Google+
Doel:€250.00
Donaties:€118.25

Per saldo:€-131.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-09-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:09:10
NL Baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:43:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door martijn v m
Vandaag om 01:04:47
Raadplaatje door Peter Korsten
Vandaag om 00:47:40
Piko Silberlinge door lepelspoor
Vandaag om 00:18:20
BNLS Module: "Chicago Union" door ingenium
Vandaag om 00:08:49
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
23 september 2017, 23:46:26
Artitec 2017 door ingenium
23 september 2017, 23:41:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Willem1951
23 september 2017, 23:33:23
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Biesje
23 september 2017, 23:25:49
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door treinenhobby
23 september 2017, 23:15:52
Smalspoormodelbouwdagen 23 en 24 september 2017 door Silvolde
23 september 2017, 23:12:35
BMB 00-modulebaan, Scenery door Hans van de Burgt
23 september 2017, 23:05:59
Project Halleberg door Marco EB
23 september 2017, 23:05:36
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 september 2017, 22:48:36
NS GZG van Jos Blatter door ingenium
23 september 2017, 22:45:58
ZE-materieel in 3D-print. door Jeroen1975
23 september 2017, 22:38:38
Het 2e leven van een defecte Loksound 2 decoder: Generatorwagen A4Dtux door Eric B
23 september 2017, 22:23:19
Terschellinger Spoor door krab
23 september 2017, 22:19:56
Hoe onderdelen slim op te bergen? door Reinout van Rees
23 september 2017, 21:53:04
De Amersfoortse Proeftuin... Inglenook (H0) door Blacka66er
23 september 2017, 21:33:22
Analoge baan aansluiting trafo en ringleiding door Klaas Zondervan
23 september 2017, 21:22:34
Ik bouw een kerst/oud en nieuw-rangeer-boekenplankbaan in 0! door ronald1956
23 september 2017, 21:12:18
Iris handregelaar, hoe aansluiten op DR5000? door Ronald Halma
23 september 2017, 20:41:48
DR4088 willekeurige adressering. door Servé
23 september 2017, 20:25:20
BNLS-Module: "Bh0UB's" door Hendrik Jan
23 september 2017, 20:18:10
Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan door De Burgemeester van Hespedam
23 september 2017, 19:56:28
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door thevandijks
23 september 2017, 18:59:20
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Patrick1975
23 september 2017, 18:27:47
lang blok voorzien van 2 aansluitpunten door Wim Ros
23 september 2017, 17:19:32
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 661939 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 5501
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3045 Gepost op: 19 mei 2017, 14:59:29 »
Belegd met bladgoud geloof ik, maar helemaal van goud?
Goud is daarvoor een te zacht metaal.
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.
N spoor, IV-V, Nederlands (plus een beetje Duits en Zwitsers).

46 *

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 404
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3046 Gepost op: 19 mei 2017, 17:02:13 »
De complete film was erg interessant. Hartelijk dank voor het delen. De kleine brug is wel leuk en al 20 jaar oud en nog steeds in gebruik. Voor moderne rijders wellicht leuk om het geheel na te bouwen. Dan kun je er zeer verschillende treinen laten rijden zoals ook in het echt.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 464
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3047 Gepost op: 19 mei 2017, 18:37:07 »
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.

Goed punt. Het soortelijk gewicht van goud is 19,2 g/cm3
Ter vergelijk: ijzer 7,86 en aluminium slechts 2,76.


Steyn

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2535
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3048 Gepost op: 19 mei 2017, 19:04:05 »
Maar waarom van die ingewikkelde kruisingen, gewoon kruiswissel zou toch ook voldoen

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 464
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3049 Gepost op: 19 mei 2017, 19:25:29 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8407
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3050 Gepost op: 19 mei 2017, 22:58:01 »
Een kruising. Een kruiswissel zie je bij of in stations, waar er vier wissels in elkaar geschoven zijn en waarmee je van spoor 1 naar spoor 2 en vice versa kunt komen. Het is ook geen Engels wissel, want daarmee kom je van de ene spoorbaan op de andere.

Een kruising van twee sporen, zeker onder een hoek van 90 graden, is niet ideaal. Zeker niet als er met zware goederentreinen over gereden wordt, omdat het wiel eventjes op de flens moet rijden.

Ze bestaan wel degelijk, daar niet van. En ze rijden er in de VS met zware goederentreinen over. Maar als het te vermijden is, doen ze dat.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ** 37

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 404
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3051 Gepost op: 19 mei 2017, 23:09:52 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn
Dat is volgens mij bij het testspoor ook juist het geval. Beide zijn normaal spoor, maar het kruisende spoor wordt weinig gebruikt, alleen als er iets van of naar het terrein moet. Het testhoofdspoor moet daar voor hoge snelheden geschikt zijn, tot 160 km/uur en dan is een kruising een probleem.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6526
  • Jeroen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3052 Gepost op: 19 mei 2017, 23:17:40 »
Steyn, in Queensland ligt voornamelijk smalspoor.  Dus het is eigenlijk smalspoor kruist smalspoor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Queensland_Rail

Peter, Utrecht Blauwkapel.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 23:20:10 door Jeronimos »
blije groeten,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 14020
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3053 Gepost op: 20 mei 2017, 23:46:44 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

ES44AC

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3054 Gepost op: 22 mei 2017, 23:50:05 »
Leg de rails , net zoals in het echt, op een stabiele ondergrond:


https://www.youtube.com/watch?v=43u0ofB_6Z8

RvdHoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3055 Gepost op: 28 mei 2017, 12:49:16 »
2 verschillende soorten rails aan elkaar maken en het past niet echt? Geeft niets. Doen ze in het echt ook:

Ergens op de SGB-lijn, eigen opname.

Groet,
Raymond v/d Hoven

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • Westlandbaan
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3056 Gepost op: 29 mei 2017, 08:24:33 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Hoezo is toch een prima manier om de rails in de lijm vast te zetten als verzwaring. 8)

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 549
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3057 Gepost op: 29 mei 2017, 10:34:37 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)



Je zou bijna zeggen dat ze 't in het echt ook verlijmen.
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3058 Gepost op: 29 mei 2017, 10:42:10 »
Zeker rails vastlijmen, onder meer op de Moerdijkbrug gedaan met weinig succes trouwens!

Groet Hans

Paul Bender

  • Offline Offline
  • Berichten: 4895
  • Zittend boven de wei glijdt de dag aan mij voorbij
    • HaNdwissel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3059 Gepost op: 29 mei 2017, 10:49:30 »
2 verschillende soorten rails aan elkaar maken en het past niet echt? Geeft niets. Doen ze in het echt ook:

Ergens op de SGB-lijn, eigen opname.

Let ook even op het vulblokje  ;D

Iets in mijn achtergrondgeheugen zegt dat dit (in Amerika) een "Dutchie" genoemd wordt, maar kan het zo 1-2-3 niet terug vinden  :-[
Paul Bender

Once you are surrounded by crocodiles, it is good to remember why you wanted to drain the swamp anyhow