Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2841928 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12510 Gepost op: 10 december 2017, 20:54:24 »
@Leen,

Ik wil graag jouw bouwsetje lenen, vóór je hem monteert. Dan is hij makkelijker te kopiëren. Zo’n Clemimson onderstel is uiterst handig, omdat het voor verschillende lengtes te gebruiken is. Maar ik zoek ook maar bruikbare oplossingen voor 4-assige varianten.
Overigens de koppelinghaakjes en bijbehorende kettinkjes zijn erg leuk. Wellicht ook voor het gebruik op oude Bachmann karretjes.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12511 Gepost op: 11 december 2017, 11:46:49 »
@Leen,



Ik ben het helemaal eens met je. Deze SECR D Class uit het NRM zou een prima aanvulling kunnen zijn voor onze collectie. Voor Thijs zou het zelfs zijn vierde SECR loc zijn. :)

Gezien het succes van de SECR C en H Class, loopt men eigenlijk ook geen risico. Hoogstwaarschijnlijk óók uitverkocht in pré-order. Vraag is dan welke firma durft het als eerste aan? Hornby, Oxford, Kernow of Bachmann? Bij de laatste moeten we dan misschien wel het langste wachten na de aankondiging.

Binnenkort kunnen we op BRM/ RMWeb onze wensen weer doorgeven. Ik ben voor ...

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12512 Gepost op: 11 december 2017, 12:36:07 »
Ik zet er een fles Guiness op (die ik dan zelf leegdrink ) dat ze er al mee bezig zijn. ;D
Bij de nieuwe aankondigingen voor 2018 zit hij er ongetwijfeld bij.
Bachmann heeft de birdcages, dus die hebben er het meeste belang bij, ook al werkt het vaak niet zo.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2017, 13:08:53 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12513 Gepost op: 11 december 2017, 21:00:40 »
Vandaag tijdens het fietsen op de hometrainer naar deze oude LMS-villum gekeken.
Daarin leggen ze je haarfijn uit hoeveel kolen je mag scheppen op je stoomlok.

Daarna een filmpje over de Snowdon Mountain Railway, een tandradbaan.
Niet deze, maar wel een soortgelijke film.
Het spoor lijkt op 3-rail spoor met puntcontacten.  ;)
Op de villum kon je dat goed zien.
Stom, dat ik er niet heen gegaan ben toen ik in de buurt was  :-[ , want het ziet er prachtig uit en ik wil zo'n ritje best wel eens maken.

Tot slot kwam ik deze oude LMS-film ook nog tegen.
Er gaat daar wel veel vaudt, zeg!
Gelukkig maar dat de spreker het allemaal zo goed weet.  ;D
 
Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2017, 21:25:25 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12514 Gepost op: 11 december 2017, 22:17:21 »
Op 7 januari a.s. publiceert Bachmann het nieuwe programma voor 2018.
De dag erna is Hornby aan de beurt.

Dit leidt altijd tot de nodige speculaties over wat er allemaal voor leuke nieuwigheden bij zullen zitten.
Ik denk een SR Class D en ik hoop een GNR/LNER J6.
Of anders een LMS 2F:

(foto van Youtube)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2017, 22:21:22 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12515 Gepost op: 11 december 2017, 22:43:33 »
Een video van een uur op de Great Central Railway.
De maker stelt voor om hem te bekijken onder het genot van een glas van je favoriete "tipple" als je een uurtje over hebt.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12516 Gepost op: 11 december 2017, 23:15:40 »
Op 7 januari a.s. publiceert Bachmann het nieuwe programma voor 2018.
De dag erna is Hornby aan de beurt.

@Leen,

Met de Peckett heeft Hornby bewezen een van de mooiste locomotieven van de afgelopen jaren in de markt te kunnen zetten. Met de H Class werd dit kunstje herhaald. Wat nu zo bijzonder was aan die Peckett was dat dit een zeer kleine tamelijk onbeduidende loc was. Hij was wel in no-time uitverkocht.



Wat zou het mooi zijn als Hornby dit kunstje gaat herhalen bij die andere kleine loc - door jou zelfs iconisch genoemd: De  LB&SCR A1/A1x Terrier. Ook deze is in heel veel verschillende uitvoeringen verschenen. En hoewel het huidige model zwaar verouderd is, en desondanks nog steeds gekocht wordt, zullen velen opnieuw in de rij staan voor een hi-tech super gedetailleerde nieuwe DCC versie.

Of moeten we in dit geval ook wachten op Oxford of Kernow?

Gr, Hans

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12517 Gepost op: 11 december 2017, 23:16:12 »
Citaat
Ik ben het helemaal eens met je. Deze SECR D Class uit het NRM zou een prima aanvulling kunnen zijn voor onze collectie. Voor Thijs zou het zelfs zijn vierde SECR loc zijn.


@Hans...ik ben om...die wil ik ook nog. En dan sparen voor bijpassende rijtuigen en karretjes voor de andere 3. De birdcages zullen binnenkort wel komen, nu de rest nog  ;D

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12518 Gepost op: 11 december 2017, 23:30:10 »
Reken maar niet op Kernow voor een Terrier, Hans. Zij zullen eerder een model op de markt brengen wat nog niet verkrijgbaar is (en bij voorkeur een binding heeft met Cornwall). Het uitbrengen van een vernieuwde Terrier is een te groot ondernemersrisico. Ze hebben de Class 121 en 117 ook afgestoten, nadat Bachmann deze had aangekondigd.

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12519 Gepost op: 11 december 2017, 23:46:13 »
@Hans
Hornby heeft nooit erg veel gedaan om verouderde loks te vernieuwen m.u.v. de meeste Pacifics en sommige andere grote loks.
De Bulleids, de Gresleys en de Stanier Duchesses en ook de Black 5, de 8F en zelfs de LNER B12 hebben allemaal een of meer flinke upgrades gehad.
Bij de B12 heeft dit zo lang geduurd dat het verwonderlijk is, dat hij niet door Bachmann c.s. overgenomen werd, zoals met meerdere oude Hornby loks gebeurd is o.a. de beide LMS 3F's, de 4F, de LMS Compound, de GWR Hall en een heleboel diesels.
Maar de immens populaire LMS Princess Royal is m.u.v. de aandrijving al een jaar of 35 vrijwel hetzelfde. Het is net geen Triang Princess meer, maar schreeuwt al jaren om een upgrade en toch heeft nog niemand anders hem "gekaapt".

De Dean Goods komt uit dezelfde overname (van Dapol in de jaren '90) als de Terrier, maar heeft nog steeds dezelfde aandrijving als de Dean Goods van Mainline van 30 jaar geleden. Nu heeft Oxford een geheel nieuwe eigentijdse Dean Goods gebouwd met een goede aandrijving, maar de body van de oude Mainline is helaas op sommige punten beter dan die van Oxford.

Als je nu een nieuwe Terrier gaat maken, dan moet het model echt veel beter zijn dan die van Hornby en de prijs moet ermee kunnen concurreren.
Anders ga je alleen maar de markt halveren en dan snij je jezelf in de vingers.
M.i. zijn er nog genoeg andere kleine onuitgebrachte lokjes en is het Hornby Terrier model incl. aandrijving niet zo slecht, dat iemand er zijn vingers aan gaat branden om een nieuwe 00-Terrier uit te gaan brengen, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2017, 23:53:38 door St00mboy »

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12520 Gepost op: 12 december 2017, 08:37:45 »
Ha leuke discussie.

Op zich heeft Hornby natuurlijk wel een aantal bestaande modellen verbeterd.
Denk ook aan recent de nieuwe MK1 coaches.

Als ze het kunnen met beperkte investering is zo’n nieuwe Terriër helemaal geen slecht idee.

Ben benieuwd wat ze gaan aankondigen.
Rolph

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12521 Gepost op: 12 december 2017, 09:24:48 »
@Leen,

Je merkt op dat de huidige Terrier nog te interessant is, om een update te rechtvaardigen. Als ik het heb over een nieuwe versie, ga ik er niet van uit dat die voor £35,- tot £40,- moet worden aangeboden. Immers voor de Peckett wordt bepaald méér gevraagd.

Vergelijk eens de huidige OO versie (links) met de looks van de Dapol O versie (rechts). De Peckett bewijst dat het mogelijk is om de look-and-feel van de laatste ook te realiseren in OO.



Let overigens ook op het verschil in maatvoering en verhoudingen.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12522 Gepost op: 12 december 2017, 10:28:19 »
Ja, en wat zie je dan?
Wat fijnere ornamenten op de Dapol, een beetje lomp pijpwerk op de Hornby, de smokebox dart en wat aandacht voor de wielen. Je zou toch zeggen dat dat niet veel hoeft te kosten.
Ja, Hornby hoeft maar heel weinig te doen om deze Terrier een heel stuk beter te maken, maar doen dat eenvoudigweg al jaren niet, evenals met alle bovengenoemde loks. De B12 is een model uit de jaren '60 en die hebben ze pas vorig jaar geüpgraded. De vraag is trouwens of dat commercieel wel zo'n klapper is, maar goed. De Dean Goods hadden ze beter kunnen doen als het daarom gaat, maar nu is het te laat.

Als in deze Terrier een Ringfield pancake had gezeten, dan hadden we misschien iets van Hornby kunnen verwachten. Maar, zoals Werner zegt, is het ondernemersrisico om een geheel nieuwe te maken te groot.
Er zit niets anders op dan hem zelf te upgraden: nieuwe smokebox dart erop, al die dikke pijpen dunner maken, echt coal erin en Gibson wielen eronder. jester.gif

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2017, 10:31:32 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12523 Gepost op: 12 december 2017, 11:45:57 »
@Leen,

Je zet me wel aan het denken. Naar aanleiding van je opmerking over het upgraden van de huidige Terrier ben ik eens wat gaan zoeken.

Het blijkt dat je zo’n Terrier in stapjes kunt verbeteren. Te beginnen met het chassis. Zo levert Comet Models een compleet vervangend rolling chassis:



Het is ook mogelijk om de motor te vervangen. Zie deze discussie op het RMWeb. Het betreft een vervangende motor van Mashima.



Ombouwsetjes om de piping op de body te upgraden heb ik nog niet gevonden helaas.

Gr, Hans




St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12524 Gepost op: 12 december 2017, 11:58:38 »
.....Op zich heeft Hornby natuurlijk wel een aantal bestaande modellen verbeterd.
Denk ook aan recent de nieuwe MK1 coaches........

Daar zeg je nu precies wat ik probeer aan te geven: recent. Dat had al jaren eerder moeten gebeuren. Het lijkt erop dat zij alleen in actie komen als ze er door anderen toe gedwongen werden. En zelfs dàn soms nog niet eens.  :-\

Hornby had al eeuwenoude Mk1 coaches, toen Bachmann eind jaren '90 besloot om hun oude Mainline Mk1-coaches vanaf 1999 te vervangen door compleet nieuwe met het 39-xxx productnummer. Ik vraag me af of Hornby daarna nog wel een Mk1 verkocht heeft, zo groot was het verschil.
Die markt is best groot, maar Hornby heeft toch nog een jaar of 15 gewacht.
Vanaf 2014 of zo kwamen ze eindelijk ook eens met mooie Mk 1's met ramen waar ze horen, geen Volvo bumpers etc.

Het zelfde geldt voor de karretjes. Bachmann maakte de oude Mainline karretjes onder het 33-xxx productnummer, maar besloot om vanaf 1999 de "Blue Riband" karretjes uit te brengen met productnummer 37-xxx en nu ook 38-xxx. Die kregen een nieuw state-of-the-art onderstel en velen, ook ik, hebben daarna alleen nog maar Bachmann karretjes gekocht. Hornby brengt ook nu nog steeds zijn oude jaren '70-karretjes met Volvobumpers uit. Het enige wat daaraan geupgraded is, zijn de doosjes. De nieuw uitgebrachte modellen van Hornby zijn (meestal) wel van een hoog niveau, maar soms grijpen ze toch weer naar oude mallen om het voor minder duiten te kunnen maken.

Hetzelfde geldt voor de diesels. Bachmann en Heljan hebben vanaf de jaren '90 de hele dieselmarkt ingepikt met goede modellen met goede aandrijvingen, terwijl Hornby onverstoorbaar doorging met het produceren van jaren '70 diesels met pancake motoren en Volvo bumpers. Op een paar types na (bijv. Class 31, 67 etc.) is de hele Hornby range nog steeds van Lima en Railroad niveau.

Jammer, maar helaas.
Gelukkig voor ons hebben de andere fabrikanten de lat wel uit zichzelf omhoog gelegd.
Ik heb vrijwel alles wat ik in de jaren '90 gekocht had aan Pancake motoren, Volvo bumpers, te diepe ramen of gaten waar ramen horen etc. al lang op Marktplaats verkocht.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2017, 12:20:58 door St00mboy »