Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2841763 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16695 Gepost op: 30 september 2020, 23:01:18 »
Zozo, heb jij een GCR Atlantic?  :o
Is het geen D11 4-4-0?

Foto © railsofsheffield.com


Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2020, 23:16:37 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16696 Gepost op: 30 september 2020, 23:34:31 »
Nee, ook niet. Een half wit is een half brood.
Wat jij bedoelt is een halfwit (of half-wit), een idioot.
Dat rijmt en dus wellicht is het een gedicht. ;)

Leen.

Eerder genoemde link ietsje verder doorbladeren.
Half wit is een veel gebruikt alternatief voor halfwit en half-wit.
Ergens ook logisch: veel woorden die wij aan elkaar schrijven, schrijven de Britten los.

Mooiste voorbeeld:
onze stoomtrein heet in het (vooralsnog) Verenigd Koninkrijk:
steam train.

Mij is niet bekend of enkel een halfwit half-wit als half wit schrijft. ;D

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16697 Gepost op: 01 oktober 2020, 08:12:58 »
Zozo, heb jij een GCR Atlantic?  :o
Is het geen D11 4-4-0?
Leen.

Die dus ja...... ;D

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16698 Gepost op: 01 oktober 2020, 10:44:02 »
De GCR Atlantic van Robinson, de "Jersey Lily", werd door velen gezien als een van de fraaiste Britse loks:
https://www.flickr.com/photos/124446949@N06/35949349512

Worsley Works heeft er voor 4mm/ft schaal de etsen voor gemaakt (http://www.worsleyworks.co.uk/4mm/4mm_Loco_LNER_GCR_Jersey-Lily.htm).
Er is ooit ook een white metal kit van geweest, ik meen van McGowan, maar helaas is er nooit een RTR-model van gemaakt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2020, 10:51:20 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16699 Gepost op: 01 oktober 2020, 12:41:40 »
Het idee van de generieke pre-grouping rijtuigen werd in 7mm (spoor 0) al een tijdje uitgevoerd door Jim McGeown van Connoisseur Models:
http://www.jimmcgeown.com/0%20Gauge%20Coaches.html

Vroeger maakte hij ook kits voor 4mm/00 en zijn Pocketmoney kits zijn bijna legendarisch. Voor iets van £35 kocht je op een beurs een kit voor een lok. Hij is bijtijds overgestapt voordat de grote 00-fabrikanten RTR modellen van zijn kits zoals de LNER N7 gingen bouwen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16700 Gepost op: 01 oktober 2020, 15:14:49 »
Ik heb even wat uitzoekwerk gedaan om erachter te komen welke Hattons pre-grouping rijtuigen er evt. geschikt zouden kunnen zijn om t.z.t. achter een SECR, LBSCR of SR lok te kunnen rijden.

SECR: de 4-wheel 3rd, 1st, brake 3rd en de 6-wheel 3rd en de full brake.
LBSCR: de 4-wheel 1st, 1st/3rd, 3rd, brake 3rd, de 6-wheel 1st, 1st/3rd en de full brake.
SR (deze heb ik niet gecheckt): een pak van 4 rijtuigen met evt. een 6-wheel 3rd.

De 6-wheel brake 3rd heeft het ducket in het midden en niet aan het einde, daarvan heb ik geen voorbeeld kunnen vinden. Vooral bij de LBSCR is het het heel prominent aan het einde, maar bij de LCDR zie je dat ook. Ik heb van de LBSCR geen model of prototype van een 6-wheel 3rd kunnen vinden behalve hier:
https://ttte.fandom.com/wiki/LBSC_Stroudley_Coaches

Ik neem dus aan dat er wel een 6-wheel 5 compartment 3rd van de LBSCR bestond.
Ten tijde van de SR werden de oude korte rijtuigen m.u.v. op het Isle of Wight gedurende de jaren '20 steeds zeldzamer. Daarom is het lastig om daarvoor de prototypes te bepalen en moeten we vooralsnog maar op het onderzoek van Hattons vertrouwen. Op achteraflijntjes zullen ze nog wel te zien geweest zijn.

Bij dit alles heb ik me gebaseerd op de globale indruk van een model, dus hoe het eruit ziet en of de compartimenten en de indeling ervan een beetje kloppen. Of het rijtuig een voet te kort of te lang is  en of alle details kloppen heb ik niet meegeteld. Overigens zien de generieke details als het interieur, de voetplanken etc. er heel mooi uit. Ik zag wel op de video van Sam's trains dat het onderframe van één van de 6-wheel rijtuigen krom was en niet goed onder de body paste:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2020, 10:31:12 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16701 Gepost op: 01 oktober 2020, 16:02:39 »
@Leen,

Uitgangspunt bij deze Genesis coaches van Hattons is juist het generieke karakter. Voor een acceptabele prijs krijg je rijtuigen die niet voor 100% authentiek zijn, maar die het wel hadden kunnen zijn. Ze ademen de sfeer van de pré-grouping periode. Voor mij volstaat dat. Sterker nog, ik ben er happy mee.
Als je weet dat er bij de BlueBell coaches rondrijden, waarbij het chassis en de bovenbouw van verschillende rijtuigen afkomstig zijn, kun je ook zeggen: “Het klopt niet”. Maar ondertussen genieten we er wel van.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16702 Gepost op: 01 oktober 2020, 16:12:51 »
Dat klopt, en daardoor kun je juist mooi een keuze maken uit de beschikbare typen rijtuig. Het ene type benadert aardig een bepaald rijtuig in het assortiment van een bepaalde maatschappij terwijl een ander type gewoon meer afwijkt.

Leen
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2020, 22:31:20 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16703 Gepost op: 01 oktober 2020, 22:29:53 »
Ik heb ook nog even gekeken naar de LMS en LNER rijtuigen. Opvallend is dat daarvoor geen 4-wheel rijtuigen aangeboden worden. Blijkbaar waren die in die tijd al uitgefaseerd. Bij beide kan ik geen 6-wheel brake 3rd rijtuig vinden met het ducket in het midden. Ik snap niet waarom ze dat zo gedaan hebben, want bij de meeste maatschappijen zit het ducket aan het einde van het rijtuig. Als je het niet weet maakt het natuurlijk niet uit, maar toch....  :-\
Een rijtuig als deze brake van is alleen zonder ducket te vinden bij de Midland Railway:


Met het ducket rechts tegen het eind zou dit een ex-GER of GCR rijtuig geweest kunnen zijn:


Verder ziet een LMS en LNER 4-pak van deze rijtuigen met evt. een full brake er volgens mij geloofwaardig genoeg uit.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2020, 10:22:44 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16704 Gepost op: 02 oktober 2020, 11:34:01 »
Hoewel het niet erg druk lijkt is er op webcam van de NYMR wel het een en ander te zien:


Wel zag ik op een ander beeld dat er niet erg veel mensen in de rijtuigen zaten.  :-\
En er staan twee treinen, maar er zijn heel errug weinig pipo's op de perrons  :'(:


En wij kunnen er ook niet heen...  :-\

Ook op de Festiniog wordt er gereden. Er wordt zelfs een leuke vakantiefoto gemaakt:


Hier wat dichterbij. "Even lachen naar het vogeltje....":


Goh, wat staan we er mooi op!  (y)

Even later vertrekt de trein:


Op de West Somerset Railway wordt helaas niet gereden.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2020, 14:56:06 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16705 Gepost op: 04 oktober 2020, 14:49:35 »
Ook vandaag is er ondanks het slechte weer toch weer het e.e.a. te zien op onze preserved railways.
Dit is Abergynolwyn Station op de Talyllyn in Wales:


Hier zie je de rijtuigen wat beter:


Bij Pendre Yard staan twee lokjes, waarvan eentje onder stoom:


Leuk hè?  (y)

In Swanage vertrekt Bulleid pacific "257 Squadron" van de Battle of Britain Class:


Op het Isle of Wight vertrekt Ivatt 2MT no. 41298 uit Havenstreet Station:


Gelukkig zaten er deze keer wel pipo's in de rijtuigen.  (y)
Alleen is er op de West Somerset geen activiteit te bespeuren, er staat vermeld: No public train service today. Geen idee waarom de andere spoorwegen wel rijden en de WSR niet. Uit het verslag van de bestuursvergadering wordt dat niet duidelijk, wel dat er m.b.v. de Chairman van de NYMR gepoogd wordt om "One Railway" te maken van de WSSRT en de WSRA, wat blijkbaar de organisaties zijn achter de WSR Plc:
http://www.wsr.org.uk/pdgminutes23sep2020.pdf
Hoe dan ook zag ik ze maar liever gewoon rijden op een dag als vandaag.... 
En liever nog zou ik er zelf graag bij willen zijn.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 23:32:03 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16706 Gepost op: 05 oktober 2020, 15:41:42 »
In het NRM te York vindt volgend jaar van 26 maart tot 5 september een bijzondere expositie plaats met als thema de Transsiberische spoorweg:
http://tracking.wordfly.com/view/?sid=MTEyNF8yNDI4XzU5Mzg3XzcxMzU&l=91b22d8a-de06-eb11-a822-0050569d9d1d&utm_source=wordfly&utm_medium=email&utm_campaign=YLT%3ATrans-Siberian-05.10.20&utm_content=version_A:

"Inspirational, legendary and hugely ambitious—this is the story of the colossal engineering feats that allowed travellers to cross a continent in style.

Spanning 5,772 miles across seven time zones, the Trans-Siberian Railway was completed on 5 October 1916 after 25 years of engineering ingenuity, innovation and back-breaking labour.

This exhibition will explore the extraordinary engineering challenge behind the railway’s construction, its social and economic impact on Russia and the unique experience of travelling onboard.

It will bring to life the story of one of the world's most celebrated railway journeys, with objects including a famous Fabergé Easter egg, model carriages of a Trans-Siberian Express train and intriguing documents and drawings from the archives.

A raft of loans from museums, galleries, archives and libraries in Russia and the UK also feature.

Trans-Siberian: The World’s Longest Railway opens to the public on 26 March 2021, with the exhibition at the National Railway Museum and a smaller display at the Science Museum in London until 5 September 2021."

Tekst © NRM

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2020, 15:43:47 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16707 Gepost op: 08 oktober 2020, 13:40:13 »
Een van de leukste Britse modeltreinenmerken is Airfix. De babyboom-generatie hier te lande kent het merk van de plastic bouwdozen, waarmee we vroeger rond 1960 met veel plezier vliegtuigjes in elkaar plakten. Mijn hele slaapkamer hing er mee vol! Wat we toen niet konden weten was, dat Airfix ook een modelspoorbedrijf was.
Het was in 1939 door een Hongaar, Mr. Kove, opgericht als fabrikant van opblaasbaar speelgoed. Of dat opblaaspoppen waren of wat anders weet ik niet, maar vanaf 1947 werd er met spuitgietwerk begonnen, aanvankelijk om kammen te maken, maar al vrij snel bouwkits. In 1957 begon men met spoorweggerelateerde bouwkits en in 1962 kwamen de railway kits van Kitmaster in het assortiment:

Foto © hattons.co.uk

Later in de jaren '70 maakte het continentale modelspoor grote sprongen naar meer natuurgetrouwe modellen, terwijl het Britse modelspoor grotendeels bleef steken op het speelgoedniveau van Triang uit de jaren '60. Maar toen Airfix in 1975 serieus met 00-modelspoor begon introduceerde het merk een serie 00-schaalmodellen op een detailniveau, waar het grote Hornby niet aan kon tippen. De meeste van die modellen worden zelfs nu nog via Hornby en Dapol verkocht.


De ex-Airfix grote GWR Prairie uit de jaren '70.

Naast andere vernieuwingen was het ook Airfix die de smalle tension-lock koppeling introduceerde, maar toen de modelspoortak vanaf 1979 onder het merk "Great Model Railways" van de plastic kits afdeling afgescheiden werd, verschenen er net als bij Hornby weer grote volvobumper-koppelingen op de modellen. Airfix bracht ook het geavanceerde Multi-train Control uit, een voorloper van DCC, en later zelfs een eigen tijdschrift, Model Trains:
http://magazineexchange.co.uk/cw/model-trains-magazine-march-1983-issue.html

We hebben tegenwoordig een mooie website, waar je alles over Airfix kan terugvinden:
http://www.airfixrailways.co.uk/ARSysInd.htm

Daar zijn ook de catalogi te vinden. In de eerste van 1976/77 vind je naast de bekende plastic kits...:
http://www.airfixrailways.co.uk/Catalogues/Cat1_14.jpg

....ook de eerste "elektrische" treinen:
http://www.airfixrailways.co.uk/Catalogues/Cat1Locos.jpg

http://www.airfixrailways.co.uk/Catalogues/Cat1Stock.jpg

In de jaren erna breidde het assortiment zich gestaag uit, totdat het bedrijf in 1981 in financiële moeilijkheden geraakte en failliet ging. Het werd verkocht aan de Amerikaanse voedselproducent General Mills en binnen de Palitoy tak van dat bedrijf ondergebracht bij het merk Mainline. Maar toen General Mills vier jaar later in 1985 besloot om zich te focusen op hun voedselbusiness en Palitoy af te stoten werd het Airfix modelspoor aan Dapol verkocht. Dapol heeft in de jaren erna de nodige aanpassingen verricht, met name aan de chassis van de loks, bepaald niet altijd het sterkste punt van Airfix. Zo kregen de GWR Castle en de 14xx van Dapol een geheel nieuw chassis. Toen Dapol in 1996 besloot om zich uit de 00-markt terug te trekken werden de Airfix mallen aan Hornby verkocht. Sindsdien kunnen we o.a. onze welbekende Airfix/Dapol LMS 4F, GWR 14xx plus de nodige rijtuigen en veel wagons in Hornby dozen kopen. Ook de iconische GWR Castle hoorde daar een jaar of 20 bij totdat Hornby een paar jaar geleden een volledig nieuw eigen model introduceerde. Het meest bekende Airfix lokje is misschien wel deze GWR 14xx:


De Airfix Stanier LMS rijtuigen werden tot voor kort als bouwkit (Kitmaster) en als ready-to-run nog steeds door Dapol geproduceerd:
<a href="https://www.youtube.com/v/FKgl0IdToYA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/FKgl0IdToYA</a>



Een jaar of twee geleden besloot Hornby om o.a. de 5- en 7-plank ex-Airfix wagons van een nieuw, beter gedetailleerd chassis te voorzien. Hiermee kregen ze gelijk NEM-schachten met smalle tension-lock koppelingen, een grote verbetering:

Foto © hattons.co.uk

Airfix zette in de jaren '70 (samen met Mainline) de trend om het Britse modelspoor met de tijd mee te laten gaan. Dat pad ging voor die bedrijven niet bepaald over rozen, reden te meer om bewondering te hebben voor de mensen die in die tijd de visie hadden om de grote stap voorwaarts te maken. Nadat Bachmann vanaf 1990 op dit hobbelige pad verderging kon Hornby, de grote jongen in de klas, niet achterblijven. Dat heeft nog wel tot 1997 geduurd.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 23:36:43 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16708 Gepost op: 08 oktober 2020, 23:21:09 »
Met modelspoor rol je van het ene trauma in het andere. Het hele forum staat er vol mee. OK, soms lukt er wel eens iets, maar owee als het dan gaat rijden.  :'(

Zojuist de rijtuigen maar eens in de bogen gezet.......

De Bulleid rijtuigen echter bleven in de S-boog ontsporen, wat ik ook probeerde. Aan één kant van elk van de twee rijtuigen heb ik een papieren harmonica geplakt, die dan bij het volgende rijtuig tegen de oorspronkelijk korte rubberen gangway schuurt. De oorzaak van het ontsporen is dat de papieren harmonica in de bocht aan de binnenkant van de rubberen gangway van het rijtuig ernaast blijft haken. Hier is dat te zien:


Als hij verder door de S-bocht rijdt, dan duwt de papieren harmonica het linker rijtuig om en het andere rijtuig staat dan ook niet echt lekker meer op de rails.  :-\
Ik kan de buitenkant van de rubberen gangway met zwart papier o.i.d. afplakken, zodat de papieren harmonica er alleen nog maar overheen kan wrijven i.p.v. achter de binnenkant te blijven haken.......

Wordt binnenkort weer vervolgd.....

Leuk als je een mooie lange passagierstrein kan maken met kortgekoppelde rijtuigen, zodat er geen levensgevaarlijke grote gaten meer tussen zitten. Ik wil de rijtuigen daarbij intact laten en de rubberen gangways gewoon laten zitten. Ik ben nu aan het uitvogelen hoe je de gaten met papieren harmonikaatjes dicht kan maken. Die zijn op de bekende manier samengesteld uit twee gevouwen en half ingeknipte vlakken vlakken zwart papier, die in elkaar geschoven zitten. Op een recht spoor ziet het er best mooi uit:


Maar de eerste trein met 8 Bulleid rijtuigen die ik op 22 augustus in Stroe op de BMB-baan zette vloog er in de S-bocht van de keerlus meteen uit. Thuisgekomen kon ik niet gelijk ontdekken wat de oorzaak was, maar vandaag heb ik die eindelijk ontdekt. De schuldige S-bocht staat nu in huis op tafel en vanmiddag ontspoorden de (met de hand voortgeduwde) rijtuigen natuurlijk weer:


Op een gegeven moment zag ik wat er gebeurde: de harmonica schoof in de S-boog natuurlijk flink heen en weer en bleef met zijn half-ingeknipte deel achter de rubberen gangway van het voorliggende rijtuig haken. Het papieren deel ziet er zo uit:


Dat geeft de ingeknipte stukjes de kans om ergens achter te blijven haken, zelfs als de rubberen gangway van het belendende rijtuig al dichtgeplakt is. Nadat ik een papiertje geplakt had op het ingeknipte deel kreeg ook de harmonica een glad oppervlak om ongehinderd heen-en-weer tegen het rijtuig aan te kunnen wrijven en daarmee bleven de rijtuigen eindelijk in de rails:


Hoe zien de gangways er eigenlijk uit in de S-bocht? Nou, in elk geval minder fraai dan op een recht spoor, maar het ligt er een beetje aan op welke plek in de S-boog je de rijtuigen ziet:












Op één plek ziet het er echt niet uit, maar alles blijft nu wel in de rails. De bogen hebben een minimale radius van 61 cm.
Nu het probleem eindelijk opgelost is kunnen we weer verder. (y)  Er zijn nu 5 Bulleid rijtuigen beplakt met papieren gangways. Morgen eerst maar eens kijken welke ik nog meer ga doen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2020, 19:21:49 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16709 Gepost op: 11 oktober 2020, 22:09:09 »
Zoals hierboven te zien is ben ik druk aan het experimenteren geweest om oude rijtuigen kort te koppelen met magnetische Hunt koppelingen. Na deze experimenten ga ik nu proberen om een nette trein te maken met de oude Bulleid rijtuigen van Bachmann. Deze rijtuigen kwamen in 1993 uit, waren eenvoudig geconstrueerd en uitgevoerd met plastic wielen en meegegoten halfbrede tension lock (TL) koppelingen, de middelste dus:


De ramen zijn ook ouderwets en bestaan, net zoals bij Lima etc., uit gaten met daarachter een transparante plastic strip. Latere versies kregen metalen wielen en de smalle TL-koppelingen. Verder zien de rijtuigen er niet slecht uit. Overigens brengt Bachmann binnenkort geheel nieuwe Bulleid rijtuigen uit. Deze nieuwe zullen ongetwijfeld beter gedetailleerd en voorzien zijn van mooiere ramen, metalen wielen en NEM-schachten en zoals je ziet kosten ze £42 per stuk:
https://railsofsheffield.com/search?searchTerm=bachmann+bulleid

Ik ben nog niet van plan om afscheid te nemen van mijn oude rijtuigen uit 1993. Ze zullen er stuk voor stuk van dichtbij onder het vergrootglas wel lang niet zo mooi uitzien als de nieuwe, maar wat zou eigenlijk het verschil zijn als je er op de baan een trein van 8 of meer rijtuigen mee samenstelt en ermee gaat rijden? Als ik met dit project klaar ben zul je waarschijnlijk heel goed moeten kijken om het verschil te kunnen zien.
Door de jaren heen heb ik 9 van deze rijtuigen verzameld en ik wil daarmee een zo fraai mogelijke indruk van een BR/SR trein van rond 1950 neerzetten zonder heel diep in detail te gaan of tot grootscheepse chirurgie over te gaan. Door het gebruik van de magnetische Hunt koppelingen denk ik daarvoor nu mogelijkheden te hebben die er voorheen niet waren.

Als je rijtuigen gaat kortkoppelen moet je je er wel rekenschap van geven door welke bogen de rijtuigen daarna nog moeten kunnen rijden. Bij mij gaat het erom dat ik de Hunt koppeling op de juiste afstand monteer voor mijn 24" (61cm) cm boog. En als ik met deze rijtuigen later toch ergens door kleinere bogen wil kunnen rijden kan ik de afstand tussen de rijtuigen met een heel klein magneetje gemakkelijk iets vergroten. Ik zie dat als een groot voordeel van deze magnetische koppeling:


Door het ontbreken van een kortkoppelmechaniek zullen in een boog kortgekoppelde rijtuigen met de buffers (of de gangways) tegen elkaar komen en ontsporen. We moeten daarom bij deze Bulleid rijtuigen met de nieuwe koppelingen genoeg afstand tussen de buffers houden om dat te voorkomen. Om het er een beetje mooi uit te laten zien, moet dan het gat tussen de gangways opgevuld worden:


Zoals hieronder te zien is als opvulling aan één kant van elk rijtuig een flexibel papieren harmonicaatje geplakt, wat de loop in de bochten niet of nauwelijks beïnvloedt

Ik heb nu de trein met 9 rijtuigen op het spoor gezet achter een passende SR/BR Bulleid "Battle of Britain" Pacific lok:






Nu een paar beelden van hoe het tussen de rijtuigen gesteld is:



Die pluizen zijn in het echt niet te zien, maar ik zal er nog wel een stofkwast langs halen.  ;)









De afstand tussen de rijtuigenis is weliswaar iets groter dan bij het prototype, maar het beeld van de trein als geheel stelt mij niet teleur. Dit zijn dezelfde Bulleid rijtuigen, maar dan in blood & custard. Het geeft aan waar we mee begonnen zijn en hoe we normaal op de baan rijden. Het is levensgevaarlijk en zou eigenlijk niet motte megge, zoals ze hier zeggen.  ;) :


Wordt vervolgd, want hierna wil ik op deze manier een LNER en een GWR trein gaan maken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2020, 18:48:39 door St00mboy »