Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845762 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17430 Gepost op: 24 januari 2021, 21:34:41 »
De Stirling Single is een iconische lok. Het fraaie 00-model van Locomotion/Rapido is hier al diverse keren langsgekomen:


Lok en tender worden aan elkaar gekoppeld door een 8-polige stekkerverbinding. Bovendien moeten lok en tender ontkoppeld worden om in de verpakking te passen. Toen ik dat zag hield ik mijn hart gelijk vast.  :-\ En ja hoor: vorige week bleek de plug onder de tender van de lok van BMB-er Thijs losgegaan te zijn:


Dat was niet de eerste keer, want deze lok is al een paar keer teruggestuurd. Het plugje blijkt om een ringetje te zitten en er zit een ontzettend klein schroefje om het vast op zijn plek te houden. Als dat schroefje los gaat, dan zit de plug ook los:


Hoe moet je zoiets nu foolproof repareren?  ???  Ik heb Simon, de reparateur van Locomotionmodels, een bericht met de bovenstaande foto's gemaild en die reageerde gelukkig vrijwel direct. Hij zal de onderdelen opsturen om het weer in orde te kunnen maken. Mocht ik het niet voor elkaar kunnen krijgen, dan kunnen we de lok (weer) naar hem opsturen. Hij verwacht onderweg geen Brexit-problemen bij een reparatie onder garantie.
Ik vraag me nu wel af of we die plug niet beter met de cyano-met-baking-soda lijmtruc kunnen vastplakken. Met zo'n lullig klein schroefje kun je erop rekenen dat de plug nog wel een keer los zal gaan.  :-\
Wordt vervolgd....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 21:36:47 door St00mboy »

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17431 Gepost op: 25 januari 2021, 08:12:01 »
Hallo Leen

Ik zou dat schroefje voorzien van een klein beetje Loctite Threadlocker.
Kijken of het zich dan nog vanzelf loswerkt.
Gr. Ron

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17432 Gepost op: 25 januari 2021, 10:10:13 »
Dat lijkt me weinig te helpen. Dat schroefje is veel te klein om degelijk houvast te bieden. De hefboomwerking van de koppeling is sterker.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17433 Gepost op: 25 januari 2021, 10:36:35 »
Ja, dat is precies het probleem. De horizontale beweging van het plugje wordt beperkt door het ringetje in het chassis, waar het plugje omheen zit, maar de verticale beweging wordt alleen tegengegaan door het nietige schroefje.
Even goed bedankt voor het meedenken.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 19:02:57 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17434 Gepost op: 25 januari 2021, 10:59:41 »
We maken er bij de BMB Modulebaan geen geheim van dat we naast onze treinhobby ook onze liefhebberij voor lekkere drankjes delen: bieren, wijn en Schotse “sterke thee”. De combinatie blijkt ook op een andere manier te kunnen. Jason Pierce heeft wel een heel creatieve Micro OO layout bedacht. Ideetje voor een nieuwe BNLS-standaard?



Klik voor het YouTube filmpje op het plaatje of op deze link:

https://youtu.be/2FYCn9ylL4Y

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17435 Gepost op: 25 januari 2021, 15:07:08 »
We maken er bij de BMB Modulebaan geen geheim van dat we naast onze treinhobby ook onze liefhebberij voor lekkere drankjes delen: bieren, wijn en Schotse “sterke thee”.
.........
Gr, Hans

Ja, thee en natuurlijk melluk!
Ik wilde al een tijdje een melktrein, dus heb ik er gisteren op de BMB-baan eindelijk eens een laten rijden en wel een GWR-trein met een King ervoor, 5 siphon G en H wagons, 11 drie-assige milk tanks en een brake van:

<a href="https://www.youtube.com/v/Pwks-tpF8_c" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Pwks-tpF8_c</a>

Melk werd indertijd vanuit de West Country door de GWR per trein naar Londen vervoerd. De GWR Siphon wagons werden gebruikt om melkbussen mee te vervoeren. Later werd overgeschakeld op tankwagons, eerst twee- en later in de jaren '30 drie-assige. Met mijn trein samenstelling wil ik een representatieve melktrein uit de jaren '30 weergeven. Zulke treinen werden door express loks als Kings, Castles of Halls getrokken dus mijn King lok valt niet uit de toon:


De milk tank wagons van Express Dairy passen ook mooi in het plaatje, ook al zijn het niet allemaal GW-wagons. Alleen wel jammer dat ik maar één United Dairies tank wagon heb:


Op de foto is ook te zien dat de wagons niet kortgekoppeld zijn. Dat doet wel afbreuk aan het beeld van de trein.  :-\
Ik weet niet of er in de jaren '30 nog veel siphons in deze treinen reden. Ik heb er vooraan in de trein vijf opgesteld, maar misschien horen die wel achter de tankwagons zoals op de meeste foto's te zien is. Hier zie je een Siphon H (l) en een Siphon G (r) langsrazen:


De brake van op de villum is van de LNER. Dat klopt natuurlijk niet, maar ik had gisteren even geen andere. Vanmorgen heb ik dat gecorrigeerd: er staat nu een 3-assige GWR brake van achter de trein:


Overigens weet ik niet of er achter een melktrein een "gewone" brake van hing of een speciale "milk brake van" zoals deze op de foto. O, wat zou het mooi zijn als die er in model zou zijn  ::):

Foto © commons.wikimedia.org.

Indien alle wagons "fitted"waren, d.w.z. voorzien van remmen, dan zou er zelfs geen brake van nodig zijn, maar waar zit dan de guard? Ik zag dat er bij de LMS, die ook op deze manier melk vervoerde, een Stove R wagon achter melktreinen hing:


Een LMS-melktrein kunnen we ook nog wel een keertje doen.

Hierbij wat verse beelden van de melktrein zoals hij er nu bij staat:

<a href="https://www.youtube.com/v/wYUaoJJxwqI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/wYUaoJJxwqI</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 22:27:15 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17436 Gepost op: 25 januari 2021, 16:26:26 »
Citaat
Even wachten
Over 'even wachten'..

Het is over vijf dagen tijd voor mij om Sheffield te mailen dat mijn doos met Mk1's nooit is aangekomen  :-\ 
Verscheept op 30-11-20 en na 3 maanden... ben benieuwd of ik ze deze week nog krijg  ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17437 Gepost op: 25 januari 2021, 16:47:17 »
30-11 is bijna twee maanden...  ;)

We maken er bij de BMB Modulebaan geen geheim van dat we naast onze treinhobby ook onze liefhebberij voor lekkere drankjes delen: bieren, wijn en Schotse “sterke thee”. De combinatie blijkt ook op een andere manier te kunnen. Jason Pierce heeft wel een heel creatieve Micro OO layout bedacht.
Ja leuk hoor!
Veel brouwerijen en ook destilleerderijen in Engeland en Schotland beschikten over een spooraansluiting. Prachtige combinatie van liefhebberijen!
No dress rehearsel, this is our life.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17439 Gepost op: 25 januari 2021, 18:31:39 »
@Leen,

Die Dapol 6-wheel Milk tank lijkt wel H0 in vergelijking met de coaches, zo klein.

Op de foto's hierboven kun je zien dat ze ongeveer net zo groot zijn als die van Hornby. Ik neem aan dat de afmetingen op schaal ongeveer correct zijn.

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17440 Gepost op: 25 januari 2021, 18:44:11 »
Overigens weet ik niet of er achter een melktrein een "gewone" brake van hing of een speciale "milk brake van" zoals deze op de foto.
Omdat melk bederfelijk is, waren de wagons zo geconstrueerd dat zij met hogere snelheden vervoerd konden worden (zoals de toepassing van vacuum remmen) In sommige gevallen gekoppeld aan passagierstreinen. Ik verwacht daarom niet dat er een "gewone" brake is gebruikt. Ik zie op veel foto's vaak een passenger brake achter in de trein.

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17441 Gepost op: 25 januari 2021, 19:20:12 »
Ja, dat klopt. De foto's die ik gezien heb zijn vanaf de voorkant van de trein genomen en daarop is niet te zien welk type brake van er achter de trein hangt. Op latere foto's heb ik wel een paar keer een ex-LMS Stove R gezien. Wij hebben in 00 geen GWR Full Brake m.u.v. de Hawksworth FB van Hornby, maar gelukkig komt binnenkort Hattons to the rescue. Ik denk dat ik maar een GWR 6-wheel full brake ga bestellen.

Leen.

P.S. Kein keloel, ik heb het gelijk geregeld en de nieuwe 4-wheel FB van Hornby besteld:

Foto © Hattons

Die zal wel niet helemaal kloppen, maar hij zal best mooi staan.  ;)
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 20:00:19 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17442 Gepost op: 26 januari 2021, 08:00:33 »
Over 'even wachten'..

Het is over vijf dagen tijd voor mij om Sheffield te mailen dat mijn doos met Mk1's nooit is aangekomen  :-\ 
Verscheept op 30-11-20 en na 3 maanden... ben benieuwd of ik ze deze week nog krijg  ::)

Bas
2 maanden idd... Ik kan niet rekenen

Gister avond nog even op werk bezorgd:






Leuk binnen komen 's ochtends zo  ;D  :angel:

Schitterende rijtuigen moet ik zeggen. Zal vanaaf wat mooiere foto's posten.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17443 Gepost op: 26 januari 2021, 20:09:36 »
In de serie “How the Victorians Built The Train Netwerk?” een nieuw filmpje. Deze keer staat het ontstaan van de Londense Underground centraal.



Klik voor het filmpje op het plaatje of op deze link:
https://youtu.be/W58PaSmEGBg

De rode locomotief uit het filmpje is een Metropolitan Class E 0-4-4T
Helaas is deze niet te koop als RTR model in OO-gauge. Maar hij is wel verkrijgbaar als kit bij South Eastern Finecast. Weliswaar met een ander nummer.



Wil je meer lezen over deze loc, kijk dan hier.

Gr, Hans



St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17444 Gepost op: 26 januari 2021, 23:16:07 »
Hoewel het spoor niet het meest interessante onderwerp op een modelspoorforum lijkt te zijn ;D, wordt in dit topic het maken van wissels met code 75 bullhead rail beschreven. Er wordt gebruik gemaakt van de oude vertrouwde SMP kit.
Het verhaal is heel informatief en de maker doet het op diverse punten weer net iets anders dan ondergetekende.

Een zelfgebouwd bullhead wissel van een SMP kit:


Een kruising onder constructie:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2021, 23:29:16 door St00mboy »