Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails door henk
Vandaag om 06:39:22
Piko NS1100, materieelbespreking door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:40:05
Heen, En en Weer door Hugo Baart
Vandaag om 00:37:18
OT volledig offtopic kerstboomverlichting door borotof
05 december 2019, 23:41:25
Proznitz - DDR [H0] door Ronald Halma
05 december 2019, 23:14:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Arjen52
05 december 2019, 23:13:27
Gezocht, boek over Blokkendozen groen/blauw door Alewijn
05 december 2019, 23:03:55
Stilvallen lok in s88 sectie door All4Fun
05 december 2019, 23:01:13
VERPLAATST: Piko NS1100, materieelbespreking door Bert van Gelder
05 december 2019, 22:59:44
Hoch Gagel: de uitbreiding door Whis
05 december 2019, 22:43:56
Haardvuurtje in de hut door NL-modelspoor
05 december 2019, 22:39:13
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door Whis
05 december 2019, 22:32:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
05 december 2019, 22:25:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 december 2019, 22:24:34
Piko NS2200, sound. Probleem met uitlezen cv's door wee
05 december 2019, 22:20:10
Boogstraal Fleischmann rails door Mechiel_
05 december 2019, 22:08:17
Projekt 083-338 door 44
05 december 2019, 21:47:41
Bouw Bührtal III door Martin Welberg
05 december 2019, 21:46:26
Bouw Loc NS serie 2100/HSM 500 in H0 (Philotrain kit 870/37) door Gerrit F
05 december 2019, 21:36:17
Spoorhumor door Klaas Zondervan
05 december 2019, 21:10:53
Loodvrije soldeertin, hoe te verwerken? door Klaas Zondervan
05 december 2019, 21:09:43
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rik
05 december 2019, 20:44:30
Wensendraadje Nederlands 2020 door Eric B
05 december 2019, 20:40:59
Roco ICE BR 405, heeft deze bestaan? door Sander.
05 december 2019, 19:58:04
Onderdeel losmaken Roco br23 door Mechiel_
05 december 2019, 19:56:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
05 december 2019, 19:53:05
Modelspoorbeurs te Hoogeveen 29 februari 2020 door Martin Hornis
05 december 2019, 19:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
05 december 2019, 19:45:06
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Nulspul
05 december 2019, 19:35:24
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Jamie
05 december 2019, 19:28:20
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 267716 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10557
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1185 Gepost op: 18 juli 2019, 18:33:28 »
Door omstandigheden komt het er niet van om een lange periode met de camper op pad te gaan. Wij zijn veroordeeld tot het maken van dagtripjes met de Dacia wat beslist niet verkeerd is! Zo kwamen wij van de week in Bourtange terecht.
Bourtage is een oude vesting en een van de oudste verdedigingswerken die ons land rijk is.
In 1580 gaf Prins Willem van Oranje opdracht om een schans met vijf bastions aan te leggen op een zandrug in het moerasgebied op de grens met Duitsland. Over deze zandrug of Tange, liep de weg die de Spaansgezinde stad Groningen verbond met Linge en Westfalen in Niedersachsen. De Spaanse bezetter gebruikte deze route om de stad Groningen te bevoorraden met voedsel en wapens. Door het aanleggen van deze schans hoopte de Prins deze belangrijke route te blokkeren, zodat de stad Groningen geheel geïsoleerd zou komen te liggen. De vesting Bourtange werd door de eeuwen heen voordurend versterkt met ravelijnen, Kroonwerk,Couvre-face en een natte horizon. Door de komst opkomst van de “moderne oorlogsvoering’ met andere wapens en inzichten verloor de vestiging,mede door het uitdrogen van het moeras, haar functie. In 1885 werd de ooit zo belangrijke vestiging officieel opgeheven. Na deze opheffing werden de wallen geslecht en de grachten gedempt. Het dorp Bourtage groeide uit tot een bloeiend agrarisch gemeenschap waar vaklieden, handelaren en landbouwers een plek vonden, totdat in de 20ste eeuw daar een eind aan kwam. Bourtange was niet met zijn tijd meegegaan en was geen plaats meer waar mensen zich wilde vestigen. Het dorp verviel tot stille armoe.


472 Bourtage in de 16e eeuw


473 De verdedigingswallen en bijbehorende grachten.


474 Daar ik op mijn baan nog alwat 16 en 17e eeuwse kanonnen had staan wilde ik aan de hand van deze voorbeelden een kijken of dat zij wel acceptabel waren om op de gedenkplaats dienst te doen. Deze krijgen het voordeel van de twijfel. Deze zijn overgebleven van een houten scheepsmodel van Billingboats.


375 De bedoelde gedenkplaats met twee van die kanonnen


376 Deze exemplaren zijn schaalmodellen van Artitec en zien er heel wat beter uit.


377 Staatsieportret


378  Opstelling van de kanonnen richting Duitsland


379 Eigenlijk een heel simpele maar degelijke constuctie


480  Mooi zoals de houten balken van het paard in elkaar grijpen


481 Keurmerk met jaartal van de gieter.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5619
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1186 Gepost op: 18 juli 2019, 19:41:34 »
Ooit eens geweest. Een inspiratievolle omgeving.

Gr Koen.
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10557
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1187 Gepost op: 06 augustus 2019, 15:50:12 »
We zijn in de afgelopen dagen een paar maal met de camper weggeweest (eigenlijk was het veel te warm 42 graden en geen schaduw) Tijdens het hoofd koel houden heb ik mooi de tijd gehad om eens goed na te denken over het tot nu toe gelegde baanplan in de hobby ruimte . Het hele plan bevalt mij niet en voldoet niet aan mijn verwachtingen, aanpakken dus.


482. Zo zag het er uit vlak voor dat we weggingen. Achter het schot bij de pijpenbrug zat een hik punt in het sporen verloop. Als je al zo lang bezig als ik dan heb rails in alle maten en soorten, en dat brak mij hier op! Alle tweeassers ontspoorde hier in gedrukte treinen. Slopen dus


483 Alles gesloopt, de goede boogstalen er bij gezocht, en opnieuw railos leggen. Natuurlijk paste het nu niet meer en moet er verder geïmproviseerd en gerenoveerd worden.


484 Besloten is om de hoofdsporen naar de lis toe te laten zakken en het rangeerterrein te laten stijgen.


485 De basis bestaat uit platen piepschuim van 20 mm en een vrije doorrijhoogte van 100 mm


486 Het basismateriaal op een hoopje. Hier moet iets moois uit ontstaan.


487 Na veel denkwerk moest er ook nog een overloop in het hoofdspoor komen om weer bij het depot uit te kunnen komen.


488 Beetje opgeruimd. Dat gat in de midden van de lus gaat uiteraard groter worden zodat bij evt calamiteiten ingegrepen kan worden.


489 Overzichtje van de gebruikte diktes van het basis materiaal.


490 Beetje opschieten zodat dit weer een plekje op de baan kan krijgen


491 Dit ziet er toch heel wat beter uit
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5526
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1188 Gepost op: 06 augustus 2019, 19:19:45 »
Je hebt wel lekker de ruimte  :)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10557
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1189 Gepost op: 09 augustus 2019, 12:32:05 »
Gisteren 8 augustus, zijn we naar het openluchtmuseum in Arnhem geweest om wat inspiratie op te doen. Het was ook de dag dat ik 58 jaar geleden voor het eerst een professionele voet aan boord van een schip zette ("Kryptos") Ja we worden oud Papa. :(


492 Niet helemaal, maar een goede indruk van een Zuiderzee scheepswerf


493 De rust en gemoedelijkheid stralen hier vanaf.


494 Uiteraard mocht dit stukje persoonlijke nostalgie niet ontbreken. 500 met Allan Awg
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2019, 17:42:37 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10557
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1190 Gepost op: 09 augustus 2019, 22:49:59 »

Daar ik het spoorbedrijf der NS in de jaren 50 van de vorige eeuw (analoog) uitbeeld, is het ook gepast de bediening van het seinenstelsel en de wissels daarop aan te passen.

Trekdraden en handelinrichtingen in model.
Mijn emplacement en hoofdbaan worden beveiligd door middel van lichtseinen uit het seinenstelsel ’54 der NS en met armseinen eveneens naar NS voorbeeld. De lichtseinen zijn van het fabrikaat NZH en dus gekocht. De armseinpalen zijn zelfbouw met vleugels van Philotrain. Zij zijn gebouwd volgens de beschrijvingen in de Railhobby seinenspecials I, II en III.
Volgens de werkelijkheid worden de seinen en wissels bediend vanuit de aanwezige seinhuizen die op de (stations)emplacementen staan. De op de baan aanwezige seinhuizen hebben als voorbeeld “Seinhuis Doetinchem” zoals die door Artitec op de markt zijn gebracht. Enkele van deze seinhuizen zijn verbouwd zodat de een meer en de ander wat minder ramen heeft.
De seinhuiswachters beschikken voor het “trekken’ van de Engelsmannen, de enkele wissels, de hoofd- en voorseinen en de rouwbrief over een bedieningstoestel van het model Alkmaar en de nieuwere H.S. constructie van het model Siemens & Halske met liniaalkast. De staande handels van de modellen Alkmaar en H.S. zijn voorzien van een opschrift op een bronzen, geëmailleerd of geschilderd plaatje, terwijl de kleur van het plaatje aangeeft welke soort inrichting er mede wordt bediend en welke stand die inrichting inneemt.

Het “model” seinhuis bestaat uit een vlakke horizontale grondplaat waarop het sporenplan schematische op afgetekend staat. In de schematische sporen zitten de dubbelpolige tuimelschakelaars die een bepaald deel van het spoor stroomloos kunnen schakelen. De stand van de uitrijschakelaars corresponderend met de lichtseinen drielichthoogtesein en een laag dwergsein. Aan de onderrand van de seintafel zitten de potmeters met ompoolschakelaar die voor de stroomtoevoer en rijstanden naar de rails zorgen.
 Aan de randen van het ‘centrale seinhuis” staan gekleurde punaises in voorgeboorde gaatjes die de handels van het inrichtingstoestel moeten voorstellen. Aan deze handels zijn de trekdraden verbonden die naar de wissels en de armseinen lopen. De wissels en de armseinen worden zo echt getrokken. Hiertoe is in het bewegende deel van het wissel, dat is het deel waarin de tongen bevestigd zijn en waarvan het uiteinde normaal gesproken in de elektrische aandrijving verdwijnt, aan beide zijde kleine gaatjes geboord. In een van deze gaatjes, welke meestal het verst van het seinhuis verwijderd is, komt een oogje met daaraan een veertje. Ik heb hiervoor Marklin veertjes nummer 7194 genomen daar deze veertjes aan beide zijde een mooi gebogen oogje hebben. Als het veertje aan de wisselstang gefixeerd is steken we door het andere oogje van het veertje een koper spijkertje. Rek het veertje zover op dat de dichts bijliggende tong van het wissel goed tegen de railstaaf aansluit. De druk op de wisseltong  mag ook weer niet te groot zijn daar het lichtste voertuig uit het wagenpark het wissel open moet kunnen rijden zonder gelijk te ontsporen. (iets wat in de 1:1 praktijk niet kan en mag voorkomen!). Na het (per ongeluk) open rijden moet het veertje automatisch de tong weer goed aantrekken tegen de spoorstaaf. Aan de andere zijde van deze “wisselstang” word de trekdraad bevestigd. De trekdraad moet een grote rek kunnen hebben en daarvoor gebruiken we een nylon visdraad van een paar tienden millimeter dikte die gebruikt wordt voor het vissen op kleine witvis in de binnen wateren. Kijk ook eens of dat de vrouw in haar naaimandje geen klosje polyester rijgdraad heeft zitten. Ben je ook zo klaar! Deze nylon of kunststof draden zijn zo sterk dat gemakkelijk een paar maal een hoek van negentig graden gemaakt kan worden. Proefondervindelijk word het tracé van de trekdraad naar het seinhuis bepaald. Als draaipunt en/of geleiding worden koperen spijkertje gebruikt die net met hun kop boven het maaiveld uit komen. Voor het onder de rails doorvoeren en bij overwegen en overpaden gebruik ik gewone limonade rietjes die op de gewenste lengte worden afgeknipt. Na het ballasten en het op kleur brengen van het spoor en ballast zijn deze onderdoorvoeringen onzichtbaar geworden. De trekdraden lopen vanaf de wissels bovengronds en volgen de kortste weg naar het seinhuis. Op de seintafel worden de doorgevoerde draden aan de gekleurde punaise bevestigd. De slag die de draad moet maken om het wissel om te leggen wordt mede bepaald door de lengte van de draad. Bij mij is de grootste afstand van seintafel tot het verst verwijderde wissel ruim 5 meter waar bij de trekdraad ook nog eens vier maal een hoek van 90 graden moet maken. De slag op de seintafel is gemiddeld niet meer dan 4 cm. Boor voor iedere trekdraad met handel twee gaatjes in de grondplaat. Het bovenste gaatje is bedoeld voor de ruststand van het handel en het onderste gaatje word bepaald door de rek die uit de draad komt bij het trekken van het wissel of sein. Denk nu niet dat deze methode van seinen en wissels trekken sterk aan slijtage onderhevig is! Bij mij werkt het al jaren bij een intensief gebruik zowel in de zomer als in de winter.

De bediening van de seinen en die van de overweg gaat iets anders. In plaats van een veertje gebruiken we hier een contragewicht wat onder de treintafel komt te hangen. In ruststand trekt het gewicht het sein of de overwegboom in de gewenste stand, meestal veilig voor het sein en open voor de overweg. Voor de rest gaat de bediening als bij het wissel.


495 Principetekening van de bevestiging en het verloop van de draden aan het wissel.


496 Rechts boven de gele Electro verzamelbak is het veertje goed te zien. De armaturen aan de linkerkant zijn fake en dienen alleen als decoratie. De trekdraad, die hier een hoek maakt van 90 graden, is duidelijk te volgen.


497 Hier gaat van het bovenste wissel de trekdraad onder het daar ondergelegen spoor dooor en maakt dan ook gelijk een hoek van 90 graden richting seinhuis


498 De bediening van de engelsman is gelijk aan die van een gewoon wissel, alleen moet deze dubbel uitgevoerd worden.


499 Een deel is hier al uitgevoerd, nu deel twee nog


500 in detail


501 Het centrale seinhuis in wording


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2592
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1191 Gepost op: 10 augustus 2019, 11:21:27 »
Sie sind wieder lekker besig Herr Reints  ;D

Rob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10557
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1192 Gepost op: 10 augustus 2019, 21:22:52 »

Allebei de trekstangen en veren zitten nu op hun plaats en kan de Engelsman ingepast worden


De eerste Engelsman met linker wissel liggen op hun plaats. Op naar de volgende.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10557
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1193 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:44:58 »


507 Ondanks het een op een geweld bij de BE, wat tijd over gehouden om aan modelspoor te doen. Aan de linkerzijde heb ik een keerlus gecreëerd. De sporen naar het bovendeel, waar een rangeerterein komt, lopen een paar centimeter om hoog, en de sporen naar de keerlus lopen een paar centimeter af zo dat een vrije ruimte van ongeveer 7 cm is verkregen.Die 7 cm is ruim voldoende om met beugel "op"te rijden.


509 Alles is op basis van piepschuim. Piepschuim werkt zo lekker weg maar geeft door het hele huis heen een enorme rommel en daar is moeder de vrouw niet zo gelukkig mee ::). Er moet nog heel wat gebeuren wil het er weer als een modelbaan uit gaan zien.


510 Wissel voorzien van echte trekdraden. Limonaderietjes dienen als geleiding voor de draden. Voorlopig gefixeerd dmv cocktailprikkers.


512 Ook deze Engelsman word bediend met trekdraden.


513 Dit heeft weinig meer weg van een “model”baan. De parallellenboog met wissel is weggebroken en krijgt een ander plaats


505 Morgen de hulptroepen maar eens inschakelen voor het zware opruimwerk.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 22:44:41 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10557
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1194 Gepost op: 21 augustus 2019, 22:38:16 »
Van de week de vijf van een forumlid overgenomen wissels op wezen halen. We gaan verder.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10557
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1195 Gepost op: 22 augustus 2019, 19:30:03 »

514 Er komt weer enig structuur in het uitbeelden van een “: modelbaan”. De eerste grondverf tussen de hoofdsporen zit er op, en de trekdraden krijgen hun definitieve plaats tussen en langs de sporen. Voor de geleidingsbuis van de trekdraden maak ik nog steeds gebruik van de steeds moeilijker (de groene maffia)verkrijgbare limonade rietjes. Cocktailprikkers doen voorlopig dienst als geleide rollen


515 Iedere draad uit plaatje 514 heeft zo zijn eigen geleiding


516 Het heeft heel wat hoofdbrekens gekost om een naar naar Nederlands voorbeeld (ben nog niet helemaal tevreden)acceptabele tunnelingang te creëren. Bij gebruik van piepschuim moet je wel een ijzersterk huwelijk hebben, anders hou je het nooit vol! 


517 Overzicht van het opstelterrein in wording.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 22:51:03 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10557
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1196 Gepost op: 24 augustus 2019, 20:24:30 »
Naar dat het werk vorder, veranderen ook steeds meer de inzichten!

Tunnelportaal veranderd, de huizen krijgen een andere bestemming,en het sporen plan ondergaat div. veranderingen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10557
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1197 Gepost op: 26 augustus 2019, 15:12:27 »

521 Ondanks het mooie weer toch nog wat gedaan aan het modelspoor.
De ingang van de tunnel gaat bestaan uit stalen keringspalen en boven de ingang komt het omgebouwde hoofdgebouw”wat eerst de “Kazerne Sobat Kras”was. Platdak en voorzien van diverse civiele accessoires zoals hekwerken, gras en parkeerplaatsen.


522 Voor de palen ben ik teruggevallen op de bekende limonaderietjes van vooirheen de “HEMA’


523 Ook de achterkant van de Rosenstraat komt weer inzicht. Hier en daar de 020-ers wat bij werken zodat zij een typisch Vlierings uiterlijk krijgen.


524 Zoals je ziet vraagt de zijgevel en het dak nog de nodige aandacht.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1198 Gepost op: 26 augustus 2019, 16:13:57 »
Met wat minder lange en ook dunnere rietjes krijg je het geluidswal effect dat bij Eindhoven gecreëerd is.

Ronald Visser
 (y) (y)


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10557
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1199 Gepost op: 28 augustus 2019, 15:41:06 »
Mooi voorbeeld Ronald, maar dat gaat het niet worden :'( De palen waren in een eerder stadium al ingekocht. :)


525 Weer wat verder met palen slaan. De bovenzijde van de palen word afgedekt met een betonrand zodat oneffenheden zo aan het zicht onttrokken worden. Twee hoofdsignalen voor de tunnelingang langs de baan geplaatst. Alles wat je ziet is zelfbouw, behalve de rails en de 1100


526 Op de balustrade komt nog een “Heras”hekwerk te staan en er komt nog bestrating langs het dienstgebouw. Uiteraard krijgt alles nog een kleurtje, maar dan moet het niet meer zo warm zijn!


527 Overzichtje van wat er zoal de bedoeling is. Ruimte genoeg voor een rijke fantasie


528 De pijpenbrug heeft een andere “tijdelijke” plaats gekregen


529 Ook hier hebben de Preiselijn het moeilijk met deze tropische dagen!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.