Google+
Doel:€250.00
Donaties:€156.49

Per saldo:€-93.51

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR5000 en lokdecoders uitlezen door Ronald Koerts
Vandaag om 16:44:55
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:41:15
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 16:36:30
Station Gorssel en wachtpost 23 door Arbhin
Vandaag om 16:35:45
Een NS 2000 voor de SGB! door tothebeach
Vandaag om 16:30:27
ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino door Bert_Apd
Vandaag om 16:22:22
Info over blauwe platen door Graddy
Vandaag om 16:16:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Machinist Johan
Vandaag om 16:12:16
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 16:09:45
Without automatisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:08:40
Station 2.0 door Deetrein
Vandaag om 16:07:02
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Rondje_HO
Vandaag om 16:06:02
Geknoei in 0 door JaJo
Vandaag om 16:01:08
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door mvdbrand
Vandaag om 15:39:09
Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit door waldberg
Vandaag om 15:35:31
MSC-BoZ stelt zich voor door Chris
Vandaag om 15:30:06
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door DE-II
Vandaag om 15:21:59
BNLS-module: "De Kolk" door Basmans
Vandaag om 15:16:41
Digikeijs DR5000 - DR4018 schakeldecoder aansluiten en instellen door Ben
Vandaag om 15:03:58
Märklin/Trix Koploper: reservekoppeling in 3D printen door MOVisser
Vandaag om 14:52:32
Onderdelen Lima door zuylen
Vandaag om 14:30:41
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door tuurtje
Vandaag om 13:41:37
CC 72000 en Corail + rijtuigen, suggestie treinsamenstelling gevraagd. door Erwin Schuurman
Vandaag om 13:00:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:44:18
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 12:40:32
Zwanenreich 2 door +++2010***
Vandaag om 10:37:27
Holnieten drijfstangen door Hans Gvz
Vandaag om 10:33:34
PWM met frequentieregeling met Arduino t.b.v. besturing analoge DC-treinbaan door jmu
Vandaag om 10:21:51
RTM in 0m door ingenium
Vandaag om 09:50:38
N-spoor engels onderbouw wissel door Arieuitalkmaar
Vandaag om 08:49:24
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 669358 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 5580
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3045 Gepost op: 19 mei 2017, 14:59:29 »
Belegd met bladgoud geloof ik, maar helemaal van goud?
Goud is daarvoor een te zacht metaal.
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.
N spoor, IV-V, Nederlands (plus een beetje Duits en Zwitsers).

46 *

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3046 Gepost op: 19 mei 2017, 17:02:13 »
De complete film was erg interessant. Hartelijk dank voor het delen. De kleine brug is wel leuk en al 20 jaar oud en nog steeds in gebruik. Voor moderne rijders wellicht leuk om het geheel na te bouwen. Dan kun je er zeer verschillende treinen laten rijden zoals ook in het echt.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 516
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3047 Gepost op: 19 mei 2017, 18:37:07 »
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.

Goed punt. Het soortelijk gewicht van goud is 19,2 g/cm3
Ter vergelijk: ijzer 7,86 en aluminium slechts 2,76.


Steyn

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2569
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3048 Gepost op: 19 mei 2017, 19:04:05 »
Maar waarom van die ingewikkelde kruisingen, gewoon kruiswissel zou toch ook voldoen

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 516
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3049 Gepost op: 19 mei 2017, 19:25:29 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8437
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3050 Gepost op: 19 mei 2017, 22:58:01 »
Een kruising. Een kruiswissel zie je bij of in stations, waar er vier wissels in elkaar geschoven zijn en waarmee je van spoor 1 naar spoor 2 en vice versa kunt komen. Het is ook geen Engels wissel, want daarmee kom je van de ene spoorbaan op de andere.

Een kruising van twee sporen, zeker onder een hoek van 90 graden, is niet ideaal. Zeker niet als er met zware goederentreinen over gereden wordt, omdat het wiel eventjes op de flens moet rijden.

Ze bestaan wel degelijk, daar niet van. En ze rijden er in de VS met zware goederentreinen over. Maar als het te vermijden is, doen ze dat.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ** 37

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3051 Gepost op: 19 mei 2017, 23:09:52 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn
Dat is volgens mij bij het testspoor ook juist het geval. Beide zijn normaal spoor, maar het kruisende spoor wordt weinig gebruikt, alleen als er iets van of naar het terrein moet. Het testhoofdspoor moet daar voor hoge snelheden geschikt zijn, tot 160 km/uur en dan is een kruising een probleem.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6547
  • Jeroen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3052 Gepost op: 19 mei 2017, 23:17:40 »
Steyn, in Queensland ligt voornamelijk smalspoor.  Dus het is eigenlijk smalspoor kruist smalspoor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Queensland_Rail

Peter, Utrecht Blauwkapel.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 23:20:10 door Jeronimos »
blije groeten,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 14354
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3053 Gepost op: 20 mei 2017, 23:46:44 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

ES44AC

  • Offline Offline
  • Berichten: 615
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3054 Gepost op: 22 mei 2017, 23:50:05 »
Leg de rails , net zoals in het echt, op een stabiele ondergrond:


https://www.youtube.com/watch?v=43u0ofB_6Z8

RvdHoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3055 Gepost op: 28 mei 2017, 12:49:16 »
2 verschillende soorten rails aan elkaar maken en het past niet echt? Geeft niets. Doen ze in het echt ook:

Ergens op de SGB-lijn, eigen opname.

Groet,
Raymond v/d Hoven

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
  • Westlandbaan
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3056 Gepost op: 29 mei 2017, 08:24:33 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Hoezo is toch een prima manier om de rails in de lijm vast te zetten als verzwaring. 8)

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3057 Gepost op: 29 mei 2017, 10:34:37 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)



Je zou bijna zeggen dat ze 't in het echt ook verlijmen.
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3058 Gepost op: 29 mei 2017, 10:42:10 »
Zeker rails vastlijmen, onder meer op de Moerdijkbrug gedaan met weinig succes trouwens!

Groet Hans

Paul Bender

  • Offline Offline
  • Berichten: 5082
  • Zittend boven de wei glijdt de dag aan mij voorbij
    • HaNdwissel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3059 Gepost op: 29 mei 2017, 10:49:30 »
2 verschillende soorten rails aan elkaar maken en het past niet echt? Geeft niets. Doen ze in het echt ook:

Ergens op de SGB-lijn, eigen opname.

Let ook even op het vulblokje  ;D

Iets in mijn achtergrondgeheugen zegt dat dit (in Amerika) een "Dutchie" genoemd wordt, maar kan het zo 1-2-3 niet terug vinden  :-[
Paul Bender

Once you are surrounded by crocodiles, it is good to remember why you wanted to drain the swamp anyhow