Materieel > Wat zijn we aan het rijden?

Deining in Dönsdorf

(1/369) > >>

Basilicum:
Het reilen en zeilen in Dönsdorf   -   Deel 1


Het is een goed initiatief, om een nieuw deelforum te openen speciaal voor het modeltreinverkeer. (y) In deze draad plaats ik de verhalen uit Dönsdorf. De bouwberichten blijven als vanouds in de bouwdraad verschijnen.

Alle verhalen uit Dönsdorf tot nu toe:


* [klik]  The making of the Kerstkaart
* [klik]  Treinverkeer tussen Schwarzburg en Dönsdorf – deel 1
* [klik]  Een alledaagse dag
* [klik]  Treinverkeer tussen Schwarzburg en Dönsdorf – deel 2
* [klik]  Aanvulling van de kolenvoorraad – deel 1
* [klik]  Aanvulling van de kolenvoorraad – deel 2
* [klik]  Aanvulling van de kolenvoorraad – deel 3
* [klik]  Een gewone dag in december
* [klik]  Trein uit Mass am See
* [klik]  Achteruit op een ijskoude dag – deel 1
* [klik]  Achteruit op een ijskoude dag – deel 2
* [klik]  Trein naar Neustadt
* [klik]  Diesellokzug
* [klik]  Assenvervoer – deel 1
* [klik]  Assenvervoer – deel 2
* [klik]  Am Bahnhof – deel 1
* [klik]  Dampflokzug
* [klik]  Verkiezingen – deel 1
* [klik]  Verkiezingen – deel 2
* [klik]  Pech onderweg
* [klik]  Poetswerk
* [klik]  Am Bahnhof – deel 2
Een bijgewerkte inhoudsopgave vind je in deze link.



Foto 1   “Heb je het al gehoord?”


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Ruud K:
Mooi overzichtelijk begin, Basilicum. We wachten natuurlijk met spanning op nieuwe verhalen uit Dönsdorf.

Groet,
Ruud

Basilicum:
Het reilen en zeilen in Dönsdorf   -   Deel 2


Opmerking vooraf: verbreed eventueel je internetwindow voor de foto's.  


Goederentrein in de nacht

“Soms zit het mee; soms zit het tegen.” Het personeel van de 44er moet deze stelling weer eens bevestigen. Tegen een uurtje of zeven in de avond rijden machinist Baumann en stoker Haiger met een vrij lichte goederentrein naar Dortmund zonder een centje pijn de Dönsdorfer Steige af. Geen last van andere treinen, alle seinen op groen en een ketel, die netjes op druk blijft.


Foto 2   44 1315 met een goederentrein op de Dönsdorfer Steige.

De terugrit verloopt minder soepel. De trein met zelflossers, die ze moeten rijden, heeft een massa van 2080 ton. Dat is eigenlijk net iets te veel van het goede voor één 44. De helling van het opstelspoor werkt tegen. Door de miezerregen zijn de sporen gladder geworden. Precies om kwart over twaalf in de nacht wordt het vertreksignaal gegeven. Met veel geweld zet 44 1315 de trein in beweging. Met af en toe doorslaande wielen rijdt de trein weg.

Vlak voor de Dönsdorfer Steige krijgen ze rood licht. “Zit die blokwachter te slapen?” vraagt Baumann zich af en laat verontwaardigd een lang fluitsignaal horen. Dat helpt niet: het sein blijft eigenwijs op rood staan. “Verd@mmt,” moppert de machinist en remt de trein af. Haiger stookt de ketel zo hoog mogelijk op. Na een paar minuten is de druk op peil: de overdrukventielen blazen stoom af. Dit harde gesis lijkt de blokwachter wakker te maken, want het sein springt op veilig. “Achtung, Abfahrt!” waarschuwt Baumann.


Foto 3   Vertrek in de nacht na een onveilig sein.

Langzaam zet de trein zich in beweging. Het gesis maakt plaats voor geblaf van de loc. De schoorsteen braakt een hoeveelheid rook en stoom uit, waarvan een gemiddelde natuurliefhebber in huilen zou uitbarsten. Ondanks het nachtelijke uur staat er iemand langs de baan. Het is een hobbyist met een bandrecorder. De machinist groet naar hem. Hij heeft wel waardering voor deze man, die zijn nachtrust opoffert om geluidsopnames te maken. “Die opname zou ik wel eens willen horen…,” mijmert hij.

Herrn Baumann, wenn Sie mitlesen, klik maar eens hier voor een vergelijkbare opname. Stel het volume hoog in en geniet.

Deze geluidsopname vond ik op dampfsound.de en is gemaakt van 043 196-5 in Emden op 10 juni 1976.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Ronald81:
Mooi verhaal!  (y)

Ook een mooie loc trouwens, die 44er... Ik vind deze versie mooier dan die met Frontschürze...

P.s. Netjes opgelost met de verlichting...

Groet,

Ronald

Ruud K:
Nou, Basilicum, ik ben wel vlot op m'n wenken bediend en bovendien nog op een prachtige manier. Echt top (y).

Groet,
Ruud

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie