Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 19:59:57
Videoserie: Rocrail voor beginners door Overet
Vandaag om 19:59:56
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door BCh
Vandaag om 19:57:17
Digikeijs DR4018 aansluiten. door Norway13
Vandaag om 19:56:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:53:34
Kerstbaantjes of winterbanen.. door henk
Vandaag om 19:52:07
Frans loodsje door Noordernet
Vandaag om 19:51:05
Beneluxspoor op NMD 2020 te Rijswijk door Martijn de Kuiper
Vandaag om 19:46:57
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 19:19:30
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
Vandaag om 19:18:37
rijpe modellen door GD
Vandaag om 19:17:42
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 18:44:41
locadres achterhalen door henk
Vandaag om 18:44:31
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:40:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 18:26:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 18:26:05
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 18:22:11
True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning door Peter Kleton
Vandaag om 18:07:20
Puntstuk polarisatie met DR4018 door Ronald-tt
Vandaag om 18:02:48
MB-module: Hielan Ware door T.Spat
Vandaag om 17:56:47
Lima 1310 locomotief heeft onderhoud nodig, hoe kap demonteren? door Carl
Vandaag om 17:49:10
Spanning meten digitale baan door NS1220
Vandaag om 17:27:41
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door ANDREUS
Vandaag om 16:50:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ANDREUS
Vandaag om 16:49:19
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door iarnrod
Vandaag om 16:33:38
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door becasse
Vandaag om 16:16:14
Stationsgeluiden van NL-stations gezocht. door ATB
Vandaag om 16:14:57
Backer & Rueb in LGB door roadster36
Vandaag om 16:14:56
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Rondje_HO
Vandaag om 16:12:39
Roco NS 1002 of 1008, welk logo is correct? door Arnold van Heyst
Vandaag om 15:51:27
  

Auteur Topic: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper  (gelezen 2472 keer)

Wim van Dorp

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Gepost op: 03 oktober 2011, 13:51:22 »
Jaren geleden had ik al eens gekeken naar de uitlaat van het model van de NS 2222 dat in het Spoorwegmuseum staat. Het betreft de kleine uitlaat van vóór het moment dat de 2200-en een geluiddemper kregen. De uitlaat van het model was van boven dicht, aan (één?) zijkant open met een soort schuine plaat er in. Ik heb er recent nog een foto van gemaakt: het model wordt nog steeds tentoongesteld. Het staat achter glas (daardoor is fotograferen lastiger) en er is maar één kant te zien.

Ik heb daarna vrij consequent foto's van de werkelijke 2200-en bekeken waarop de oude uitlaat staat afgebeeld, maar nooit iets kunnen ontdekken van deze constructie. Nu moet ik er bij zeggen dat het gaat om een lastig te zien detail en dat het contrast op de foto's vaak matig is. Ik ken ook geen detailtekening waarop de uitlaat goed te zien is.
Daarom trok ik de conclusie dat het model in het Spoorwegmuseum waarschijnlijk niet de realiteit weergaf en dat bij de werkelijke productie de uitlaat aan de bovenzijde open was.
Ik was dan ook wel verbaasd om in het - overigens prachtige - boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer (DE-locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500) op bladzijde 36 een foto te zien staan waarin deze constructie wel goed te zien is. Op de vele andere foto's lijkt de uitlaat anders te zijn, maar ook daar blijft het moeilijk te zien. Dat roept natuurlijk wel de vraag op hoe dat nu precies zat met die uitlaat. Hadden alleen de Schneider loc's deze uitlaat en de Allan loc's niet? En zat de opening aan één zijde en was de andere kant dicht? Maakt het daarom uit van welke kant je naar de loc kijkt? En was het ene type inderdaad van boven dicht en het andere type van boven open? Ik ben benieuwd of iemand de vragen kan beantwoorden!
Alvast bedankt!
Wim van Dorp
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2011, 14:05:05 door Wim van Dorp »
Wim van Dorp

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re:Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2011, 18:57:09 »
De oorspronkelijke uitlaat van de 2200 was inderdaad aan de bovenzijde dicht. Beide zijkanten hadden een opening zoals op je foto te zien is. De uitlaat was bij alle 2200'en 2300'en gelijk.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2011, 18:59:44 door Olaf »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3287
  • NS tijdperk III b/c
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2016, 18:48:27 »
Pffffffffff, uche uche, hatsjie... zo het stof is eraf  :)

Aangezien ik zelf ook aan het zoeken was naar informatie over de uitlaat in de beginjaren van de serie 2200, kwam ik dus ook dit korte topic tegen.

Ik weet niet of je onderstaande foto van Feijenoordse Meesters als eens onder ogen gehad hebt Wim, maar de uitlaten op deze twee machines lijken toch wel sterk op dat wat op de door jou geplaatste foto te zien is.



Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2019, 15:53:01 »
Een ander vraagje wellicht... Wanneer zijn eigenlijk de Webasto-pijpjes naast de uitlaatdemper geplaatst? En hebben alle 2200'en en 2300'en dit gehad?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Motoruitlaat NS 2200 zonder geluiddemper
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2019, 20:54:44 »
Met dit weer zit er maar één ding op: rustig blijven zitten, biertje onder handbereik en een mooi boek over treinen op schoot. Zo zit ik nu in de tuin te lezen in het hierboven al genoemde 2200/2400 boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer (een heerlijk boek dat ik zo nu en dan uit de bibliotheek haal maar dat ik heel graag zelf zou willen hebben, hopelijk komt er eens een herdruk, maar dit terzijde).
Op pag. 221 staat ook een prachtige plaat van Kees van de Meene waarop de 2305 (ook één van de door Schneider in Frankrijk gebouwde locs) zonder demper recht van voren te zien is bij vertrek uit Herzogenrath. Als je goed kijkt zie je dat de uitlaatgassen aan beide kanten van de uitlaat ontsnappen: het ding is dus inderdaad aan de bovenkant dicht en aan beide zijkanten open. Ik kan me niet voorstellen dat het bij de Heemaf-Allan locs (2201-2300) anders was.