Google+
Doel:€250.00
Donaties:€185.75

Per saldo:€-64.25

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-05-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude Lima motoren - probleemloos op rollenbank maar niet op de baan door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:14
Zwaarste trafo voor Marklin digitaal door Timo
Vandaag om 20:41:40
Fotorondzending rode DE-1 en DE-2 door Falkenberg
Vandaag om 20:22:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Brigitte
Vandaag om 20:18:04
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 20:03:24
NL HO lichtseinen, leverancier gezocht. door Stuurman Wil
Vandaag om 19:57:07
20 mei 2017 Houten, de voor/na-praat. door ca.gorter
Vandaag om 19:45:16
Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen! door Menno
Vandaag om 19:41:47
Marklin Booster 60174 werkt niet icm CS2 voor 3 wegwissels door Wim Ros
Vandaag om 19:39:28
3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:35:08
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 19:20:42
Spoorwegen in Vancouver en een Ritje met de White Pass & Yukon Railway door Ronald Halma
Vandaag om 19:07:49
Soundfile Ree models 231 stoomloc weg uit decoder door v140
Vandaag om 18:18:17
Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw door Trainhunter
Vandaag om 17:57:39
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 17:46:07
Kijken, Spelen, Leren ... en Maken! - 2017 door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:50:32
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door nighttrain1
Vandaag om 15:32:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 15:27:00
Materiaal voor landschapsbouw door Falcon10
Vandaag om 14:39:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:35:48
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Johnnytrein
Vandaag om 13:59:15
elektrische verbinding in IC stam. door W. Thomas
Vandaag om 12:56:58
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door nighttrain1
Vandaag om 12:54:32
Caledonian Sleeper anno 2016 door nighttrain1
Vandaag om 12:49:48
Maximale hoogte trein in h0 inclusief omhoogstaande pantograaf door Frans Peeters
Vandaag om 12:14:18
BNLS Baanbreker - Martin's geknoei met groen.. door Haradigi
Vandaag om 12:01:31
Roco 2017 door Meppelspoor
Vandaag om 11:15:50
Station N-Spoor 27 en 28 mei Hilversum door H@Ns
Vandaag om 09:16:30
Spoorhumor door tothebeach
Vandaag om 07:06:49
NL Baan in Canada door Hoontje
22 mei 2017, 23:58:03
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 627193 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 5387
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3045 Gepost op: 19 mei 2017, 14:59:29 »
Belegd met bladgoud geloof ik, maar helemaal van goud?
Goud is daarvoor een te zacht metaal.
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.
N spoor, IV-V, Nederlands (plus een beetje Duits en Zwitsers).

42 *

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 372
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3046 Gepost op: 19 mei 2017, 17:02:13 »
De complete film was erg interessant. Hartelijk dank voor het delen. De kleine brug is wel leuk en al 20 jaar oud en nog steeds in gebruik. Voor moderne rijders wellicht leuk om het geheel na te bouwen. Dan kun je er zeer verschillende treinen laten rijden zoals ook in het echt.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3047 Gepost op: 19 mei 2017, 18:37:07 »
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.

Goed punt. Het soortelijk gewicht van goud is 19,2 g/cm3
Ter vergelijk: ijzer 7,86 en aluminium slechts 2,76.


Steyn

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3048 Gepost op: 19 mei 2017, 19:04:05 »
Maar waarom van die ingewikkelde kruisingen, gewoon kruiswissel zou toch ook voldoen

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3049 Gepost op: 19 mei 2017, 19:25:29 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8341
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3050 Gepost op: 19 mei 2017, 22:58:01 »
Een kruising. Een kruiswissel zie je bij of in stations, waar er vier wissels in elkaar geschoven zijn en waarmee je van spoor 1 naar spoor 2 en vice versa kunt komen. Het is ook geen Engels wissel, want daarmee kom je van de ene spoorbaan op de andere.

Een kruising van twee sporen, zeker onder een hoek van 90 graden, is niet ideaal. Zeker niet als er met zware goederentreinen over gereden wordt, omdat het wiel eventjes op de flens moet rijden.

Ze bestaan wel degelijk, daar niet van. En ze rijden er in de VS met zware goederentreinen over. Maar als het te vermijden is, doen ze dat.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ** 37

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 372
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3051 Gepost op: 19 mei 2017, 23:09:52 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn
Dat is volgens mij bij het testspoor ook juist het geval. Beide zijn normaal spoor, maar het kruisende spoor wordt weinig gebruikt, alleen als er iets van of naar het terrein moet. Het testhoofdspoor moet daar voor hoge snelheden geschikt zijn, tot 160 km/uur en dan is een kruising een probleem.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6475
  • Jeroen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3052 Gepost op: 19 mei 2017, 23:17:40 »
Steyn, in Queensland ligt voornamelijk smalspoor.  Dus het is eigenlijk smalspoor kruist smalspoor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Queensland_Rail

Peter, Utrecht Blauwkapel.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 23:20:10 door Jeronimos »
blije groeten,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13597
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3053 Gepost op: 20 mei 2017, 23:46:44 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

ES44AC

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3054 Gepost op: 22 mei 2017, 23:50:05 »
Leg de rails , net zoals in het echt, op een stabiele ondergrond:


https://www.youtube.com/watch?v=43u0ofB_6Z8