Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: Hornby Class 153, schaal 00  (gelezen 16800 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2011, 11:50:32 »
erg leuk dit stukje ik heb zelf twee treinstellen class 156 van hornby,
central railways en super sprinter
even wat plaatjes...

deze zijn deels letterlijk opgesplitst in de class 153,zijn erg
karaktevolle treinstellen die door heel engeland rijden maar vooral in het noorden ;)

Helaas, het is class 155 die is opgesplitst tot class 153, niet 156....
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2011, 11:52:18 door Sicco Dierdorp »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #16 Gepost op: 02 juli 2011, 00:20:03 »
Hier enkele foto's van m'n anderhalve dagtrip naar het spoorwegmuseum te York:
Central Trains te Derby: http://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4311769327/in/set-72157623303383270
East Midland Trains te Derby: http://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4311769537/in/set-72157623303383270
East Anglia te Cambridge:
http://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4312514148/in/set-72157623303383270
Tijdens m'n trips per trein & ferry naar Ierland meermaals in ééntje gereist van Arriva Trains Wales. & 1 keertje van Cambridge naar Harwich (Stena Line Terminal)
Je wordt er toch wel wat dooreengeschut!

Het nieuwe Hornby: De aandrijvingen zijn idd een pak beter dan vroeger. En met de iets goedkopere afwerkingen en gunstige Britse £. Brengen ze terug modelspoorplezier aan faire prijzen.
Begin dit jaar hebben we een bezoekje gebracht aan het Hornby Visitor Centre.
Met de spotgoedkope dagtarieven van P&O/Norfolklines(nu DFDS) konden we dit doen in 1 dagje:
http://www.hornby.com/hornby-visitor-centre - http://www.ukattraction.com/south-east-england/map/hornby-museum.htm

In de shop een 43 Class 125HST (First Great Western) met digitale decoders aangeschaft:
Ik kan enkel maar de bovengenoemde beoordelingen ivm de 153 class beamen.
Hornby R8249 8pins 4f decoder = spotgoedkoop, rijeigenschappen goed bij sporadisch gebruik. Voor €13/€15 per stuk werken ze ook als functie-decoder in m'n stuurrijtuigen. de losse draad is de 4è functie

Niet echt goedkoop, maar aanbevolen voor sound-decoders:
http://www.digitrains.co.uk/ecommerce/dcc-sound/uk-sound
Voor bepaalde sounds bezitten die het allenrecht
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #17 Gepost op: 03 juli 2011, 15:35:36 »
Hier de 153Class versie van Arriva Trains Wales op Schaal 1:1 tijdens het kop maken in Carmarthen.
Deze rijdt o.a. op de verbinding Swansea-Fishguard, 2x per dag, om aansluiting te geven aan/op de Stena 'Europe' ferry vanuit/naar Rosslare in Ierland.
Tijdens de rit op 16/17 maart laatst, was het echter zijn grotere broer de 156 die zijn slagje deed.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2011, 23:49:05 »
@ iarnrod:

Leuk om je berichtjes te lezen bij m'n materieeltest van alweer een poos terug! Ik kan je bevindingen wat betreft Hornby onderschrijven: betaalbaar en het is motorisch in orde. Geen technische hoogstandjes, maar recht-toe recht-aan techniek om een modeltreintje op elegante wijze van A naar B te krijgen.

Omdat ik zelf wel begin warm te lopen voor digitaal bedrijf (moet mezelf er nog in verdiepen), was ik benieuwd naar jouw ervaringen met de decoder van Hornby. Voor dat geld wil ik m'n Class 153 er wel mee uitrusten zodra ik ook een Multimaus of iets dergelijks heb, maar ik lees wisselende verhalen over de Hornby decoders. Jij geeft aan dat ze OK zijn voor 'sporadisch gebruik'. Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?

Ben overigens benieuwd naar jouw review van Iers materieel in 1:87. Ik heb op eHattons wel eens met een schuin oog gekeken naar een Class 141/181 diesel van Murphy Models en misschien gaan wij volgend jaar op zomervakantie naar Ierland, dus het is een potentieel souvenir...  ;) Nou ja, voorlopig eerst m'n materieeltest van m'n Aussie DL Class afmaken en posten.

Groeten, Geoffrey

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2011, 09:03:54 »
Hornby begint het al aardig te leren. Ze beginnen modellen te voorzien van NEM schachten. Die lelijke haakkoppelingen waren nog uit het stenen modeltreintijdperk (toen treintjes nog speelgoed waren.) Een echte verbetering van het model!
Andre

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2011, 14:48:19 »
Als kind (ben ik eigenlijk wel nog wat gebleven : ;DP), ging m'n spaarcentjes vooral richting Lege Treintjes.
Halverwege m'n tienerjaren ging ik over op Márklin. Toen waren in België vooral Lima/Jouef & Márkín de hoofdspelers.
Lima, dat was speelgoed (al heb ik toch enkele NMBS 2R= modellen). Wie echt ervoor ging, koos Márklín. Een minderheid koos voor fleischmann.

Toen Roco, eind de jaren '80, net als Márklín, met een invasie aan NMBS modellen begon, kwam deze snel opzetten.
Normaalgezien iets goedkoper in gelijkstroom (& toch fijner afgewerkt), maar hun wisselstroommodellen waren ook wat duurder.
Zowat tien jaar later volgden nog andere merken (die voor een meerprijs ook 3R~ maakten). Márkín heeft wat (te) lang op z'n lauweren zitten rusten met zijn duurdere, & minder fijne & zeer beperkt verkrijgbare modellen. Echt plaats voor een deftige baan had ik nog niet. Maar ik bleef modellen verzamelen waarmee ik zelf reisde. Door m'n engagementen in de socio culturele wereld ging m'n modelspoortafelproject 'de lange baan' op.

Ondertussen neem ik ook de stuurknuppel op schaal 1:1  in de hand & wordt er nog voor betaald ook! Dankzij de kortingen op INT treinbiljetten, ging ik al meerdere keren 't Kanaal over per trein & ferry (vooral richting Ierland).
Op de Engelse markt lagen hun eigen modellen een pak lager geprijst. Bachmann maakte reeds langer fijne modellen tegen een leuke prijs. & onlangs maakte Hornby (eindelijk!) de overstap van het speelgoed ('Lima' uiterlijk/motoren), naar de moderne tijd.
Dankzij de privatiseringen in het VK, zijn per model ook meerdere kleurvarianten te verkrijgen.

Zodoende beperk ik nu m'n 'Continentaal' rollend Park, en schakel over op OO gelijkstroom.
Enig min punt: de langere rijtuigen door de schaal 1:76

Ebay & eHattons buiten beschouwing: Grote Klassieke Engelse handelaars hebben ook veelal KNAL acties!
Een groot deel van m'n oude Lima collectie bouwde ik reeds met TCS & Hornby Decoders om
dit voor  €9,00 tot €25,00 / decoder.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Hornby Class 153, schaal 00
« Reactie #21 Gepost op: 29 juli 2011, 16:01:12 »
@ En voyage

Ik was vroeger gek van de Engelse diesel HST's (125 HST BR 43 Class + Mk3'en & de 225 HST BR 90/91 Class - Mk4'en + Driving Trailor Van)
Hier verkoos ik de eigen decoders van Hornby (R8215/R8249), omdat deze het nodige vermogen kan leveren & ook wat langdurig stroomverbruik van 1A & kortstondig grotere pieken kan opvangen. Deze decoders zijn "basic"

Op de Hornby webstek kan je ook kijken, hoe je oudere modellen digitaal kan omzetten. (2 draadjes voor de rails, 2 naar de motor, 1 gemeenschapellijke commound voor de verbruikers -lichten-stoomgenerator-... & 3 of 4 richting dezelfde verbruikers:
http://www.hornby.com/hornby-dcc/decoder-installation-guides/
Ik heb voorloping nog géén 21pins decoder van Hornby in gebruik.

Voor Bachmann: de oude 36-552 2F decoders hebben hun oorsprong bij Lenz.
Met m'n Bachmann Dynamis Wireless (IR afstandsbediening & centrale > systeem Esu) zijn deze niet te programeren.
Dit systeem is eigenlijk een 'light' systeem van de Esu 'Navigator' maar kan in een volgende stap daartoe uitgebreid worden.
Dan wordt het ook bruikbaar met de Esu Ecos.
Gelukkig heb ik m'n Roco Multi Maus (systeem Lenz) behouden & kan ik deze vanonder het stof halen om er ééntje te programeren.
De Bachmann 36-553/36-554 zijn 3F decoders hebben hun oorsprong Esu (Loc Pilot 8pins/21pins)
vb i.v.m. m'n BR 158 Class Regional Railways - BR 158 Class Arriva Trains Wales - Irish Rail 2700 Class:
http://www.bachmann.co.uk/pdfs/issue8.pdf - Verlichting bij mij heb ik anders opgelost met in elk rijtuig 1 decoder


(Bij het ombouwen van een oude, niet digitaal voorbereide, Roco lok, met oude, dikke motor kan bij gebruik van een Esu Loc Pilot die maar 0,8A aankan, kan deze al eens sneller stukgaan!)
Bij het bezoek aan Hornby, enkele maanden terug, kocht ik daar in de koopjeshoek de 43 clas HST van First Great Western Digital Fitted. Héél het binnenwerk + motor is anders dan m'n vroegere HST, waar ik nu wel nieuwe cabines met Led lichten (rood/wit) kan voorzien.
M'n Ierse Bachmann N class 'Woolwich Steamer', daar kon geen enkel klassiek merk soulaas bieden.
Te Whitstable (of was het nu York?), vond ik een 'Amerikaanse' TCS decoder (TCS M1), die net klein genoeg was, maar het nodig vermogen wel kan opnemen. Hélaas 'danst' die nu zowat over de spoortafel (drijfstangen zitten niet meer perfect na het openmaken voor de installatie van de decoder.)

Ik ben momenteel maar een paar keer per maand bezig met modelspoor (en dan nog maar enkele uurtjes). Dan wens ik ook geen €40 & meer te spenderen aan een decoder voor veelvuldig gebruik. De sound decoders (Ierse 2700 & enkele NMBS'ers van Mehano) zijn wel nog van Esu.         Esu? <=> Lenz? Zelfs de profs blijven van mening verschillen!
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal