Google+
Doel:€250.00
Donaties:€202.40

Per saldo:€-47.60

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 27-05-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werken met foamboard. door J. Moors
Vandaag om 00:18:26
Roco 1632 HSL zwartwit geblokt door IJsselsteyn
29 mei 2017, 23:55:12
Raadplaatje door Maarten.T
29 mei 2017, 23:48:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
29 mei 2017, 23:29:01
Kleine Bahn ganz Groß 2017 in Stuttgart door RobK
29 mei 2017, 23:09:32
BNLS Baanbreker - Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door 1795
29 mei 2017, 22:59:02
Sporen naar het Verleden 2017 door Oosterhuis
29 mei 2017, 22:58:50
Schragenhave (1:45) door RobK
29 mei 2017, 22:53:38
Replicabouw PRR T1 in de VS door NS8714
29 mei 2017, 22:52:06
NS Diesel treinstel - ID gevraagd door janw
29 mei 2017, 22:43:46
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
29 mei 2017, 22:31:49
HSM koelwagen 11911-11913 door Wijktrein
29 mei 2017, 22:04:17
Mijn LEGO modellen. door Joep-1851
29 mei 2017, 21:57:30
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Suchet
29 mei 2017, 21:54:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door draisinenl
29 mei 2017, 21:47:03
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Peter Korsten
29 mei 2017, 21:41:11
Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan door Timo
29 mei 2017, 21:39:13
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Rondje_HO
29 mei 2017, 21:32:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
29 mei 2017, 21:30:26
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
29 mei 2017, 21:26:55
Een kleine museumbaan (H0) door René 4312
29 mei 2017, 21:22:14
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door zuylen
29 mei 2017, 21:09:59
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door hooidonk
29 mei 2017, 21:08:02
Gegevens gezocht over een AKI in de lijn Haarlem -Leiden bij Warmond door Bart spruitje
29 mei 2017, 20:56:57
Bouw RhB station Langwies in H0m 200x47cm door Wim1969
29 mei 2017, 20:24:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wim1969
29 mei 2017, 20:21:52
NME graanwagens 102 m3. Kloppen ze nu wel of niet? door HansKarel
29 mei 2017, 20:17:45
Fleischmann NS 1215 Renovatie+Ombouw door janw
29 mei 2017, 19:51:11
Tentoonstelling baan: Cornfield Yard! door Ronald Halma
29 mei 2017, 19:07:30
Puttense treinkelder door alfisti-164
29 mei 2017, 17:23:55
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 630755 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3045 Gepost op: 19 mei 2017, 14:59:29 »
Belegd met bladgoud geloof ik, maar helemaal van goud?
Goud is daarvoor een te zacht metaal.
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.
N spoor, IV-V, Nederlands (plus een beetje Duits en Zwitsers).

42 *

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 372
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3046 Gepost op: 19 mei 2017, 17:02:13 »
De complete film was erg interessant. Hartelijk dank voor het delen. De kleine brug is wel leuk en al 20 jaar oud en nog steeds in gebruik. Voor moderne rijders wellicht leuk om het geheel na te bouwen. Dan kun je er zeer verschillende treinen laten rijden zoals ook in het echt.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3047 Gepost op: 19 mei 2017, 18:37:07 »
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.

Goed punt. Het soortelijk gewicht van goud is 19,2 g/cm3
Ter vergelijk: ijzer 7,86 en aluminium slechts 2,76.


Steyn

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2489
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3048 Gepost op: 19 mei 2017, 19:04:05 »
Maar waarom van die ingewikkelde kruisingen, gewoon kruiswissel zou toch ook voldoen

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3049 Gepost op: 19 mei 2017, 19:25:29 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8346
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3050 Gepost op: 19 mei 2017, 22:58:01 »
Een kruising. Een kruiswissel zie je bij of in stations, waar er vier wissels in elkaar geschoven zijn en waarmee je van spoor 1 naar spoor 2 en vice versa kunt komen. Het is ook geen Engels wissel, want daarmee kom je van de ene spoorbaan op de andere.

Een kruising van twee sporen, zeker onder een hoek van 90 graden, is niet ideaal. Zeker niet als er met zware goederentreinen over gereden wordt, omdat het wiel eventjes op de flens moet rijden.

Ze bestaan wel degelijk, daar niet van. En ze rijden er in de VS met zware goederentreinen over. Maar als het te vermijden is, doen ze dat.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ** 37

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 372
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3051 Gepost op: 19 mei 2017, 23:09:52 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn
Dat is volgens mij bij het testspoor ook juist het geval. Beide zijn normaal spoor, maar het kruisende spoor wordt weinig gebruikt, alleen als er iets van of naar het terrein moet. Het testhoofdspoor moet daar voor hoge snelheden geschikt zijn, tot 160 km/uur en dan is een kruising een probleem.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6482
  • Jeroen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3052 Gepost op: 19 mei 2017, 23:17:40 »
Steyn, in Queensland ligt voornamelijk smalspoor.  Dus het is eigenlijk smalspoor kruist smalspoor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Queensland_Rail

Peter, Utrecht Blauwkapel.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 23:20:10 door Jeronimos »
blije groeten,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13608
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3053 Gepost op: 20 mei 2017, 23:46:44 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

ES44AC

  • Offline Offline
  • Berichten: 621
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3054 Gepost op: 22 mei 2017, 23:50:05 »
Leg de rails , net zoals in het echt, op een stabiele ondergrond:


https://www.youtube.com/watch?v=43u0ofB_6Z8

RvdHoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3055 Gepost op: 28 mei 2017, 12:49:16 »
2 verschillende soorten rails aan elkaar maken en het past niet echt? Geeft niets. Doen ze in het echt ook:

Ergens op de SGB-lijn, eigen opname.

Groet,
Raymond v/d Hoven

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1306
  • Westlandbaan
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3056 Gepost op: 29 mei 2017, 08:24:33 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Hoezo is toch een prima manier om de rails in de lijm vast te zetten als verzwaring. 8)

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 470
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3057 Gepost op: 29 mei 2017, 10:34:37 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)



Je zou bijna zeggen dat ze 't in het echt ook verlijmen.
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3058 Gepost op: 29 mei 2017, 10:42:10 »
Zeker rails vastlijmen, onder meer op de Moerdijkbrug gedaan met weinig succes trouwens!

Groet Hans

Paul Bender

  • Online Online
  • Berichten: 4650
  • Zittend boven de wei glijdt de dag aan mij voorbij
    • HaNdwissel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3059 Gepost op: 29 mei 2017, 10:49:30 »
2 verschillende soorten rails aan elkaar maken en het past niet echt? Geeft niets. Doen ze in het echt ook:

Ergens op de SGB-lijn, eigen opname.

Let ook even op het vulblokje  ;D

Iets in mijn achtergrondgeheugen zegt dat dit (in Amerika) een "Dutchie" genoemd wordt, maar kan het zo 1-2-3 niet terug vinden  :-[
Paul Bender

Once you are surrounded by crocodiles, it is good to remember why you wanted to drain the swamp anyhow