Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 07:57:46
Lichtgeleiders Roco br 23 door Mechiel_
Vandaag om 07:54:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:46
Wisselaandrijving Fleischmann trilt, maar schakelt soms niet? door Remunj
Vandaag om 06:31:03
Projekt 083-338 door Tulpendaal
Vandaag om 05:58:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 03:19:03
Stekkers TwinCenter of Intellibox door System-M
Vandaag om 01:09:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 augustus 2019, 23:32:05
Raadplaatje door Piet Groot
20 augustus 2019, 22:48:10
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Michiel 80
20 augustus 2019, 22:41:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
20 augustus 2019, 22:40:14
NS 8100 in 0 door rolfm
20 augustus 2019, 21:54:59
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Noordernet
20 augustus 2019, 21:51:05
Bröckenbahn door Frank 123
20 augustus 2019, 21:29:12
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door Noordernet
20 augustus 2019, 21:01:02
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door PeterV
20 augustus 2019, 20:56:49
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
20 augustus 2019, 20:14:42
Gezocht Bouwtekeningen NMBS i1 en i2 rijtuig door ronald2016
20 augustus 2019, 19:55:28
Vloerbaan op een studentenkamer... door Pnarfk
20 augustus 2019, 19:41:16
Zoutkamp 1921 - 1942 door MR
20 augustus 2019, 19:19:09
Stelcon platen door NS1220
20 augustus 2019, 18:23:42
Detectie van een kopspoor in Koploper? door PeterNS
20 augustus 2019, 18:20:44
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 augustus 2019, 18:19:57
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
20 augustus 2019, 17:48:49
NS SLT in 1:45 door Mitchell
20 augustus 2019, 17:37:50
Artitec 2019 door barry1972
20 augustus 2019, 17:05:22
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
20 augustus 2019, 16:44:22
Waar gekweekt zeeschuim verkrijgbaar door WesleyMunnik
20 augustus 2019, 16:19:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 augustus 2019, 16:05:10
Modelbahn Knittelfeld door BrightonBelle
20 augustus 2019, 15:16:54
  

Auteur Topic: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper  (gelezen 2279 keer)

Wim van Dorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Gepost op: 03 oktober 2011, 13:51:22 »
Jaren geleden had ik al eens gekeken naar de uitlaat van het model van de NS 2222 dat in het Spoorwegmuseum staat. Het betreft de kleine uitlaat van vóór het moment dat de 2200-en een geluiddemper kregen. De uitlaat van het model was van boven dicht, aan (één?) zijkant open met een soort schuine plaat er in. Ik heb er recent nog een foto van gemaakt: het model wordt nog steeds tentoongesteld. Het staat achter glas (daardoor is fotograferen lastiger) en er is maar één kant te zien.

Ik heb daarna vrij consequent foto's van de werkelijke 2200-en bekeken waarop de oude uitlaat staat afgebeeld, maar nooit iets kunnen ontdekken van deze constructie. Nu moet ik er bij zeggen dat het gaat om een lastig te zien detail en dat het contrast op de foto's vaak matig is. Ik ken ook geen detailtekening waarop de uitlaat goed te zien is.
Daarom trok ik de conclusie dat het model in het Spoorwegmuseum waarschijnlijk niet de realiteit weergaf en dat bij de werkelijke productie de uitlaat aan de bovenzijde open was.
Ik was dan ook wel verbaasd om in het - overigens prachtige - boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer (DE-locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500) op bladzijde 36 een foto te zien staan waarin deze constructie wel goed te zien is. Op de vele andere foto's lijkt de uitlaat anders te zijn, maar ook daar blijft het moeilijk te zien. Dat roept natuurlijk wel de vraag op hoe dat nu precies zat met die uitlaat. Hadden alleen de Schneider loc's deze uitlaat en de Allan loc's niet? En zat de opening aan één zijde en was de andere kant dicht? Maakt het daarom uit van welke kant je naar de loc kijkt? En was het ene type inderdaad van boven dicht en het andere type van boven open? Ik ben benieuwd of iemand de vragen kan beantwoorden!
Alvast bedankt!
Wim van Dorp
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2011, 14:05:05 door Wim van Dorp »
Wim van Dorp

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
Re:Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2011, 18:57:09 »
De oorspronkelijke uitlaat van de 2200 was inderdaad aan de bovenzijde dicht. Beide zijkanten hadden een opening zoals op je foto te zien is. De uitlaat was bij alle 2200'en 2300'en gelijk.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2011, 18:59:44 door Olaf »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • NS tijdperk III b/c
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2016, 18:48:27 »
Pffffffffff, uche uche, hatsjie... zo het stof is eraf  :)

Aangezien ik zelf ook aan het zoeken was naar informatie over de uitlaat in de beginjaren van de serie 2200, kwam ik dus ook dit korte topic tegen.

Ik weet niet of je onderstaande foto van Feijenoordse Meesters als eens onder ogen gehad hebt Wim, maar de uitlaten op deze twee machines lijken toch wel sterk op dat wat op de door jou geplaatste foto te zien is.



Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2019, 15:53:01 »
Een ander vraagje wellicht... Wanneer zijn eigenlijk de Webasto-pijpjes naast de uitlaatdemper geplaatst? En hebben alle 2200'en en 2300'en dit gehad?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2019, 20:54:44 »
Met dit weer zit er maar één ding op: rustig blijven zitten, biertje onder handbereik en een mooi boek over treinen op schoot. Zo zit ik nu in de tuin te lezen in het hierboven al genoemde 2200/2400 boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer (een heerlijk boek dat ik zo nu en dan uit de bibliotheek haal maar dat ik heel graag zelf zou willen hebben, hopelijk komt er eens een herdruk, maar dit terzijde).
Op pag. 221 staat ook een prachtige plaat van Kees van de Meene waarop de 2305 (ook één van de door Schneider in Frankrijk gebouwde locs) zonder demper recht van voren te zien is bij vertrek uit Herzogenrath. Als je goed kijkt zie je dat de uitlaatgassen aan beide kanten van de uitlaat ontsnappen: het ding is dus inderdaad aan de bovenkant dicht en aan beide zijkanten open. Ik kan me niet voorstellen dat het bij de Heemaf-Allan locs (2201-2300) anders was.