Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Roco tractie voor Lima mat '46  (gelezen 11667 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Roco tractie voor Lima mat '46
« Gepost op: 18 maart 2011, 14:07:33 »
Omdat ik toch op een bestelling styreen zit te wachten, heb ik even een 'slaper' uit de la gehaald; een Lima mat '46 die van z'n pannekoek verlost dient te worden.
Deze heb ik op Ontraxs overgenomen en zou als dummy gaan dienen: nu echter blijkt dat de oude Lima motor van het andere stel geen 2 stellen kan trekken komt hier een Roco BR215 draaistel in.
Men neme 1 Mat '46:

En vervolgens een snufje Br215, bij voorkeur een recentere met cardanassen.
We snijden uit het onderstel van de mat '46 de rondingen (die het motordraaistel in de bocht geleiden) weg totaan de verdikking van de bodemplaat. Daarna een kort stukje styreen van 1,5mm en een draagplaatje van 2mm styreen, waar een schroefje met afgeronde punt doorheen gaat als nieuw draagpunt voor het Roco draaistel.

Wordt vervolgd met foto's
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2011, 14:10:39 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re:Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2011, 15:40:28 »
Kijk, eens goed kijken hoe jij dit doet. Ik heb nog een Roco DB 215 liggen voor hetzelfde doel!

Succes met de ombouw.

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re:Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2011, 16:04:16 »
Ik had een "oude" slecht lopende zilverbuik en op de beurs in Houten een Rivarossi exemplaar met rode band gekocht. Ik wil de zilverbruik nu als dummy gebruiken en ga er vanuit dat het nieuwe Rivarossi type voldoende trekkracht heeft. Heeft iemand hier ervaring mee?.

Voor dit doel heb ik inmiddels in Houten bij de LIMA-man voorin de grote zaal een motorloos draaistel gekocht waarvan naar nu blijkt dat de onderplaat die de assen op de plaats moeten houden niet meegeleverd is, dus even wachten tot de volgende beurs mei-a.s.

Veel succes met jullie ombouw, ik blijf dit draadje volgen voor het geval de trekkracht toch onvoldoende blijkt.
Coen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2011, 16:35:14 »
Kijk dan wel even naar de stroomafnemers op met name het middendraaistel, die lopen bij de Lima nogal zwaar. Kan net het verschil maken tussen de dummy wel of niet een bocht door krijgen...
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2011, 16:56:16 »
Ik had een "oude" slecht lopende zilverbuik en op de beurs in Houten een Rivarossi exemplaar met rode band gekocht. Ik wil de zilverbruik nu als dummy gebruiken en ga er vanuit dat het nieuwe Rivarossi type voldoende trekkracht heeft. Heeft iemand hier ervaring mee?.


Ja, ik heb een grasgroene Rivarossi gekoppeld met een dito dummy-Lima en het Rivarossi motordraaistel trekt het op het vlakke prima.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29706.0.html

Op hellingen heb ik mijn twijfels, maar dat kan ik niet proberen.
Een ander probleem is dat de motorbak nu drie bakken moet trekken/duwen. Door het gewicht dat bij trekken aan de motorbak hangt, werkt het geleidingsmechanisme van het jacobsdraaistel van de motorbak niet meer goed. Momenteel wil het dus alleen goed werken als de motorbak duwt. Mijn advies is dan ook om de motorbak in het midden te plaatsen, dus als één van de gekoppelde bakken.

Voor dit doel heb ik inmiddels in Houten bij de LIMA-man voorin de grote zaal een motorloos draaistel gekocht waarvan naar nu blijkt dat de onderplaat die de assen op de plaats moeten houden niet meegeleverd is, dus even wachten tot de volgende beurs mei-a.s.


Je hoeft geen nieuw draaistel te kopen om van de Lima een dummy te maken. Als je twee tandwieltjes verwijderd, lopen de wielen ook vrij.
Overigens heb ik een Lima zilverbuik met een ModelTorquemotor die vrijwel geluidloos loopt. Dat geluk kun je weleens hebben.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2011, 16:57:57 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re:Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2011, 17:18:13 »
Hai,
Ik heb in het verleden ook geëxperimenteerd met een Lima Mat 46 door het originele motortje wat te smeren, het te vervangen door een ModelTorque en vervolgens het te vervangen door een spud van G.M & S. Dit laatste beviel nog het beste.
Daarna nog een Mat 46 op de kop getikt en deze gekoppeld met de ander. Het spudje trok dit goed, alleen wanneer het baanvak wat omhoog ging, had ie er wat moeite mee.
Daarna toch ook maar een Rivarossi Mat 46 gekocht met de bedoeling er een drie 2-wagenstel van te maken. Het Rivarossi motortje had met deze hoeveelheid wel wat moeite, vandaar dat ik ook op zoek gegaan ben naar een alternatieve aandrijving.
Die had ik mijn "rommeldoos" liggen; namelijk een wat groter en zwaarder motortje met vliegwiel. Merk en afkomst onbekend; gewoon een keer zo gekocht voor 'n prikkie. Dit motortje heb ik ingebouwd en nu gaat dit geheel probleemloos de baan rond en ook hellingen zijn geen probleem.
Hieronder een foto, maar op m'n website heb ik gepoogd e.e.a. wat uitgebreider te beschrijven.



In ieder geval veel succes met de ombouw.

Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2011, 17:59:48 »
De ombouw in kleur:

Het BR215 draaistel, inmiddels ontdaan van zijdelen en koppelinghouder. Uit beide draaistellen worden de assen met slipbandjes in 1 draaistel gebracht.

Het draaistel aangebracht in het treinstel, op z'n plaats gehouden door het schroefje

Professioneel vastgekit motortje ;) Er worden nog diverse gewichtjes voorin de bak aangebracht, zoveel mogelijk recht boven het draaistel.
Ik heb van styreen een extra korte cardan gefabriekt

De hoogte is vast goed! Nu nog zijdelen op de draaistellen lijmen en meteen werkende scharffenbergs inbouwen.

Wordt vervolgd...

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2020, 17:38:19 »
Heb je wellicht de afmetingen van het plaatje dat je in de Lima geplaatst hebt?

Ik heb ook een BR 215 liggen (nieuwe versie) en ben bezig met de bouw van een Mat'46 ELD4 waarvoor ik de roco BR215 wil opofferen.
Het ze me helpen als ik ook maten bij de afbeelding van het plaatje heb.

Hoor graag van je.

Gr. Mario Amory

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2021, 09:13:57 »
Mario, ik heb de afmetingen niet genoteerd, is ook al inmiddels 10 jaar geleden dit project... gewoon uitmeten op de bodemplaat en het schroefgaatje goed in het midden van de draaistelopening positioneren. evt eerst op papier uittekenen/meten, dat werkt wel handig.
Na 10 jaar geen gek idee om het een keer af te maken trouwens :P
Ding uit de la gehaald en geconstateerd dat de zelfgemaakte kruisvorm cardan ratelt in bogen. Naar oplossing MkII dus: een GM&S cardannetje en de motor verder naar achter.
Door het grote (Athearn) vliegwiel moest wel het loodblok op de bodem verder naar achteren, hiertoe wat klemrandjes in de bodem weggesneden.


Dan met kleine loodjes een bedding gemaakt waar, behalve extra gewicht, ook de motor goed in op z'n plaats blijft liggen. Vervolgens gelijmd.


Het plaatje voor de decoder moet ook nog ergens een plek krijgen, hiervoor een frame over de aandrijving gemaakt.


Het doorkijkje, helemaal vrij is hij niet maar ik vind m best netjes.


Nog even de frontseinen aangesloten op de decoderprint. Tot zover, sluit- en binnenverlichting, Scharffenbergs en losse onderdelen gaat de volgende eigenaar doen.


RETROBAHN A.G.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2021, 12:01:31 »
Hey beste Besselspoor, lukt het je niet bij het doorkijkje het witte vlak een donkere kleur te geven?  Dan valt het natuurlijk veel minder op. Of laat je dat ook aan de volgende eigenaar over? Groetjes Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2021, 12:40:07 »
De zichtbare delen zijn inmiddels gezwart, zoals motor, steuntjes etc ;) deze doorkijk was vooral om te checken of de decoderopbouw genoeg ruimte had.
Net als de afscherming van de leds, die was hier ook nog los.
RETROBAHN A.G.

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2021, 16:00:23 »
Voor toekomstige klussers, misschien is de oplossing van MartinH0 voor de Holland Rail DE2 wel te gebruiken voor de Lima Mat’46: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92244.0


Met vriendelijke groeten,  Gertjan

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2021, 21:01:29 »
Mario, ik heb de afmetingen niet genoteerd, is ook al inmiddels 10 jaar geleden dit project... gewoon uitmeten op de bodemplaat en het schroefgaatje goed in het midden van de draaistelopening positioneren. evt eerst op papier uittekenen/meten, dat werkt wel handig.
Na 10 jaar geen gek idee om het een keer af te maken trouwens :P
Ding uit de la gehaald en geconstateerd dat de zelfgemaakte kruisvorm cardan ratelt in bogen. Naar oplossing MkII dus: een GM&S cardannetje en de motor verder naar achter.
Door het grote (Athearn) vliegwiel moest wel het loodblok op de bodem verder naar achteren, hiertoe wat klemrandjes in de bodem weggesneden.


Dan met kleine loodjes een bedding gemaakt waar, behalve extra gewicht, ook de motor goed in op z'n plaats blijft liggen. Vervolgens gelijmd.


Het plaatje voor de decoder moet ook nog ergens een plek krijgen, hiervoor een frame over de aandrijving gemaakt.


Het doorkijkje, helemaal vrij is hij niet maar ik vind m best netjes.


Nog even de frontseinen aangesloten op de decoderprint. Tot zover, sluit- en binnenverlichting, Scharffenbergs en losse onderdelen gaat de volgende eigenaar doen.

Hoi Besselspoor,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben inmiddels zover dat ik het ROCO draaistel ingebouwd heb en ik kan nadenken over het vastzetten van het motortje. (Alles afkomstig uit een nieuwe BR215 én inclusief decorder  ;D)
Ik kan binnenkort gaan beginnen met de afwerking van de bakken (Plamuren/ schuren en spuitklaar maken)
Wel ik heb ik consessies gedaan aan de laatste kopbak (met motor) om het me makkelijk te maken heb ik de raam en deurindeling niet gewijzigd.......(een echte kenner zal het zien, maar mij gaat het om het gehele plaatje van een 4 wagen bak)\\Gr. Mario

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2021, 17:26:21 »
Hallo,

Ook ik heb het plan opgepakt om een Mat'46 ELD 4 te bouwen uit oude Lima 2 wagen stellen.
Ik heb het hier gepresenteerde voorbeeld gevolgd en een 2de hands ROCO Br215 opgeofferd voor de aandrijving.
Waar ik nu tegenaan loop is dat het aangedreven stel het 4 wagen stel niet van de plaats krijgt. De wielen slippen door en dat ondanks dat de overige stellen allemaal soepel rollen. Er zit zelfs nog geeneens ballast in de bakken.
Wat doe ik niet goed? (Want zo biedt het geen soelaas)

Hoor graag de mening/ ervaring van andere bouwers in deze.
Gr. Mario

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2021, 17:41:06 »
Is je aangedreven bak wel voldoende van gewicht voorzien? Je aangedreven wagen zal voldoende adhesiegewicht moeten hebben... (vergelijk het met het gewicht van een loc die drie tot vier rijtuigen moet trekken. Je kunt het soepele rijden al goed beoordelen door de achterste twee (niet aangedreven) bakken eens los over de rails te bewegen. Rollen ze dan uit of staan ze dan meteen weer stil? In het laatste geval zullen dan mogelijk de contactpunten op de flens aan de binnenkant van de wielen erg strak staan. Ik ben benieuwd.

groet,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)