Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2841768 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16545 Gepost op: 09 augustus 2020, 12:49:35 »
Ja, dat is een leuk idee. De BUMA/Stemra zal dat vast ook vinden....  :-\

Leen.

P.S. maar op onze eigen rijdagen kan het natuurlijk wel.  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2020, 11:47:19 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16546 Gepost op: 09 augustus 2020, 13:03:31 »
Het lijkt mij een leuk idee om deze trein in Beatles uitvoering voor het publiek op een beurs op de BMB-baan te laten rijden.  (y)
Leen.

Zit hier eigenlijk ook al een poos in de bestelling....
De 4-delige €-star in het oorspronkelijk jasje had ik al.
Ik hoop wel dat de set voorzien zal worden met eigentijdse koppelingen en niet de oubollige brede versie.
Dit gebeurt trouwens wel al met de Mk3 rijtuigen, waardoor ik nu een VT stam heb met beide types van koppelingen. Dankzij het gebruik van nem koppelinsschachten kan dit probleemloos.

Gr,
jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16547 Gepost op: 10 augustus 2020, 21:04:40 »
Een fraai kunstwerk!  (y)
De betreffende wagon is zoals onder de plaat vermeld van het type LMS diagram 1672. Ik heb begrepen dat het een refrigerated van was, maar er is op internet niets veel over te vinden.

Leen.

Uit "R.J.Essery, An Illustrated History of LMS wagons, Volume One, blz 114"


chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16548 Gepost op: 10 augustus 2020, 21:32:09 »
Leuk dat je een foto gevonden hebt.

Christian
Groeten Christian

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16549 Gepost op: 11 augustus 2020, 16:07:39 »
Beste specialisten van het Britse spoor,

Ik zit met een vraag waar jullie waarschijnlijk het antwoord op hebben. Ik hoop dat het ok is dat ik ze hier stel ?

Vorig jaar was ik op vakantie in Brightlingsea, Essex, en geraakte geboeid door de geschiedenis van de spoorlijn die er tot dr. Beeching een eindstation had. Ik heb er een boekje over, met wat onduidelijke zwartwit foto's van treinen. Er reden J15 lokomotieven in de jaren na WO II. Ik weet echter niet wat voor wagons er achter hingen: ben geen kenner van de Britse types, en op die foto's kan ik ze niet benoemen.

Kan ik hier een foto tonen zodat jullie eventueel tips kunnen geven? Ik overweeg mijn verzameling rollend materieel in die richting uit te breiden, en misschien een diorama te bouwen.

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16550 Gepost op: 11 augustus 2020, 17:19:42 »
Vragen staat vrij. Gewoon posten zou ik zeggen.

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16551 Gepost op: 11 augustus 2020, 17:44:23 »
Ja hoor, stel gerust je vragen. Wil je het rollend materieel in 00 of in een andere schaal?

Leen.

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16552 Gepost op: 11 augustus 2020, 22:32:34 »
Bedankt Leen en Werner. Ik zou gaan voor OO schaal omdat de rest van de collectie al H0 is.

Hier komt de foto, gescand uit het boek "The Wivenhoe and Brightlingsea Railway" van Paul Brown, enkel met onderzoeksdoeleinden, en vermelding van copyright:



Er werd op de lijn ook met goederenwagons gereden (voor vervoer van o.a. sprot en oesters naar Londen en de rest van de wereld), maar daar heb ik geen bruikbare foto's van in het boek.

Wouter

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16553 Gepost op: 12 augustus 2020, 00:01:10 »
Leuk idee om zoiets te willen gaan bouwen, Wouter. We willen je graag helpen bij de zoektocht en we hebben het zelf ook moeten leren.  ;)

Welke periode zou je willen weergeven? De J15 in LNER en BR is tegenwoordig gemakkelijk in LNER- en BR-uitvoeringen verkrijgbaar van Hornby. De rijtuigen zijn waarschijnlijk een lastiger verhaal. Op de foto is zien we drie rijtuigen. De voorste lijkt op een vrij nieuw BR-rijtuig. De beide andere zijn niet heel goed te zien, maar zullen waarschijnlijk ex-GER-rijtuigen zijn, die op dit moment niet of heel moeilijk in model verkrijgbaar zijn. Maar binnenkort komt daar wel enigszins verandering in, want er komen wellicht bruikbare 2- en 3- assers van Hattons aan. Goederenwagons voor diverse periodes zijn er in model van diverse merken (Bachmann, Hornby, Dapol) verkrijgbaar. Als je er geen foto's van hebt dan kun je voorzichtig gokken dat het een mix was van vooral (ex-) GER, (ex-) LNER en (ex-) private owner wagons, eventueel aangevuld met wat "modern" BR-materieel. Natuurlijk is het handig om te weten wat er naast steenkool nog meer vervoerd werd.
Hoever wil je in detail gaan? Als je alleen een leuke indruk wil neerzetten van het materieel is er vrij gemakkelijk het e.e.a. samen te stellen. Als je diep in detail wil gaan, dan moet er het nodige opgespoord en komt zelfbouw om de hoek kijken.
De website van de GER Society is bij dit alles zeker handig, maar ik zag wel dat niet alle info volledig actueel is:
https://www.gersociety.org.uk/

Deze website over Wivenhoe met een andere foto kwam ik ook nog tegen:
https://www.wivenhoehistory.org.uk/content/topics/railway/railway-railway/the-station

Hier is nog wat info van deze website:
https://www.wivenhoehistory.org.uk/google-search?st=train

Er is zelfs een film van de lijn, al kunnen we die alleen maar in de UK gaan zien:
https://player.bfi.org.uk/free/film/watch-river-ride-1963-online

...en tot slot voor de inspiratie een diafilm van een andere GER-branchline, de Kelvedon and Tollesbury Branch Line:
<a href="https://www.youtube.com/v/a0IzumB7tUw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/a0IzumB7tUw</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2020, 10:10:30 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16554 Gepost op: 12 augustus 2020, 12:47:02 »
We gaan nog maar even verder over dit leuke onderwerp.
Het online aanschaffen van Brits materieel bij shops als Hattons (Liverpool) en Rails (Sheffield) gaat doorgaans probleemloos. Helaas verkoopt Hattons sinds enige tijd geen nieuwe Bachmann spullen meer. Bij Rails betaal je doorgaans iets meer voor de verzendkosten.
De LNER J15 (GER Y14) lok is sinds een aantal jaren als Hornby model te koop. Momenteel is de J15 in drie uitvoeringen vanaf £69,50 te koop:
https://www.hattons.co.uk/stocklist/siteresults.aspx?searchfield=j15

Foto © hattons.co.uk

Wagons zijn tegenwoordig over het algemeen voorzien van NEM-schachten m.u.v. de oudere types van met name Hornby en Dapol en van niet meer bestaande fabrikanten als Airfix en Mainline. Niet alle NEM-schachten hangen op de juiste positie. Dat is vooral niet handig als je andere koppelingen dan de meegeleverde tension-lock koppelingen wil gebruiken. In dit topic staan trouwens veel posts over het vervangen van koppelingen.
Zonder foto's zal het moeilijk worden om een 100% natuurgetrouw model van de branchline materieel neer te zetten. Aan de andere kant maakt het de situatie weer gemakkelijker, omdat je bij benadering kan "gokken" wat er ongeveer op zo'n brachline gereden zou kunnen hebben en op die basis een geloofwaardige keuze kan maken uit het verkrijgbare materieel. Ex-GER-materieel is niet of nauweljks RTR (ready-to-run) verkrijgbaar en zul je dus evt. zelf moeten bouwen.
Nu eerst even een beginnetje maken met verkrijgbaar materieel.
Voor het vervoer van vis werd waarschijnlijk gebruik gemaakt van gekoelde wagons of speciale viswagons. Bachmann heeft LNER fish vans in het assortiment:
https://railsofsheffield.com/products/37901/bachmann-38-575b-oo-gauge-lner-10t-fish-van-lner-bauxite-weathered-

...en ook in BR-uitvoering:
https://railsofsheffield.com/products/35077/bachmann-38-576a-oo-gauge-lner-10t-fish-van-br-bauxite-early-weathered

https://railsofsheffield.com/products/35078/bachmann-38-578-oo-gauge-lner-10t-fish-van-br-bauxite-late-weathered

Foto © railsofsheffield.com.

Er is ook een later type, nl. een BR Insulfish van van Hornby en toevallig is die ook nog van de Eastern Region:
https://www.hattons.co.uk/430452/hornby_r6917_12_ton_insul_fish_fish_van_e87314_in_br_white/stockdetail.aspx

Foto © hattons.co.uk.

Er werd in die tijd natuurlijk veel steenkool vervoerd, maar ook veel andere goederen werden in open wagons vervoerd. Die zijn er te kust en te keur van Hornby, Bachmann en Dapol. De kleurrijke PO (private owner) wagons waren na WWII door BR opgekocht, kregen een P-nummer, werden al of niet overgeschilderd, maar kwamen na de jaren '40 als leuke kleurrijke wagon steeds minder voor.

Een paar voorbeelden van BR-wagons, deze zijn van Dapol:
https://www.hattons.co.uk/75112/dapol_4f_051_016_5_plank_open_wagon_m318256_in_br_grey_weathered/stockdetail.aspx

https://www.hattons.co.uk/364768/dapol_4f_071_012_7_plank_open_wagon_b238761_in_br_grey_weathered/stockdetail.aspx

...deze van Oxford Rail:
https://railsofsheffield.com/products/30383/oxford-rail-or76mw6002-oo-gauge-6-plank-wagon-br-e158266

...of een set van drie:
https://railsofsheffield.com/products/31101/oxford-rail-or76mw7016-oo-gauge-7-plank-mineral-wagon-set-3-br-grey

Foto © railsofsheffield.com.

...en deze van Bachmann:
https://railsofsheffield.com/products/22578/bachmann-37-061c-oo-gauge-5-plank-wagon-wooden-floor-br-grey

Foto © railsofsheffield.com.

Gesloten wagons zoals deze fruit vans van Bachmann zijn ook verkrijgbaar:
https://railsofsheffield.com/products/35088/bachmann-38-382-oo-gauge-12-ton-ventilated-fruit-van-corrugated-ends-br-bauxite-early-

https://railsofsheffield.com/products/35076/bachmann-38-183a-oo-gauge-br-12-ton-vent-plywood-fruit-van-br-bauxite-late-weathered

Foto © railsofsheffield.com.

Of deze ventilated van van Dapol:
https://railsofsheffield.com/products/40506/dapol-4f-012-027-oo-gauge-ventilated-van-br-bauxite-b768128

Foto © railsofsheffield.com.

Achter een goederentrein hoort een brake van, bijv. een van de LNER in BR-uitvoering:
BR, Dia.034 'Toad B' Brake Van - E140580

Foto © railsofsheffield.com.

De getoonde wagons zijn slechts voorbeelden, maar wellicht een goed begin voor de beeldvorming.

Hierbij nog een interessante wikipedia-webpagina over hoe BR vanaf 1948 zijn "rolling stock" nummerde:
https://en.wikipedia.org/wiki/British_carriage_and_wagon_numbering_and_classification

Ik heb een foto gevonden waarop te zien is dat er op 3 mei 1959 een Cravens two-car diesel unit (later Class 105) op de branch reed in BR green met speed whiskers, dus zonder geel front. Die is in 00 door Bachmann gemaakt, alleen momenteel even niet:


Op Ebay zie ik er nog wel een staan:
https://www.ebay.co.uk/itm/BACHMANN-OO-GAUGE-31-326-GREEN-CLASS-105-DMU-2-CAR-WITH-SPEED-WHISKERS/154037784032?hash=item23dd5e0de0:g:oDoAAOSweyZfLZrf

....en als toegift een fotopagina op FlickR over Brightlingsea met o.a. de laatste trein die op de branch reed, zo te zien een diesel railcar met geel frontje:
https://www.flickr.com/photos/webrarian/albums/72157600757221730/

De railcar is ook hier te zien:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Brightlingsea_railway_station_(1960s).JPG

Nee, hij lijkt op de foto heel kort, maar bij nader onderzoek is het toch geen railcar, maar een Class 105 met geel frontje. :-[  Op de derde foto van deze pagina zie je een identieke:
https://www.railcar.co.uk/type/class-105/liveries

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2020, 19:35:31 door St00mboy »

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16555 Gepost op: 12 augustus 2020, 14:16:48 »
Bedankt Leen,

Je hebt mij reuze vooruitgeholpen. Dat filmpje uit 1963 heb ik trouwens kunnen bekijken toen ik in the UK was. Misschien neem ik dat jaar als referentie, of iets meer eind jaren vijftig.

Ik ga vanavond meer in detail bekijken wat je doorgaf. Mocht ik meer vooruitgang boeken, dan post ik het hier.

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16556 Gepost op: 12 augustus 2020, 14:31:12 »
Fijn dat je er wat aan hebt. Ik heb nog een of twee foto's met rijtuigen erop gevonden. Ik kijk nog even wat die voor mogelijkheden geven.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2020, 15:35:20 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16557 Gepost op: 12 augustus 2020, 16:00:51 »
Dit is ook wel een aardig plaatje uit 1949.
https://www.gettyimages.nl/detail/nieuwsfoto's/wivenhoe-train-at-brightlingsea-railway-station-essex-nieuwsfotos/102725503
De rijtuigen op dit plaatje zullen waarschijnlijk ex-GER zijn.

Bedankt Leen en Werner. Ik zou gaan voor OO schaal omdat de rest van de collectie al H0 is.

Hier komt de foto, gescand uit het boek "The Wivenhoe and Brightlingsea Railway" van Paul Brown, enkel met onderzoeksdoeleinden, en vermelding van copyright:



Er werd op de lijn ook met goederenwagons gereden (voor vervoer van o.a. sprot en oesters naar Londen en de rest van de wereld), maar daar heb ik geen bruikbare foto's van in het boek.

Wouter

Zouden dit Thompson's kunnen zijn, Leen?

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16558 Gepost op: 12 augustus 2020, 19:02:01 »
Het voorste rijtuig lijkt geen ramen te hebben, dus meende ik dat het wel eens een BR Mk1 full brake o.i.d. zou kunnen zijn. :-[ Maar als je goed kijkt zie je in het midden een wit ding zitten en dus is het inderdaad waarschijnlijk iets als deze Thompson suburban lavatory composite:

Foto © hattons.co.uk

Het rijtuig op de foto is de R4651 van Hornby, die er momenteel hier en daar nog verkrijgbaar is. De R4575 is van hetzelfde type. Dit rijtuig is ook onder andere nummers uitgebracht.

Het middelste rijtuig lijkt iets minder glad afgewerkt te zijn dan de stalen Thompson. In het midden zit ook weer een wit "geval" maar dat lijkt anders gevormd te zijn. De grote ruiten zitten daar aan de achterkant van het witte raam. Met wat ik nu weet zou het wel eens een Gresley suburban composite kunnen zijn, zoiets als deze:

Foto © hattons.co.uk.

Het is de Hornby R4521A, maar de 4521 is hetzelfde. Dit rijtuig is later ook onder andere nummers uitgebracht.

Van het achterste rijtuig op de foto is niet veel te zien. Het is zo te zien geen glad stalen rijtuig en heeft geen grote ramen. Aangezien we nu al twee composite rijtuigen in de trein hebben zou het me niet verbazen als het een brake third of een all third rijtuig zou zijn. Na 1956 uiteraard brake second resp. second.
De brake third, in dit geval de Hornby R4522C:

Foto © railsofsheffield.com.

De third, Hornby R4520A:

Foto © hattons.co.uk

Hornby heeft lang niet alle types van de suburban coaches uitgebracht, maar er kan wel een leuke trein mee samengesteld worden.

De voorste twee rijtuigen op deze foto zijn pre-grouping, waarschijnlijk ex-GER:
https://www.gettyimages.nl/detail/nieuwsfoto's/wivenhoe-train-at-brightlingsea-railway-station-essex-nieuwsfotos/102725503

Het voorste is een brake third of brake composite (indien de coupé vóór het guard gedeelte first class is) met een soort birdcage op het dak, lijkt het wel. Het tweede is een mooie clerestory, wellicht ex-NER, en zo te zien een composite.  Deze rijtuigen zijn niet in RTR te krijgen. Het derde rijtuig ziet er nieuwer uit en zou een Gresley third kunnen zijn, zoals hierboven. Ik tel 8 coupés en zie treeplanken op de bogies, dus dat klopt in ieder geval.

Deze trein is niet samen te stellen met RTR-materiaal. Met een SECR birdcage coach van Bachmann en een oude Midland clerestory van Hornby kun je uiteraard een poging wagen.De birdcage:

Foto © hattons.co.uk

De Midland clerestory:

Foto © hattons.co.uk

Dit topic op RMWeb gaat over hetzelfde onderwerp:
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/134822-lner-1940-1950-coaches-used-on-branch-lines-in-east-anglia/

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2020, 20:14:50 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16559 Gepost op: 12 augustus 2020, 20:09:09 »
@Wouter,

Als je niet opziet tegen wat modelbouw zijn er ook van goederenwagons van diverse leveranciers diverse kits verkrijgbaar, al dan niet compleet met wielen en transfers. Daar zit ook LNER (Eex-GER) en GER materiaal bij. Vaak zijn deze wagons niet RTR verkrijgbaar

Ikzelf heb goed ervaringen met deze leverancier: https://www.hamodels.net. Goede service en ze geven graag advies
Kijk dan vooral bij de merken Parkside, Cambrian, Dapol, Ratio en Slaters.

Rob 
Engelse banen zijn gewoon.....  anders