Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Diorama in een Billykast door Ruud K
Vandaag om 23:45:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 72sonett
Vandaag om 23:44:38
's-Heer Heinkenspolder door barry1972
Vandaag om 23:43:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
Vandaag om 23:36:36
NL baan: Frotterdam in h0 door barry1972
Vandaag om 23:35:34
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 23:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 23:27:00
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 23:23:45
Piko 2019 door barry1972
Vandaag om 23:15:58
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 23:09:43
Diorama Nederland tp III H0 door RikJ
Vandaag om 22:51:34
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 22:49:35
Digitaal pendelen met een Arduino mogelijk? door Remco_Nzo
Vandaag om 22:46:33
Timmer på Dalsland. door grove den
Vandaag om 22:45:37
NS modelbaan Hoekdam H0 door RikJ
Vandaag om 22:45:28
Celeb's en modelspoor door 44
Vandaag om 22:42:08
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 22:40:56
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 22:38:37
Lelijk eendje ontwaakt.......'FYRA' op Italiaanse sporen.. door ex-DR V100
Vandaag om 22:24:48
Bröckenbahn door Wim Vink
Vandaag om 22:18:08
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 22:15:41
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 22:10:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:09:12
Opendag 23 november door richard7877
Vandaag om 20:42:30
Archer surface details, waar te koop in Nederland door Pauldg
Vandaag om 20:40:42
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
Vandaag om 19:46:52
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 19:37:42
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Tulpendaal
Vandaag om 19:31:33
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door joop100
Vandaag om 19:25:56
Mat 54 in Schaal 0 door Sven
Vandaag om 18:57:34
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 262024 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1260 Gepost op: 02 november 2019, 18:16:42 »
Je had wel meer dwarshellingen voor reparatie. Op rails en met rollende bokken er onder. De juiste namen kunnen best anders zijn. Hier een voorbeeld: https://www.beeldbankgroningen.nl/beelden/detail/d5aea6f6-94b8-a5ac-5267-f1da0303d4f4


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10508
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1261 Gepost op: 02 november 2019, 18:19:07 »
Maar ik bouw geen dwarshelling
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10508
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1262 Gepost op: 03 november 2019, 21:37:33 »

631 Nog wat aanpassingen aan de werf gedaan. De bakstenenloods, welke in een vorig leven de functie van locomotievenloods had, (Engelse bouwplaat van Jan Edel( Nobelmodels)) is nu getransformeerd tot plaatwerkerij. De tweede helling moet nog aangepast worden.


632 De op de achtergrond staande pandjes van Warmelo en van der Drift, Rederij en Haringhandelaren, hebben nu hun definitieve plaats gevonden. Net als in het begin van de jaren 50 van de vorige eeuw is de wallekant glooiend uitgevoerd.


633 Achter de stoomfiets is de vismijn te zien. De visafslag is ontstaan uit een verbouwd pandje van Artitec. De visafslag zoals wij die in Vlaardingen noemde stond aan de Koningin Wilhelminahaven en heeft plaats moeten maken voor de uitbreiding van de Nieuwe Matex.


634 In de kade zijn de ozo onontbeerlijke drenkelingentrapjes aangebracht. Deze trapjes zijn nodig om te watergeraakte personen weer zelfstandig op het droge te krijgen.


635 De ongevallenkraan heeft een plekje gevonden op het spoor achter de zandtrechters.


636 De complete ongevallentrein met hout en gereedschapwagens


637 Deze glooiing moet nog een beschoeiing van basalt krijgen.


638  Dit stukje haven heeft bij oud Vlaardingers nog steeds een kwalijke naam. Op 9 februari 1951 was de met vuil en olieresten overdekte haven door brand en las werkzaamheden bij de werf van HVO in brand geraakt. Door de dikke rook zag de chauffeur van de  aanrijdende Trekker-manschappenwagen te laat dat hij te ver was doorgereden en niet meer op tijd kon stoppen. De wagen gleed de glooiing af en kwam met een doffe klap half in het water en half op een drijvende ponton in het brandende water tot stilstand. De 6 vrijwillige brandweerlieden hadden geen schijn van kans en er was geen redden meer aan. Vijf brandweermannen lieten hier het leven, alleen de bevelvoerder kon uit de wagen springen en raakte daarbij zwaargewond. Een zwarte dag voor Brandweer Vlaardingen.


639  Zo beschreef het Vrije Volk de gebeurtenis
“Men hoorde een doffe klap, toen de auto de glooiing afreed en half in het water, half op een daar drijvende ponton terechtkwam. Er was het afgrijselijke gegil van de inzittenden, die geprobeerd moeten hebben zich uit de auto en het vuur te bevrijden en die daarbij in de brandende olie op het wateroppervlak vielen.” (Vrije Volk, 10 februari 1951)


Het wrak van de trekker-manschappenwagen in de verzengende vlammen.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2019, 17:55:07 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10508
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1263 Gepost op: 07 november 2019, 17:44:24 »

640 Voor het verloop van de weg een mal gemaakt van gewoon kopieerpapier. Hier wil ik het smalspoor in de weg intrigeren. Het geeft te veel problemen met het wegverkeer om dat zomaar op de keien te leggen.


641 Als het spoor dan toch onder het wegdek verdwijnt, kan ik net zo goed een metertje flexibele N spoor nemen. Laat zich ook makkelijker moduleren!


642  Had zo maar gekund!!


643 Begin gemaakt met het leggen van de basaltkeien voor de beschoeiing van de wallenkant. Een klusje dat zomaar niet 1, 2, 3 geklaard is.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2019, 18:20:29 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5442
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1264 Gepost op: 07 november 2019, 18:05:58 »
.... Dit stukje haven heeft bij oud Vlaardingers nog steeds een kwalijke naam. Op 9 februari 1951 was de .....



Brrrr   :(  :-\

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10508
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1265 Gepost op: 08 november 2019, 21:07:27 »

644 Wat verder gefröbeld aan de werfkade. Er moest nog een ponton komen om het werk wat te vergemakkelen (goed Nederlands?)


645 Alles is nog in ruwbouw en in een experimenteel stadium.


646  Zicht op de kade met de nodige doorkijkjes


647 De paarden staan geduldig voor de wantwagen te wachten tot dat de vleet op zolder ligt en de boetsters er mee aan de gang kunnen. Hierna gaat de lege wagen terug naar de taanderij om een nieuwe vracht te halen.


648 Niet alleen de paarden moeten geduld hebben, ook deze looods vraagd de nodige aandacht. Komt wel goed!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10508
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1266 Gepost op: 10 november 2019, 19:07:10 »

650 Amsterdammertje komt passagiers en goederen halen. Net als bij alle volgende plaatjes moet het water nog bijgewerkt worden voor dat de schepen hun definitieve ligplaats krijgen. Hierna kunnen ook de landvasten uitgezet  worden. Het railbed van het zandspoortje heeft een redelijk realistisch uiterlijk gekregen.


651 De twee gebroeders is met een lading zout voor de haringvisserij in de KW-haven aangekomen en heeft een voorlopige ligplaats onder de zandtrechter gevonden. Daar mag zij haar lading via de trechter absoluut niet lossen. Zout en metselzand gaan al eeuwenlang niet samen


652 De "Kappelle" van Piet Smit gaat de "Oostzee" van Leen Smit verhalen naar het dok van HVO in de Vulcaanhaven. De draad is al op de kettingspruit ingesloten. Het wachten is op het losgooien van de Tankercleaningboot die de vuile ballast en de restjes bunkers heeft overgenomen.


653 Aan het andere eind van de haven, daar bij de werf van voorheen “Lands Welvaren”nu FIGEE, is een nieuwe ponton aan de spudpalen neer gevleid. Die palen zijn nodig om de ponton probleemloos op het tij te laten meegaan. Langs zij het werfsleepbootje is een klein werkvlotje afgemeerd.


654 Ponton gezien van af de wallekant. Als proef heeft de uitvoerder van de zandwerken een tweedehands personentramrijtuig aangeschaft. Het kreng wil op dit moment geen meter rijden. (staat dan ook al jaren stil)


655 Ook Zij is weer thuis van de teelt! Bij de stegen van de visafslag zijn diverse verkeersborden geplaatst. Die heb ik via het draadje Sjaarloos gekopieerd.


656 Duurt wel lang dat losgooien. Bakkie heeft minder moeite met het verplaatsen van de twee “Blokkendoos” ongevallenrijtuigen.


657 De Blokkendoos rijtuigen behoren bij deze ongevallenkraan die vast gestationeerd is in Vlieringen. De complete trein is in eigendom van de museumvereniging VSM


658 Zicht op de wisselstraat in de hoofdbaan achter de haringpakhuizen.


659 Plaatsje gezocht voor de graanstellingmolen die normaal aan het einde van de Oude Haven staat.

« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 19:21:23 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10508
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1267 Gepost op: 11 november 2019, 15:36:47 »

660 Vandaag de deuren voor de machinehal gemaakt. Van wegen de grote en zwaarte (= hanteerbaar) zijn de deuren als klapdeuren uitgevoerd. Je ziet dus de voorkant van de ene en de achterkant van de hoge deur. De stel andere deuren behoort toe aan de constructiehal.


661 de nog niet geverfde deuren provisorisch op hun plaats gehangen.


662 De constructiehal van een eerstelaag koolteer voorzien. Kozijnen moeten nog bijgewerkt worden en de ramen wat smoezeliger gemaakt. De voornoemde schijfdeuren plaatsen en de hal van een soortement interieur  voorzien.


663 De hal met bijgebouw van de andere kant gezien


664 Zag tussen de gebouwen door nog een bijzondere wagen staan


665 Is een koelwagen van het niet zo ver van Vlieringen gelen Poortershaven. Wagen is heden ten dage verdwenen, maar het Vianda steiger aan de “Poorter” bestaat nog steeds

666
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.