Doel:€250.00
Donaties:€82.00

Per saldo:€-168.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'even voorstellen uit Las Vegas door Wim Vink
Vandaag om 09:30:40
Manchester, de Rocket, het station en een tussendoortje door henk
Vandaag om 09:22:13
Numansbaan, TT, 320x100 door eitreb
Vandaag om 09:19:04
Intellibox II door Ben
Vandaag om 09:12:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 09:05:45
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 09:03:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 08:24:13
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 07:57:41
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door Tulpendaal
Vandaag om 07:44:51
NMJ 2019 door Christoph
Vandaag om 07:22:46
Artikeltje op nu.nl door Tulpendaal
Vandaag om 06:38:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door ArjanB
Vandaag om 05:45:47
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 04:28:46
19 Toen door Martin Hornis
Vandaag om 02:08:01
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
Vandaag om 00:34:53
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
16 juni 2019, 23:59:04
Heris 2015 door Rondje_HO
16 juni 2019, 23:44:50
Maffei lok in spoor 0 door FritsT
16 juni 2019, 23:39:50
Update: baan in de tropen door DJV
16 juni 2019, 23:19:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Marc tramt
16 juni 2019, 23:06:55
Ongelukje met Lock Bond door Peter Kleton
16 juni 2019, 23:06:00
V-IRM in 1:45 door edwin1974
16 juni 2019, 22:48:23
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
16 juni 2019, 22:08:52
Boek serie NS 2000 verschijnt eind juli door Huib
16 juni 2019, 21:57:54
Mooi weer om buiten te spelen door Rondje_HO
16 juni 2019, 21:38:09
Eurospoor 2018 door Arjan6511
16 juni 2019, 21:17:10
Projekt 083-338 door 44
16 juni 2019, 20:48:26
Den Zoedel Tramt door Bjor
16 juni 2019, 20:08:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
16 juni 2019, 19:49:43
NS stationsklok, secondenwijzers defect. door Eric B
16 juni 2019, 19:16:08
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 240670 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10294
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1140 Gepost op: 13 mei 2019, 17:53:32 »
Ik weet het... ;)


362  Even voor de duidelijkheid, de bak staat los op de wielen! Ging mij alleen maar om het inzicht. Het grote voorbeeld staat er als inspiratie naast.


363 Nog wat andere rijtuigjes van hun onderdanen ontdaan om te kijken of daar nog iets bruikbaars bij zit. Ben bang van niet..


364  De beoogde donors
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10294
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1141 Gepost op: 15 mei 2019, 14:07:17 »

365 Nu het omC project een beetje stil ligt door gebrek aan passende onderdelen, weer wat vergegaan met de Drifter, of Stoomfiets.
(1)De broodwagen en de geleidegoten voor de stuurkettingen zijn aangebracht. In de broodwagen bevind zich geen brood of andere voedingsmiddelen, maar zij huisvest het kwadrant wat zorgt voor de overbrenging van de commando’s uit het stuurhuis (draaien aan het haspel) naar het roer.
(2) door de koelkast is nu de bazaanmast aan gebracht en zijn (3) de jackstays rondom aangebracht. (5) zijn de machinekamerkappen die zorgen voor verse lucht ern verkoeling in het stookhol. Onder de sloep of reddingsboot (6) zijn nu de stoelen of klampen aangebracht.


366 Bij (1) zie je nog een stukje van de geleiding van de stuurketting. Achter het stuurhuis, tussen de deuren, is een accukist gedacht (2)


367 Overzicht. Tot nu toe is er niets gekocht! Alles komt uit de “voorraad of Bootsmanskist”!


368 Bij de verbouwde zeilloggers naar stoomfietsen was het stoommachien of de donkey meestal geplaats net voor de opbouw en wat later onder het stuurhuis. Hier ios nog net het uiteinde van de windas (wattestaafje) te zien. In een later stadium komen hier nog de verhaalkoppen op.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10294
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1142 Gepost op: 17 mei 2019, 19:13:00 »

369 De reddingsboot van strevelatten voorzien. Hier overheen komt het sloepskleed te liggen. De sloep is een ideale bergplaats voor aardappelen en verse groenten. Bij kop en kont het zeil een beetje open leggen zodat de wind er lustig kan door waaien. Althans zo deden wij dat vroeger op de zeesleepdienst..


370 Als het zeil droog is is het ook niet meer zo transparant. Onder de sloep de voor gesneden dekplanken uit Balsahout.


371 Loggers waren net als andere schepen verplicht tot het voeren van een anker. Daar er eigenlijk geen plaats aan boord is, en zo’n spijker een sta in de weg is, kregen zij net als op de binnenvaart , een soort opklap anker wat  bb-voor tegen de verschansing werd opgeborgen zoals te zien is op de Vl.50


372  Dit is het type stokanker wat meegevoerd werd.


373 Normaal horen de vloeien met schouder rechtop te staan en de stok horizontaal. Dit noemt men een onklaar anker





374 tot 377 Het zelf gemaakte anker in diverse posities. Dit anker is van papier en zou goed gebruik kunnen worden in Jan Noordergraafs boek “Goede morgen Kapitein, het anker drijft”


378 Overzicht van het achterdek


379 Een sfeervol tegenlicht opname


380 Uiteraard ook nog wat aan de baan gedaan. Deze Jap werkte niet geheel naar behoren en moet enigszins technisch aangepast worden. Gaat vooral om de polariteit van de diverse spoorstaven en hartstukken.


381 Alles heeft een polariteit!


382 Nu ik toch bezig ben gelijk de kazerne maar eens aangepakt. De twee gebouwen irriteerde mij allang door hun uitstraling. Ik kon er geen kazerne in ontdekken


383 De bovenverdieping er afgesneden en kijken hoe of dat het met een platdak staat


384 En met een veel platter, zeg maar Duits dak.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2019, 18:53:00 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10294
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1143 Gepost op: 19 mei 2019, 13:10:20 »

385 Volgens de planning gaat dit de in 1903 gebouwde VL.164, “Java” worden. Helaas was het geluk niet met het schip.  In 1919 stond het schip nog model in het vaktijdschrift “Het Schip” De schrijver kon niet vermoeden dat amper 2 maanden na het verschijnen van het artiken van het schip nooit meer iets vernomen is. Vermoedelijk is zij op een mijn gelopen en met man en muis vergaan. De stoomlogger VL 164 “Java” van de Maatschappij Hollandsche Zeevisserij, met schipper Leenderd de Bruin, is op 14 mei 1919 met tien man aan boord vanuit Vlaardingen ter visserij vertrokken. Na vertrek werd er niets meer van het schip of de opvarende vernomen. Op de Vliehorst spoelde op 13 juni 1919 een hoefijzervormige reddingsboei aan gemerkt ss “JAVA”. Men neemt sindsdien aan, dat de Vl.164 “JAVA”tengevolge van een mijn-ontploffing gebleven is. Alsdus het boek “stoom op Haring” uit 1919


386 De scheepstimmerlieden van de werf zijn druk met het aanbrengen van het houtendek. Op het voordek zien we aan BB de “krebbe” voor de opslag van de breels, later vervangen door de veel handzamere Schotseblazen. Deze breels diende om de reep, via aangebonden seizings, strak boven de stalen reep te houden waaraan dan weer het want of netten waren verbonden. Naast de krebbe staat de WC. Voor die tijd al een hele nieuwerwetse toevoeging. In het midden voor de krebbe en het “gemak” vinden we de toegang tot het Vrondel met bijbehorend skylight.


387 Nogmaals het voorschip met voorop de spijkerdavit voor het anker en stijf daar naast het kabelgat voor de ankerdraad.


388 De smetteloze eiken dekbalken. In de praktijk van alledag was het wit snel veranderd in een grauwe onbestendige kleur. In de zeilotijd en ook ver daar na werden de houtendekken wit gehouden door het zgn. Psalmenzingen. Psalmen zingen werd vroeger altijd op zondag gedaan en bij dit eentonige, knieën en handen verslijtende, werk deed men het op de maat van een gezongen psalm. Het langzame ritme van de psalm gaf de maat aan van het schuren. Het schuren werd gedaan met een zandsteen ook wel psalmboek genoemd. Aan het op je knieën Psalmen zingen, daar deden de vissers niet aan. Hoewel ik het zelf op de zeesleepvaart nog wel mee gemaakt hebt. "Six days shall Thou work and be able. The seventh, stones the decks and scrape the cable."


389 Hier zijn de dagenlijkse kleuren goed te zien. De ronde deksels aan Stuur en Bakboord zijn de vulgaten voor de bunkerkolen, ook niet bepaald schoon. Verder zie je nog de op de boormachine gedraaide verhaalkoppen onder het stuurhuis zitten. Het sloepskleed heeft ook een ander kleur gekregen.

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2019, 18:52:36 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10294
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1144 Gepost op: 26 mei 2019, 12:49:02 »

390 Mij een beetje met de kazerne gaan bezig houden. Eerst het dak eraf gesneden en dat gaf al gelijk een beter gezicht.


391 Even naast het nog niet gescalpeerde deel twee gezet


392 en de handel omgedraaid


393 Allebei met kap blijft toch geen gezicht


394 Besloten de hele handel te slopen en compleet opnieuw beginnen. Moet eerst nog wel de materialen kopen!


395 Weer terug van de teelt. Moet nog veel aan gebeuren


396 Vanwege het geheime karakter van het object mocht er geen scherpe foto gepubliceerd worden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2817
  • NS tijdperk III b/c
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1145 Gepost op: 26 mei 2019, 15:35:07 »
Succes met de nieuwbouw van de SoKraKa (zo zou hij als snel geheten hebben in militair afkortingsjargon) :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10294
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1146 Gepost op: 27 mei 2019, 14:36:14 »
Ik had de knop verzenden nog maar nauwelijks losgelaten, of het probleem was alweer verdwenen. Rare jongens die internet gasten.... :)


397  Weer een beetje verder met mijn drifter. Het houtendek ligt er nu helemaal in. Het gatzeil is maar tijdelijk, er ontbreken nog boom en gaffel en er is een hekwerk op de brug aangebracht. Dak stuurhuis met standaardkompas ligt nog los.


398 Als je denkt, hé een bekende achtergrond, dan klopt dat.


399 We moeten natuurlijk wel in de spoorwegsfeer blijven.!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1147 Gepost op: 27 mei 2019, 15:20:19 »
 ;D

Wat betreft je kazerne, er zijn nog vele mogelijkheden tot de juiste bouwstijl.
Net wat je lekker vind.

Gr Koen.
Johny Cash'"the locomotive man".
Quote tijdperk IV: FP. Jazzy: "Let's get BBQ and getting bizzy".

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10294
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1148 Gepost op: 31 mei 2019, 18:49:44 »

400 De vierhonderdste foto alweer!  De afgelopen dagen niet zo veel gedaan, visite gehad en dab doe je niet zoveel dan denken en plannen. Zo beviel mij de pijpen brug niet zo. Niet de brug maar de uitlooppijpen op de grond lagen te dicht op het spoor. Gewetenloos de schaar en de bundel gezet en vrij kort afgeknipt. Moet nog wel een put maken waarin zij ondergronds verdwijnen.


401 Na lang nadenken geloof ik niet dat er nog een gebouw op het exercitieterrein komt te staan. Een passende achtergrond maken/vinden is meer een prioriteit geworden.


402 Ziet er zo ook niet slecht uit, of wel?


403 Deze zijde wat opgeruimd en het voorlopige sporenplan uitgelegd. Het is van af begin aan mijn bedoeling geweest om lange opstelsporen te creëren zodat ik mijn materiaal, wat nu nog grotendeels in de laden onder de baan opgeborgen zit, ook eens in het daglicht te zien. En inderdaad er is ook smalspoor in de planning


404 Gezien van zuid naar noord


405 Helaas blijft de bouw van dit mooie omC-je wat achter. Ook ik heb maar twee paar handen!


406 Tussen de bedrijven door nog wat aan de Drifter gewerkt. De natte en droge ruimen aangepast en van luiken voorzien. Net voor de brug is een nieuw reep- en netten ruim gemaakt. Het houtendek is voor de volgende teelt klaar en de brug is voorzien van een hekwerk. Ook is de afvoer van de kachel gerealiseerd.


407 De kleine K-boot doet zijn best om de museum zeesleper “Oostzee” met de kop vrij van de kant te houden. Het “Maassluisje” daar in tegen duwd zijn grote broer zachtjes tegen het walletje.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2019, 19:08:38 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2817
  • NS tijdperk III b/c
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1149 Gepost op: 31 mei 2019, 19:30:25 »
Mijn omC'tje ligt ook al weer even aan de kant hoor Hans, we kunnen maar één ding tegelijk ;)

Een halfreliëf model van een karakteristieke Boostkazerne is dat niet iets als achtergrond voor het stampveldje (exercitieterrein)?
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10294
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1150 Gepost op: 31 mei 2019, 20:26:01 »
Het is het overwegen waard ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2817
  • NS tijdperk III b/c
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1151 Gepost op: 31 mei 2019, 21:01:08 »
Overwegen op het stampveld?  :o

Dat vraagt om een nieuw commando: "Als het rode licht gedoofd is, voorwaarts... MARS!"  ;) ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1152 Gepost op: 31 mei 2019, 22:30:44 »
Die kende ik niet: Stampveld :D. Afgezien van het scheepsjargon natuurlijk. ;D

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1153 Gepost op: 01 juni 2019, 08:16:57 »
Is dat de nieuwe benaming voor voetbal veld  :-\
Groetjes
Johnny

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2817
  • NS tijdperk III b/c
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1154 Gepost op: 01 juni 2019, 10:43:52 »
Nee Johnny, dat was een alternatieve benaming voor het exercitieterrein uit de tijd dat er bij de KL tijdens de exercitie nog gestampt werd.
Bij bewegingen als links... om, rechts....om en rechtom... keert werd als laatste handeling de linkervoet weer met kracht op de grond gezet, stampen dus :)
Tegenwoordig doet men ook bij de KL aan bijschuiven, niet om aan te zien en aan te horen als je de oude exercitie gewend bent.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.