Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 407075 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3784
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #975 Gepost op: 25 maart 2018, 00:20:31 »
Wel, ik ben 168 pagina's verder en heb genoten van de inhoud. Er wordt een goed beeld geschetst van de ondergang der Nederlandsche stoomtractie.

De foto 'mogelijk in Groningen' lijkt daar wel degelijk te zijn gemaakt vanaf het derde perron, bij het wisselkruis met het dubbele perronsein.

En als je leest dat er tot in 1979 een in WO2 weggevoerde 3300 in Polen reed, vraag je je af of daar ooit nog eens beeldmateriaal van zal opduiken.

In de herinneringen van een Maastrichter leerling mcn spreekt hij over een ontsporing op een Belgisch wissel. Wat is dat, wordt misschien een Engels wissel bedoeld?

En dan het verhaal over het einde van de Arnhemse verwarmingsloc 1794. Geschreven wordt dat PDa FQ de loc naar de sloop verwees toen hij het oude beestje ontdekte tijdens het passeren van emplacement Arnhem. Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat de loc voor ketelwassen/klein onderhoud nog eens per week de vrije baan naar Nijmegen op ging en dat de president-directeur zo'n rit tegenkwam vanuit de Kameel, waarna het lot van de 1794 werd bezegeld. Het sluitsein op de tender (blz.139) zou die lezing kunnen staven.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4119
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #976 Gepost op: 25 maart 2018, 09:42:19 »
Ik ga hem terstond bij m'n lokale boekhandelaar bestellen. Misschien een eurootje duurder dan bij een van de grote internetboeren maar dan komt dat eurootje in ieder geval niet in de zakken van een bulti-triljonair terecht mar gewoon bij m'n buurtgenoot.

Hoef je niet bang voor te zijn. De boekenprijzen zijn vast in Nederland.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #977 Gepost op: 25 maart 2018, 10:30:50 »
Ik ben de term Belgisch wissel eerder tegengekomen in een boek over Roosendaal. Daarmee werd bedoeld: klapwissel, openrijdbaar wissel dat na het passeren terugkeert in de oorspronkelijke stand.


Wolter
Moins mais mieux.

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #978 Gepost op: 25 maart 2018, 11:02:00 »
Ahhhhh,   Als correctlezer had ik ook wat moeite met die term ........

Maar klapwissel verklaart een boel, incl de bijbehorende ontsporing. Terugsteken als je op een klapwissel staat kan makkelijk verkeerd gaan  :D

Binnenkort even het Roosendaal boek er bij pakken

Thx, weer wat bijgeleerd  (y)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3688
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #979 Gepost op: 25 maart 2018, 11:20:50 »
In het boek "Het ijzeren Paard"staat een verslag van een rit met een D trein uit Amsterdam naar Esschen (B).
Dit begint op pag .177.
De stoomlok  ,een 2100, ging er in Roosendaal af ,en reed los naar E, om daar te driehoeken  en wat later met een andere D trein terug naar Ned. te gaan.
Op pag 193 heeft de schrijver het over een opengereden wissel in de keer driehoek, te E. , geen klapwissel. 8) .
 Dat zouden  dan de Belgische wissels zouden zijn....
Peter
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2018, 13:33:14 door Peter Kleton. Reden: Verhaal verduidelijkt. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #980 Gepost op: 25 maart 2018, 19:32:54 »
Wim, hartelijk dank voor je recensie, fijn te lezen dat het boek bevalt.  (y) Oorspronkelijk ging ik uit van een 100% zwart-wit uitgave, tot mijn uitgever zei "ja maar, we gaan 'm full colour drukken hoor...." Toen heb ik de kans om ook kleurenfoto's te gebruiken met beide handen aangegrepen. Ik heb een paar mooie opnames ter beschikking gekregen, maar ik kan zeggen dat er nog veel meer is. Dat is wellicht iets voor een volgend boek of een andere auteur die zich meldt  :)

En dan het verhaal over het einde van de Arnhemse verwarmingsloc 1794. Geschreven wordt dat PDa FQ de loc naar de sloop verwees toen hij het oude beestje ontdekte tijdens het passeren van emplacement Arnhem. Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat de loc voor ketelwassen/klein onderhoud nog eens per week de vrije baan naar Nijmegen op ging en dat de president-directeur zo'n rit tegenkwam vanuit de Kameel, waarna het lot van de 1794 werd bezegeld. Het sluitsein op de tender (blz.139) zou die lezing kunnen staven.

Die versie ken ik ook, maar kon ik niet terug vinden in de bronnen die ik tot mijn beschikking heb. Waar het mij vooral om ging is laten zien dat het verhaal dat Den Hollander de 1794 prompt heeft laten slopen aantoonbaar onjuist is.

En voor wat betreft die 3300... Een foto zou inderdaad geweldig zijn, wie weet wat er nog eens boven komt drijven.

Eelco

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #981 Gepost op: 26 maart 2018, 13:03:15 »
En daar werden mijn tien exemplaren bezorgd  (y) Eindelijk mijn eigen boek in handen  ;D


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5169
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #982 Gepost op: 26 maart 2018, 14:26:03 »
Is het bezorgen naar Denemarken sneller dan naar Delft....
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #983 Gepost op: 26 maart 2018, 14:27:26 »
Via DHL, dat wel. Maar geloof me dat de verrassing groot was... Ik had met woensdag rekening gehouden....

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #984 Gepost op: 26 maart 2018, 19:14:59 »
Alles leuk, lief en aardig, maar betekend dit nu dat ik helemaal naar Denemarken moet fietsen voor mijn boek? :O
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #985 Gepost op: 26 maart 2018, 19:15:34 »
We wachten vol spanning af... Al besteld in december

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
    • MCKmodelbouw
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #986 Gepost op: 27 maart 2018, 11:32:55 »
Wat een geweldig boek is het geworden (y)
Mijn complimenten.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #987 Gepost op: 27 maart 2018, 18:43:24 »
ik zie hem al in de verte  8).

Stephan.

En hij is weer weg, wel een antwoordkaart van WBooks in de bus om het boek te bestellen, dus ze weten waar ik woon  :P.

« Laatst bewerkt op: 27 maart 2018, 23:05:55 door prutser »

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #988 Gepost op: 28 maart 2018, 13:37:20 »
Zojuist is het boek bij mij op de deurmat beland. Gelukkig is het goed verpakt zodat de val het boek niet beschadigd heeft.
Gelijk erin gebladerd en al vele foto's gezien die mij onbekend waren. Een genoegen om die vele onbekende opnames te zien. Maar ook de bekende plaatjes naast de onbekende, maakt een tijdsperiode compleet.

Hartelijk dank voor het schitterende boek.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #989 Gepost op: 28 maart 2018, 16:56:36 »
In antwoord op Noordernet/Wolter , wil ik mededelen dat er op de lijn Hoorn -  Enkhuizen ,liggen er in Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grootebroek ,klapwissels , dit inverband met kruisen .