Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:50:02
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:42:03
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
modulebaan jaren 60 door aad52
Vandaag om 16:31:55
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Hans Reints
Vandaag om 16:31:02
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 16:18:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 16:08:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:58:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
  

Auteur Topic: Roco trafo 10725  (gelezen 17377 keer)

A3

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re:Roco trafo 10725
« Reactie #30 Gepost op: 08 juni 2013, 21:31:01 »
Hallo Bas,

Leuk te zien dat ook jij hier wat aan heb gehad.
Daar doen we het tenslotte toch voor om elkaars hobby leuk en betaalbaar te houden.

Groet Adrie  (y)
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2429
  • Aachenau West
Re:Roco trafo 10725
« Reactie #31 Gepost op: 10 juni 2013, 21:32:54 »
Precies wat je zegt Adrie!

"Leuk". Het geeft voldoening om een klusje te kunnen klaren.
"Betaalbaar". Toen die trafo het begeven had vreesde ik tientallen Euri verder te zijn voor een vervangend exemplaar. Gelukkig niet dus!

Groet, Bas

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #32 Gepost op: 04 augustus 2013, 13:29:11 »
Goedemiddag,

Ik heb twee dezelfde Roco trafo's die beide kapot zijn. Bij één daarvan is de weerstand dermate gesmolten dat er een gat in de behuizing zit en de printplaat afbrak. Deze trafo gaat de vuilnisbak in, maar mijn 2e exemplaar zit er nog perfect uit. Maar hoe hebben jullie de trafo uit zijn behuizing gekregen, want hij zit muurvast in de bovenkant. Op deze manier kan ik niet bij de weerstand komen om hem te vervangen?


 

 


Alvast bedankt!

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #33 Gepost op: 04 augustus 2013, 13:44:18 »
Ik zou deze foto`s naar Roco opsturen.
Dit zou toch het begin kunnen zijn van een leuke zolderbrand.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25295
    • Pagina van klaas
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #34 Gepost op: 04 augustus 2013, 14:31:31 »
Maar hoe hebben jullie de trafo uit zijn behuizing gekregen, want hij zit muurvast in de bovenkant.
Ik heb zo'n trafo nog nooit open gemaakt, maar ik vermoed dat hij in de behuizing vastgekit is.
Ergens in dit draadje staat een link naar het Stummi forum. Op de foto's daar zie je dat ze de printplaat hebben losgesoldeerd van de trafo. Dat lijkt me makkelijker dan te proberen om hem uit de behuizing te wrikken.

A3

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #35 Gepost op: 05 augustus 2013, 07:57:18 »
Hallo Mark,

Ik heb de weerstand van de onderzijde waar je de foto van hebt gemaakt, los gesoldeerd en met een oude pincet aan de andere zijde iets druk gezet zodat de weerstand van de print vrijkomt.
Als deze er dan uit is kun je met een fijne draad de tin verwarmen om zo de meeste tin uit het soldeergat te krijgen.
Dan de nieuwe weerstand een beetje op maat knippen dat deze er onder past om te solderen en het gat eventueel iets met de hand ruimen met een goed scherp boortje en dan weer solderen en klaar.

Groet Adrie
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #36 Gepost op: 05 augustus 2013, 09:04:06 »
Beide exemplaren hadden het begeven tijdens een beurs. Mijn buurman had zijn haspel niet afgerold waar mijn baan ook op stond en die schoot in de beveiliging doordat hij zeer warm was geworden. Na het afrollen van de haspel functioneerde 2 trafo's niet meer. Gelukkig heb ik altijd genoeg reserve exemplaren mee, maar het is toch zonde.

@adrie: Dat was ik ook al van plan, want ik kreeg de trafo er voor geen mogelijkheid uit. Tevens heeft de behuizing nog genoeg plaats om de weerstand op een andere plek te solderen.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Oosterling

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #37 Gepost op: 15 mei 2014, 18:28:26 »

ik woon tijdelijk in het midden oosten en ben daar onlangs begonnen aan een N baan, weliswaar gecombineerd aneloog / digital, nu wil ik in de toekomst gaan besturen met de roco motion set. daarom heb ik twee voedingen staan.
Nu het verhaal, in een keer bijde voedingen defect, raar maar waar. nu merk ik dat het lichtnet hier niet echt stabile is gezien ik mijn pendel automaten van mijn aneloge baan ook steeds opnieuw moet inregelen en denk dat daar het problem in schuilt, heeft hier iemand een verklaring voor ?

Met dank voor al jullie informatie en ga aan de slag om beide weer in orde te brengen.

Met vriendelijk groet Maarten

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #38 Gepost op: 15 mei 2014, 20:10:39 »
Ik zou deze foto`s naar Roco opsturen.
Dit zou toch het begin kunnen zijn van een leuke zolderbrand.
Daar doet Roco niks mee, kijk maar naar de andere kant van de travo, het stekkertje is eraf gehaald/doorgeknipt, dan is het eigen risico...
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #39 Gepost op: 17 januari 2016, 17:11:51 »
Had het probleem dat de trafo het plotseling niet meer deed. Na openmaken bleek dat één soldeerpunt niet goed vertind was. Inmiddels werkt alles weer. Scheelt het kopen van een nieuwe trafo. Het enige dat rest is de boel dichtlijmen zodat kleine kinderen de boel niet open kunnen maken.

stameldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
    • Stameldam
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #40 Gepost op: 22 september 2018, 10:48:00 »
Bij ons zijn er ook deze zomer 2 trafo`s van roco gesneuveld. Waarschijnlijk niet echt hitte bestendig. precies hetzelfde probleem. bij alletwee de trafo´s. mijn maat Rob probeert het euvel met een nieuw weerstandje van 30 cent op te lossen!... dat scheelt weer een hoop zoeken naar een nw trafo

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #41 Gepost op: 22 september 2018, 12:03:07 »
Jongens, pas nou op. Zo'n 0,56 Ohm weerstand is vrijwel zonder meer een 'fusible resistor'. Oftewel een weerstand met de capaciteiten van een zekering.
Als 'ie warm genoeg wordt, brandt 'ie door.
Gezien het feit dat het onderdeel in serie staat met de primaire wikkeling van de trafo, kan het in dit geval ook eigenlijk niets anders zijn.

Een gewone koolfilm of metaalfilmweerstand zal hoogstwaarschijnlijk ernstiger falen dan dat weerstand-zekering geval.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25295
    • Pagina van klaas
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #42 Gepost op: 22 september 2018, 12:38:38 »
Ik denk ook dat het een weerstand is die als zekering dient. Wel een vreemde constructie. Zo'n trafo valt volgens mij in de categorie speelgoedtransformatoren en volgens de Europese richtlijnen horen die een zelfherstellende beveiliging te hebben.
Op het internet vond ik in een Russisch forum een schema van de 10725. (helemaal naar onderen scrollen) Die tekenaar heeft zich zo te zien ook een paar kommaplaatsen vergist. Verder zit er nog een weerstand en een triac in. De functie daarvan is waarschijnlijk om te voorkomen dat de trafo omgekeerd kan voeden. Aan de secundaire kant zie ik nog 2 glaszekeringen parallel. Ook een vreemde constructie. Kan iemand bevestigen dat dit zo zit?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #43 Gepost op: 22 september 2018, 14:27:50 »
Dat weerstandje is eigenlijk de "zekering". Roco verwachtte dat deze bij kortsluiting doorfikte waardoor de stroom afgeschakeld werd. Maar als dit niet snel genoeg gebeurt, dan kan het inderdaad fout aflopen. Het is een slechte goedkope oplossing om een transformator te beveiligen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Roco trafo 10725
« Reactie #44 Gepost op: 22 september 2018, 14:50:05 »
Ik denk ook dat het een weerstand is die als zekering dient. Wel een vreemde constructie. Zo'n trafo valt volgens mij in de categorie speelgoedtransformatoren en volgens de Europese richtlijnen horen die een zelfherstellende beveiliging te hebben.
Het is inderdaad een rare constructie. Zelfs de Trix-trafo die ik als kind had was voorzien van een zelf-herstellende kortsluit-beveiliging door middel van een bi-metaal...
Op het internet vond ik in een Russisch forum een schema van de 10725[...]
Aan de secundaire kant zie ik nog 2 glaszekeringen parallel. Ook een vreemde constructie. Kan iemand bevestigen dat dit zo zit?
Ik krijg de indruk dat het 2 polyfuses zijn, getekend als glaszekering: als je op dat Russische forum het eerste plaatje bekijkt zie je een van de twee duidelijk platgebogen in de print zitten.
Gezien de footprint die in lijn ligt met de eerste, vermoed ik dat de andere ook een polyfuse is. Waarom je die parallel zou zetten snap ik echter ook niet.

De trafo-aansluitingen en draden zijn gemakkelijk te herkennen, dus de condensator die in het schema getekend staat (waarbij ik er even vanuit ga dat dat juist is) is dan niet meer te missen, waardoor 2 polyfuses overblijven.

@ zuylen: opzich is er niet zoveel mis met dergelijke zekering-weerstanden. Ze zijn er op gemaakt om relatief veilig door te branden vergeleken met een echte weerstand.
Ik denk alleen dat het krappe huis van de trafo én het feit dat de print mogelijk de warmte niet goed af kan voeren, niet helpt. Blijkbaar is het bij testen nooit zo ver gekomen als de plaatjes in dit forum bewijzen, want ik denk niet dat het product op die manier door de keuring zou zijn gekomen.