Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1600, versie 2022 door Ascona
Vandaag om 00:03:14
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 00:01:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Chris Westerduin
24 mei 2022, 23:43:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
24 mei 2022, 23:33:49
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Tomasso
24 mei 2022, 23:22:08
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
24 mei 2022, 23:00:46
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 mei 2022, 22:54:14
Raadplaatje door Modellbahnwagen
24 mei 2022, 22:38:51
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
24 mei 2022, 22:37:43
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Eric B
24 mei 2022, 22:30:29
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
24 mei 2022, 21:52:14
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door Olav
24 mei 2022, 21:49:55
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
24 mei 2022, 21:49:31
Roco 2242 rijdt belabberd door Hielke Breider
24 mei 2022, 21:41:47
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Benelux795
24 mei 2022, 21:14:49
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door SimonSt
24 mei 2022, 20:30:07
Baanplannen van langgerekte stations door phdirk
24 mei 2022, 20:29:09
TEE RAm of DE4 door borotof
24 mei 2022, 19:11:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
24 mei 2022, 19:01:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
24 mei 2022, 18:55:34
Handleiding/documentatie gezocht Pola-Maxi ? BR89 door Silvolde
24 mei 2022, 17:55:46
Rondom Charlois door Alewijn
24 mei 2022, 17:38:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
24 mei 2022, 17:35:27
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door janvanbemmel
24 mei 2022, 17:25:51
Actuele bediening Oosterhout met goederentreinen door Rick
24 mei 2022, 15:51:06
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
24 mei 2022, 15:01:36
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door martijnhaman
24 mei 2022, 13:43:22
Gezocht: beschrijving Roco Modellen door eelco
24 mei 2022, 13:14:02
EifelBurgenBahn door Hendrik Jan
24 mei 2022, 11:24:06
Ex-DB TEE VT11.5 krijgt nieuw leven bij Railadventure door Modellbahnwagen
24 mei 2022, 10:47:05
  

Auteur Topic: Maastricht-Lanaken weer open (2011) en dicht (2022)  (gelezen 6210 keer)

mario

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
    • de Percee - Maastricht
Re:maastricht-lanaken weer open
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2011, 11:34:28 »
En net kwam 'ie station Randwijck langs gedieseld.

Zo te lezen was ik niet de enige die er wat laat achterkwam.
Helaas heb ik niet de tijd om de diverse fora in de gaten te houden, ik denk zo dat "inside info" toch wel belangrijk is.

tot de volgende trein keer,
mario

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re:maastricht-lanaken weer open
« Reactie #16 Gepost op: 10 juni 2011, 21:11:36 »
Wat een raar sein bij die wissel.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2770
Re:maastricht-lanaken weer open
« Reactie #17 Gepost op: 10 juni 2011, 21:37:05 »
Is een Belgisch dwergsein. Wat mij opvalt is het frisse kleurtje van
de brug over het sluisje 8)

Het is voor mij niet bepaald naast de deur, maar wil er wel eens
gaan spotten denk ik.

Mvg,

Tis
********

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8029
Re:maastricht-lanaken weer open
« Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2011, 20:00:54 »
Jeroen

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
Re: maastricht-lanaken weer open
« Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2022, 09:06:56 »
Spoorbrug in Maastricht wordt gesloopt: slechts 15 treinen na renovatie van 33 miljoen
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220125_95059272
Onthoud me van enig commentaar :angel:
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7326
Re: maastricht-lanaken weer open
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2022, 10:13:09 »
Helaas betaal artikel.
Gr.
Eric

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
Re: Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011) anno 2022
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2022, 12:01:01 »
Zie dan geen andere mogelijkheid dan deze kop uit de Limburger.




Naast de discussie over de verspilde 33 miljoen is het gebruik voor de beoogde tramlijn of fiets en wandel verbinding ook afgeschoten…
Als iemand kans ziet om op rechtmatige wijze het hele artikel te plaatsen….
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2022, 12:02:48 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011)
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2022, 12:42:00 »
Nee, die kans is er niet.
Iets met auteursrecht.. ;)

Je zou toestemming kunnen vragen voor publicatie.

Gr, Bert
Team moderatoren.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011)
« Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2022, 13:56:59 »
Er is natuurlijk een tegenbeweging, maar ook deze achter een betaal muur:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220126_94398374

met bronvermelding mag je toch quoten? Dit is wat er staat wat je wel kunt lezen:

"De geplande sloop van de spoorbrug over de Maas in Maastricht kan rekenen op weerstand.
Diverse raadsfracties zijn sceptisch en de PvdA-Tweede Kamerfractie stelt vragen aan staatssecretaris Vivianne Heijnen".

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
Re: Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011)
« Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2022, 16:18:07 »
 ??? Vivianne Heijnen die was tot haar aanstelling als staatssecretaris  toch wethouder en loco Burgemeester van Maastricht  :angel:
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
Re: Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011)
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2022, 21:24:08 »
Citaat uit artikel van Joost Philippens in De Limburger:
De spoorbrug over de Maas in Maastricht dateert uit 1957, na twintig inactieve jaren werd ze in 2010 grootscheeps opgeknapt. Ze moest de Sappifabrieken in Maastricht en Lanaken met elkaar verbinden. De papierfabrikant raakte enthousiast en stemde eind 1999 in met een rol als aanjager van het spoorproject. De gemeente Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg haakten eveneens aan en het traject werd in 2011, na twintig jaar zonder treinen, heropend.
Het totale project kostte 33 miljoen euro, maar het werd een mislukking: er reden exact vijftien treinen (heen en terug geteld). In 2016 werd het debacle erkend en de brug gesloten. Daarna zou ze gebruikt worden voor de sneltram naar Hasselt, waardoor die toch bij het station zou eindigen. Maar Rijkswaterstaat protesteerde: dan kon de brug twintig keer per jaar te kort open voor schepen, en wel bij hoogwater.
Rijkswaterstaat is sowieso niet enthousiast, ze ziet de spoorbrug als een knelpunt op de vaarroute voor grote schepen. Dat zou opgelost kunnen worden door verhoging van het middenstuk (met de boogconstructie). Die optie is nu vervallen. Rijkswaterstaat wil dat de brug wordt gesloopt, verklaart ProRail, eigenaar van de spoorbrug. ProRail heeft een sloopvergunning aangevraagd bij de gemeente Maastricht. De raadsfractie van D66 voelt zich overvallen door het sloopplan. „We denken dat de spoorbrug bijvoorbeeld een belangrijke schakel kan worden in een snelle fietsverbinding van het station naar de wijken in het noordwesten van onze stad,” schrijft Harald Barendse. „Ook een functie als voetgangersbrug is wat ons betreft een mogelijkheid.” De gemeente moet nog antwoorden op de vragen van D66, maar feit is dat Maastricht in 2019 overwoog de brug te kopen om die te gebruiken als fiets/voetgangersbrug. Gert-Jan Krabbendam maakte toen meteen een voorbehoud. „We onderzoeken of dit de goede plek is voor een verbinding tussen Wyck en het centrum.” Het goederenspoor loopt aan de stadskant over het Sappi-terrein bij de Noorderbrug, terwijl een brug zuidelijker, in de buurt van het Landbouwbelang, directe aansluiting op het levendige Sphinxkwartier betekent.
Nu Maastricht de brug kennelijk niet gaat benutten, komt een oud plan op tafel: sloop.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011)
« Reactie #26 Gepost op: 27 januari 2022, 07:07:28 »
kan iemand dat topic aanpassen naar (nieuws 2011 - 2022) of iets dergelijks?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6605
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Maastricht-Lanaken weer open (2011) en dicht (2022)
« Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2022, 11:25:12 »
Veranderd.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
Re: Maastricht-Lanaken weer open (2011) en dicht (2022)
« Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2022, 13:41:02 »
Nu ook openbaar op NOS app of via deze link.
http://www.1limburg.nl/l/119522
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 13:44:01 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968