Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models door WimM
Vandaag om 01:45:21
EifelBurgenBahn door vanderHoek
Vandaag om 01:29:21
Roco levert verkeerd onderdeel 2400 door Chris
Vandaag om 01:26:29
Driemaster in ‘t veen door Beached
Vandaag om 00:38:31
Modelspoorweekend 21 en 22 september Zuidbroek door NS1220
21 augustus 2019, 23:56:57
Raadplaatje door Piet Groot
21 augustus 2019, 23:12:31
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
21 augustus 2019, 23:00:05
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
21 augustus 2019, 22:55:49
Voltage conversie en power down detectie door meino
21 augustus 2019, 22:45:08
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
21 augustus 2019, 22:38:16
Modules van Kees Gorter door MOVisser
21 augustus 2019, 22:29:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 augustus 2019, 22:27:14
Sporen rond Wachstadt en Eschburg door C_Jabaaij
21 augustus 2019, 22:25:59
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
21 augustus 2019, 22:06:48
NS 2264 van het NSM door Tjabbe Tjibsma
21 augustus 2019, 21:55:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
21 augustus 2019, 21:45:29
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Euronight Jeroen
21 augustus 2019, 21:44:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 augustus 2019, 21:25:34
Pret met Arduino door RudyB
21 augustus 2019, 21:02:27
Stekkers TwinCenter of Intellibox door System-M
21 augustus 2019, 20:56:42
Bezoekje Koblenz en omgeving door Dash 8
21 augustus 2019, 20:49:52
Wisselaandrijving Fleischmann trilt, maar schakelt soms niet? door L.Zwaneveld
21 augustus 2019, 20:46:28
TV programma "TEE Europa spoort anders"? door ES44AC
21 augustus 2019, 20:41:41
NTM trams en loks gezocht, tot jaren '50 door FritsT
21 augustus 2019, 20:31:07
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door Noordernet
21 augustus 2019, 20:29:16
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door soldier333
21 augustus 2019, 20:01:02
Detectie van een kopspoor in Koploper? door Klaas Zondervan
21 augustus 2019, 19:20:13
Br 03 204 DRG met halve stroomlijnbekleding. door puntenglijder
21 augustus 2019, 19:09:58
Pimp mijn DB 407 door cor_b
21 augustus 2019, 19:04:05
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
21 augustus 2019, 18:36:09
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 248578 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10360
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1185 Gepost op: 01 juli 2019, 12:07:03 »
Is een idee :) Dank je wel.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10360
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1186 Gepost op: 01 juli 2019, 21:36:20 »

457 De trechter in wording. Materialen bestaan uit luciferhout, dik papier en restjes Evergreenprofielen


458  De “walzijde” van de trechter.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10360
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1187 Gepost op: 02 juli 2019, 15:54:21 »

459  Om de zand/zout trechter, en het smalspoor, een redelijk realistische out-look te geven, die gedeeltelijk overeen komt met de  situatie op de foto, moet er wat veranderen aan het bestaande baanplan .


460 Daar de plaats van de trechter precies op de scheiding van module 4 en de nieuwbouw komt te staan, moet er wat van de ondergrond (ballast en gips) weggestoken worden. Dit werkje geeft nog al wat stof af.


461 De getoonde smalspoorrails komt met de bielsen klem tussen de bestaande en allang verlaten normaalspoorrailstaven te zitten. Hiertoe zijn de bielsen aan de uiteinde met een zijkniptang wat ingekort. Speel zelfs met de gedachte om het aantal dwarshouten drastisch te verminderen zo dat de werkelijkheid nog dichter benaderd wordt. Later word de ruimte onder en naast het spoor opgevuld met gemorst zand!


462 Op de loswal en tussen de kadesporen ligt provisorisch het smalspoor. Daar er bij de uitvoerder een materiaal tekort is, en het budget een dieptepunt bereikt heeft, heeft de uitvoerder er voor gekozen om slecht een (1) wissel te plaatsen. Rangeren gaat gebeuren met een opgepikte kabel tussen lok en kipwagens.


463 Het geheel vanuit een ander perspectief gezien.


464 De vers gespoten zandtrechter moet hier komen te staan. Later zal door middel van de beproefde krijtmethode gebruikssporen worden aangebracht.


465 Verrassend genoeg blijkt er onder de trechter ruimte genoeg te zijn om de ingezette locomotieven een vrije doorgang te verlenen. Dit geeft ook andere inzichten en mogelijkheden om te rangeren?


466  Zwart/Wit doet het nog altijd goed als het een nostalgisch plaatje moet zijn. De scene zou zomaar ergens vvdo kunnen zijn.


467 In kleur is toch mooier….


468 Volgens mij zijn “ze” bij het opbreken van de oude kade sporen het een en ander vergeten weg te halen. Die HSM-er is een mooie exponent uit een roem- en kleurrijk verleden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10256
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1188 Gepost op: 02 juli 2019, 16:41:36 »
Mooi stukje knutselwerk. (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5498
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1189 Gepost op: 02 juli 2019, 19:53:53 »
 (y) Nog twee te gaan Hans. (y)

Blokje piepschuim erin en zand erover.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2019, 19:56:23 door NS264 »
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10360
    • sleutelspoor
Re: Dienstmededelin
« Reactie #1190 Gepost op: 03 juli 2019, 18:32:53 »
Beste forumleden.
Ik kreeg van BNLS onderstaande mededeling;


Dennis van Leuverden
11:13 (7 uur geleden)
aan info, ik

Beste Hans,

Met regelmaat ontvang ik in de e-mailbox van Beneluxspoor berichten van jou waarin je antwoordt op persoonlijke berichten die jij van andere BNLS-leden ontvangt.

Ik wil je erop wijzen dat de e-mails die je krijgt als notificatie van de privé-berichten niet via de mail beantwoord kunnen worden. Alle reacties ontvang ik en niet de door jou gewenste geadresseerde. Forumberichten kunnen uitsluitend via het forum beantwoord worden.

Hopend je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

einde citaat

Als er forumleden zijn die van mij een antwoord verwachten, dan lees je hier de reden waarom dat antwoord nooit gekomen is.
Ik zal proberen mijun leven te beteren en niet meer voor de makkelijkste weg te kiezen. Wie nog denkt wat van mij tegoed te hebben, laat je horen.

Met Vr. Gr. Hans

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10360
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1191 Gepost op: 17 juli 2019, 18:21:28 »

469 Begonnen met ruimte te maken om het emplacement uit te leggen


470 Het is nog een heel gepuzzel om alles op zijn plaats te krijgen/leggen. Links onder komt nog een uitbreiding waar de keerlus zijn plaats moet krijgen.


471 Zo ziet dan een gestapelde haveninventaris er uit!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10360
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1192 Gepost op: 18 juli 2019, 18:33:28 »
Door omstandigheden komt het er niet van om een lange periode met de camper op pad te gaan. Wij zijn veroordeeld tot het maken van dagtripjes met de Dacia wat beslist niet verkeerd is! Zo kwamen wij van de week in Bourtange terecht.
Bourtage is een oude vesting en een van de oudste verdedigingswerken die ons land rijk is.
In 1580 gaf Prins Willem van Oranje opdracht om een schans met vijf bastions aan te leggen op een zandrug in het moerasgebied op de grens met Duitsland. Over deze zandrug of Tange, liep de weg die de Spaansgezinde stad Groningen verbond met Linge en Westfalen in Niedersachsen. De Spaanse bezetter gebruikte deze route om de stad Groningen te bevoorraden met voedsel en wapens. Door het aanleggen van deze schans hoopte de Prins deze belangrijke route te blokkeren, zodat de stad Groningen geheel geïsoleerd zou komen te liggen. De vesting Bourtange werd door de eeuwen heen voordurend versterkt met ravelijnen, Kroonwerk,Couvre-face en een natte horizon. Door de komst opkomst van de “moderne oorlogsvoering’ met andere wapens en inzichten verloor de vestiging,mede door het uitdrogen van het moeras, haar functie. In 1885 werd de ooit zo belangrijke vestiging officieel opgeheven. Na deze opheffing werden de wallen geslecht en de grachten gedempt. Het dorp Bourtage groeide uit tot een bloeiend agrarisch gemeenschap waar vaklieden, handelaren en landbouwers een plek vonden, totdat in de 20ste eeuw daar een eind aan kwam. Bourtange was niet met zijn tijd meegegaan en was geen plaats meer waar mensen zich wilde vestigen. Het dorp verviel tot stille armoe.


472 Bourtage in de 16e eeuw


473 De verdedigingswallen en bijbehorende grachten.


474 Daar ik op mijn baan nog alwat 16 en 17e eeuwse kanonnen had staan wilde ik aan de hand van deze voorbeelden een kijken of dat zij wel acceptabel waren om op de gedenkplaats dienst te doen. Deze krijgen het voordeel van de twijfel. Deze zijn overgebleven van een houten scheepsmodel van Billingboats.


375 De bedoelde gedenkplaats met twee van die kanonnen


376 Deze exemplaren zijn schaalmodellen van Artitec en zien er heel wat beter uit.


377 Staatsieportret


378  Opstelling van de kanonnen richting Duitsland


379 Eigenlijk een heel simpele maar degelijke constuctie


480  Mooi zoals de houten balken van het paard in elkaar grijpen


481 Keurmerk met jaartal van de gieter.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5498
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1193 Gepost op: 18 juli 2019, 19:41:34 »
Ooit eens geweest. Een inspiratievolle omgeving.

Gr Koen.
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10360
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1194 Gepost op: 06 augustus 2019, 15:50:12 »
We zijn in de afgelopen dagen een paar maal met de camper weggeweest (eigenlijk was het veel te warm 42 graden en geen schaduw) Tijdens het hoofd koel houden heb ik mooi de tijd gehad om eens goed na te denken over het tot nu toe gelegde baanplan in de hobby ruimte . Het hele plan bevalt mij niet en voldoet niet aan mijn verwachtingen, aanpakken dus.


482. Zo zag het er uit vlak voor dat we weggingen. Achter het schot bij de pijpenbrug zat een hik punt in het sporen verloop. Als je al zo lang bezig als ik dan heb rails in alle maten en soorten, en dat brak mij hier op! Alle tweeassers ontspoorde hier in gedrukte treinen. Slopen dus


483 Alles gesloopt, de goede boogstalen er bij gezocht, en opnieuw railos leggen. Natuurlijk paste het nu niet meer en moet er verder geïmproviseerd en gerenoveerd worden.


484 Besloten is om de hoofdsporen naar de lis toe te laten zakken en het rangeerterrein te laten stijgen.


485 De basis bestaat uit platen piepschuim van 20 mm en een vrije doorrijhoogte van 100 mm


486 Het basismateriaal op een hoopje. Hier moet iets moois uit ontstaan.


487 Na veel denkwerk moest er ook nog een overloop in het hoofdspoor komen om weer bij het depot uit te kunnen komen.


488 Beetje opgeruimd. Dat gat in de midden van de lus gaat uiteraard groter worden zodat bij evt calamiteiten ingegrepen kan worden.


489 Overzichtje van de gebruikte diktes van het basis materiaal.


490 Beetje opschieten zodat dit weer een plekje op de baan kan krijgen


491 Dit ziet er toch heel wat beter uit
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5245
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1195 Gepost op: 06 augustus 2019, 19:19:45 »
Je hebt wel lekker de ruimte  :)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10360
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1196 Gepost op: 09 augustus 2019, 12:32:05 »
Gisteren 8 augustus, zijn we naar het openluchtmuseum in Arnhem geweest om wat inspiratie op te doen. Het was ook de dag dat ik 58 jaar geleden voor het eerst een professionele voet aan boord van een schip zette ("Kryptos") Ja we worden oud Papa. :(


492 Niet helemaal, maar een goede indruk van een Zuiderzee scheepswerf


493 De rust en gemoedelijkheid stralen hier vanaf.


494 Uiteraard mocht dit stukje persoonlijke nostalgie niet ontbreken. 500 met Allan Awg
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2019, 17:42:37 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10360
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1197 Gepost op: 09 augustus 2019, 22:49:59 »

Daar ik het spoorbedrijf der NS in de jaren 50 van de vorige eeuw (analoog) uitbeeld, is het ook gepast de bediening van het seinenstelsel en de wissels daarop aan te passen.

Trekdraden en handelinrichtingen in model.
Mijn emplacement en hoofdbaan worden beveiligd door middel van lichtseinen uit het seinenstelsel ’54 der NS en met armseinen eveneens naar NS voorbeeld. De lichtseinen zijn van het fabrikaat NZH en dus gekocht. De armseinpalen zijn zelfbouw met vleugels van Philotrain. Zij zijn gebouwd volgens de beschrijvingen in de Railhobby seinenspecials I, II en III.
Volgens de werkelijkheid worden de seinen en wissels bediend vanuit de aanwezige seinhuizen die op de (stations)emplacementen staan. De op de baan aanwezige seinhuizen hebben als voorbeeld “Seinhuis Doetinchem” zoals die door Artitec op de markt zijn gebracht. Enkele van deze seinhuizen zijn verbouwd zodat de een meer en de ander wat minder ramen heeft.
De seinhuiswachters beschikken voor het “trekken’ van de Engelsmannen, de enkele wissels, de hoofd- en voorseinen en de rouwbrief over een bedieningstoestel van het model Alkmaar en de nieuwere H.S. constructie van het model Siemens & Halske met liniaalkast. De staande handels van de modellen Alkmaar en H.S. zijn voorzien van een opschrift op een bronzen, geëmailleerd of geschilderd plaatje, terwijl de kleur van het plaatje aangeeft welke soort inrichting er mede wordt bediend en welke stand die inrichting inneemt.

Het “model” seinhuis bestaat uit een vlakke horizontale grondplaat waarop het sporenplan schematische op afgetekend staat. In de schematische sporen zitten de dubbelpolige tuimelschakelaars die een bepaald deel van het spoor stroomloos kunnen schakelen. De stand van de uitrijschakelaars corresponderend met de lichtseinen drielichthoogtesein en een laag dwergsein. Aan de onderrand van de seintafel zitten de potmeters met ompoolschakelaar die voor de stroomtoevoer en rijstanden naar de rails zorgen.
 Aan de randen van het ‘centrale seinhuis” staan gekleurde punaises in voorgeboorde gaatjes die de handels van het inrichtingstoestel moeten voorstellen. Aan deze handels zijn de trekdraden verbonden die naar de wissels en de armseinen lopen. De wissels en de armseinen worden zo echt getrokken. Hiertoe is in het bewegende deel van het wissel, dat is het deel waarin de tongen bevestigd zijn en waarvan het uiteinde normaal gesproken in de elektrische aandrijving verdwijnt, aan beide zijde kleine gaatjes geboord. In een van deze gaatjes, welke meestal het verst van het seinhuis verwijderd is, komt een oogje met daaraan een veertje. Ik heb hiervoor Marklin veertjes nummer 7194 genomen daar deze veertjes aan beide zijde een mooi gebogen oogje hebben. Als het veertje aan de wisselstang gefixeerd is steken we door het andere oogje van het veertje een koper spijkertje. Rek het veertje zover op dat de dichts bijliggende tong van het wissel goed tegen de railstaaf aansluit. De druk op de wisseltong  mag ook weer niet te groot zijn daar het lichtste voertuig uit het wagenpark het wissel open moet kunnen rijden zonder gelijk te ontsporen. (iets wat in de 1:1 praktijk niet kan en mag voorkomen!). Na het (per ongeluk) open rijden moet het veertje automatisch de tong weer goed aantrekken tegen de spoorstaaf. Aan de andere zijde van deze “wisselstang” word de trekdraad bevestigd. De trekdraad moet een grote rek kunnen hebben en daarvoor gebruiken we een nylon visdraad van een paar tienden millimeter dikte die gebruikt wordt voor het vissen op kleine witvis in de binnen wateren. Kijk ook eens of dat de vrouw in haar naaimandje geen klosje polyester rijgdraad heeft zitten. Ben je ook zo klaar! Deze nylon of kunststof draden zijn zo sterk dat gemakkelijk een paar maal een hoek van negentig graden gemaakt kan worden. Proefondervindelijk word het tracé van de trekdraad naar het seinhuis bepaald. Als draaipunt en/of geleiding worden koperen spijkertje gebruikt die net met hun kop boven het maaiveld uit komen. Voor het onder de rails doorvoeren en bij overwegen en overpaden gebruik ik gewone limonade rietjes die op de gewenste lengte worden afgeknipt. Na het ballasten en het op kleur brengen van het spoor en ballast zijn deze onderdoorvoeringen onzichtbaar geworden. De trekdraden lopen vanaf de wissels bovengronds en volgen de kortste weg naar het seinhuis. Op de seintafel worden de doorgevoerde draden aan de gekleurde punaise bevestigd. De slag die de draad moet maken om het wissel om te leggen wordt mede bepaald door de lengte van de draad. Bij mij is de grootste afstand van seintafel tot het verst verwijderde wissel ruim 5 meter waar bij de trekdraad ook nog eens vier maal een hoek van 90 graden moet maken. De slag op de seintafel is gemiddeld niet meer dan 4 cm. Boor voor iedere trekdraad met handel twee gaatjes in de grondplaat. Het bovenste gaatje is bedoeld voor de ruststand van het handel en het onderste gaatje word bepaald door de rek die uit de draad komt bij het trekken van het wissel of sein. Denk nu niet dat deze methode van seinen en wissels trekken sterk aan slijtage onderhevig is! Bij mij werkt het al jaren bij een intensief gebruik zowel in de zomer als in de winter.

De bediening van de seinen en die van de overweg gaat iets anders. In plaats van een veertje gebruiken we hier een contragewicht wat onder de treintafel komt te hangen. In ruststand trekt het gewicht het sein of de overwegboom in de gewenste stand, meestal veilig voor het sein en open voor de overweg. Voor de rest gaat de bediening als bij het wissel.


495 Principetekening van de bevestiging en het verloop van de draden aan het wissel.


496 Rechts boven de gele Electro verzamelbak is het veertje goed te zien. De armaturen aan de linkerkant zijn fake en dienen alleen als decoratie. De trekdraad, die hier een hoek maakt van 90 graden, is duidelijk te volgen.


497 Hier gaat van het bovenste wissel de trekdraad onder het daar ondergelegen spoor dooor en maakt dan ook gelijk een hoek van 90 graden richting seinhuis


498 De bediening van de engelsman is gelijk aan die van een gewoon wissel, alleen moet deze dubbel uitgevoerd worden.


499 Een deel is hier al uitgevoerd, nu deel twee nog


500 in detail


501 Het centrale seinhuis in wording


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2524
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1198 Gepost op: 10 augustus 2019, 11:21:27 »
Sie sind wieder lekker besig Herr Reints  ;D

Rob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10360
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1199 Gepost op: 10 augustus 2019, 21:22:52 »

Allebei de trekstangen en veren zitten nu op hun plaats en kan de Engelsman ingepast worden


De eerste Engelsman met linker wissel liggen op hun plaats. Op naar de volgende.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.