Materieel > Materieeltests
Halling Randstadrail Citadis
Materieeltest:
Test Halling Randstadrail Citades
Door Bob Rodenburg
Wapstad en SKIPtram hebben in samenwerking met Halling als producent een model van de Randstadrail Alstom Regio Citadus uitgebracht.
Het grote voorbeeld:
Deze Alstom Regio Citadus rijd tussen Den Haag (waar hij ook als echte tram tussen het gewone verkeer komt) en Zoetermeer.
Den Haag Centraal
Leidschendam
De tram is afgeleid van de tram die in Kassel rijd:
Het model:
Zoals we gewend zijn zit het model in een plastic bakje waar je normaal een flink broodje hotdog in verwacht ;D
Keurig maar simpel ;)
Op de baan staat dan een erg mooi model met maar enkele minpunten:
Het is weer een typisch Halling product.
3 kappen van bedrukt doorzichtig stevig plastic, met een volledig open interieur.
In beide buitense bakken zit een motor die vrij lawaaiig is, maar als er niet met een rotvaart mee gaat rijden valt dat wel mee.
Als je schuin naar het model kijkt kan langs de balg je het interieur zien, als die balg wat breder was geweest dan had dat een stuk minder opgevallen.
Dat vind ik het grootste minpunt van dit model.
Het gewicht zit in de daken van de 2 buitenste bakken.
Het interieur is 2 kleurig en de cabine van de tram bestuurder zit in de bak vast.
De aandrijving zit op beide buitenste draaistellen.
De rijeigenschappen zijn uitstekend, geen enkele boog is te krap, maar het is dan ook een model van een tram ;)
Op het dak alle apparaten, maar de "doosjes"zijn vlak met bedrukking om te doen lijken dat er reliƫf op zit.
De tram heeft wisselende rood/wit verlichting en is digitaal voorbereid.
Er worden koersborden voor verschillende bestemmingen meegeleverd die aan de binnenzijde en op de voor en achterkant geplakt moeten worden.
Ook zitten er achteruitkijkspiegels bij die je in de voorgeboorde gaatjes kunt plaatsen.
Ook kun je een motorloze versie kopen die je met de meegeleverde koppelstangen kunt koppelen.
Of dat een beetje volgens werkelijkheid is ?
Een kort gefilmd testritje
Nog 2 foto's met de spiegels en koersborden aangebracht:
Plus en min:
+Model heeft goede rijeigenschappen
+Is mooi bedrukt.
+Volledig interieur door de keuze voor 2 kleine motoren
-vrij lawaaiig
-Grote inkijk als je schuin naar het model kijkt.
-Vrij pittig geprijsd, (maar er zijn er dan ook maar 300 geproduceerd)
Eindconclusie:
Ik ben er blij mee, een model met weinig problemen en vrij uniek die zowel inzetbaar is op een trambaan als op een treinbaan.
Jammer van de inkijk, daar maar niet te veel op letten ;) ;D
Nog wat foto's
Dion:
Duidelijk verslag van deze toch wel mooie tram. (y)
Huup:
't Is een mooie tram. Wat ik in het verslag mis zijn de afmetingen in verhouding tot de echte en zaken als minimum en maximum snelheid, prijs, de digitale voorbereiding, het mogelijke effect van de gewichten in het dak (hoog zwaartepunt).
Groet,
Huibert
Simon Stenneberg:
@Huibert: heb je dit draadje ook al doorgelezen?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9035.0.html
Bob R.:
Als iemand die gegevens heeft (of een deel daarvan) wil ik die er graag bijzetten.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie