Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:32:18
Frans/Belgisch H0e baantje door Montanbahn
Vandaag om 09:22:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Station Engental in marklin K-rails (U vorm - 245 x 249 x 330)  (gelezen 3529 keer)

Tjoekedoris

  • Zonder trein spoor je niet
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
  • Eigenlijk klooi ik maar wat aan.
Station Engental in marklin K-rails (U vorm - 245 x 249 x 330)
« Gepost op: 29 november 2013, 23:34:25 »

Beste mede modelspoor liefhebbers, ik ben Martin en ben 57 jaar. Al 3x ben ik begonnen aan een modelbaan, maar iedere keer waren er omstandigheden, waardoor ik dit moest staken, afbreken,opruimen etc. Het bloed kruipt echter en nu na 13 jaar ben ik weer gestart op een zoldertje van een vrij recente uitbouw. In de loop van de jaren ben ik er achter gekomen waar mijn wensen liggen en wat ik mooi vindt, hetgeen heeft geresulteerd in een baanontwerp, waarmee ik me als eenling prima zou kunnen vermaken.

Mijn thema is een doorgangsstation, gesitueerd in een heuvellandschap in Duitsland in tijdperk III op de grens tussen het voormalige Oost- en West Duitsland. Hiermede kan ik zowel treinen van de DB, als de voormalige Reichsbahn laten rijden.
Deze laatste is natuurlijk eigenlijk in tijdperk II, maar ik ga ervan uit dat er zelfs na de val van de muur incidenteel nog hele oude locs rijden (al is het maar voor het toerisme), die dankbaar gebruik kunnen maken van het moderne spoorwerk van het westen. Het station is alleen toegankelijk voor stoom- en diesellocs en had vroeger een belangrijke functie, gezien de gesitueerde bescheiden onderhoudswerkplaats met draaischijf en het rangeeremplacement. Echter door de snelle vooruitgang is deze niet rendabel meer, maar heeft daardoor een lokale functie gekregen. Er is een snelle enkelsporige geëlektrificeerde spoorlijn door het dal aangelegd, die andere stations (schaduwstation 1 en 2) snel en efficiënt koppelen. Dit geeft mij de mogelijkheid om ook met elektrische (snel) treinen te rijden. Ik heb alleen K-rails gebruikt met slanke wissels en alle zichtbare sporen in grote bochten laten lopen, met een maximale stijging van 2,5 –3%.             Dat was een voorwaarde. Verder ga ik in de 1e instantie digitaal rijden en analoog schakelen. Dat vergt wel veel denkwerk, maar inmiddels liggen de rails van schaduwstation 1 en kan ik de uitgedachte schakelingen aanleggen. Het hele plan is met Wintrack uitgetekend en heeft door het sporenverloop veel energie gekost. Maar ik ben erin geslaagd om een optimaal ontwerp op kleine ruimte te maken. Het station beslaat een groot deel van de baan en is in een bocht gesitueerd.

Inmiddels ligt de rails van schaduwstation1 op zijn plaats en ga ik deze lus in de komende maanden bedraden en testen.
De schaduwstations staan vast ivm. de vorm van de zolderkamer (schuine wanden, ramen en andere obstakels) en zijn naar mijn idee voor 100% uitgenut. Het enkelvoudige baanvak tussen schaduwstation 1 en 2 wordt voorzien van bovenleiding en het station wordt alleen toegankelijk voor stoom- en diesellocs.
De verbinding linksonder heeft een aansluiting naar schaduwstation 2 en is in feite als klapdeel gedacht, omdat deze voor de doorgang loopt. Dit klapdeel, (als brug over een verdiept dal) kan in de allerlaatste fase gerealiseerd worden.  Zonder klapdeel is het gewoon als eindstation berijdbaar. In het gedeelte van 120 cm. komt een slakkenkuil, loc afwerking en een aparte loc werkplaats. Dit gedeelte is boven een kast gesitueerd en is ongeveer 40 cm. boven het onderste niveau. Het station komt op 110 cm. hoogte. De draaischijf is eigenlijk overbodig, gezien de geringe hoeveelheid locs, maar ik heb hem al heel lang in bezit en wil hem graag benutten. Het is natuurlijk voor 3 opstelsporen verre van realistisch. Echter is het station in vroeger tijden belangrijk geweest en nu, door het elektrificeren van de enkelsporige doorgaande lijn, lokaal geworden. Het rechtvaardigt daarmee de ronde locloods, die ik kan uitbeelden als een deels afgebroken verleden. De kolen- en zandinstallatie staan tussen de 2 sporen naar de draaischijf gesitueerd. De diesel opslag staat bij de 2 opstel sporen nabij de draaischijf.  Nu ben ik in bezit van 5 stoomlocs,4 dieseltreinen en 2 elektrische locomotieven.

Treinen kunnen vertrekken vanaf schaduwstation 1 via het spiraal naar het zichtbare station Engental of via het enkelsporige baanvak naar schaduwstation 2. Vanaf schaduwstation 2 zijn dezelfde treinbewegingen in de andere richting mogelijk. Helaas is het gezien de ruimte niet mogelijk schaduwstation 2 groter en langer te maken. Daardoor zullen de treinen vanaf die plaats wat vaker in beeld komen en is de maximale lengte van de trein ca.1.50-1.80 mtr. Op zich geen probleem, want het is mooi als de gehele trein ook ruim voor het perron langs kan en concessies moeten toch worden gedaan. Omdat het baanvak enkelsporig is, kan er ook altijd maar 1 treinbeweging plaatsvinden. De blokken worden dan ook net zo lang als de baanvakken tussen de wissels. Het maakt daarmee dat ik het alleen goed kan overzien. De schaduwstations worden volledig zelf automatisch, zodat er altijd een vrij spoor genomen wordt en bij volledige bezetting het blok (een volledig schaduwstation zie ik als één blok) als bezet wordt gezien.

De blauwe ondergrond (vloerisolatie) bevestig ik met dubbelzijdig kleefband aan de ondergrond en de rails zet ik vast met een lijmpistool.Om nog even een beeld te hebben van de beschikbare ruimte van mijn baan plaats ik hierbij wat foto's met de status van nu.
Graag wil ik mijn plan met jullie delen, omdat er altijd nog verbeteringen mogelijk zijn. Vooral voor alle suggesties, voorstellen en verbeteringen op het stations niveau sta ik open.









met tjoekgroet

Martin

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Engental in marklin K-rails (U vorm - 245 x 249 x 330)
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2013, 09:19:44 »
Allereerst welkom bij de club  ;)
Dat is een groot en zo te zien indrukwekkend baan plan.
Nou kan ik me vergissen,maar het lijkt of er keerlussen in je baanplan zitten,ben je niet bang voor kortsluiting ?
Of heb je daar al iets voor gevonden omdat te voorkomen ?
Rondom je Bw zijn er daar ook nog sporen die voor de verzorging van de stoomlocs zullen zorgen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Station Engental in marklin K-rails (U vorm - 245 x 249 x 330)
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2013, 09:22:31 »
Hoi Martin,

Welkom,

Is een ambitieus plan.  (y) Lijkt mij leuk om jou te gaan volgen met de bouw.
Succes.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Station Engental in marklin K-rails (U vorm - 245 x 249 x 330)
« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2013, 09:32:18 »
Als ik het goed begrepen heb ga je Marklin rijden met K-rails met middengeleiding, dus kortsluiting lijkt me dan geen issue. Ik vind het een heel indrukwekkend plan, leuk uitgedacht, qua tijdperk en situatie. Lijkt me inderdaad heel leerzaam om jou te volgen bij de bouw van je baan. Ga je ons op de hoogte houden van wat je aan het doen bent?

Wellicht toch nog een klein aandachtspuntje, de afmeting van je baan, is redelijk groot, had je er aan gdacht dat een trein zou kunnen ontsporen achter op je baan? Heb je dan mogelijkheden om daar bij te komen? Want je zou er rekening mee moeten houden dat je maximal tussen de 80 en 100 cm over je baan kunt reiken. Op de foto's zie ik daar geen probleem, maar de maten die bij je baanplannen staan geven mij de indruk dat de baan redelijk diep kan worden.
Het is maar een tip.
Maar wat je in de eerste foto laat zien hoe je tafel opgebouwd wordt, geweldig een vakman waardig, welkom op het forum en geniet vooral van je hervonden hobby.
Rini
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Station Engental in marklin K-rails (U vorm - 245 x 249 x 330)
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2013, 09:37:15 »
Overigens zie ik nog wel een knelpunt in je sporenplan qua steigingspercentage.
De enkelsporige lijn die van linksonder over een groot viaduct onder het emplacement duikt kruist vervolgens een tweetal sporen. Vervolgens sluiten deze sporen na 3of 4 raillengtes al op elkaar aan. Dat lijkt me te krap om een fatsoenlijk hellingspercentage te halen.
No dress rehearsel, this is our life.

jakop

  • Gast
Re: Station Engental in marklin K-rails (U vorm - 245 x 249 x 330)
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2013, 12:26:52 »
Hoi Martin, welkom op BNLS!
Als mede 3railer ga ik je in de gaten houden  ;)
Je sporenplan ga ik nog eens nader bestuderen, ik zie 'het' nu nog niet helemaal..  :-\

Jakop

Tjoekedoris

  • Zonder trein spoor je niet
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
  • Eigenlijk klooi ik maar wat aan.
Re: Station Engental in marklin K-rails (U vorm - 245 x 249 x 330)
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2013, 19:15:29 »
Beste mensen, dank jullie voor de reacties. Ik zal alle vragen proberen te beantwoorden. De tafel is inderdaad te diep als er op 1.10 m. gewerkt moet worden, maar de diepte is alleen
op het onderste niveau (70 cm.), omdat er door de schuine kanten steeds meer naar binnen wordt gewerkt. Op station niveau (1.10 m) is de diepte ca. 80 cm. en dat moet gaan.
De onderbouw wordt zo open mogelijk gehouden en daar waar er geen tussenstijl van de tafel hoeft te zitten, wordt deze later verwijderd, zodat er grote openingen onder in de tafel komen.
Zo kan ik altijd onder de tafel bij de sporen komen. Verder zal er met verwijderbare delen gewerkt worden, bijvoorbeeld de rotswand lang het  paradespoor.
Deze wordt helemaal demontabel gemaakt om ook van boven bij het schaduwstation te kunnen. Het is in deze kamer helaas niet anders en het vergt veel creativiteit en denkwerk.
De helling van station naar de loc werkplaats is inderdaad meer dan 3% en wel 5%, maar omdat dit enkel alleen voor locs met soms een paar wagens is, lijkt me dit geen probleem.
Het begin van het station ligt daar overigens een beetje op een helling naar beneden, zodat er toch een doorrijhoogte van 9 cm. ontstaat.
Inderdaad is rond de draaischijf gedacht aan loc verzorging (kolen, zand , slakkenkuil, dieselopslag, werkplaats. e.d.)
Zodra ik een plaatje van de 3D generator heb kunnen opslaan, zal ik deze met jullie delen, zodat jullie een beter beeld krijgen van het geheel.
En verder zal ik van tijd tot tijd wat foto's plaatsen zodat jullie me kunnen volgen. Ongetwijfeld zal ik problemen tegenkomen, waarbij ik jullie hulp goed zou kunnen gebruiken.
met tjoekgroet

Martin

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Engental in marklin K-rails (U vorm - 245 x 249 x 330)
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2013, 19:41:33 »
Wil niet vervelend zijn maar zelfs een loc met enkele wagens zal op den duur de brui geven op een helling van 5%.
Het is nou een maal te veel voor een model trein,zelfs een losse loc.
(ergens in de loop der tijd zal het rijdend mat zeggen zoek t maar uit,want ik doe t niet meer ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tjoekedoris

  • Zonder trein spoor je niet
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
  • Eigenlijk klooi ik maar wat aan.
Re: Station Engental in marklin K-rails (U vorm - 245 x 249 x 330)
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2013, 20:40:17 »
Dan zal ik de sporen daar wat moeten aanpassen en moeten verleggen. Zal niet direct een groot probleem opleveren en ik heb nog even tijd om daar over na te denken.
Misschien zijn er leden die daar een idee over hebben?
met tjoekgroet

Martin

jakop

  • Gast
Re: Station Engental in marklin K-rails (U vorm - 245 x 249 x 330)
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2013, 20:50:38 »
Uitproberen?
Stukje rail op een plankje, wat er onder aan één kant en testen maar!

Tjoekedoris

  • Zonder trein spoor je niet
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
  • Eigenlijk klooi ik maar wat aan.
Re: Station Engental in marklin K-rails (U vorm - 245 x 249 x 330)
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2014, 23:43:38 »
Beste mede spoorders,

Het is een tijdje geleden dat ik wat nieuws heb gepost, maar hierbij een kleine update.
Sinds de laatste bemerkingen inzake mijn baanplan, zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd,
waarbij ik jullie tips over het loc depot en de helling daar naar toe ter harte heb genomen.
Daarnaast heb ik nog een aftakking van de hoofdbaan kunnen realiseren die vanaf schaduwstation 1
rechtstreeks weer terug gaat naar datzelfde schaduwstation. Aangezien deze vrij groot is en 6 opstelsporen
telt, kan ik nu ook met treinen van ca. 2 mtr.. rondrazen.
Inmiddels is de bouw in volle gang. Ik ga binnenkort een eigen topic van de bouw van station "Engental" openen,
zodat jullie het desgewenst kunnen volgen. Daarbij zal ik dan ook het nieuwe .tra bestand plaatsen.

Groetjes,

Martin
met tjoekgroet

Martin