Thowra
Vandaag om 02:18:19
Wit en Geel (Frontlicht en Achterlicht) ombouwen tot AUX ? door Martin Hornis
Vandaag om 02:07:35
De soap die Fyra heet door prutser
Vandaag om 01:16:19
Modelspoorfans in Amersfoort gezocht! door Mark1979
Vandaag om 01:10:18
Grote baan in spoor 1 door Bert Mengerink
Vandaag om 00:53:48
Voorde dok door JeanR
Vandaag om 00:32:13
Zelf wissels bouwen door Klaas Zondervan
19 augustus 2017, 23:58:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door DM90
19 augustus 2017, 23:48:58
Maximale rijspanning Trafo halveren door Bjor
19 augustus 2017, 23:41:32
Bekraste collector door Bjor
19 augustus 2017, 23:24:37
Oosterbeekbrug bis door MOVisser
19 augustus 2017, 23:00:07
Schaal 0, HSM Buikje in messing door Ivo tB
19 augustus 2017, 22:56:34
Schakeling voor kleurkeuze leds door arnaudns
19 augustus 2017, 22:37:19
Binnenverlichting DCC: voorkomen van knipperen. ELCO gebruiken? door arnaudns
19 augustus 2017, 22:34:54
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door ronald2016
19 augustus 2017, 22:23:31
Raadplaatje door Bertos
19 augustus 2017, 22:08:09
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
19 augustus 2017, 22:00:01
Bröckenbahn door Frank 123
19 augustus 2017, 21:58:30
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door wob
19 augustus 2017, 21:53:25
Diesels in de jaren '50: Wirtschaftswunder bij de DB door bernhard67
19 augustus 2017, 21:49:34
Welke screensaver heb je op je PC draaien? door beeperhorrie
19 augustus 2017, 21:11:19
Starten vanaf 1 door Bert Mengerink
19 augustus 2017, 20:59:10
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door mario
19 augustus 2017, 20:57:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 augustus 2017, 20:31:02
Dienbladbaan in spoor 0: Tea Tray Depot door Marc tramt
19 augustus 2017, 20:29:08
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door Lucien
19 augustus 2017, 20:23:21
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Paralectic
19 augustus 2017, 19:49:52
Karlsruhe - Basel voorlopig onderbroken door Thom
19 augustus 2017, 19:36:05
BMB 00-modulebaan, Scenery door Hans van de Burgt
19 augustus 2017, 19:03:25
Terugmelding, op de rode of bruine draad aansluiten? door Timo
19 augustus 2017, 18:34:18
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 648474 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 5473
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3045 Gepost op: 19 mei 2017, 14:59:29 »
Belegd met bladgoud geloof ik, maar helemaal van goud?
Goud is daarvoor een te zacht metaal.
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.
N spoor, IV-V, Nederlands (plus een beetje Duits en Zwitsers).

46 *

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 391
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3046 Gepost op: 19 mei 2017, 17:02:13 »
De complete film was erg interessant. Hartelijk dank voor het delen. De kleine brug is wel leuk en al 20 jaar oud en nog steeds in gebruik. Voor moderne rijders wellicht leuk om het geheel na te bouwen. Dan kun je er zeer verschillende treinen laten rijden zoals ook in het echt.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3047 Gepost op: 19 mei 2017, 18:37:07 »
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.

Goed punt. Het soortelijk gewicht van goud is 19,2 g/cm3
Ter vergelijk: ijzer 7,86 en aluminium slechts 2,76.


Steyn

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3048 Gepost op: 19 mei 2017, 19:04:05 »
Maar waarom van die ingewikkelde kruisingen, gewoon kruiswissel zou toch ook voldoen

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3049 Gepost op: 19 mei 2017, 19:25:29 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8378
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3050 Gepost op: 19 mei 2017, 22:58:01 »
Een kruising. Een kruiswissel zie je bij of in stations, waar er vier wissels in elkaar geschoven zijn en waarmee je van spoor 1 naar spoor 2 en vice versa kunt komen. Het is ook geen Engels wissel, want daarmee kom je van de ene spoorbaan op de andere.

Een kruising van twee sporen, zeker onder een hoek van 90 graden, is niet ideaal. Zeker niet als er met zware goederentreinen over gereden wordt, omdat het wiel eventjes op de flens moet rijden.

Ze bestaan wel degelijk, daar niet van. En ze rijden er in de VS met zware goederentreinen over. Maar als het te vermijden is, doen ze dat.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ** 37

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 391
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3051 Gepost op: 19 mei 2017, 23:09:52 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn
Dat is volgens mij bij het testspoor ook juist het geval. Beide zijn normaal spoor, maar het kruisende spoor wordt weinig gebruikt, alleen als er iets van of naar het terrein moet. Het testhoofdspoor moet daar voor hoge snelheden geschikt zijn, tot 160 km/uur en dan is een kruising een probleem.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
  • Jeroen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3052 Gepost op: 19 mei 2017, 23:17:40 »
Steyn, in Queensland ligt voornamelijk smalspoor.  Dus het is eigenlijk smalspoor kruist smalspoor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Queensland_Rail

Peter, Utrecht Blauwkapel.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 23:20:10 door Jeronimos »
blije groeten,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13881
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3053 Gepost op: 20 mei 2017, 23:46:44 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

ES44AC

  • Offline Offline
  • Berichten: 607
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3054 Gepost op: 22 mei 2017, 23:50:05 »
Leg de rails , net zoals in het echt, op een stabiele ondergrond:


https://www.youtube.com/watch?v=43u0ofB_6Z8

RvdHoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3055 Gepost op: 28 mei 2017, 12:49:16 »
2 verschillende soorten rails aan elkaar maken en het past niet echt? Geeft niets. Doen ze in het echt ook:

Ergens op de SGB-lijn, eigen opname.

Groet,
Raymond v/d Hoven

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
  • Westlandbaan
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3056 Gepost op: 29 mei 2017, 08:24:33 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Hoezo is toch een prima manier om de rails in de lijm vast te zetten als verzwaring. 8)

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 512
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3057 Gepost op: 29 mei 2017, 10:34:37 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)



Je zou bijna zeggen dat ze 't in het echt ook verlijmen.
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3058 Gepost op: 29 mei 2017, 10:42:10 »
Zeker rails vastlijmen, onder meer op de Moerdijkbrug gedaan met weinig succes trouwens!

Groet Hans

Paul Bender

  • Offline Offline
  • Berichten: 4779
  • Zittend boven de wei glijdt de dag aan mij voorbij
    • HaNdwissel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3059 Gepost op: 29 mei 2017, 10:49:30 »
2 verschillende soorten rails aan elkaar maken en het past niet echt? Geeft niets. Doen ze in het echt ook:

Ergens op de SGB-lijn, eigen opname.

Let ook even op het vulblokje  ;D

Iets in mijn achtergrondgeheugen zegt dat dit (in Amerika) een "Dutchie" genoemd wordt, maar kan het zo 1-2-3 niet terug vinden  :-[
Paul Bender

Once you are surrounded by crocodiles, it is good to remember why you wanted to drain the swamp anyhow