Google+
Doel:€250.00
Donaties:€46.45

Per saldo:€-203.55

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-07-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitale uitbreiding met hedendaagse onderdelen door Wim Ros
Vandaag om 00:15:09
Restauratie Liliput 382703 MITROPA WR4ü-34 - nu nog licht en lampenkapjes door Maarten
20 juli 2017, 23:18:23
Boek NS-serie 1600 van Uquilair door CKLX
20 juli 2017, 23:14:55
Colonia Express door VictorPM
20 juli 2017, 23:10:38
BNLS-Module: "La vie...une gare abandonnée" door Paulus
20 juli 2017, 23:08:32
Pre NS spoorfilm door ingenium
20 juli 2017, 23:03:10
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door NTeering
20 juli 2017, 23:01:49
Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4 door Jeroen Mooij
20 juli 2017, 22:49:45
Het grote blauwe bord keert terug op treinstations door Jelmer
20 juli 2017, 22:39:34
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door ingenium
20 juli 2017, 22:32:54
Roco NS 1118 (Roco 62582) enRoco NS 1800 van DC naar AC door damngrazy
20 juli 2017, 22:31:42
Caledonian Sleeper anno 2016 door nighttrain1
20 juli 2017, 22:28:00
Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201 door CKLX
20 juli 2017, 22:15:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Paralectic
20 juli 2017, 21:44:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
20 juli 2017, 20:55:53
ICE-TD pimpen door Dave.......
20 juli 2017, 20:16:46
De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft door Paul de Goede
20 juli 2017, 19:35:51
Gezocht: Stadswapens als JPEG of document door Pjotr500
20 juli 2017, 19:20:22
Raadplaatje door Arjen52
20 juli 2017, 17:58:58
3D/RM: SGM in N, geprint in kleur door Mitchell
20 juli 2017, 17:00:10
RJ12 koppelstuk door Klaas Zondervan
20 juli 2017, 15:34:31
z21 multimaus regio Zuid-Limburg/Heerlen door GerS
20 juli 2017, 15:19:41
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
20 juli 2017, 15:13:45
Fleischmann Twin Locdecoder programmeren met z21/DCC door Ronald Koerts
20 juli 2017, 14:44:34
Welke lijm voor verlijmen kurk en rails? door Paul Bender
20 juli 2017, 13:40:41
Art.-Nr. 63880 s88-LocoNet-Adapter door Karst Drenth
20 juli 2017, 13:28:08
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
20 juli 2017, 12:57:00
TP2 materieel bouwen (NL) door Modellbahnwagen
20 juli 2017, 11:37:45
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Wim Vink
20 juli 2017, 09:14:40
Plan V / Plan T AC ombouwen naar DCC ervaringen door Klaas Zondervan
20 juli 2017, 09:01:38
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 645181 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 5452
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3045 Gepost op: 19 mei 2017, 14:59:29 »
Belegd met bladgoud geloof ik, maar helemaal van goud?
Goud is daarvoor een te zacht metaal.
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.
N spoor, IV-V, Nederlands (plus een beetje Duits en Zwitsers).

44 *

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 373
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3046 Gepost op: 19 mei 2017, 17:02:13 »
De complete film was erg interessant. Hartelijk dank voor het delen. De kleine brug is wel leuk en al 20 jaar oud en nog steeds in gebruik. Voor moderne rijders wellicht leuk om het geheel na te bouwen. Dan kun je er zeer verschillende treinen laten rijden zoals ook in het echt.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3047 Gepost op: 19 mei 2017, 18:37:07 »
En te zwaar, dat zakt direct door de rails heen. Ik denk dat het met goudkleurige verf is gedaan, dat lijkt me makkelijker dan bladgoud.

Goed punt. Het soortelijk gewicht van goud is 19,2 g/cm3
Ter vergelijk: ijzer 7,86 en aluminium slechts 2,76.


Steyn

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2506
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3048 Gepost op: 19 mei 2017, 19:04:05 »
Maar waarom van die ingewikkelde kruisingen, gewoon kruiswissel zou toch ook voldoen

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3049 Gepost op: 19 mei 2017, 19:25:29 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8366
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3050 Gepost op: 19 mei 2017, 22:58:01 »
Een kruising. Een kruiswissel zie je bij of in stations, waar er vier wissels in elkaar geschoven zijn en waarmee je van spoor 1 naar spoor 2 en vice versa kunt komen. Het is ook geen Engels wissel, want daarmee kom je van de ene spoorbaan op de andere.

Een kruising van twee sporen, zeker onder een hoek van 90 graden, is niet ideaal. Zeker niet als er met zware goederentreinen over gereden wordt, omdat het wiel eventjes op de flens moet rijden.

Ze bestaan wel degelijk, daar niet van. En ze rijden er in de VS met zware goederentreinen over. Maar als het te vermijden is, doen ze dat.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ** 37

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 373
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3051 Gepost op: 19 mei 2017, 23:09:52 »
Vermoedelijk zou dat voor de normaalsporige lijn een forse snelheidsreductie betekenen, en dat terwijl dat smalspoorbaantje misschien maar sporadisch gebruikt wordt.
Dus waarom een permanente snelheidsreductie als het zo ook kan?


Steyn
Dat is volgens mij bij het testspoor ook juist het geval. Beide zijn normaal spoor, maar het kruisende spoor wordt weinig gebruikt, alleen als er iets van of naar het terrein moet. Het testhoofdspoor moet daar voor hoge snelheden geschikt zijn, tot 160 km/uur en dan is een kruising een probleem.
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6505
  • Jeroen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3052 Gepost op: 19 mei 2017, 23:17:40 »
Steyn, in Queensland ligt voornamelijk smalspoor.  Dus het is eigenlijk smalspoor kruist smalspoor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Queensland_Rail

Peter, Utrecht Blauwkapel.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 23:20:10 door Jeronimos »
blije groeten,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 13750
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3053 Gepost op: 20 mei 2017, 23:46:44 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

ES44AC

  • Offline Offline
  • Berichten: 607
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3054 Gepost op: 22 mei 2017, 23:50:05 »
Leg de rails , net zoals in het echt, op een stabiele ondergrond:


https://www.youtube.com/watch?v=43u0ofB_6Z8

RvdHoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3055 Gepost op: 28 mei 2017, 12:49:16 »
2 verschillende soorten rails aan elkaar maken en het past niet echt? Geeft niets. Doen ze in het echt ook:

Ergens op de SGB-lijn, eigen opname.

Groet,
Raymond v/d Hoven

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
  • Westlandbaan
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3056 Gepost op: 29 mei 2017, 08:24:33 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)

Hoezo is toch een prima manier om de rails in de lijm vast te zetten als verzwaring. 8)

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 508
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3057 Gepost op: 29 mei 2017, 10:34:37 »
Zet nooit bovenleidingmasten midden op het spoor. Dan kunnen de treinen er niet meer langs.
(Den Haag HS, 20 mei 2017)



Je zou bijna zeggen dat ze 't in het echt ook verlijmen.
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3058 Gepost op: 29 mei 2017, 10:42:10 »
Zeker rails vastlijmen, onder meer op de Moerdijkbrug gedaan met weinig succes trouwens!

Groet Hans

Paul Bender

  • Offline Offline
  • Berichten: 4760
  • Zittend boven de wei glijdt de dag aan mij voorbij
    • HaNdwissel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3059 Gepost op: 29 mei 2017, 10:49:30 »
2 verschillende soorten rails aan elkaar maken en het past niet echt? Geeft niets. Doen ze in het echt ook:

Ergens op de SGB-lijn, eigen opname.

Let ook even op het vulblokje  ;D

Iets in mijn achtergrondgeheugen zegt dat dit (in Amerika) een "Dutchie" genoemd wordt, maar kan het zo 1-2-3 niet terug vinden  :-[
Paul Bender

Once you are surrounded by crocodiles, it is good to remember why you wanted to drain the swamp anyhow