Google+
Doel:€250.00
Donaties:€68.95

Per saldo:€-181.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LDT TT-DEC, Draaischijf decoder gaat in storing. door maarten van der burgt
Vandaag om 22:16:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 22:15:35
Petertrein81's treintjes. door laurent
Vandaag om 22:13:17
Roßnitz door MiHe
Vandaag om 22:13:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 22:06:08
Baan WAlly door Baan Wally
Vandaag om 22:02:33
Een NS 2000 voor de SGB? door SBBcargo
Vandaag om 21:58:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:54:29
Roco NS-ongevallenkraan, hoe met Itrain bedienen? door VAM65
Vandaag om 21:36:28
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 21:35:23
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Christoph
Vandaag om 21:34:26
Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC) door Gamau
Vandaag om 21:34:10
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:32:28
Advies PWM schakeling voor draaischijf. door dickkoning
Vandaag om 21:30:02
RAIL4U - eenmanszaak in goederentransport in nood - Petitie door Gérard Drost
Vandaag om 21:24:07
Hét spoor 1 en 0 treffen, 10 & 11 februari! door bernhard67
Vandaag om 21:01:47
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronaldp
Vandaag om 20:50:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door barry1972
Vandaag om 20:43:12
Arduino verbinden met Modelbaan door Merdeka
Vandaag om 20:26:47
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 20:26:18
Without automatisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:06:05
Advies digitaal gaan rijden door Frans Peeters
Vandaag om 20:05:46
Geknoei in 0 door Frans Peeters
Vandaag om 19:58:01
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Jan Bennink
Vandaag om 19:52:54
Roco ontkoppelmechaniek 40292, ervaringen met inbouw, en DCC gevraagd door wob
Vandaag om 19:44:26
Mijn eerste poging een HTM PCC 1100 te bouwen door Erik01
Vandaag om 19:23:27
BNLS-Module L'Esimé door Chris80
Vandaag om 19:16:04
Piko 2017 door André82
Vandaag om 19:03:34
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Ben
Vandaag om 18:37:11
Nieuw in de winkel ! door Theo v Wijngaarden
Vandaag om 18:11:01
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus  (gelezen 52140 keer)

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #150 Gepost op: 18 september 2017, 22:52:13 »
Robert,

De lampringen zou je nog geel kunnen maken en het trekoog vervangen door een geëtst metalen (nieuwzilver) exemplaar.
Dat oogt toch echt anders / beter.


Erwin

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #151 Gepost op: 18 september 2017, 23:35:27 »
Hoi Erwin, bedankt voor de feedback (y)

Ik dacht dat de lampringen nou just groen moesten zijn? Anders had ik ze niet groen geklodderd natuurlijk :P Voor de zekerheid nog wat plaatjes gegoogled maar ik zie alleen groene lampringen. Logischerwijs zou zandgeel mooier staan. Maar ome NS was eigenwijs :)

Het trekoogje kan fijner maar vind ik verder niet storend. Rivarossi had dit al mooier gedaan dan Lima.

Ik heb zelf andere aandrijvingen in de Rivarossi's zitten, maar zijn er wielstellen leverbaar met betere/hele tandwielen voor diegenen met het bekende euvel? Of desnoods losse tandwielen?

Mvg,

Robert

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #152 Gepost op: 19 september 2017, 09:35:24 »


Het liefst zou ik ook alle wielen vervangen door wielen van de juiste diameter en met gedeelde assen met puntlagers, zodat de stroomafname veel soepeler gaat



Hoi,

Er bestaat een firma met de naam "PeHo", http://www.peho-kkk.de/ms.htm, alwaar je messing puntlagers kunt verkrijgen.
Deze lagers lijm je in de tevoren ietwat opgeboorde (exact passend boortje wordt meegeleverd) aslagers van het draaistel. Daarna de lagers elektrisch verbinden en de draaistellen van gedeelde assen voorzien.
Resultaat:  Prima knippervrije, geruisloze stroomafnahme die hier sinds aantal jaren lang feilloos functioneert. 

Hier als voorbeeld een hele oude Jouef SNCF goederenwagen die tijdens een pimp-sessie o.a. van sluitseinen werd voorzien:






Groeten uit Waldberg,

Sven



Groeten uit Waldberg,

Sven

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 3761
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #153 Gepost op: 19 september 2017, 09:46:22 »
Het probleem met de mat '46 is dat er nog helemaal geen uitsparingen in de draaistellen zitten voor puntlagering, stroomafname gebeurt op een extra flens aan de binnenzijde van het wiel. Dat betekent dat je wel heel nauwkeurig moet kunnen boren om alle wielen goed op de rails te krijgen.
Morgen ben ik klaar

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #154 Gepost op: 19 september 2017, 11:10:17 »
Aha, kijk dat wist ik dus niet. Klinkt met die extra flens dan eigenlijk meer als een een soort Lima-stroomafname.

Zoiets? :



Groeten uit Waldberg,

Sven
Groeten uit Waldberg,

Sven

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #155 Gepost op: 19 september 2017, 13:01:52 »
Zelf ben ik te jong voor interieurherinneringen van het mat '46, ik ken dus enkel het museumstel 273. Hiervan vond ik onderstaande foto op Flickr:
[plaatje]

Bij het museumstel is het interieur grotendeels teruggebracht in de oude staat, alleen de raamkozijnen aan de binnenkant zijn nog van kunststof.

Eind jaren zestig is bij een (groot?) deel van de stellen het interieur opgefrist, met creme-kleurige wanden, aluminiumstrips in plaats van hout, en rode bekleding in de eerste klas.
Verder werden de losse lampen ook vervangen door TL-balken. De vloer was daarbij donkergrijs, zoals ook bij plan E en plan U uit die tijd.
De interieurrevisie is dus niet bij alle stellen uitgevoerd, sommige stellen hadden een nog vrijwel ongewijzigd interieur, waarbij alleen de wandbekleding werd aangepast naar creme-kleurig, en waarschijnlijk de vloer ook naar grijs, maar daar heb ik nooit goede foto's van gevonden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 3761
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #156 Gepost op: 19 september 2017, 13:17:26 »
Klinkt met die extra flens dan eigenlijk meer als een een soort Lima-stroomafname.
Juist, dat is dezelfde constructie. Destijds door Rivarossi bedacht, daarna ook door Lima toegepast op o.a. de mat'46 en veel later weer door Rivarossi zo voortgezet. Puntlagering in een dergelijk draaistel is natuurlijk niet onmogelijk, maar een lastig en secuur werkje. Enige winst is soepeler loop, de stroomafname was al heel redelijk.

En niet helemaal toevallig heb ik net mijn Lima's (2x zilverbuik) uit de motteballen gehaald voor een technische en cosmetische upgrade. Ik blijf de commentaren over kleuren en versieshier dus nog even volgen.
Als ik me goed herinner was voor museumdoel treinstel 227 gereserveerd, waarvan het interieur nog geheel origineel was. Deze is uitgebrand na een aanrijding op een overweg, waarna een reeds gemoderniseerd stel is gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2017, 13:21:10 door Besselspoor »
Morgen ben ik klaar

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #157 Gepost op: 19 september 2017, 15:01:45 »
Kleurenfoto na revisie, met grijze vloer:

http://www.stortenbeker.eu/groot.asp?f1=gc&q1=interieur&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=6

Alle houtaccenten, inclusief overgangsdeuren, zijn verdwenen.
Op deze website staan nog wel meer kleurenfoto's uit de jaren zestig van nog ongereviseerde bakken (ook andere treinstelseries), echter vaak al wel met grijze vloer.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #158 Gepost op: 19 september 2017, 16:05:42 »
Bij het museumstel is het interieur grotendeels teruggebracht in de oude staat, alleen de raamkozijnen aan de binnenkant zijn nog van kunststof.

Eind jaren zestig is bij een (groot?) deel van de stellen het interieur opgefrist, met creme-kleurige wanden, aluminiumstrips in plaats van hout, en rode bekleding in de eerste klas.
Verder werden de losse lampen ook vervangen door TL-balken. De vloer was daarbij donkergrijs, zoals ook bij plan E en plan U uit die tijd.
De interieurrevisie is dus niet bij alle stellen uitgevoerd, sommige stellen hadden een nog vrijwel ongewijzigd interieur, waarbij alleen de wandbekleding werd aangepast naar creme-kleurig, en waarschijnlijk de vloer ook naar grijs, maar daar heb ik nooit goede foto's van gevonden.

Let op! Het museumstel is qua interieur niet volledig correct. Het leerdoek (domker onder, licht boven) is niet correct, zo ook uet linoleum. Deze laatste hoort bruin te zijn. Inderdaad zijn (helaas) de destijds aanwezige houten raamlijsten niet terug geplaatst.

Mvg,
Robin

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #159 Gepost op: 19 september 2017, 22:59:31 »
Houten raamlijsten in een 1:87 mat '46 frutten is wel serieus pimpwerk, maar ik sla het even over :P Het interieur verder pimpen zou ik wel willen. Cabines moeten nog een wandje krijgen zodat het licht van de bagage afdeling en passagiers afdeling niet door de cabineramen ontsnapt. Bankjes in eerste klas bij kleien (daar zat vroeger het omschakelapparaat voor de 3-rail/wisselstroom Lima's), en een likje verf er over. Zelfs met interieurverlichtng zal je niet heel veel zien van de details van de banken dus ik hou het gewoon bij het originele interieur verder.

Wat de puntlagers betreft: goede tip. Het gebruikte kunststof van de draaistellen is lastig te verspanen (boren/frezen en zo) maar in theorie ben ik handig genoeg. Mijn stellen rijden overigens heel behoorlijk en soepel, dus veel winst zal ik niet krijgen. Maar het zit voornamelijk tussen mijn oren. Die 2.5 mm assen (kleinere diameter betekent minder wrijving/weerstand) met die grove wielen storen mij :( De draaistellen voorzien van lagerbusjes zodat er 2mm assen in kunnen met fijnere wielen van de juiste diameter en dan de ophanging aanpassen zodat het hele stel de juiste hoogte heeft ten opzichte van de railstaaf (standaard is één neus hoger als de andere) maakt het al een stuk strakker. Dit ter voorbereiding van mooie werkende koppelingen om de stellen aan Hondekop en Pec te hangen. Het liefst zou ik elk draaistel nog compenseren ook, maar overdrijven is ook een vak...

Iemand nog een advies over de kleur van de lampringen overigens? Had ik het goed gezien en mogen ze groen blijven? Of moeten ze toch (zand)geel?

Enfin, weer genoeg plannen, maar komt het er ook van? :-X

Allen weer bedankt voor de ideeën en adviezen (y)

Mvg,

Robert

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2001
  • Enge buur bij de buren
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #160 Gepost op: 19 september 2017, 23:40:04 »
Op al mijn dia's van Mat'46 zijn de lampringen met de uitsteeksels voor de moeren groen en de verdikking achter deze ringen tegen de neus zandkleurig/geel. Zoals je de ringen nu hebt lijkt het mij dus goed. (gelukkig is dit bij mijn 46er ook zo  ;D)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
97*hier
72* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #161 Gepost op: 21 september 2017, 23:49:52 »
Vandaag de Artitec koppelingen kunnen bestellen. Dus binnenkort moet ik de schorten aan de kop openknagen en de bak aanpassen zodat de koppelingen die bedoeld zijn voor de Piko Hondekop in de Mat. '46 passen. Dan ook maar meteen mooie wandjes maken om de cabines af te schermen van de bagageafdeling en coupe's. Spannend :-X

Mvg,

Robert.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 9490
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #162 Gepost op: 22 september 2017, 09:37:03 »
 
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73389.0.html
Staat veel info over de inbouw van deze koppeling
« Laatst bewerkt op: 22 september 2017, 09:40:07 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #163 Gepost op: 22 september 2017, 23:49:26 »
Ik had het draadje al eens gezien maar het is mooi om het weer te zien. Erg mooi gedaan  (y) Maar gebruik je daar de Pec koppeling niet? De Hondekop koppeling heeft een iets andere hoogte omdat er een knik in de boom zit van de Pec en DE1/2 koppelingen. Ik heb één zo'n koppeling voor de Hondekop bij mijn Pec gekregen, dus die ga ik als voorbeeld gebruiken om mijn mat 46 te verbouwen. De extra koppelingen zouden volgende week moeten komen (bron: winkel waar ik ze bestelde). Ik moet sowieso de schortplaat open kneien dus dat gaan we eerst maar doen :)

Mvg,

Robert.



Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #164 Gepost op: 23 september 2017, 23:25:49 »
Vandaag een poging gedaan om het interieur wat te pimpen. Ook heb ik de front schorten opengewerkt ter voorbereiding van de Artitec koppelingen.

Omdat de koppelboom een stuk korter is dan de Pec en DE1/2 koppelingen is het straks lastiger om het schroefje vast te draaien.



Het interieurdeel ligt nog los op de grondplaat. vandaar de enorme kier :P Het wandje waar de stoel van de machinist aan zit is veer lager gehouden omdat anders de kap niet meer dicht kan. Het ding met de sluitseinen in de kap zit in de weg.



Het lijkt de juiste hoogte.



Om de koppeling vast te schroeven moest ik een stukje styreen op maar maken wat precies in de neus past zodat het 'plafond' van de opening in de schortplaat op dezelfde hoogte is als de bovenkant van de Piko Hondekop schortplaat.

Bij testritten met de mat. '46 en Pec ging het best prima over 15 graden RocoLine wissels. Aangezien verder de montage en functie hetzelfde is als de Piko Hondekop verwacht ik geen problemen. Wel moest ik een gat maken aan de onderkant van de schortplaat om het schroefje vast te kunnen draaien. Het is niet zo makkelijk om te monteren als bij de Hondekop waar de kopeling voor ontworpen is, maar uiteindelijk werkt het wel (y) . Nu het museumstel nog. Oh, en het viertje wat al eeuwen lang wacht tot ik er mee verder ga :P . Ik ga ook de lichtafscherming van de frontseinen verbeteren aangezien er wat lichtlekkage is als het rangeersein aan staat. Ik had dit expres nog niet afgemaakt omdat ik wachtte op de koppelingen en hoe deze te bevestigen. Nu ik het weet kan ik er rekening mee houden :)

Eigenlijk moeten de Roco Plan V, de Sprinter en Koploper ook een werkende koppeling krijgen, maar die ben ik eigenlijk vergeten. Ik heb toch geen extra Plan V, Sprinter of Koploper om te koppelen. En aan elkaar koppelen staat raar :-X

Wellicht vallen de koppelingen nog te pimpen met wat imitatie slangetjes. En bestaan er al BHtjes in deze maat?

Mvg,

Robert.