Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vloerbaan op een studentenkamer... door Pnarfk
Vandaag om 17:37:53
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door Pauldg
Vandaag om 17:37:06
Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok? door OpAart
Vandaag om 17:33:37
Fleischmann 'zelfdenkende' wissel n-spoor door MOVisser
Vandaag om 17:29:03
Combe Halt, Brits smalspoor door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 17:27:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 17:19:55
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 16:50:30
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door mass am see
Vandaag om 16:22:12
Iets kleins in 00 door Stedahult
Vandaag om 15:18:50
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 14:03:52
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 13:54:31
Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952 door janw
Vandaag om 13:41:36
Pfarrerwinkel bahn door 44
Vandaag om 13:02:50
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Jelmer
Vandaag om 12:47:04
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 12:42:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Esufreak
Vandaag om 12:33:57
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
Vandaag om 12:08:28
Moerdijk, wat is daar te beleven? door rail4marcel
Vandaag om 11:41:00
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:19:13
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 11:09:10
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 11:03:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Menno de Vries
Vandaag om 10:38:22
Welk merk decoder voor Fleischmann rondmotoren? door Biesje
Vandaag om 10:34:30
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Floris Dilz
Vandaag om 09:53:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Carel Ruysink
Vandaag om 09:32:01
Ervaring met giethars om water in rivier te vormen. door nkob
Vandaag om 08:42:53
Schwarzburg door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:38:19
? (vraag over) Multimaus en CV29 door NS1220
Vandaag om 02:03:27
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door Karst Drenth
21 juli 2019, 23:09:20
19 Toen door Gérard Drost
21 juli 2019, 22:29:41
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 245268 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1080 Gepost op: 25 maart 2019, 10:30:00 »

217 Ook de kade vraagt om enige aandacht. Het sporenverloop klopt niet meer met de actualiteit. Het moet er meer vervallen uit komen te zien.


221 Op het kopspoor naast de verhoogde zijlading staat een oude vergeten Dg van Duitse herkomst.


222 Deze gaan we vervangen door een wagen die zijn hoogtij dagen al een paar jaar achter zich heeft liggen. De naam is nog nauwlijks zichtbaar en behoord nu ook tot de categorie "" vergane glorie "


223 Dit zal ook een metamorfose ondergaan.


224 Zachtjes aan beginnen de contouren van de haven zichtbaar te worden.


225 Deze hoek gilt om aandacht. Misschien kan een stukje industrie hier verandering in brengen. Er moet iets gebeuren. Om te beginnen maar eens een pijpenbrug in elkaar geflanst


226 Met wat scheepjes in de haven krijg je toch meer inzicht. Let even op de door Jan Willem Penris gemaakte seinpaal!


227 Onderdelen van de  pijpenbrug komen hoofdzakelijk bij Evergreen, Auhagen en de HEMA vandaan.


228 Met de door Philotrain geëtst vleugels creëerde Jan Willem deze wonderbaarlijk moeie paaltjes.


229 Mis alleen het standbeeld van Zadkini nog. Beetje oppassen hier in de Heimat daar zij niet graag aan die periode herinnerd willen worden.


230 Nogmaals de "HEMA"pijpenbrug.


231 De tjalk "twee gebroeders" onderweg naar een van de Vlaardingsche zoutpakhuizen.

 
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2019, 12:19:00 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2821
    • Zwetdorf in model
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1081 Gepost op: 25 maart 2019, 21:53:28 »
Leuk, er zijn weer vorderingen in Vlieringen.
Vandaag pas een eerste berichtje gehad, van de BNLS server dat er een nieuw bericht geplaatst was. Dus lekker bijna 2 maanden berichtjes lezen.

Succes in je nieuwe paleis en je weet het, als je met de camper in Vlaardingen bent laat het even weten voor de boekjes.

Groeten,

Christoph

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1082 Gepost op: 27 maart 2019, 12:18:49 »
Christof doe ik.


232  Nogmaals de twee gebroeders op een maagdelijke ondergrond.


233 Met wat assistentie van een sleepbootje verplaatst de Twee Gebr. Zich door het grauwe grijzewater van de haven. Dit is maar een ondergrondverfje. Het echte werk gebeurd pas als deze hoek zo goed als klaar is!


234 Aankleding van het wegtaluut. Zo zachtjes aan begint er een einde te komen aan mijn voorraad taferailartikelen.


235 Eigen kweek!!


236  Begint er een beetje op te lijken.


237 Een plaatje van wat dichterbij. Het ANWB bord is geknipt uit het gelijknamige clubblad.


238 Zolderbak van het gelijknamige bergingsbedrijf.
 
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1083 Gepost op: 27 maart 2019, 18:08:36 »

Oostzee en een K-boot


Naar de sloop of opknappen?


Museumhaven met spooraansluiting?..........!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
  • NS tijdperk III b/c
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1084 Gepost op: 27 maart 2019, 18:17:56 »
Naar de sloop of opknappen?
Opknappen natuurlijk, slopen van zaken met historische waarde doet men in 1:1 al vaak genoeg, laten wij wijzer zijn  ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1085 Gepost op: 28 maart 2019, 22:20:33 »
Vandaag een beetje rustig gehouden. Het was meer denken dan doen.
Ik moet ook een voor mij vervelend klusje op gaan knappen. Draadjes trekken en schakelaars aansluiten.Moet de kazernegebouwen toch nog eens onderhanden nemen. Het spreekt mij in deze staat niet zo aan.



De uitslag op slopen of restaureren van de Oostzee, de foto's stonden ook bij de mannen van Smit op Facebook, was overweldigend. De meerderheid heeft voor restaureren (slopen kan altijd nog)gekozen. Dan moeten er wel faciliteiten komen om dat te kunnen doen.

 
De aannemer heeft groot materiaal en materieel ingezet om de haven uit te breiden.


Er is ruimte gemaakt voor een sleephelling en aanverwanten bedrijven. Woningbouw moet maar naar een ander plan overgeheveld worden. Het wordt nog wel eens wat in Vlieringen.


Even naar de website van Historisch Vlaardingen gekeken hoe of dat de werven "de Hoop" en "Lands Welvaren" (FIGEE) het aan de oude haven deden.


De ophalers van de helling zijn ontstaan uit lichtelijk aangepaste modellen van oa Roco en Jouef


Ik zag op oude foto's dat er op de kades van de Oude en de KW-Haven smalspoor heeft gelegen. Hier doen we het voor het zout en zand.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2019, 18:11:03 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1086 Gepost op: 02 april 2019, 15:59:58 »

249a Het bewijs, al is het dan ook lang geleden, dat er smalspoor op de haven lag.


250 Het is druk aan de Vlieringse haven. Op de achtergrond een van de twee ongevallen kranen.


252 De moed om door te gaan zinkt je wel eens in de schoenen als je deze puinhoop ziet. Wordt hier nog maar eens wijs uit.


257 Dat zelfde gaat op bij het minst favoriete deel van de hobby, dat gekloot onder de tafel.


256 In het voorjaar, tijdens het snoeien en wegwerken van dode planten, kom je nog wel eens wat interessant tegen. Bomen zijn nu nog in winter tooi. Wacht maar af…


258 Aan de kop van het defensieperron een hoog dwergsein geplaatst. Er zitten danwel drie lampen in, maar twee, rood en geel, gaan branden.


259 Overzichtje van het wisselcomplex met DE en Dwergsein
« Laatst bewerkt op: 02 april 2019, 18:16:48 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1087 Gepost op: 02 april 2019, 16:46:08 »
Dag Hans

Ik neem aan dat je het werk van Klaas Bloem kent, die een schitterend diorama had gebouwd en wat destijds in het streekmuseum Anderson te zien was.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1088 Gepost op: 02 april 2019, 16:47:09 »
Is mij bekent. (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1089 Gepost op: 05 april 2019, 14:33:30 »

260 Als je een museumhaven in de planning heb staan, dan moeten daar ook de benodigde historische schepen in afmeren. Ik heb wel wat van die stuf, maar absoluut niet genoeg om een haven te vullen! In afwachting van enige tekeningen uit Oostenrijk en Valkenburg alvast begonnen met het in elkaar knutselen van een zeillogger naar model van de VL92 Balder.. Foto Roger van der Kraan (Mslb Elbe)


261 De logger maakte als vissersschip in 1865 officieel zijn entree in Nederland. De niet-Scheveninger A.E. Maas was de man die dit type schip hier introduceerde. Het werd hem niet in dank afgenomen; in het oerconservatieve wereldje van de zeevisserij zat men niet te wachten op nieuwlichters. Toch zou deze logger ruim honderd jaar aan de haringvissers dienstbaar blijven. 
De kiel van de zeillogger Balder is gelegd op 15 maart 1912. Op 15 mei 1912 is het schip op de Vlaardingse werf van A.de Jong te water gelaten. De opdrachtgever tot de bouw was de Visserij Maatschappij Mercurius. Van 1912 tot 1921 was de Balder een van de honderden zeilende loggers die zich bezig hielden met de haringvisserij. In 1922 werd de Balder, door het economisch voordeel dat behaald kon worden met de ingetreden motor-logger, opgelegd. In 1929 is zij verkocht aan rederij A.van der Zwan in Scheveningen, hetgeen tevens het einde van de zeilende periode betekende. Door de nieuwe reder werd het schip verlengd, gemotoriseerd en herdoopt tot Oceaan 1.
Tot 1941 is er dus met het schip actief deelgenomen aan de haringvisserij. Zoals vele schepen in die tijd is ook deze logger in de oorlogsjaren gevorderd door de bezetter, maar in september 1945 gelukkig weer naar Nederland teruggekeerd om kort hierna weer aan de haringvangst te gaan deelnemen.
Na deze periode is de Balder verkocht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen en doorverkocht aan de Vereniging Beroepsonderwijs in Den Haag, herdoopt tot Zeearend en geschikt gemaakt voor de opleiding in zowel de trawler- als vleet visserij.


262 Wat was die toenmalige logger voor een schip en hoe kreeg hij zijn plaats binnen de Hollandse haringvisserij? Eeuwenlang waren de platboomde pinken – later bomschuiten genaamd – de enige vissersschepen die men bij de Noordzeedorpen van Holland in gebruik had. Door het ontbreken van een haven moest hun vloot vanaf het strand in zee steken; na terugkeer van zee landden de schepen op het strand weer aan. Hun aangevoerde vis, en in mindere mate haring, werd op het strand bij het dorp gelost. Alleen vissers op de schepen van haringsteden als Vlaardingen, Maassluis, Delfshaven en Rotterdam kaakten hun haring; de kustdorpers voerden de haring vers of gezouten (gesteurd) aan. Vervolgens werd deze aan de wal bij plaatselijke rokerijen verwerkt tot bokking en ook wel gedroogd. Van het laatste is verder weinig bekend. In 1857 kregen de kustdorpen bij wetswijziging eveneens het recht om de haring te mogen kaken.


263 Na de maten naar h0 omgerekend te hebben begonnen met de bouw van een logger. Het lichaam, of de romp, bestaat uit piepschuim bekleed met ordinair kopieerpapier. cocktailprikkers doen als imitatie  spanten goede zaken.


264 De creatie is net van de helling gelopen.


265 Voor het zicht zijn de hoofd en banaanmast geplaatst. Zoals in die tijd gewoon was, staat de werk/reddingsboot dwars achter op de kont boven de broodwagen.


266 Tijd om het potdeksel en de geesten aan te brengen.


267 Overzichtje van de toekomstige scheepswerf met sleephelling


268. Mocht er verandering in het denken komen, de karren staan er al klaar voor. Inbouw is een fluitje van een cent.

« Laatst bewerkt op: 06 april 2019, 21:46:47 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1090 Gepost op: 06 april 2019, 21:18:05 »

269 Zo lieten we de Vl.. achter met een te lang kluifhout, kaal dek en kisten die luiken en ingangen markering.


270 Vandaag weer wat meer kunnen doen daar de postduiven uit Oostenrijk nog steeds niet gevallen zijn. Ik heb aan de Postduiven vereniging gevraagd of dat de duiven Überhaupt wel gelost zijn. Duurt wel erg lang. De kluiverboom wat ingekort en van de nodige ondersteuningen voorzien. Houtenvoordek, ballenbak voor de breels en de ingang naar het "Vrondel" gemaakt.


271 Achterschip een breder potdeksel gegeven en provisorische steunen voor de bijboot gemaakt. Onder de bijboot moet nog een broodwagen komen.


272  De plaats van de natte en droge visruimen aangegeven. De ruimen lopen door tot onder de geesten half weg schip.


273 Overzichtsplaatje.


274 Nogmaals het bewerkte voorschip met aan BB de Krebbe voor de Breels (ook wel schotse blazen genoemd), de toegang (koekoek) tot het bemanningsverblijf, het z.g.n. "Vrondel" of vooronder. 6 weken lang zonder uit de kleren te komen sliepen, kookten, aten en leefden 12 man in deze bekrompen en bedompte ruimte van krap 14 m3. Alleen de stuurman en de schipper verbleven achter in het Kajuit en hadden daar iets meer prive dan de bemanning voor de mast in het Vrondel.

« Laatst bewerkt op: 06 april 2019, 21:55:18 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
  • NS tijdperk III b/c
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1091 Gepost op: 06 april 2019, 21:33:42 »
Dan hoop ik maar dat die duiven niet over de Betuwe vlogen toen ik daar vandaag met ruim 50 regiments-genoten hun uit klei gevormde replica's uit de lucht stond te knallen  ;D

Leuk project Hans, zeker met de bijbehorende geschiedenisles en het nautische vocabulaire, wellicht handig om die termen tussendoor een beetje te verhelderen/verduidelijke/verklaren, zodat ook landrotten snappen wat je bedoelt  :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1092 Gepost op: 06 april 2019, 21:34:45 »
Hij is nog niet af!!!!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5122
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1093 Gepost op: 07 april 2019, 10:59:23 »
Mooi stukje scratch-building!  :o

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • sleutelspoor
Re: Depot+vervolg Vlieringen2
« Reactie #1094 Gepost op: 10 april 2019, 18:42:58 »
Zo een paar dagen out of order geweest, zware migraine en een lichte Malaria aanval gehad (kom je nooit van af) Maar het gaat weer een beetje en de hobby roept!


275 Op het voordek of de bak, vinden we aan BB de “krebbe” voor de opslag van de breels, later vervangen door de veel handzamere Schotseblazen.
Deze breels diende om de reep, via aangebonden seizings, strak boven de stalen reep te houden waaraan dan weer her want of netten waren verbonden.






Staande want zoals dat later op o.a. de stoomfietsen van Vlaardingen gebruikt werd. Allebei de methodes hebben tot doel om zoveel mogelijk haring te vangen.


276 Duidelijk zijn de natte ruimen te zien waar op de heenreis de lege kantjes en de met zout gevulde tonnen opgeslagen werden. Tijdens de teelt worden de lege kantjes aan dek gehaald en gevuld met de gevangen en gekaakte haring. Gemiddeld gebruikt men 1 kantje zout op 4 kantjes haring.


277 Om een beetje bij de les te blijven komt er regelmatig spoorweggerelateerd spul voor bij de lens.


278  Ik heb eens een poging gewaagd om de “Lougre”, dat was de originele naam van dit type schip, en is door de Vlaardingers “verbasterd tot “Logger” van een onderwaterschip te voorzien zodat het ook de helling op kan.


279 plaatje in styl!!!!
« Laatst bewerkt op: 10 april 2019, 21:57:03 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.