Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2841962 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16785 Gepost op: 30 oktober 2020, 17:00:49 »
Hornby heeft opnieuw een onbelijnde olive green versie van hun fraaie SR Restaurant Car uitgebracht. ....Als je dus al jarenlang belijnde Maunsell rijtuigen gekocht hebt, dan verwacht je er ook een passend belijnd restauratie rijtuig bij, maar nee dus.
De paar centen die op de belijning beknibbeld kunnen worden zijn voor Hornby blijkbaar belangrijker.  :-\



Grombromgrombrom............... >:( >:(

Uiteindelijk toch maar eentje aangeschaft. Een fraai belijnde zoals het hoort ga ik in dit leven waarschijnlijk niet meer meemaken:




Nu maar eens kijken hoe hij staat tussen de andere Maunsell rijtuigen.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6057
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16786 Gepost op: 30 oktober 2020, 17:08:59 »
@Leen,

Branden die schemerlampjes?

Gr, Hans

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16787 Gepost op: 30 oktober 2020, 18:19:43 »
Grombromgrombrom............... >:( >:(

Maarre, toch wel fraai he ;D
Alleen geen brandende lampjes. Iemand heeft het gefrutseld, met mini led's, maar ben vergeten wie.
Zou het zelf nog wel eens willen proberen met licht leiders, die lampjes zijn nl heel filigrain....
Alternatief zou zijn inbouwen van DCC concepts lampjes

grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16788 Gepost op: 30 oktober 2020, 18:28:43 »
Ik dacht dat het Robbert Jan was die er licht in gemaakt had.
Vreemd eigenlijk dat Hornby de Pullman verlichting er niet in gemaakt heeft.  :'(
Dat zou toch een koud kunstje voor ze moeten zijn.
Maar de beancounters hebben het bij Hornby voor het zeggen en het met niet toevoegen van belijning en verlichting bespaar je weer een paar stuivers, denken ze.
Maar mèt dat moois krijgen ze goede recensies en hadden ze er veel meer van kunnen verkopen, maar goed, dan had ik, en vele anderen met mij, nu niet overstag moeten gaan.  ::)
 ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2020, 21:59:43 door St00mboy »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16789 Gepost op: 31 oktober 2020, 11:20:03 »
Klopt, ik heb er inderdaad 8 losse smd
ledjes in geprakt, was wel even werk maar
het resultaat was er ook naar.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16790 Gepost op: 31 oktober 2020, 11:46:19 »


Als je die lok mooi weathert dan wordt hij anders mooi dan die in SE&CR-uitvoering, maar wel veel interessanter.

Laat er nou toevallig een geweldige tutorial op youtube staan voor het weatheren van een C class:

https://www.youtube.com/watch?list=PLUY1_1yfAa_SLR7GQ3E38ttG4WicxP_EK&v=Bkym_JxIiP8&feature=emb_logo

Jelle Jan

« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2020, 12:06:50 door Jelle Jan »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16791 Gepost op: 31 oktober 2020, 12:08:08 »
We gaan nog maar even door over de Maunsell restaurant/dining car: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, and so are Hornby's.  ::)
Rijtuigen van de Southern Railway (SR) waren vóór WW2 getooid in SR Maunsell Olive green, vanaf ca. 1940 in Bulleid Malachite green, tot 1956 een paar jaar in crimson/cream (rood/wit) en vanaf 1956 in BR/SR coach green. In deze post gaat het alleen over de pre-Bulleid uitvoering, het olive green dus, wat aan het einde van de jaren '30 een donkerder tint kreeg.
Hornby heeft bij elkaar tussen de 30 en 40 versies van hun Maunsell rijtuigen in belijnd SR olive green uitgebracht en daarna een set "Return to Dunkirk" met drie, mogelijk correct, onbelijnde rijtuigen. Belijning betekent hogere kosten, dat gold toen evenzeer voor de SR als nu voor Hornby. In de tweede helft van de jaren '30 werd bij de SR weliswaar belijning niet meer toegepast, maar bij bestaande rijtuigen werd het er zeker niet afgehaald. Degenen in het bezit van een flink aantal belijnde Hornby Maunsell rijtuigen zijn nu met dit onbelijnde restaurant rijtuig niet tevreden en voelen zich door Hornby in de kou gezet. Dit is zo'n Maunsell rijtuig met belijning:


...en de andere kant:

Beide foto's © hattons.co.uk

Op RMWeb staan discussies over welk diagram Maunsell dining car Hornby's model precies gaat, in welk jaartal het past en of het rijtuig belijnd was ja of nee. Hornby had ook gewoon zelf duidelijk kunnen maken wat de referentie is voor dit rijtuig, maar nee dus.  :-\ Uit alle discussie kan ik opmaken dat het rijtuig in 1932 volgens diagram 2656 door de SR gebouwd werd en met belijning opgeleverd werd, maar er is wel een foto uit 1940 waarop het rijtuig zonder belijning staat. In 1934 gebouwde rijtuigen volgens dit diagram zouden een vereenvoudigde of helemaal geen belijning meer gekregen hebben. Hornby heeft het rijtuig dus voor de periode van eind jaren '30 - WW2 geproduceerd. Dat past mooi bij de drie rijtuigen uit de Dunkirk set, maar niet bij het grote aantal eerder uitgebrachte Maunsell rijtuigen. Op RMWeb en elders geven de nodige mensen aan het rijtuig daarom niet te kopen. Overigens hierbij een link naar een nette uitgebalanceerde review van een expert over dit rijtuig:
https://grahammuz.com/2018/08/05/the-maunsell-kitchen-dining-cars-arrive-are-they-1st-class/

Dit type restaurant rijtuig werd vaak gekoppeld aan de Maunsell Open Third, die ook door Hornby in belijnde SR-uitvoering uitgebracht is:

Foto © hattons.co.uk

Als wij beide Hornby rijtuigen aan elkaar koppelen, dan zien we dit:




Nu koppelen we de Dining Car aan een ander Hornby Maunsell rijtuig:




Het is duidelijk: de dining car is donkerder en de belijning ontbreekt. Het zou 1938 of daarna geweest kunnen zijn. Verder zijn het prima rijtuigen.
Natuurlijk had Hornby hun Pullman verlichting in het rijtuig kunnen maken, dat samen met de belijning zou helemaal mooi geweest zijn. Nu zitten we toch een beetje met een zure smaak in de mond.  :-\

Tot slot hierbij nog even een foto van drie gekoppelde rijtuigen:


En vanaf de andere kant:


Doet het pijn aan je ogen? Nee, dat niet, maar het is m.i. wel een gemiste kans. Misschien zien ze in Margate het licht nog een keer.... ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2020, 22:33:13 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6057
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16792 Gepost op: 31 oktober 2020, 12:24:01 »
... ik heb er inderdaad 8 losse smd
ledjes in geprakt.

@Robbert Jan,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een pullman trein uit 1895. Ook daar wil ik graag schemerlampjes in monteren.




Een dure oplossing is deze inbouwset:



Maar misschien kan het goedkoper. Bij Intratuin hebben ze kleine ledjes voor kerstkransen. Deze zijn ongeveer 6mm lang en 1,5mm dik verbonden met gelakte draden die je zonder problemen in elkaar kunt wikkelen. Het setje kost € 2,00



Gr, Hans



St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16793 Gepost op: 31 oktober 2020, 12:24:18 »
Klopt, ik heb er inderdaad 8 losse smd
ledjes in geprakt, was wel even werk maar
het resultaat was er ook naar.

Dat heb je hier toen uitgelegd  (y):


@ Hans
Als je een van je Pullman rijtuigen openmaakt (even een paar nokjes verschuiven) dan zie je hoe Hornby het gedaan heeft. Ik meen me te herinneren dat er een ledje in zat met (plastic) glasfiber lichtleidinkjes naar de tafellampjes.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2020, 11:10:06 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16794 Gepost op: 31 oktober 2020, 14:51:48 »
We zetten nog maar even een lok voor de trein, een N15 oftewel King Arthur Class en zowaar "Excalibur":


Mag het misschien ietsje dichterbij?:


Er zijn nu 5 rijtuigen, achteraan hangt ook nog een Pullman rijtuig. Ik denk wel dat we zo een aardig beeld hebben van een late jaren '30 trein.
Ik heb begrepen dat er toen gemengde treinen reden, nl. met eigen SR maar ook Pullman rijtuigen. Eigenlijk hoort er nog een CCT van direct achter de lok:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2020, 22:23:17 door St00mboy »

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16795 Gepost op: 31 oktober 2020, 15:23:56 »
Net als Sierd Jan heb ik interesse in de Cambrian Railways in Wales, later opgenomen in de Great Western Railway.
Op de Cambrian branch lines zette BR vanaf begin jaren '50 de Ivatt 2MT "Mickey Mouse" in.
Van deze van oorsprong Midlands serie is de subserie 46503..46527 in 1952-53 in Swindon gebouwd voor gebruik in de Western Region.



De 46521 op de foto is het bekende model van Bachmann, hier met een crimson cream Mk1 van dezelfde fabrikant.

Jelle Jan
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2020, 17:04:38 door Jelle Jan »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16796 Gepost op: 31 oktober 2020, 16:56:10 »
Laat er nou toevallig een geweldige tutorial op youtube staan voor het weatheren van een C class:

Dank je Jelle Jan!
Ik zie dat van de gebruikte materialen iig een ding al aanwezig is hier:



Komt dus helemaal goed ;D

Grtz Gerard


Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16797 Gepost op: 31 oktober 2020, 17:12:15 »
Eigenlijk hoort er nog een CCT van direct achter de lok:


Altijd weer een interessant wagentype, deze is toch van Hornby? Ik wacht op de iets kortere SR PLV/PMV van Bachmann in de nieuwe oplage in BR crimson, die ik in de Western Region laat 'verdwalen'.

Jelle Jan
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2020, 17:35:38 door Jelle Jan »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16798 Gepost op: 31 oktober 2020, 18:22:46 »
Ja, deze "Brake Van 'C' " is inderdaad van Hornby. De PLV van Bachmann is in zijn SR-uitvoering wat donkerder dan die van Hornby, maar toch werd hij als "SR olive green" verkocht. Hier zie je links die van Bachmann:




Ik heb ze gelijk maar even in de trein gezet:


Op foto's zie je soms één, en soms twee van die vans achter de lok.

De Ivatt 2MT is een heel leuk klein lokje. Er komt trouwens van Hornby binnenkort ook een BR standard Class 2 uit, zijn jongere broertje:

Foto © hornby.com

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2020, 22:34:55 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16799 Gepost op: 31 oktober 2020, 23:36:18 »
Nu even iets anders. Ik wil onze trouwe lezers graag deelgenoot maken van iets wat mij nogal positief verbaasd heeft.
Op zondagavond 11 oktober rond 22h00 postte ik in post #16709 het zoveelste verslag van mijn avonturen met de magnetische Hunt koppelingen:
Zoals hierboven te zien is ben ik druk aan het experimenteren geweest om oude rijtuigen kort te koppelen met magnetische Hunt koppelingen. Na deze experimenten ga ik nu proberen om een nette trein te maken met de oude Bulleid rijtuigen van Bachmann.........
.......Wordt vervolgd, want hierna wil ik op deze manier een LNER en een GWR trein gaan maken.

Toen ik het gepost had dacht ik:"Goh, eigenlijk is dit het zoveelste lulverhaal over magnetische koppelingen die niemand kent. Wordt het niet teveel? Brits modelspoor is hier toch al bepaald niet mainstream en wie leest er nou het voortdurende geleuter over koppelingen die je aan ouwe troep maakt?" Ik schrijf zo'n verhaal vanuit het perspectief dat ik het gewoon leuk vind om te doen en ook in de hoop daarmee (en met onze Britse Modulebaan) het Britse modelspoor hier op het forum, en misschien wel in dit land, een beetje op de kaart te zetten. Eigenlijk maak ik me er nooit druk over of mijn posts al of niet gelezen worden, maar nu vroeg ik me echt af of ik niet te vaak over hetzelfde onderwerp aan het doorzagen was en voor wie zoiets nog interessant zou kunnen zijn. Een half uur na het plaatsen van die post heb ik eens gekeken hoe vaak de Litter Bin vanaf het begin in 2011 gelezen was (1.789.451 keer) en ik heb dat onthouden.

In de dagen erna zag ik, dat de Litter Bin veel vaker gelezen werd dan ik dacht en dat motiveerde me eigenlijk om vrijwel dagelijks weer voor een berichtje te zorgen, vooral als er niet door anderen gepost werd. Er is nog genoeg te vertellen over het hele koppelingenverhaal - we zijn nog niet eens op de helft - maar ik heb wel geprobeerd om het af en toe een beetje met iets anders te variëren. Nu zijn we 20 dagen verder en, eigenlijk tot mijn stomme verbazing staat de teller op 1.802.866 keer gelezen. Er is hier dus in 20 dagen ruim 13.400 keer door iemand iets gelezen. Dat had ik nooit kunnen denken, temeer daar er -  behalve dan door een paar "stamgasten" - vrijwel geen reacties geplaatst worden. Ik vraag me dan ook best wel af wie hier allemaal aan het lezen zijn en of het nog een beetje leuk is hier.  ???

Nou ja, hoe dan ook gaan we maar gewoon door met ons ding te doen en ik hoop dat jullie die hier lezen het allemaal een beetje de moeite waard vinden. O,  en long may it last!  (y)


De kern van het hele koppelingenverhaal.  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 november 2020, 10:33:09 door St00mboy »