Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Knorresteijn - (Baanplan H0)  (gelezen 13473 keer)

<<Ferryteel>>

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Knorresteijn - (Baanplan H0)
« Gepost op: 24 maart 2010, 01:31:39 »
Hallo,

Ook ik heb, na lange tijd, de boeken uit de doos gehaald en weer warm geworden voor onze hobby.
Ik ben een baan aan het plannen op de zolder.

Ik heb de volgende afmetingen ter beschikking. De achter- en zijwanden zitten vast aan de muur, dus niet toegankelijk.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_V20101_omtrek_1.jpg

Het thema is het Nederlandse oord Knorresteijn, met een klein stationnetje en een raccordement voor container overslag.
Enkele zaken voordat ik verder ga:
- bovenbouw: FL Profi
- Schaduwstation: FL model
- Systeem: digitaal (beginner, dus nog veel te ontdekken)
- Periode: 1990 tot heden
- Veel lange goederentreinen
- 3 lange reizigerstreinen
- Enkele kortere treinstellen
- Plannen. bouwen en rijden zijn belangrijker dan realistische scenery
- Bouw is nog niet gestart

Eerste versie van het baanplan:

Bovenbaan:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_V20101_bovenbaan_1.jpg

Kenmerken:
- Lekker lange spoordijk (paradebaan)
- Beetje bedrijfigheid op raccordement en station
- Trein lekker lang in het zicht

Helix naar schaduwstation

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_V20101_Helix_naar_schaduwstation_1.jpg

Schaduwstation:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knorresteijn_V20101_schaduwstation.jpg

Zoals ik al schreef, ik wil digitaal gaan. Maar hoe of wat, weet ik nog niet. Het forum en de rest van internet staat er vol mee. Maar ik kom er toch niet echt uit en ben wellicht te ongeduldig om het allemaal zelf uit te vinden. Ik ben voornemens om in Best eens naar de modelspoorvereniging te gaan. Daar valt een hoop kennis te halen, vermoed ik.

Schiet maar op het baanplan. Er is vast voldoende ruimte voor verbetering.

Groet,

Ferry
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2010, 12:56:12 door Hans van de Burgt »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Knorresteijn (H0-baanplan, U-baan 2x5x2,7m)
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2010, 09:35:42 »
Hallo Ferry,

Welkom op het forum... Al is dat een tijdje geleden.

Je doelstelling met dit baanplan is duidelijk, gewoon rijden of het nu realistisch is of niet... dat maakt niet zoveel uit... :) Toch wat tips voor je ontwerp:

Zichtbaar gedeelte: Hoeveel ruimte heb je tussen de muur en het spoor getekend? Houd toch rekening met een cm of 10 minimaal. Daardoor kan je nog een soort achtergrond creëren tussen het spoor en de muur. Het station: Waar wil je de perrons situeren? Ik zou ter hoogte van het station tussen de doorgaan de sporen meer ruimte maken waardoor je daar een eilandperron kan bouwen. En nu kunnen je treinen niet van het onderste doorgaande spoor naar het rangeerterrein.

Spiraal naar schaduwstation: Het hoogteverschil van ongeveer 20cm is goed, zelf zou ik iets meer nemen 24 - 30cm, maar 10 - 12cm per winding is wel veel. Ik zou de huidige spiraal meer door trekken naar onderen waardoor er langere rechte stukken in komt. Dan kan je wel de 10 - 12 cm aanhouden.

Schaduwstation: Waarom de 3 kleine opstelsporen? Je kan ook deze sporen doortrekken waardoor je één lang opstelspoor maakt dat kan je in diverse blokken opdelen waardoor je toch 3 of zelfs 4 treinstellen kwijt kan. Het scheelt weer de aanschaf van 4 wissels.

Ik zou nog wel gaan nadenken over de bereikbaarheid. Een mens kan maximaal 80cm zonder problemen reiken. Vooral omdat je tegen de muur gaat bouwen genoeg ruimte tussen de niveau's. aanhouden. Op verschillende plekken (in de hoeken) ook mangaten aanbrengen zodat je nog een ontspoorde trein kan redden.

Denk rustig na over de opbouw van het frame, hoe je dat wil gaan aanpakken met de twee niveau's. Wat voor een hout wil je gebruiken, in module's of gewoon recht toe recht aan treintafel...

Info over Digitaal? Ja daar zou ik zeker informatie vragen bij de modelspoorclub. Dan kan je waarschijnlijk ook de verschillende systemen live zien. één advies: Koop je eerste startset bij een winkel, zij kunnen je ook veel info geven, je hebt geen probleem met terugsturen i.v.m garantie of reparatie. Voor dat soort zaken kan je gewoon langs de winkel.

Succes met je baan!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

<<Ferryteel>>

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Knorresteijn (H0-baanplan, U-baan 2x5x2,7m)
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2010, 11:42:38 »
Ronald,

Dank voor je reactie.

Ik heb een probleem, die waarschijnlijk veel (beginnend) modelspoorders hebben: OVER-ENTHOUSIASME
Als ik eenmaal mijn omtrek in Winrail heb gezet, ga ik vaak helemaal los.
Rails en treinen heb ik meer dan genoeg. Alleen geen geduld....en ik mis ook de handigheid om complexe banen te fixen.

Zo ook afgelopen nacht. Weer uren in de weer geweest met Winrail en daar is bovenstaande plan uitgekomen. Terwijl ik weet dat het jaren gaat duren voordat er daadwerkelijk een trein rond kan rijden. :-[

Met name het schaduw station zal een hele klus worden om het te maken, zoals ik het getekend heb.
Ik ga weer eens aan de slag met Winrail en neem je opmerkingen mee.

Wordt vervolgd...

Ferry
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2010, 12:11:21 door <<Ferryteel>> »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Knorresteijn (H0-baanplan, U-baan 2x5x2,7m)
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2010, 12:40:10 »
Naar mijn mening wordt de railspiraal een grotere klus, dan het schaduwstation. 8)
Passen de lange treinen wel in het station? De stationssporen lijken aan de korte kant te zijn, vergeleken met de sporen in het schaduwstation.

Groet,
Basilicum

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2010, 16:43:42 »
Hoi Ferry, maak je niet ongerust, het geduld kweek je met de jaren.
Het komt metdertijd allemaal goed.
Matheus.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2010, 16:45:48 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

kevinhhw

  • Gast
Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2010, 19:12:48 »
ik zou zorgen dat je rondjes kan rijden :-\
en dat het traject 2 sporig is ;D
!maar dat is aan jou!

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2010, 20:20:42 »
Om op Kevi(n) door te gaan.

Ook ik zou het geheel dubbelsporig maken.
Je Helix zal er wel breder door worden, echter het verkeer wel mooier.
Bij een langere goederentrein kan de kop de staart gaan bijten op het andere spoor.
Laat je de trein links zowel vanaf de dijk als het station naar onder verdwijnen is dit realistischer.

Weet niet waar je excact woont in de omgeving van Best.
Echter mogelijk dat je beter even in Den Bosch kunt gaan kijken dit weekend.
Zij hebben tevens een website waar al wat info op staat over hun 'vaste' baan.
Mogelijk dat er in Best een kleinere club zit die elke keer de baan moeten op en afbouwen.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2010, 20:24:03 door Marcel112 »
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
over enthousiasme
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2010, 22:25:31 »
Hallo,

Maakt toch niks uit; het mooie van die programma's is dat je alle mogelijkheden kan doornemen zonder dat t moeite kost, al vind ik het ook leuk om af en toe nog ouderwets te tekenen ;D!!!

Succes verder, Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2010, 02:39:05 »
Hoi Ferry
Ik kom zelf uit Best en ik heb ooit eens met iemand gesproken van de modelspoorvereniging. Zij waren ook nog niet zo thuis in digitaal maar ik denk dat je makkelijk met hun kan meeleren. Ik heb zelf ook het voornemen om daar eens te gaan kijken maar volgens mij kan dat alleen op dinsdag wat een beetje een lastig is voor mij.
Jou ontwerp vindt ik zo gek nog niet hoewel ik ook voor dubbelspoor zou gaan als het mogelijk is. Dan heb je iets meer treinen tegelijk rijden en wat meer stationsbewegingen.
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

<<Ferryteel>>

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2010, 01:04:22 »
Hallo,

Na weer enkele dagen van hoofdbrekens en zoektochten over internet voor inspiratie, heb ik weer een plan getekend.
Mijn wensen/eisen/prioriteiten zijn eigenlijk de enige zaken die niet veranderd zijn. De rest wel.

De layout is drastisch veranderd. Mede door input van enkele van jullie (zoals bijv bereikbaarheid, steilheid van de railspiraal) maar ook door mijn eigen beperkingen (ongeduld, willen rijden, voortgang willen zien en bovenal niet de meest handige klusser) ben ik tot de volgende input gekomen.

Een klassiek "hondebot" op een rechthoekige tafel. De tafel komt op robuuste wielen, zodat ik hem van de muur kan rollen, zodat ik overal bij kan. Weinig spectaculaire hoogteverschillen, zodat ingewikkelde spiralen niet nodig zijn. Ook is het schaduwstation enigszins eenvoudig gebleven.

De bovenbaan:
- paradebaan, lichte klim naar boven
- station (op hetzelfde niveau als het schaduwstation), met enkele opstelsporen
- raccordement voor containeroverslag en opstelsporen voor rangeerplezier.
- grote keerlus die onder bebouwing zal verdwijnen.
NB: Ik ben me ervan bewust dat zowel het station als het raccordement vanaf 1 spoor maar te benaderen is. Maar ik heb nu de ervaring dat het behoorlijk knettert op mijn locmaus als ik de sporen op een andere wijze aanleg.



Het schaduwstation (ligt dus op gelijk niveau als het station):
- 5 opstelsporen voor de lange treinen
- 3 opstelsporen voor kortere treinstellen
- 1 doorgaand spoor.



Inmiddels heb ik contact gemaakt met "Racer" en zal binnenkort eens bij zijn baan gaan kijken. Ik hoop veel van hem te kunnen leren omtrent digitalisering van de baan. Ik heb reeds ervaring met een digitale set van Roco. Maar erg veel meer dan met verschillende treinen op hetzelfde spoor rijden en lichten aan en uit doen ben ik nog niet.... Wellicht dat ik dan ook meer inzicht krijg in mogelijke keerlussen die een beter spoorplan met zich meebrengt.

Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen. Met name het raccordement voelt nog niet helemaal goed.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2010, 10:07:21 »
NB: Ik ben me ervan bewust dat zowel het station als het raccordement vanaf 1 spoor maar te benaderen is. Maar ik heb nu de ervaring dat het behoorlijk knettert op mijn locmaus als ik de sporen op een andere wijze aanleg.
Dat komt omdat je dan een keerlus maakt die kortsluiting geeft. Maar dat is simpel op te lossen door een keerluschakeling.
Dat hoeft geen reden te zijn om je station maar van 1 kant te kunnen bereiken. Dit beperkt je rijmogelijkheden alleen maar.
 
De bovenbaan:
- station (op hetzelfde niveau als het schaduwstation), met enkele opstelsporen
Het schaduwstation (ligt dus op gelijk niveau als het station):
Hoe je je schaduwstation op het zelfde niveau krijgt als je station moet je toch eens uitleggen.
Uit je tekeing blijkt dat het schaduwstation (groen) op dezelfde plek te liggen als het station (rood).
Dan liggen ze toch echt onder elkaar lijkt me zo.

Een ander (groot) probleem dat ik zie is de bereikbaarheid van het schaduwstation.
Uitgaande vanaf je station en linksom rijdend kom je de containeropslag tegen met een opaar opstelsporen. Doorrijdend ga je dan onder de lus rechts door en daal je naar het schaduwstation.
Dit betekend dus dat je goederengedeelte op de helling ligt naar het schaduwstation.
Dat is een bijzondere opstelling en onrealistisch.

Misschien dat je even kunt uitleggen hoe het precies zit want volgens mij gaat het zo echt niet lukken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

kevinhhw

  • Gast
Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2010, 19:12:37 »
ik persoonlijk zou die rechter onderhoek
goed laten invoegen op het enkelspoor :-\


                         ;D mvg. kevin ;D

<<Ferryteel>>

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2010, 21:14:11 »
Remunj, Kevi,

Dank voor jullie reactie. Ik ben te onduidelijk geweest in mijn tekeningen.

Ik heb het in powerpoint geprobeerd te verduidelijken.

Treinen die uit het schaduwstation komen, passeren eerst het stationnetje. Dan begint de klim naar niveau 1. Daar passeren ze het raccordement en gaan ze een tunnel in om via de keerlus weer voor de dag te komen. Weer naar beneden, station passeren en zo de tunnel in, naar het schaduwstation.



Vwb de keerlus, ik moet me daar nog eens goed in verdiepen. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat er een realistisch treinbeeld kan ontstaan. Er zullen dus wissels van de ene naar de andere baan gaan.

Ik hoop dat het nu duidelijker is geworden.
Ik ben op zoek naar feedback over de haalbaarheid van het plan.

Gr,

Ferry


racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 01 april 2010, 17:08:06 »
Op het station zal je voor realistisch treinverkeer toch echt een verbinding tussen de 2 hoofdbanen moeten maken. Je zal dan wel een keerlusschakeling moeten maken.
Verder zou ik in het schaduwstation de sporen allemaal even lang maken daar heb je wel de ruimte voor
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Knorresteijn - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 01 april 2010, 17:45:10 »
Je hebt het vast al gezien, Ferry: de wissels in het ovaaltje vragen om een keerlusschakeling. Wat is eigenlijk de functie van deze overloopwissels op die plek? Ik zou ze bij het station leggen.



De lengte van de helling schat ik nu op vier meter. Bij een stijging van 3 procent geeft dat een hoogteverschil van 12 centimeter. Dat is naar mijn mening te weinig. Veel steiler moet je de helling niet gaan maken. Bij calamiteiten, storingen aan de baan of onderhoud kom je met deze 12 centimeter echt ruimte te kort. Probeer minimaal 25 centimeter aan te houden.

Terug naar de tekentafel. :-X ;) Sterkte en succes.

Groet,
Basilicum