Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door IJsselsteyn
Vandaag om 12:30:24
Rheinburgh, TP V/VI door Martijn de Kuiper
Vandaag om 12:27:41
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:26:18
Vermindering reizigers bij NS door HRP
Vandaag om 12:24:58
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 12:21:19
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 12:18:02
MK Modelbouw Rongenwagen spoor 0 door arnout
Vandaag om 12:13:38
Wienerlokfabrik Br 46 Kriegslok 3 door puntenglijder
Vandaag om 12:12:18
Faller Car System, probleem met aansluitingen. door Berttrein
Vandaag om 12:10:42
Digikeijs DR5000 met DR5033 boosters, vonk en geruis op overgang door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:05:28
Projekt 083-338 door charp
Vandaag om 12:02:49
Kap van Roco Sik verwijderen door Carl
Vandaag om 12:00:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:54:58
Halling 2021 Rotterdamse E1 tram door Dwergsein
Vandaag om 11:51:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:23:53
Wie kan dit solderen voor mij? door sncf231e
Vandaag om 11:20:04
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door NS264
Vandaag om 11:17:24
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 11:16:54
DCC++ EX door Hans1963
Vandaag om 11:15:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 10:26:17
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Eric B
Vandaag om 10:23:16
Spoor stroomloos schakelen met omzetten van wissel, analoog door johnflorijn
Vandaag om 10:13:42
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 10:10:08
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:58:18
BR 03 154 met Günther ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:52:48
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
Vandaag om 08:44:12
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
Vandaag om 08:36:45
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 07:42:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:13:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
06 maart 2021, 23:44:57
  

Auteur Topic: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken  (gelezen 128175 keer)

laurenz

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
    • Jernbane.net
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #645 Gepost op: 13 oktober 2015, 17:42:55 »
Sinds kort versterkt een El 12 van de Noorse spoorwegen mijn verzameling (zie Deining 276). De montage van de losse onderdelen levert vragen op, die misschien door een Scandinavië-kenner beantwoord kunnen worden.
Wat is het geval? Bij mijn Roco-model worden twee lantaarnijzers zonder en vier lantaarnijzers met aangegoten sluitseinen meegeleverd. Ik dien dus minstens twee sluitseinen aan te brengen, zoals op deze afbeelding te zien is. Deze situatie lijkt mij niet juist, als de loc een trein trekt.



Kan iemand me iets vertellen over het gebruik van sluitseinen bij de NSB in tijdperk 3 of een link geven, waar informatie hierover te vinden is?
Dank je wel.

Groet,
Bas

Beeeetje laate reaktie maar vooruit. Die dingen worden "slikkepinner", lollies, genoemd. Dat is geen noors sluitsein maar werdt door de zweden gebruikt om de voorkant van een locomotief aan te geven. Op die manier is er nooit geen twijfel bij het rangeren als je wordt vertelt vooruit te rijden bijv. Aangezien deze locs tussen Zweden en Noorwegen reden moesten ze ook van die lollies hebben. In Noorwegen zijn de bestuurkabines normaal genummert, 1 en 2, en dat staat ook aan de buitenkant.

Mvh
Laurenz
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2015, 17:44:30 door laurenz »

laurenz

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
    • Jernbane.net
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #646 Gepost op: 13 oktober 2015, 18:03:58 »
Die zelfde vakantie ook een bezoek gebracht aan het Noorse spoorwegmuseum in Hamar. Ik heb recent de foto's ingescand, maar in 1992 deed ik nog niet aan noteren wat ik precies fotografeerde. Dus de foto's moeten het helaas zonder bijschrift doen. Mocht iemand meer info hebben...


NSB Ao 206, koningklijk rijtuig uit 1910, sinds 1966 bij het museum


RjB 1, elektrische locomotief van de Rjukanbanen uit 1911. Heeft ook een aantal jaar bij de NSB dienst gedaan als El. 7.


NSB BFS 65 18618, stuurstandrijtuig voor type 65. Omgebouwd in 1938.


UHB XXVII 2 Urskog. Het rode rijtuig is een zwitserse wagen die werdt gebruikt "bij gebrek aan beter". Een jaar of tien geleden is die gesloopt toen genoeg noors materieel beschikbaar was.

Eelco

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #647 Gepost op: 11 januari 2017, 21:23:38 »
Roco heeft samen met NMJ lekkers voor 2017 aangekondigd:
http://en.nmj.eu/new-in-shop.html
Kan niet wachten om over drie maanden dit allemaal 1op1 in Flam weer te zien.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10376
    • Mijn fotoarchief
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #648 Gepost op: 23 februari 2017, 13:31:51 »
Voor de liefhebbers, ik heb mijn Scandinavische spoorwegfoto's ook op Flickr gezet. Opnames van de Inlandsbanan in 1992 (dus voordat het een museumlijn werd) en enkele Noorse opnames uit 1996.

https://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/albums/72157677104941644

Indertijd maakte ik zelf nog geen aantekeningen, dus alle extra info of verbeteringen zijn welkom  ;)

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 142
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #649 Gepost op: 23 februari 2017, 22:56:00 »
Gave foto's (y)

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • Veldman modelbouw
Heren,

Een kennis wikt Roco 51276 startset kopen.
Maar welk tijdperk is deze set eigenlijk.
Lijkt mij tp 3 maar zoveel nsb kennis heb ik ook niet.

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
  • Team Mitropa - GDMB
Mvh Steef

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • Veldman modelbouw
Die had ik gezien steef.....Maar daar staat tp 3-4 ???

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
  • Team Mitropa - GDMB
Met het logo op de kop is het model
te plaatsen tussen 1968 en 1970.

http://www.lolkebijlsma.com/nohabnorway.html
Mvh Steef

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • Veldman modelbouw
Kijk dat is bruikbare info.
Dank steef  (y)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #655 Gepost op: 21 oktober 2019, 00:01:31 »
Een van de laatste aanwinsten, een ex. DRG VT137 die na WW2 nog tot in de jaren vijftig in Noorwegen bleef rijden.


Brawa NSB Cmdo 9 - 18292

Hier is een foto (uit de NJK foto verzameling) van de 18293 uit 1954:

.

Het model past helemaal niet in mijn tijdperken maar ik vind zo'n oude motorwagen gewoon mooi.

Groeten,
Lolke

Erwin Lamens

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • treintje rijden klein en groot o zo fijn
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #656 Gepost op: 15 januari 2021, 10:33:18 »
hallo,

weet iemand of er een website bestaat waarop je de uurregeling kan vinden van de Malmtoget treinen, ertstreinen Kiruna-Narvik en terug ?

zou in najaar terug ertstreinen willen gaan filmen in Narvik en daar naartoe reizen per trein

spoorse groeten,

Erwin

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #657 Gepost op: 23 januari 2021, 23:04:46 »
Helaas Erwin. Hoe je aan een dienstregeling komt van de ertstreinen weet ik niet.  Je zou deze vraag kunnen stellen aan de  Noorse club van spoorwegliefhebbers
(http://www.njk.no) Norsk Jernbaneklubb. Op hun site staat een contactformulier. (zoals je wellicht al weet: alle Noren spreken Engels).  Als dat spoor doodloopt, kan ik het nog aan een Noorse modelspoorder vragen.Maar die moet dat dan ook eerst nog uitzoeken denk ik. 

Afgelopen 20 jaar ben ik tijdens onze vakanties daar zo af en toe tijdens de zomer geweest. Ik ben er niet speciaal naar toe gegaan om de ertstreinen te spotten. Dat kwam zo uit. Wat ik heb ervaren is dat ertstreinen onregelmatig rijden. En soms helemaal niet. Het enige wat ik kan aangeven is dat je op een bemand station (Kiruna - Narvik) meestal wel kunt vragen aan de dienstdoenden, wanneer er een ertstrein wordt verwacht. Vaak is men zo aardig dat te vertellen. In de tijden dat er een personentrein aankomt of vertrekt loopt er wel een dienstdoende buiten. Misschien heb je hier alvast iets aan, als het niet lukt om een dienstregeling te vinden.

Volgens mijn aantekeningen uit 2017 zouden er elke dag 10 treinen vanuit Kiruna naar Narvik vertrekken (en terug). Maar hoe ik aan die getallen kom, stond er niet bij.  In 2019 heb ik bijna 3 uur op het station van Narvik gezeten, zonder dat er een ertstrein voorbijkwam.

Succes met de voorbereidingen voor deze reis.
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #658 Gepost op: 24 januari 2021, 01:12:25 »
weet iemand of er een website bestaat waarop je de uurregeling kan vinden van de Malmtoget treinen, ertstreinen Kiruna-Narvik en terug ?

Het mooie is dat Banenor (zeg maar de Prorail van Noorwegen) alle dienstregelingen in grafische formaat online heeft staan. Kijk eens naar: https://www.banenor.no/kundeportal/ruter-og-sportilgang/grafiske-togruter2/

Specifiek voor de Ofotbanen: https://www.banenor.no/globalassets/kundeportal/dokumenter/grafiske-togruter-r21-fastlagt/blad-nr.-16-ofotbanen.pdf

Groeten,
Lolke

hansberekvam

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #659 Gepost op: 24 januari 2021, 23:09:42 »
Lolke. Bedankt.
Hier heb ik ook wat aan, als we weer naar Noorwegen kunnen reizen vanuit Nederland.
Dankzij de moderne telefoons kan dat ook ter plekke (als er internetconnectie is).
Hans Peters.
Nordlandsbanen (NO), Flåmsbana Berekvam (NO),
CFV Lamastre (F), Neuburg Waldhofen an der Jagst (D), medebouwer aan Souvenirs de Vacances Français (F).