Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.30

Per saldo:€-230.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-12-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwbouw container overslag terminal door NS1220
Vandaag om 11:05:01
Starten met digitaal rijden door HansKarel
Vandaag om 10:57:41
AVT geluidsmodule koppelen met loconet: hoe? door powerwork
Vandaag om 10:52:22
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 10:49:07
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door dpring
Vandaag om 10:43:46
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:27:18
H0 baan in segmenten: Maasfeld, NL baan met Inglenook puzzel door Nederlaantje
Vandaag om 10:23:35
DR4024 servo decoder kapot? door JohnT
Vandaag om 10:22:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 10:04:52
BNLS-module: "De Kolk" door Basmans
Vandaag om 10:02:50
Bramsburg door Debvd
Vandaag om 09:49:07
B-Models Sggmrss90 MAERSK Koelcontainer: in welke trein in te zetten? door Daan!
Vandaag om 09:48:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:44:16
Welke modellen staan bij jou boven aan je verlanglijstje (v.h. Neurenberg 2016) door Corné81
Vandaag om 09:43:13
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door Marco EB
Vandaag om 09:32:53
Leuk Amerikaans baantje door ruudns
Vandaag om 09:31:27
Rijtuigen spoorwegbouwbedrijf. 2 kleurig in 1955 door Jeff
Vandaag om 09:15:26
EifelBurgenBahn door HIJ
Vandaag om 09:12:15
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 09:03:08
Nummerplaat stoomlocomotief NS 4700 vragen... door Rick
Vandaag om 07:49:15
Line-up foto's van modellen door Mark1979
Vandaag om 06:58:54
19 Toen door Rondje_HO
Vandaag om 00:26:36
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door b+j
13 december 2017, 23:45:57
Rangeren met de Sik - 120x40 in H0 door Jes
13 december 2017, 23:16:25
Bouw Tagh0train Conducteurswagen CHD-Dg (spoor 0) door FritsT
13 december 2017, 23:06:15
3d Printen door jerrytrein
13 december 2017, 22:47:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
13 december 2017, 22:42:07
Modeltreinenbeurs Zutphen, 16-17 december, Zutphen door Martin Hornis
13 december 2017, 22:34:19
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Debvd
13 december 2017, 22:25:45
BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000 door naoorlogsNS
13 december 2017, 22:23:45
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 1109283 keer)

svdwal

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12360 Gepost op: 17 november 2017, 11:19:59 »
Dank je Leen, we doen ons best :-)

Kijk eens aan, nog een houten/kartonnen coach.
Leuke variant ook, was een van de 3 waar ik uiteindelijk een keuze uit gemaakt heb.
Ben benieuwd.

Gr.

Sjoerd

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12361 Gepost op: 17 november 2017, 17:41:47 »
(y)


Op het RMweb forum wordt de nieuwe Dapol railcar uitvoerig besproken.
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/64529-dapol-streamlined-railcar/page-14 (vanaf bericht 333).

Het is wel een prachtig model maar men is niet zo enthousiast over het interieur wat wel erg goedkoop overkomt.
De machinist zal zich wel erg vervelen in de cabine, er is daar niets om mee te werken ;D.

Maar ik vind de "Vliegende Banaan" toch wel heel mooi, denk dat ik toch maar overstag ga en er 1 bestel.
Weet alleen nog niet welke kleur/uitvoering :).

André

De mijne word nu getest:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/69664-a-nod-to-brent/page-1086#entry2927403

Sierd Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7251
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12362 Gepost op: 17 november 2017, 18:00:20 »
Is dat no. 11 of 12?

Leen.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12363 Gepost op: 17 november 2017, 18:11:37 »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
  • BMB & EMV
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12364 Gepost op: 17 november 2017, 18:19:13 »
In maart heb ik om eens te proberen in Ally Pally een kit gekocht van een 6-wheel GNR coach, die normaal gesproken nooit door Hornby of Bachmann uitgebracht zal worden. Zo'n rijtuig zal zeker niet misstaan achter een Ivatt Atlantic.
Omdat ik een uitgebreid boek heb over deze GNR-coaches en ook een Cleminson onderstel van Brassmasters durfde ik de gok wel aan.

Ik zie zojuist dat Hattons komende donderdag weer een nieuw model gaat aankondigen. Zal wel zo'n rijtuig worden dan.  ;)

Werner
Tregonissey Dries, China clay in Cornwall (1/76).

Mijn Flickr-pagina

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7251
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12365 Gepost op: 17 november 2017, 20:50:29 »
Citaat
Zoals sommige Litter Binners wellicht weten ben ik de afgelopen maanden druk geweest met het leggen van code 75 bullhead track op mijn nieuwe BMB-bakken.
Ik wil de komende tijd in een paar posts uiteen zetten waar ik allemaal mee te maken kreeg bij het leggen van het spoor met bullhead rail op mijn bakken.

(Wordt binnenkort vervolgd).

Hier is eindelijk het vervolg van post #12325.

Eerst maar even een stukje terug: beginnen bij het begin.
Als je met Brits spoor begint heb je nogal wat mogelijkheden m.b.t. de rails die je kan gebruiken.
In het vorige verhaal ben ik kort op het werken met Bullhead ingegaan, maar waarom zou je niet gewoon Peco code 75 of code 100 Flatbottom gebruiken en wat is nou eigenlijk het verschil?  ???

Voor de duidelijkheid heb ik wat foto's gemaakt van de diverse soorten beschikbare rails en ze hebben allemaal op detail verschillende eigenschappen.
Normaal gesproken begin je met code 100. We hebben op de foto links een stuk van Roco en rechts een van Peco:

Het railprofiel, de railhoogte en de bielzenafstand zijn gelijk. Het verschil zit in de chairs waarmee de rails vastzitten aan de biels. De rail van Peco zit vast met een soort Engelse railchair, waarmee bullhead rail vastzit, maar wel een hele kleine.

Code 100 doet nogal grof aan en veel Britten kiezen dan ook voor code 75. Op de foto zie je links code 100 (onbekend merk) en rechts Peco code 75:


Het verschil is aanzienlijk, code 75 is fijner, lijkt meer op het prototype en je treinen komen er mooier op tot hun recht. Het railprofiel en de bielzenafstand zijn nog steeds gelijk, maar de railhoogte van code 75 is een stukje lager, nl. ca. 0,9mm . Er zijn overgangsrails te koop om code 75 met code 100 te verbinden, maar ik kan ze niet aanbevelen. Het beste is om zelf een goede overgang van code 100 naar 75 te fabriceren, mocht het nodig zijn.

Het hoogteverschil tussen code 100 en BH met dikke biels is uiteraard ook ca. 0,9mm. Op de foto lijkt het iets minder maar de BH ligt aan het einde niet helemaal plat op de grond.  >:(:


Bullhead spoor is verkrijgbaar met dunne en dikke bielzen. De Peco code 75 BH heeft dikke bielzen. Hier zie je hem (rechts) naast de "gewone" Peco code 75 (links):


Het verschil zit in het detail. De railhoogte is gelijk, maar het railprofiel en de bielzenafstand zijn verschillend. Je ziet dat behalve de bielzenafstand ook de chairs van de bullhead rails nu een stuk groter zijn, meer zoals op het prototype. Peco gebruikt kleine chairs aan de binnenkant om te voorkomen dat hoge flenzen op de chairs gaan ratelen.

Peco heeft voor zijn BH rails heel mooie fijne raillasjes in de aanbieding:

(foto © hattons.co.uk)
Overigens kun je beide rails op de foto met een normale code 75 raillas aan elkaar zetten. Je kan de FB dus probleemloos met de BH verbinden.

Een ander merk BH-spoor met dikke bielzen zijn de bielzenmatten van Exactoscale, die bij C&L als Fasttrack voor gebruik met C&L rails verkrijgbaar zijn.
Hier zie je er een (L), gebruikt met een stalen C&L rail, naast de Peco BH (R):


Deze beide rails zijn qua profiel, railhoogte en bielzenafstand gelijk.  De rand aan de onderkant van het railprofiel van Peco BH is vrij groot t.o.v. de overige merken BH rail. De chairs van Exactoscale aan de binnenkant van de rails zijn zo hoog, dat veel 00- materieel ermee in aanraking komt. Dat komt omdat Exactoscale oorspronkelijk voor P4 en dus alleen voor zeer lage flenzen gemaakt werd. Ik knip of vijl altijd een stukje van de bovenkant van de chairs af als ik het gebruik.


Ik heb drie merken rails met dunne bielzen tot mijn beschikking: SMP Scaleway, Legacy (van DCC Concepts) en C&L. De rails van SMP en C&L zijn al enige jaren oud en beide firma's zijn inmiddels overgenomen. SMP zit nu bij Marcway en C&L heeft gewoon een nieuwe eigenaar gekregen. Het is mogelijk dat de momenteel verkrijgbare producten hier en daar verschillen met wat ik indertijd kocht, maar voor de essentie van het werken met bullhead maakt dat niet veel uit.

Er zit visueel enigszins verschil tussen de 3 merken dunne bielzenmatten onder de rails. Verder voorzien die van C&L en van Legacy in z.g. "gauge-widening". Dat betekent dat de rails iets verder uit elkaar gaan staan, wanneer je de flexrail in een boog trekt. Hierdoor lopen je treinen er wat soepeler door. Die van SMP mist deze eigenschap.
De bielzen van C&L en SMP zijn allemaal verbonden en die van Legacy per twee bielzen. Dat houdt in dat je met C&L en SMP makkelijk een recht spoor maakt en met Legacy lukt dat bijna niet. Om een boog te kunnen maken moet je de webbing tussen de bielzen bij C&L en SMP op sommige plekken doorsnijden, afhankelijk van de grootte van de radius van de boog.
Tot slot is er SMP, uitgevoerd met rail in nikkelzilver of fosforbrons, C&L met rail in nikkelzilver of staal en Legacy uitsluitend met rail van roestvrij staal (RVS).

Nu de foto's. De eerste is om het verschil in railhoogte te illustreren tussen BH met dunne en dikke biels. Op de foto zie je links de Fasttrack met dikke en rechts de SMP (fosforbrons) met dunne biels. Het hoogteverschil is iets van 0,7mm:


Legacy (L) en SMP (R), beide met dunne bielzen, zijn goed naast elkaar te gebruiken. Er zit wat verschil in detail van de bielzen en de chairs:


Hetzelfde geldt voor C&L. Hier zie je C&L (R) naast Legacy (L):


Wat zie je eigenlijk op je baan van je rails? Is code 75 nou echt zo opvallend anders?

Hier zie je links code 75 liggen naast (rechts) code 100:


Hier zie je een karretje op code 100:


Hier staat hetzelfde karretje op code 75:


Dat verschil lijkt me wel duidelijk. Bovendien is 00-spoor in feite smalspoor en code 100 geeft een illusie van een smaller spoor dan code 75. Dat is op de foto van beide sporen hierboven duidelijk te zien. Peco code 75 FB is minstens even makkelijk te leggen als code 100 en er is geen groot prijsverschil. Normaal gesproken is dat een no-brainer. Maar misschien wil je meer......  ::)

Tot aan de jaren '50 zag je in de UK vrijwel uitsluitend bullhead rail. Daarna is men overgegaan op FB. Ga je dus een baan maken in een later tijdperk, dan zit je met de keuze voor FB goed. Alleen de bielzenafstand klopt niet, maar daar kun je zelf wat aan doen: zie pag. 1 van dit topic. Inmiddels zijn er betere tools voor dan lollystokjes.

In het stoomtijdperk werd er op bullhead gereden en dus kun je er, zoals ik, voor kiezen. Inmiddels is er al veel voor verkrijgbaar en er zit nog van alles in de pijplijn. We mogen verwachten dat Peco de komende tijd het BH-assortiment compleet maakt met wissels, kruisingen, isolasjes e.d. Met deze keuze kun je weer voor een iets fijner spoor gaan dan wat we tot dusver gewend zijn. Naast de bielzenafstand is met name het verschil in raillasjes is nogal opvallend: hier ze je op het plankje twee minusule Peco BH lasjes naast twee op een schuiflas gesoldeerde code 75 FB-lasjes:


De lasjes zijn erg klein en daardoor minder makkelijk aan te brengen. Hierbij een indruk van dit soort lasjes:


Het ziet er weer een stukje echter uit.
Volgende keer verder met de lasjes en de Legacy track.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2017, 23:26:26 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7251
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12366 Gepost op: 17 november 2017, 20:57:22 »
No 11, en nog een paar leuke plaatjes:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/69664-a-nod-to-brent/page-1086#entry2927511

sierd Jan

Bij No. 11 worden er  geen toetertrompetten meegeleverd en bij no. 12 wel.
Betekent dat, dat er in no. 11 ook geen voorgeboorde gaatjes voor zitten, of zitten die er wel?

De reden dat ik dit vraag:
No. 12 geeft een railcar weer uit '38 of later, want hij heeft toeters, die je zelf moet aanbrengen.
No. 11 geeft een eerdere versie zonder zichtbare toeters weer, die ik eigenlijk wil. Als de voorgeboorde toetergaatjes in no.11 ook in de bodyshell zitten, dan zijn de bodyshells van nos. 11 en 12 identiek en kan ik beter no. 12 nemen, want dan heb ik lekker een set toeters voor een ander project.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7251
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12367 Gepost op: 17 november 2017, 20:58:32 »
Ik zie zojuist dat Hattons komende donderdag weer een nieuw model gaat aankondigen. Zal wel zo'n rijtuig worden dan.  ;)

Werner

Wedden van niet?
Blikje Guinness?  :P

Leen.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7251
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12369 Gepost op: 17 november 2017, 22:54:40 »


Ik zag zojuist dat de SE&CR "H" Class van Hornby overal alweer uitverkocht is.
Rails heeft ze nog wel, maar heeft de prijs met een procent of 35, 40 verhoogd. :-\
Blijkbaar is het een hit voor Hornby. Ze hadden er meer van kunnen maken.

Volgende week bij Warley is de echte "H" Class in schaal 1 op 1 present.
Ik ben benieuwd of er daar ook nog eentje in model te vinden zal zijn.  ???

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2017, 23:30:10 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 903
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12370 Gepost op: 17 november 2017, 23:37:18 »
Het blijft frisjes in de gang...  :-\  Ik denk dat ik volgende week maar eens ga mailen waar of tie blijft...

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7251
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12371 Gepost op: 17 november 2017, 23:47:21 »
Heb je wel je druppels genomen?

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 903
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12372 Gepost op: 17 november 2017, 23:54:05 »
Ja...momenteel aan de Bushmills met Honey...wat last van het keeltje... :angel:

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 7251
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12373 Gepost op: 17 november 2017, 23:57:24 »
Voorkomen is beter dan genezen.
Ik heb daarom maar een Dalmore genomen.
Nee, echt niet voor het lekker hoor.  :angel:

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 903
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12374 Gepost op: 18 november 2017, 00:01:43 »
Neen, het is afzien, het is een kwestie van doorzetten - maar goed, je moet wat overhebben voor je welbevinden....  ;)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)