Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 21:28:37
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Joz
Vandaag om 21:20:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:09:28
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Esu ECoS 2 of intellibox 2  (gelezen 10913 keer)

Arnoldns

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Gepost op: 31 augustus 2010, 20:04:12 »
Geacht heren.

Nee ik wil niet weten welke van de twee ik moet kopen want daar komen we toch niet uit ;D.
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur.

Neen het gaat mij om de randapparatuuur van de twee.
Zo heeft de intellibox 2 loconet waarvan ik denk dat je daar meer mee kan dan met ECoSlink en goedkoper.
Als je een bezetmelder voor loconet koop betaal je tussen de 60en 70euro.
En Bij ECoSlink begin het pas bij 180 euro voor een ECoSDetector.
Bij loconet zijn er ook meer fabrikanten die randapparatuur leveren dan met ECoSlink of heb ik het nu verkeerd.

Waar het mijn om gaat is waar kan je meer mee en heb je meer keusen kwa randapparatuur.

Hoor graag van de beneluxspoorder hier over.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:14:26 »
Blijft altijd een lastige keuze. IB2 of Ecos kleur.
We zijn bezig om alle bekende gegevens van diverse centrales op een rijtje te zetten zodat je op functionaliteit kunt vergelijken. Dit wordt dan in de encyclopedie gepubliceerd.

Iedereen zal alttijd een voorkeur hebben voor de een of de andere centrale. Er zijn er tenslotte meer dan 20 verschillende ( althans in Europa) verkrijgbaar.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Arnoldns

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:26:32 »
De keuse is niet moeilijk als ik naar de centrales zelf kijk.
Ik zou dan voor de ECoS Kleur.
Maar ik wil als ik die koop en iets wil aansluiten aan ECoSlink niet erachter komen dat het alleen voor loconet bestaat.

Daarom wil ik graag de ervaringen van de mensen horen die de twee systemen gebruiken.   

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:31:03 »
Arnoldns,

Je geeft zelf het antwoord al. Van LocoNet is er veel meer randapparatuur van verschillende fabrikanten te krijgen. Je bent dus niet afhankelijk van één fabrikant/leverancier.
LocoNet heeft zich al bewezen, "de Amerikanen" gebruiken dit vrijwel als standaard.
Google eens op LocoNet en je zal zien wat er allemaal kan.

Koos Jabaaij.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8677
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:47:15 »
Loconet is iets meer geaccepteerd in de modelspoorwereld dan de ECoSLink-bus. En er komen ook steeds meer printen en oplossingen voor Loconet. LocoNet-onderdelen zijn ook "standalone", zonder centrale, te gebruiken, ze kunnen reageren op elkaar. Daardoor kan je bijvoorbeeld een keerlus oplossing maken zonder bijzondere printe, Forumlid Gerard Wassink is daar mee aan het experimenteren geslagen: Bouw van wassedam

De ECoSLink-bus is een variant van de CAN-bus dus of het compatible is met het echte CAN-bus-protocol durf ik niet te zeggen. Volgens de handleiding kunnen wel verschillende apparaten van Marklin aangesloten worden. En of apparaten onderling met elkaar kunnen praten is mij ook onbekend.

Zie voor meer informatie: DCC Wiki Throttle Network (in het Engels).

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2010, 22:08:49 »
hallo

ik heb de ecos 1
op de ecos 1 kun je gewoon s88 bus op aansluiten en ander decoders voor wissels en seinen enz. volgens mij kan de ecos 2 dat ook. volgens mij is het enige verschil tussen ecos 1 en twee geen kleur of wel kleur. updates van ESU zijn gratis. ecoslink is super duur. niet doen.
heb ook zelfbouw boosters aan de ecos hangen.
alles hang gewoon aan de rails uitgang van de ecos. niks ecoslink. gaat prima. heb wel aan de ecos 2x een mutimaus + centrale van roco aan de ecos hangen. gaat aardig.
ben nog steeds zeer te spreken of my ecos. lekker groot aanraak scherm. zeer maken te programmeren.

groetjes ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2010, 22:12:39 »
De overweging voor mij was ook Ecos2 of IB-II. Dat ik voor de Intellibox-II heb gekozen en niet voor het grafisch geweld van de Ecos, vindt zijn achtergrond in het besef dat het grootste gedeelte van de besturingsinterface (voor mij) toch op de computer zal plaatsvinden.

Dat, EN natuurlijk Loconet als zich ontwikkelende defacto standaard waar steeds meer leveranciers spullen voor maken. Vele malen betrouwbaarder en meer modulair dan andere oplossingen.

Gerard

Steef, ACTS 6700

  • ACTS 6700/Locon 9800 Expert
  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • The 6700's Are Indestructible!!
    • ACTS/HUSA 6700 Kanaal
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2010, 22:20:22 »
Ecos is beter... touch screen...... Voelen!   ;D ;D ;D ;D ;D
Wiskunde: ACTS 1251 + 1252 + 1253 + 1254 + 1255 + (4x) Class 66 + (2x) v60 + Class 58 - (ACTS 6705 - ACTS 6701)= ACTS 6703©

Rondleiding in de 6700's van Locon!

Arnoldns

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2010, 23:11:18 »
IKbenik79: als ik een ECoS2 zal kopen wilt ik natuurlijk ook de ECoSlink gebruiken om die reden dat het wat overzichtigtelijk onder de baan wordt.

Steef: het gaat niet om welke beter maar om de keuze waar makkelijk/beter randapparatuur voor te krijgen is.


Zoals ik het nu hoor, ben ik beter af met een IB-II vanwege het feit dat er gewoon meer met loconet kan dan met ECoSlink
Weet iemand waardoor dat komt dat er voor ECoSlink alleen van esu ding te koop zijn. 

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2010, 23:34:36 »
Heren,

Ik denk dat het een stuk genuanceerder ligt. Beide centrales doen wat van een boven gemiddelde centrale mag worden verwacht: Je kan er loks met meerdere protocols besturen, wissels en wisselstraten zetten, er zijn een aantal mogelijkheden voor terugmelding en je kan de computer er op aan sluiten. Zie daar geen enkel verschil tussen Ecos en Intellibox.

Wat zou dus wel een valide reden voor de een of andere te kiezen.

De intellibox II heeft t grote voordeel om een bestaande baan zonder veranderingen over te nemen van een Marklin 6021 of fleischmann Twincenter of de oude series 1 Intelliboxen (650 en verder). t' Levert daarentegen geen werkelijk nieuwe mogelijkheden op een bestaande baan. De mogelijkheid voor railcom is al lang aangekondigd, maar practische en nuttige toepassingen heb ik nog weinig gezien (bv wissel decoders die reageren op een railcom signaal en zo een bepaalde stand aan nemen...). Nieuwe gebruikers krijgen veel bestaande mogelijkheden, een grote voordeel is de mogelijkheid om Koploper (end of live inzicht overigens, geen nieuwe ontwikkelingen, bug fixes voorlopig nog wel) te gebruiken.

De ecos2 kan moeiteloos geintegreerd worden op een bestaande Marklin baan en nieuwere Trix banen. Terugmeldingen, boosters en wisseldecoders hoeven niet te worden omgebouwd te worden. De stroom van updates die inmiddels opgang is gekomen voor de Ecos belooft iets beter te zijn dan de alweer uitgestelde IB V2 update. Esu heeft hier de eer op te houden (voor lopi's en LokSo zijn elke 4 maanden wel zinvolle updates) zal hier waarschijnlijk wel mee doorgaan. Ecos heeft naast Railcom ook nog de mogelijkheid MFX (M4) native te ondersteunen (ongeacht wat Marklin nu wel of niet wil). Overige centrales zullen niet snel 'legaal' over M4 of MFX kunnen beschikken. Voor Marklin rijders kan dat een punt van aandacht zijn. Koploper werkt niet 100% meer na een update hoger dan 3.2.1 (huidig 3.3.1), maar er zijn andere (ook gratis en Nederlands) programma's die de besturing kunnen overnemen (he wat was Pauls wens ook alweer?? andere sw een mogelijkheid geven).

Voor mij is uiteindelijk de weegschaal naar de Ecos uit geslagen. Interfacing via een netwerk, de mogelijkheid om M4\MFX loks volledig te gebruiken, en de beschikbaarheid van een voor mij interressante alternatief voor Koploper (open source) Rocrail hebben daar zeker aan bij gedragen.

(Dat je nu uit geplunderde start set voor een appel en een ei extra handsets kan kopen is natuurlijk wel echt leuk, maar dat is waarschijnlijk slechts tijdelijk). En als ik mij zeer sterk in LDT vergis, zullen over niet al te lange tijd ook ecoslink randapparatuur worden geleverd.
Dat er nu slechts door esu geleverde ecoslink apparatuur is, ligt aan het feit dat er officieel nog niks 'bekend' is over de organisatie op de can-bus.

(Wie gokt er mee of we deze week (week 35 2010) nog een update van de IB 650 zullen zien :D, of wordt t weer 2.5 maand uitgesteld...)

Dus ik denk geen van twee een centrale waar je spijt van krijgt, het is maar waar je je accenten legt.

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2010, 23:44:33 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #10 Gepost op: 01 september 2010, 08:51:59 »
Eventjes hier iets tegenover zetten.

Updates die fouten herstellen zijn nodig. Maar zoals ESU zijn functionaliteit verandert / verbetert gaat mij te snel. De Intellibox is een bewezen, betrouwbaar product. Als gezegd zit de rest van de functionaliteit in de computer en niet in de centrale.

Blijft nog staan de mogelijkheid om met Loconet te werken die de Ecos niet heeft en in de nabije toekomst ook niet zal krijgen. En het Ecoslink is een proprietary protocol, dat door ESU heus niet snel vrijgegeven zal gaan worden. Dan krijg je hetzelfde gepruts als met RocoMotion, dat zou moeten voldoen aan de standaards, maar dat van geen kanten doet.

Kort door de bocht zou je kunnen stellen:

Werken met je computer en een shitload aan verkrijgbare standaard componenten met Loconet aansluiting? Kies dan voor de IB-II.

Zelf rijden op handbediening of je centrale en je beperken tot een klein aantal leveranciers van componenten? Kies de Ecos2.

Gerard

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #11 Gepost op: 01 september 2010, 09:01:18 »
Volgens mij zou het enige antwoord moeten zijn en dat is wel eens vaker zo, "wat wil je er mee" gebruik je een PC en besturingsprogramma voor de trein dan zijn beide centrales in mijn ogen geschikt maar de investering niet waard. Dat wil zeggen te veel van het goede. Een Tams master control is dan een hele goede keuze. je hebt immers niet meer nodig dan een interface tussen de baan en de PC. Wil je echter geen PC en een daarvoor geschikt programma gebruiken dan zou ik voor een zo uitgeried mogelijke centrale kiezen. Werk je met Loconet dan koop je een centrale die daarin voorziet.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8677
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #12 Gepost op: 01 september 2010, 09:18:38 »
Nee ik wil niet weten welke van de twee ik moet kopen want daar komen we toch niet uit ;D.
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. ............
Waar het mijn om gaat is waar kan je meer mee en heb je meer keusen kwa randapparatuur.

Dan gaat het dus alleen over de aansluitingen van het apparaat... Loconet, S88, ECoSLink, enzovoort.... Precies wat Gerard aangeeft:

Kort door de bocht zou je kunnen stellen:

Werken met je computer en een shitload aan verkrijgbare standaard componenten met Loconet aansluiting? Kies dan voor de IB-II.

Zelf rijden op handbediening of je centrale en je beperken tot een klein aantal leveranciers van componenten? Kies de Ecos2.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #13 Gepost op: 01 september 2010, 09:38:18 »
Werken met je computer en een shitload aan verkrijgbare standaard componenten met Loconet aansluiting? Kies dan voor de IB-II.

Zelf rijden op handbediening of je centrale en je beperken tot een klein aantal leveranciers van componenten? Kies de Ecos2.

Als je de PC veel gebruikt voor besturing, dan voldoen beiden. Wil je nu handmatig rijden (of afwisselend PC en/of handmatig) dan inderdaad voldoet de ECoS beter i.v.m. gebruikersvriendelijkheid. Om nu de IB te kiezen voor alleen de Loconet aansluting is niet nodig want als je de PC gebruikt is het ook mogelijk Loconet direct aan de PC aan te sluiten, een beetje Software ondersteund dit. Zelf gebruik ik het ook zo.
Om nu Loconet direct op de IB aan te sluiten en geen PC te gebruiken geeft geen toegevoegde waarde.

René

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Esu ECoS 2 of intellibox 2
« Reactie #14 Gepost op: 01 september 2010, 10:44:07 »
Om nu Loconet direct op de IB aan te sluiten en geen PC te gebruiken geeft geen toegevoegde waarde.

Zelfs zonder centrale heeft Loconet in zichzelf zijn nut. Het kan namelijk ook zelfstandig dingen doen, tegelijk met het doorgeven van informatie van de centrale naar de baan en andersom.

Het feit dat de Intellibox Loconet ondersteunt maakt het voor de minder technische gebruikers een aantrekkelijke optie, omdat men dan maar een apparaat met de computer behoeft te verbinden.

Gerard