Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2841836 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17445 Gepost op: 27 januari 2021, 11:55:35 »
Deze week weer een nieuwe fraaie en sfeervolle plaat van Philip D. Hawkins. De titel van deze plaat is: “Exmouth Brancheline Meeting”


Foto: ©️Philip D. Hawkins

We zien een BR(s) Class M7. Deze van origine LSWR 0-4-4T passagierstrein locomotief werd gebouwd tussen 1897 en 1911. Deze klasse is ontworpen door Dugald Drummond voor het intensieve treinverkeer in en rond Londen en de South Western Region.

Van deze Class M7 zijn in de loop der tijd veel modellen van Hornby verschenen in verschillende kleurstellingen. In LSWR appelgroen, in Southern Railway olive green en in BR black lined. Hoewel de locomotief in grote aantallen is geproduceerd, is het model - zeker in de groene varianten - moeilijk te krijgen.


Foto: Hattons Model Railways

Gr, Hans

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17446 Gepost op: 27 januari 2021, 12:02:03 »
Ik heb nog een Southern groene dubbel (over dus) gewoon gescoord op een NL beurs.......
Liefhebbers?  ;D

Grtz Gerard


mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17447 Gepost op: 27 januari 2021, 17:46:19 »
Fraaie plaat weer. De locatie is in dit geval Lympstone Village station op de Exmouth Branch (zoals de titel al deed vermoeden).
Een leuk detail op de plaat is het ex L&SWR bord op waarbij de L, & en W in dezelfde kleur zijn geverfd als de achtergrond, zodat er in wit alleen nog S.R. staat. Iets wat in de praktijk ook daadwerkelijk gebeurde toen de London & South Western Railway overging in de Southern Railway.

Daarnaast is ook het dubbele armsein interessant. Beide armen toonden hetzelfde seinbeeld. Omdat het onderste armsein slecht zichtbaar was door de brug werden vaak dit soort dubbele seinen geplaatst, zodat deze beter zichtbaar was.

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17448 Gepost op: 27 januari 2021, 21:37:57 »
Ja, thee en natuurlijk melluk!
Ik wilde al een tijdje een melktrein, dus heb ik er gisteren op de BMB-baan eindelijk eens een laten rijden en wel een GWR-trein ......
.............................
Een LMS-melktrein kunnen we ook nog wel een keertje doen.
............................

Vanmiddag keek ik op de website van Hattons of er soms nog Hornby milk tank wagons in de aanbieding waren. Ik had ze al heel lang niet meer gezien en ook nu waren er diverse van Dapol, maar geen enkele van Hornby. Die van Dapol missen de belettering op de solebar. :-\ Maar uitgerekend vandaag kwam er weer eentje van Hornby binnen, een SR-versie van de United Dairies tank wagon:



Ik zag dat hij £22,50 moet kosten, ongeveer net zoveel als de melkwagons op Ebay:



Even daarvoor had ik ze toevallig op een webpagina uit 2007 van Rails gezien, dat is ongeveer de tijd toen ik de mijne kocht. 6 stuks voor £34, those were the days! (y) Wat is het toch jammer dat het allemaal zo duur geworden is.  :-\:



Maar milk tanks heb ik wel genoeg en eigenlijk was ik op zoek naar wat ontbrekende dingen om een LMS-melktrein te kunnen maken. Ik heb daarover een interessant artikel van Steve Banks gevonden, waarin bijv. het e.e.a. over treinsamenstellingen staat. Ik zou eigenlijk best nog wel een 2-assige milk tank wagon willen vinden, maar die van Hornby zijn m.i. niet erg geschikt. Het is de Thomas the Tank versie, die is er ook met rode letters maar ik heb geen andere kunnen vinden.


In de LMS-melktrein van de jaren '30 komen ook met melkbussen geladen wagons voor. De GWR gebruikte daarvoor de Siphon wagons en voor de LMS had Hornby jaren geleden de 3-assige Insulated Milk Van in LMS-uitvoering in het assortiment. De buffers zijn - in die tijd niet ongebruikelijk - een paar mm te hoog maar misschien past hij toch wel aardig in mijn trein:


Hij was er ook in het bruin:


Ik zal eens in het archief kijken welke ik op voorraad heb en of de koppelingen te vervangen zijn, want die volvobumpers gaan er natuurlijk wel af!  >:(
Ik zag dat er ook veewagens gebruikt werden voor het transport van de melkbussen, maar of dat in express treinen ook het geval was?  ??? Ik neem aan dat ze er ventilated vans voor gebruikten of misschien (oude pre-grouping?) parcel vans. Maar eens kijken wat er mogelijk is.  ::)

Het klopt dat de melkwagons niet altijd in aparte treinen reden, maar vaak aangekoppeld werden aan passagierstreinen. Het is misschien een leuk idee om eens te proberen zo'n trein neer te zetten i.p.v. een met alleen maar tankwagons. Dan kunnen er achter de lok t.b.v. de melkbussen eerst een of twee brake/parcel vans zoals deze:


...met eventueel een of twee insulated vans en/of CCT vans:


....daarna een stuk of 4, 5 passagiersrijtuigen, ik denk aan die van Bachmann:


....daarachter een stel blauwe milktanks van Express Dairy, volgens Steve Banks niet per se LMS wagons, want ze werden ook gemixed gebruikt:


...en tot slot de Stove R. Die is al genoemd als Guards van helemaal achteraan de trein. Steve Banks zegt dat er ook allerlei oude passenger brake vans voor gebruikt werden, pre-grouping dus. Voorlopig hier eerst maar even een Stove R.  (y):


Ik hoop wel dat de Back Five het allemaal nog kan trekken.  ;)
Nu eerst maar eens aan de slag om die trein samen te kunnen stellen. Alle koppelingen moeten nog vervangen worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 22:21:41 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17449 Gepost op: 27 januari 2021, 21:52:42 »
Vanmiddag bij Hattons mijn "trunk" bekeken. Er zaten 5 dingen in die ik besteld had, drie rijtuigen en twee karretjes voor samen £130. Ik vond dat wel een mooi bedrag om voor het eerst na de Brexit eens te kijken hoe de overtocht met het nieuwe formaliteitenregime zal plaatsvinden. Na wat geklik werd de trunk geleegd en de inhoud gereedgemaakt voor verzending naar ons kikkerlandje. (y) Ik ben benieuwd of het nog net zo soepel zal gaan als eerst en zit nu op een stoel in de gang te wachten.  :laugh:

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17450 Gepost op: 28 januari 2021, 20:29:31 »
De GT3 was in de jaren '60 een experiment van British Railways met een gasturbine locomotief. Het was na loks no. 18000 en 18100 het derde gasturbineproject, vandaar de naam GT3. Het resultaat was een wel heel bijzondere locomotief. KR-models heeft er een 00-model van gemaakt, dat is hier in de LB al een paar keer genoemd. Inmiddels is het model uitgebracht en het was direct uitverkocht, maar als er genoeg interesse is komt er misschien een tweede batch.

Hierbij een villum van Hornby Magazine, waarin de GT3 besproken wordt en je hem kan zien rijden:
<a href="https://www.youtube.com/v/7kk-cUT_mX8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/7kk-cUT_mX8</a>

Maar de grote vraag is natuurlijk: hoe zou zo'n gasturbine lok klinken? Nou dat kunnen we in deze zojuist op Youtube geplaatste villum vers van de pers horen:
<a href="https://www.youtube.com/v/Cr7p9NsREzU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Cr7p9NsREzU</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2021, 22:24:37 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17451 Gepost op: 28 januari 2021, 21:03:37 »


In dit topic valt het gelukkig tot nu toe mee, maar in de bekende krant  "The Guardian" staat er wel elke dag een lekker opwekkend bericht over de voortgang van de Brexit. Hierbij een kleine bloemlezing:
Op 21 januari:
Britons buying from EU websites hit with £100 customs bills

Op 23 januari:
Brexit-hit firms are advised by government-officials to move to EU to avoid Brexit costs

Op 26 januari:
Brexit: Dutch warehouse boom as UK firms forced to invest abroad

'An absolute killer': small UK firms struggle with Brexit VAT rules

...en als toegift hoe er nu vanuit de EU tegen de UK aan gekeken wordt:
View from the EU: Britain 'taken over by gamblers, liars, clowns and their cheerleaders'

Onze Hornby wordt genoemd als een van de bedrijven die een pakhuis in de EU willen vestigen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2021, 22:21:46 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17452 Gepost op: 28 januari 2021, 22:51:37 »
......................

Van deze Class M7 zijn in de loop der tijd veel modellen van Hornby verschenen in verschillende kleurstellingen. In LSWR appelgroen, in Southern Railway olive green en in BR black lined. Hoewel de locomotief in grote aantallen is geproduceerd, is het model - zeker in de groene varianten - moeilijk te krijgen.


Foto: Hattons Model Railways

Dit zijn de groene M7's in SR-uitvoering:




Zoals je kan zien zit het verschil vooral aan de voorkant. No. 357 heeft een kleine wheelsplasher (spatbord) en vooraan een korte voetplaat, terwijl no.111 een splasher heeft met ingebouwde zandkist en vooraan een lange voetplaat. Er is ook een M7 in LSWR-uitvoering:

Alle foto's © hattons.co.uk

Leen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17453 Gepost op: 29 januari 2021, 10:26:31 »
Zoals je kan zien zit het verschil vooral aan de voorkant. No. 357 heeft een kleine wheelsplasher (spatbord) en vooraan een korte voetplaat, terwijl no.111 een splasher heeft met ingebouwde zandkist en vooraan een lange voetplaat.

Hallo Leen,

Wie ben ik om jou tegen te spreken ;D, maar de ultieme lijst van M7 uitvoeringen
https://sremg.org.uk/model/m7var.html
laat toch wel wat meer verschillen zien......

Grtz Gerard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17454 Gepost op: 29 januari 2021, 10:38:30 »
Deze sfeervolle plaat wil ik jullie niet onthouden. Twee mannekes staan met een notitieblokje de voorbijrijdende treinen te spotten. Ze staan symbool voor “old England”. Dit kwam namelijk in grote aantallen voor, en werd zelfs door de Britse spoorweg mij’en gestimuleerd. Voor de jeugd verschenen er ook speciale foto-boekjes over de in- en outs van de locomotieven en rijtuigen. In heel grote oplagen wel te verstaan.


Foto: Russell Wright

Intussen is de modelspoor hobby in de UK al maanden booming. Het stikt er van de herintreders, mensen die teruggrijpen naar oude liefhebberijen. Zouden die boekjes en het spotten van vroeger een onuitroeibaar zaadje hebben geplant?

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17455 Gepost op: 29 januari 2021, 11:55:24 »
Hallo Leen,

Wie ben ik om jou tegen te spreken ;D, maar de ultieme lijst van M7 uitvoeringen
https://sremg.org.uk/model/m7var.html
laat toch wel wat meer verschillen zien......

Naast de meest in het oog lopende verschillen zijn er inderdaad - zoals gebruikelijk - meer verschillen en daarmee spreekt je me heus niet tegen hoor.  Maar goed, laten we nog maar even verdergaan. ;)
Allereerst is er naast het M7-model van na 2005 ook nog het door mij buiten beschouwing gelaten oude model uit de jaren '70/'80:


Dat is trouwens wel een in het oog lopend verschil, maar laten we het oude model hier verder toch maar buiten beschouwing laten.  ;)

In de tabel van de SREM-group betekent "P-P fitted" dat de lok push-pull fitted was en "smokebox dogs" duidt op de manier waarop de smokebox door vastgemaakt was:


Voor degenen die graag met een P-P treintje willen rijden heeft Hornby een set rijtuigen uitgebracht in late BR-uitvoering:


De fraaie door Kernow uitgebrachte Gate Stock rijtuigen - inmiddels in de EFE range - kunnen er evt. ook voor gebruikt worden:

Alle foto's © hattons.co.uk

Verder zijn onze M7's niet zo lang vóór Hornby's rubberen bandjes/DesignClever-periode uitgebracht, waarvan o.a. de SR T9 en de Schools helaas het slachtoffer geworden zijn. Mijn M7's zijn gelukkig niet met bandjes uitgerust, maar ik weet niet of Hornby bij latere modellen ook zo verstandig is geweest. De rij-eigenschappen zijn goed, maar sommige loks hebben de neiging om wat scheef in het spoor te lopen. Hij "crabt" zogezegd, m.a.w. rijdt als een krab. Door de zijspeling van de wielen te verkleinen is dat te verbeteren.

Hier staat M7 no. 245 in 2017 in het NRM te York. Opvallend is dat het een grotere lok is dan je zou verwachten, maar omdat hij oorspronkelijk als express lok ontworpen werd is dat ook weer niet zo heel vreemd:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2021, 12:39:28 door St00mboy »

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17456 Gepost op: 29 januari 2021, 11:59:11 »
Inderdaad een sfeervol plaatje van die twee mannekes.  (y)
Ik weet niet of er nog steeds van die kleine mannetjes langs de spoorlijn staan te spotten.
Denk dat het nu iets gevaarlijker is geworden.  :-\

Maar er zullen denk ik wel genoeg van ons af en toe langs een spoorlijk staan om een trein te spotten / bekijken. ;D
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17457 Gepost op: 29 januari 2021, 15:53:42 »
Treinspotten was in de 50-er en 60-er jaren een nationale hobby in de UK. Dat werd ook behoorlijk gestimuleerd door de verschillende spoorwegbedrijven, met de Southern Railway voorop, Deze deelde zelfs gratis ABC boekjes uit aan schoolkinderen, geschreven door de bekende Ian Allan.



Een kleine, maar onvolledige selectie van dergelijke boekjes. De inhoud bestond uit pagina-lange overzichten van de verschillende locomotieven en rijtuigen. En de sport was om, eenmaal gespot, een streepje te zetten onder het desbetreffende nummer van de loc of rijtuig. Hieronder zie je een voorbeeld van zo'n pagina.



Bijgaand een aantekening van iemand die dit in zijn jeugd heeft gedaan:

"Back in the 1950s and 60s, Ian Allan’s lists of locomotives were the train spotter’s bible. The right collection of books could tell you everything you wanted to know about just about everything that moved on the railway network.

Train spotters get derided these days but back then an awful lot of us did it. We stood on platform ends or over-bridges and jotted down those numbers on trains and engines. Back home we’d underline the numbers in our ABCs. That was harmless and simple. But it also led to travel and travel is said to broaden the mind. Armed with our loco-shed book we could head off for places where we had a chance of seeing different engines from those that operated the home lines.

The geography of Britain became known to us – at least by railway. We could read maps and timetables. We could ask the professional railwayman questions in a vaguely intelligent way. Above all there was camaraderie at the end of the platform. Friends were instantly made, albeit, probably, only temporarily."


Gr, Hans

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17458 Gepost op: 29 januari 2021, 20:11:13 »
Ze doen in Engeland ook hun uiterste best om de relatie tussen de EU en VK gezellig te houden. Als het dan, zoals te verwachten is, het steeds slechter gaat met het VK, dan zal de schuld ook wel weer aan de EU worden gegeven.

Misschien wordt straks Schotland, als die eenmaal onafhankelijk zijn, het warenhuis voor de EU.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17459 Gepost op: 29 januari 2021, 20:48:27 »
Ah, de Daily Express.
Altijd onderhoudend.

En handig voor de kattebak.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly