Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronaldk
Vandaag om 07:35:23
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus  (gelezen 88930 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #195 Gepost op: 13 april 2021, 16:23:34 »
Messing motordraaistel ??? Die van mij is gewoon van plastic. Ik ga het wel merken wanneer ik de kortkoppelingen heb ingebouwd en ik een rondje kan rijden.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #196 Gepost op: 13 april 2021, 18:17:44 »
Net nog wat zitten frutten met motor aansturing, ik krijg het niet netjes kruipend zonder schokken. Zelfs even een Mashima (bijna zelfde formaat als Rivarossi motortje, maar zonder vliegwiel) er in gehangen, maar zelfde resultaat. Niet netjes kruipen. Het gejengel wat er was op matige snelheid is weg met de Conrad 'Reely' tandwielen maar dat is ook alles. Je ziet echt de motor van pool naar pool springen en niet gelijkmatig rond draaien.

Wie weet nog ergens te vinden waar stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een LoPi 4 inregelt? En dan bedoel ik niet CV 54 = 0, maar het echte finetunen. Of wie heeft dit allemaal al voor elkaar en wilt zijn/haar motorsturings CVs delen? :angel:

Wisselstraat neemt het stel overigens zonder problemen, maar dat is al het bochtenwerk wat ik kan testen. En de twee tussenbakken zitten met een oogje en een haakje aan elkaar. Dus als daar ook een kortkoppeling komt gat het nog iets zwaarder.

Mvg,

Robert

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21623
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #197 Gepost op: 13 april 2021, 19:12:59 »
Messing motordraaistel ???

Mogelijk een Verbeck draaistel voor de Lima mat '54. Die past ook in de mat '46 en ik denk in nog veel meer oude Lima's wegens gestandaardiseerde draaistellen.  :)

Mijn viertje had/heeft een Roco-aandrijving in één van de middenbakken. Dat reed prima. Inmiddels verpatst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #198 Gepost op: 14 april 2021, 09:38:01 »

Inderdaad waren er twee van deze jongens nodig:

François

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21623
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #199 Gepost op: 14 april 2021, 10:11:06 »
Dat plaatje ken ik.  :)

Net nog wat zitten frutten met motor aansturing, ik krijg het niet netjes kruipend zonder schokken. Zelfs even een Mashima (bijna zelfde formaat als Rivarossi motortje, maar zonder vliegwiel) er in gehangen, maar zelfde resultaat. Niet netjes kruipen. Het gejengel wat er was op matige snelheid is weg met de Conrad 'Reely' tandwielen maar dat is ook alles. Je ziet echt de motor van pool naar pool springen en niet gelijkmatig rond draaien.

Wie weet nog ergens te vinden waar stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een LoPi 4 inregelt? En dan bedoel ik niet CV 54 = 0, maar het echte finetunen. Of wie heeft dit allemaal al voor elkaar en wilt zijn/haar motorsturings CVs delen? :angel:


Ik heb de Rivarossi-aandrijving nooit goed aan het rijden gekregen Robert met geen enkele motor (weleens een motor van de Roco 2400 aan gehangen) en geen enkele decoder. Mijn conclusie is dat de tandwieloverbrenging gewoon niet meewerkt. Je kan nog beter een Lima motordraaistel nemen, al helemaal als je daar een cd-motortje in frot. De beste resultaten krijg ik met een Roco BR215 aandrijving (hier nu in twee gekoppelde stellen waarvan één dummy). Ik heb ook nog een mat'46 met zo'n Verbeck draaistelletje en dat rijdt super, maar is zo langzamerhand heel slecht te vinden en bij een viertje kennelijk eerder twee nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #200 Gepost op: 14 april 2021, 10:22:04 »
Je kan natuurlijk altijd even contact opnemen met SB-Modellbau die leveren ook heel veel verschillende aandrijvingen ...
Rob Moerkerken

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #201 Gepost op: 15 april 2021, 04:46:26 »
@Rob: Dan betaal je waarschijnlijk 100+ euro :( Net even op de site gekeken maar hun aandrijvingen zijn vergelijkbaar met de Verbeck of gebaseerd op een platte Faulhaber die in een ouderwetse Lima G motor gaat. Ik zie er geen een met cardan. En als ze die al hebben denk ik dat de prijs toch een beetje jammer is voor iets wat eigenlijk af fabriek al goed had moeten werken :P .

@François: Ik ken de Verbeck aandrijvingen wel. Lopen heel mooi door de Faulhaber motor met vliegwiel, maar ik wil het liefst een onzichtbare aandrijving.

@Henk: zelfde hier, maar met die twee tandwielen van Conrad er tussen gaat het veel beter! (y) Maar nog niet perfect. Het kruipen lukt niet echt met de standaard motor (beter met grote dikke motor). Voorheen ging het ding altijd 'jengelen', de lastregeling bleef compenseren waardoor de trein op matige snelheid zichtbaar harder en zachter ging rijden in een bepaald ritme. Dit is nu grotendeels weg en wordt misschien nog beter als ik de 2 andere tandwielen in de overbrenging ook vervang.

Er zitten in de overbrenging 2 tandwielen met 10 tanden (nu dus vervangen bij mij met de Conrad/Reely rode tandwielen? en 2 met 12 tanden. En warempel, die heeft Conrad ook!

https://www.conrad.nl/p/reely-rondsel-educatief-x-l-7-mm-x-6-mm-soort-module-05-boordiameter-19-mm-518406?searchTerm=Reely%20Rondsel&searchType=suggest&searchSuggest=product

Wel weer smaller maken zodat ze passen.

Nog geen vervanging gevonden voor het wormwiel. En over wormen gesproken: ik denk dat daar ook wat verbetert kan worden. Het viel mij namelijk op dat als ik handmatig de motor as draai, dat de wielen vrij vlot meedraaien. Ik bedoel: er zit nauwelijks een vertraging in. dat verklaart ook het lanceren met CV 54 = 0. De overbrenging vertraagt gewoon niet goed, waardoor het toch niet al te grote motortje een boel kracht moet zetten om het ding in beweging te krijgen.

Na de worm zit er verder geen vertraging meer in de overbrenging. En de worm heeft 2 tanden/wormen! Als de worm vervangen kan worden met een met 1 tand dan scheelt dat een factor 2 aan koppel/kracht die nodig is. Ook gaat de topsnelheid dan flink naar beneden. Je kan een Mat 46 met TGV neigingen natuurlijk altijd digitaal temmen, maar met deze relatief kleine motor en de matige overbrenging heb je gewoon te weinig koppel vermoed ik.

Nu de vraag dus: zijn er wormen met een gelijke diameter en module (0.5) die maar 1 worm hebben? na even zoeken vond ik deze:

https://nl.aliexpress.com/i/33006569957.html?spm=a2g0z.12057483.0.0.2f7421f5GX27Rz

Het originele wormwiel is 6 mm in diameter (buitenkant van de worm). Deze is 5.5 mm. Als het moet kan je de lagers van de worm as iets lager zetten door een vijl op de tandwielkast los te laten. Maar wil ik elfentachtig weken wachten om dit te proberen? Wie weet een meer lokale bron van dit soort spul?

Vond er nog een: https://www.ebay.com/itm/20PCS-6MM-X-8MM-6-8-Hole-0-5M-2mm-1-95MM-Worm-Reduction-Gear-Plastic-0-5-Modulus-/163768906114

Originele worm is messing in de Rivarossi. Misschien gaat het wel nog beter met een plastic worm? Minder wrijving?

Als dit lukt is het enige nadeel wat ik kan verzinnen dat de motor meer toeren moet maken (wat meer herrie op kan leveren), maar daar zit het hem dus net in: daardoor heeft de motor minder kracht nodig om de trein te laten rijden en kan de lastregeling waarschijnlijk beter zijn best doen op de lagere snelheid waardoor de trein soepeler kan kruipen ??? (is maar een gok van mij)

Kortom: wat zijn jullie meningen hierover?  8) . Het liefst sloop ik alle BB units en Piko aandrijvingen uit al mijn stroomlijn materieel en prak ik er Artitec DE2/DE3/Mat54 aandrijvingen in. Maar die zien me al aankomen :( . Ik ben stiekum wel een bodemplaatje/bevestiging voor een Artitec DE2 draaistel aan het maken, voor het geval dat. Ik heb nog een kneus Syntus (dacht ik) DE2 liggen in onderdelen (de Mashima getransplanteerd in een NS 179 waar een Chinees motortje in zat). Maar eigenlijk kan ik die ook weer in elkaar zetten en aan iemand anders verkopen om weer liquiditeiten vrij te maken voor meer moois :angel: .

Ik ga verder nadenken en zo...

Mvg,

Robert

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #202 Gepost op: 15 april 2021, 12:58:01 »
De mooist lopende Hondekop heb ik destijds gemaakt met een Roco BR215 draaistel en redelijk flinke motor met vliegwiel. Kosten alles bij elkaar nog geen 20 euro.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14756.msg223583#msg223583

Ik zie dat dat trouwens al weer 13 jaar geleden is, wellicht bestaat er inmiddels wat beters ;D En dat is niet de Rivarossi mat '46 aandrijving, wat een waardeloze tandwielen zijn dat.
RETROBAHN A.G.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #203 Gepost op: 15 april 2021, 14:43:59 »
Dag Bessel,

Ja, ik ken het principe van de BR 215 aandrijving. Maar die zit dus pontificaal voor de ramen :P Grote motor helpt met een hoger koppel en groot vliegwiel.

Zoals vermeld zijn de helft van de tandwielen al vervangen en dat geeft al een betere loop. Nu vond ik in mijn bakje met tandwielen en asjes een worm met 1 tand. Deze er in gezet en het rijdt weer een stuk beter door de grotere vertraging (y). De snelheid zag ik geen grote verschillen in, maar dat komt ook omdat ik direct daarna weer CV 54 = 0 deed en de decoder zichzelf inregelde met een hogere referentiespanning. Deze stond eerst op 6.nogwat en nu op 8.nogwat.

Kruipen gaat een stuk beter nu, maar moet nog wat finetunen met motor regeling. Zou toch lachen zijn als deze aandrijving voor een paar euro's te reviseren is met compleet nieuwe tandwielen? Maar ik moet nog op zoek naar het grote wormwiel en een lokale bron van wormen. Helaas glibberen deze niet onder de tegels van mijn oprit :( .

Nog een vraag voor de tandwieldeskundigen: kan het feit dat de tandwielen zo breed zijn ook de rij eigenschappen beïnvloeden? Smallere tandwielen hebben minder contactvlak, en dat is misschien gunstiger?

Mvg,

Robert

Mvg,

Robert


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #204 Gepost op: 17 april 2021, 00:56:31 »
 Zat net in de auto op weg naar huis na te denken (dat kan redelijk veilig op een lege snelweg :P ) over de overbrenging.

Oorspronkelijk zitten er dus een 2 gangs worm, een wormwiel met 18 tanden, 2 tandwielen met 12 tanden en twee met 10 tanden in, en dan hebben de wielen dus ook tandwielen met 10 tanden. Ik dacht eerst nog: 2 tanden op 18 tanden is dus een overbrenging van 2:18 = 1:9. Maar omdat er na de worm verder geen vertraging is (het ene wiel grijpt in het andere zonder reductie), komt het dus neer op een oorspronkelijke overbrenging van 2 gangen op 10 tanden van de aangedreven wielen = 1:5. das best wel beroerd, of niet?

Nu dus met een 1 gangs worm een overbrenging van 1:10. Is al veel beter maar wat zijn de ideeën van de specialisten hierover?

Ik ga de Conrad 12 tands wieltjes bestellen, maar voor de 18 tands wiel nog geen directe vervanging gevonden die ik ergens snel kan bestellen. Zelfde geld voor de worm. Kan het spul wel in China bestellen maar dikke kans dat het dan geen klap uitmaakt, want zelfde kwaliteit :P

Mvg,

Robert (die na een werkdag ff gaat Netnixen en morgen of overmorgen weer verder gaat met prutsen)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #206 Gepost op: 17 april 2021, 04:17:15 »
Dag Roadster,

Dank je, ik kende ze al maar zag geen 0.5 module wormen op hun site. Ik heb ze net een bericht gestuurd of ze deze kunnen maken.

Ik kon het natuurlijk niet laten en ben verder gaan klooien met wat ik nu heb. Ik zag dat een wiel as niet helemaal horizontaal zat waardoor het draaistel in feite maar op 3 wielen stond, dat zorgt ook voor een hupje. Al met al mankeerde er nogal wat aan mijn exemplaar: tandwielen op assen stuk, tandwielen in overbrenging matige kwaliteit waardoor het gaat jengelen, bramen (geen frambozen) op de remschoenen die lekker in de asb bleven bijten, 2 gang worm waardoor overbrenging maar 1:5 is etc. Ik hou wel van een uitdaging maar na al dat werk hoop ik dat het echt beter gaat rijden  :P

Mvg,

Robert

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #207 Gepost op: 17 april 2021, 11:28:32 »
ik weet dat je aangaf waarom je niet bij ali kijkt maar ik zou toch eens naar deze kijken. heb die hier voor me liggen en lijkt mij toch niets mis mee  ;)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #208 Gepost op: 17 april 2021, 17:20:48 »
Dag Duikeend,

Ik heb zeker wel bij Ali gekeken. maar behalve levertijd en kwaliteit ben ik bang dat die halve mm misschien nog verschil maakt. Origineel is 6 mm in diameter. Heb je er een over die ik over kan nemen voor vreselijke experimenten ter lering ende vermaek?

Ik snap er trouwens geen laars meer van. Zoals gezegd heb ik bij mijn twee Rivarossi stellen de aandrijving vervangen door BB units (het viertje waar ik nu mee bezig ben was op basis van Lima en had twee van die dingen). Ik vond gisteren de worm as van de ander... met 1 gang... Ik hoorde dat de eerste lichting Mat 46 van Rivarossi minder problemen had, zou het hier aan liggen? Ik heb een zilverbuik met bijna oranje LEDs en oude panto's en een nieuwere groen met reclamebanen die een mooiere gele LED kleur had en de mooie nieuwe panto's.

Vannacht nog zitten klooien met van alles. Volgens mij reed het op een gegeven moment best goed. Of heb ik dat gedroomd? ???

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #209 Gepost op: 18 april 2021, 03:13:23 »
Weet wat stapjes verder 8)

De laatste rijtesten die ik deed waren met een motor van ome Alie. Een ding wat ongeveer precies lijkt op de motor in de 'oude' Roco 2400 en zonder vliegwiel. En telkens als ik dacht in de buurt te komen van mooi kruipen ging er wat anders de soep in met de rij eigenschappen.

In de tussentijd had ik de onderdelen van mijn andere Rivarossi Mat 46 gevonden en daar mee lopen spelen. Zoals gezegd had deze een worm met 1 gang/tand (wat is de correcte term?) en de worm die ik eerst gebruikte een met 2 tanden/gangen. Deze was al vervangen door een worm met 1 gang uit de rommeldoos. Maar ik had nu dus nog een aandrijving. Dus het metalen frame in een Lima onderstel geplakt en de originele Rivarossi motor met fladder vliegwiel er in gehangen. Decoder er in en verhip... het reed best wel goed. Bak even verwisseld met de bak van het viertje en het reed nog steeds best OK:

Fillumpje:

https://youtu.be/OBOh5mvHHLE

Let wel, deze heeft de Conrad/Reely tandwielen op de wiel assen, maar nog de originele Rivarossi tussen tandwielen. Wel mooi schoongemaakt want het lijkt er op dat als er maar een molecuul overdwars tussen de tanden zit dat de aandrijving dan hapert.

Bij de motorbak van het viertje de Chineseroco2400motorkloon er uit gepeuterd (zat met dubbelzijdige tape vast) en de andere Rivarossi motor met vliegwiel er in geplakt (ben een originele motorsteun kwijt). Zelfde instellingen er in en hop, ook goed rijden :)

Ik ben nog niet 100% tevreden met het kruipen, maar vergeleken met wat het was is het al best mooi. De tandwieltjes met 12 tanden zijn besteld bij Conrad, alsmede extra exemplaren van de 10 tandige versie. Kan ik weer even voort :P

Nog een paar plaatjes:



Twee originele worm asjes van Rivarossi, de bovenste heeft 1 gang/tand, de onderste heeft er 2 en is een cadeautje van Bessel (die van mij is ergens in een zwart gat verdwenen voordat ik een foto kon maken). Lastig tellen zo maar je kan zien dat bij de onderste de groef meer diagonaal loopt. Dank je Bessel voor de extra tandwiel kast (y)



Aan de kopse kanten is het makkelijker te zien, maar weer lastig op de foto te zetten :(



Tot slot de tandwielkast van het viertje. Om mijn eigen klunzigheid uit te sluiten had ik originele Rivarossi vervangings asjes er in gedaan. Het ding op de video heeft dus assen met Conrad tandwielen die ik handmatig opgeboord heb naar 2.5 mm. Het lijkt niet uit te maken.

Het is de bedoeling dat de andere tandwielen ook vervangen worden. Misschien gaat het kruipen dan ook beter :-X

Wat vinden jullie? Ben ik te kritisch en rijdt ie goed zo? Of niet kritisch genoeg en moet ik maar een andere hobby zoeken? Ik heb zo'n flauw vermoeden dat diegenen die een goed rijdend exemplaar hebben, een worm met 1 gang hebben. Met de 2 tandige worm  is de overbrenging waarschijnlijk gewoon niet krachtig genoeg. Er moet enige vertraging in zitten.

Mvg,

Robert