Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Sikje248
Vandaag om 00:22:22
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Marcel112
27 juli 2021, 23:38:45
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
27 juli 2021, 23:02:53
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door mwdb
27 juli 2021, 22:49:38
Raadplaatje door HIJ
27 juli 2021, 22:44:36
Harzwald Hafen Bahn door Aford
27 juli 2021, 22:44:05
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
27 juli 2021, 22:33:02
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door 1200blauw
27 juli 2021, 22:17:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 1200blauw
27 juli 2021, 22:08:44
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
27 juli 2021, 22:06:41
Videoserie: Rocrail voor beginners door Arnold
27 juli 2021, 21:54:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 juli 2021, 21:46:17
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door Marcel112
27 juli 2021, 21:31:37
Geschikte kabel voor 2 compoorten? door MRdirect
27 juli 2021, 21:25:07
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
27 juli 2021, 21:22:58
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
27 juli 2021, 21:20:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Marcel112
27 juli 2021, 21:16:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
27 juli 2021, 21:07:58
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door MOVisser
27 juli 2021, 20:43:49
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door heuvelbaan
27 juli 2021, 20:24:54
Great Australian Railways: The Ghan door Jeronimos
27 juli 2021, 20:12:12
GVBA 396 messing model door hrp
27 juli 2021, 19:48:17
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Niels B
27 juli 2021, 19:29:06
Werkplaats - (Baanplan H0) door Eric B
27 juli 2021, 19:18:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
27 juli 2021, 19:04:22
Kortsluiting wissel en vaste kruising door Ronald Halma
27 juli 2021, 18:38:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
27 juli 2021, 18:31:08
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Ronald Halma
27 juli 2021, 18:29:41
Hoe Assen er met een gloednieuw treinstation voor wil zorgen....... door hrp
27 juli 2021, 18:08:02
Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster door PeterNS
27 juli 2021, 17:54:29
  

Auteur Topic: Kibri 10204 motoriseren  (gelezen 13768 keer)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
    • Driehuizen in 1:87
Kibri 10204 motoriseren
« Gepost op: 22 maart 2010, 21:21:10 »
hallo,

ergens vorige week ben ik begonnen met het motoriseren van onderstaande bouwdoos:



Hier onder zal ik de stand van zaken laten zien, en de komende update's.

Ik ben eerst met iets makkelijks begonnen, het aan passen van de grijper. Want het orgineel vind ik niet zo geweldig.


Ik begin met het verwijderen van de tanden die er op zitten, want die vind ik geen pan.


Met een scherpmes en een vijl is dit klusje zo gedaan.


Dan is het een kwestie van de verschillende onderdelen in de verf te zetten.


Ik heb kleuren van gunze gebruikt, en deze met de kwast(zonder lucht deze keer) in de verf gezet.


Ook heb ik de wisselbak even mee genomen. Ik heb hier voor alleen wel even het hijsoog open geboord wat op de achterkant zit.


Verder heb ik even de wielen in elkaar gezet.




Aangezien ik aardig wat verlichting op het model wil maken ben ik hier voor vast wat voorbereidingen gaan treffen. Dit houd in met een aantal boortjes en een vijl de routes voor het lakdraad vrij maken.

Om te beginnen heb ik de gaatjes voor de koplamen en het zwaailicht gemaakt.


Een koplamp zit precies onder de cabine. Het onderdeel op de foto is dan ook aangepast met een vijl en een boortje. Het gaatje gaat naar de cabine, waar de voeding voor het zwaailicht, en twee werklampen door heen gaat.

En de voeding van de koplamp gaat door de sleuf heen naar het achterste deel van de kraan.


Maar voor dat hij daar komt moet hij nog even door dit gaatje heen gehaald worden, net als de voedingen voor de werklapen en het zwaailicht.


In het cabine interieur moet ook even een doorvoer gemaakt worden.


Voor de werkverlichting op de cabine zijn natuurlijk ook twee gaatjes gemaakt.


In de achterkant zijn ook twee gaatje gemaakt, deze zijn voor de achterlichten.


Verder heb ik nog wat onderdelen van een likje verf voorzien.






Tussen door kwamen er nog wat onderdelen binnen.
SMD LEDs, weerstanden, experimenteer printje, BB unit, decoder.


De BB aandrijving in close up.


Nu mis ik alleen nog me lakdraad.


Hier de aandrijving en het orginele frame. Zoals je kunt zien komt de wiel basis heel mooi overeen.


De wielen heb ik weer uit elkaar gescheurd, en met een zaag behandeld.
Twee voor en twee wielen na de behandeling met de zaag.


Dit is een beetje het idee er achter.


Maar nu eerst maar eens er voor gaan zorgen dat het allemaal zo compact mogenlijk gaat worden.
Om te beginnen soldeer ik de draden maar even los.


Waarna je de schroefjes er uit kunt draaien en het 'dakje' er af kan halen


En dan kan deze in de bankschroef gezet worden om vervolgens de zaag er in te gaan zetten.


Dan is dit het resultaat er van.


Hier het resultaat weer terug op de aandrijving.


En ook deze lipjes worden wat ingekort voor wat onderdelen die er onder moeten komen.


Ook in de basis plaat van de kraan wordt de zaag gezet.


Verder heb ik nog wat onderdelen in de verf gezet.


Nog maar weer de zaag in de basis plaat gezet om de boel nog meer te verlagen.



*Bonus matriaal*

Het deel waar dit ventje op zit wordt de plek waar de decoder gaat komen samen met het verlichtings printje.


En nog een overzicht van de bende die ik werkplek noem. ;D


We gaan maar eens beginnen wat onderdelen op de BB te plakken.

Om de boel zo zwaar mogenlijk te maken ga ik overal waar mogenlijk gewichtjes verwerken. Zo ook in de gereedschapskisten.


Als de lijm droog is kunnen de kisten op de aandrijving geplakt worden.


De poten en steunen met de spoorwielen zijn ook in elkaar gezet, de linker heeft nog een paar tipjes verf nodig op de plekker waar het aan de gietboom zat.


De eerste is op de aandrijving gezet.


En de twee zit er inmiddels ook op.


En nog even het bewijs dat het nog rijd ook.
Klikkerdeklik voor filmpje


De vertinde stripjes die je hier ziet zitten, zitten eigenlijk een beetje behoorlijk in de weg als ik straks de opbouw er op wil gaan zetten.


Dus heb ik ze maar afgeknipt en door de gaatjes draad gestoken en deze aan de onderkant aan de stroomafnemer vast gesoldeerd.


Vervolgens heb ik in de basis plaat van de opbouw de gaatjes aangegeven en geboord. Draad er door heen steken en de boel past gelijk een stuk beter.


Ik heb de boel gelijk maar even grof in elkaar gezet om een beetje een idee te krijgen hoe het kan gaan worden.


Voorlopig is dit hoe het project er voor staat, ik hoop binnen nu en twee dagen weer verder te kunnen gaan.

Mvg,

Romar

« Laatst bewerkt op: 22 maart 2010, 21:27:02 door Romar »
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8219
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2010, 21:27:38 »
Hallo Romar,

Dit draadje blijf ik volgen :) ik heb van het winter ook nog zo'n kibri gekregen.... en moet nog in elkaar gezet worden... dat wordt wel heel gaaf... :) ziet er al heel super uit!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2010, 21:31:01 »
Zozo dat ziet er al goed uit. Ik ga zoiets ook maar eens proberen te maken voor mijn micro layout.
Ik blijf hem volgen ;D

Peter H

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2010, 21:38:12 »
Dit is een interessante topic die blijf ik ook volgen.  :)


Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2010, 23:46:56 »
@ Romar , ziet er zeer goed uit  (y) ,dit geeft inspiratie ,dus ik volg dit draadje zeer zeker
van welk merk is die BBaandrijving ?

groet stefan ;)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
    • Driehuizen in 1:87
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2010, 09:23:37 »
Hoi,

bedankt voor de reacties.  :)

De BB unit komt bij GM&S vandaan, geen idee eigenlijk wat voor merk het is.
Ik maak gebruik van de BB31/110.

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Maikel van Velzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2010, 09:39:20 »
Beste Romar,

Dat ziet er zeker goed uit! Ik blijf dit met veel interesse volgen.
zelf heb ik recent de kibri profileermachine gemotoriseerd, gedigitaliseerd en voorzien van verlichting. ik vond dit bij tijd en wijle nog vrij lastig om te doen, maar dit lijkt me nog meer een gepriegel!
Zie ook:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23428.msg353725.html#msg353725

Succes er verder mee en ik blijf dit zeker volgen!

Mvg Maikel van Velzen

P.s. ga je ook de arm ook werkend maken??? ;)


Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
    • Driehuizen in 1:87
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2010, 18:11:36 »
Hoi Maikel,

dat topic ben ik al eens meerdere keren tegen gekomen, vind dat ook erg gaaf gedaan.
Dit projectje is tot nu toe nog niet echt moeilijk om te doen, moet jou ook gaan lukken.  ;D

De arm ga ik niet laten werken. :P

Aangezien de bouw even niet verder kan, heb ik maar wat anders gedaan.




Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1788
  • Roco Fccpps vriend
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2010, 19:46:08 »
Ik heb er ook zo een, met een Tenshodo 28.3 spud, ook van GM&S:



Alleen niet geschilderd/geweatherd, geen verlichting, geen decoder. Maar er ligt nog een nieuw Kibri pakketje klaar... en foto's van het grote voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2010, 23:57:12 door Albert.H0 »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2010, 12:32:55 »
Gaaf gemaakt. Zou zoiets ook mogelijk zijn voor mijn kranomotief-op-Roco 500-onderstel? Ik ben bezig om nog zo'n kraan te bouwen, en die wil ik graag motoriseren.....









Die Liebherr graafmachientjes-op-spooronderstel kwamen, dacht ik, in Nederland niet voor. Hier zie je meestal Atlas/Terex of Schaeff. In ieder geval als je NS anno nu rijdt.
Ik hou ff een slag om de arm, helemaal zeker weten doe ik het niet  ::) Kibri heeft in ieder geval ook Atlas bouwpakketjes....
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2010, 12:37:49 door Drent »

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
    • Driehuizen in 1:87
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2010, 17:41:16 »
Zo, nou het lakdraad is nu ook in huis.


Ik weet het, die punt is voor het mooie te groot. Maar als je het voorzichtig doet gaat het wel.


Draad trekken.


Zo, de koplampen zitten als eerste op hun plek.


Tussen door nog even de kwast vast gehouden. De delen die horen te glimmen weer glimmend gemaakt.


De achterlichten zitten nu ook op hun plek


Vervolgens een paar uur bezig geweest om deze twee schijnwerpers er op te krijgen. Die waren niet van plan mee te gaan werken, maar ik heb ze toch om weten te praten...


Daarna heb ik de LED voor het zwaailicht op zijn plek gezet.


En vervolgens heb ik wat orde in de bedrading gemaakt.


Even een proefpassing gedaan.



De LEDs zijn na inbouw nog even getest en ze doen het.
Ben op dit moment bezig om er 'glas' in te zetten, aangezien het orgineel niet meer gaat passen moet ik nieuwe ramen maken.

@Drent
Ik denk dat daar ook nog wel een BB unit in te verstoppen valt.
Het lijkt er op dat je in iedergeval meer ruimte heb dan ik met dit kraantje.  ;D

Mvg,

Romar

Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 826
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
    • arnaud's trein baan
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2010, 17:44:49 »
lekker aan t door werken romar!!!

ziet er leuk uit  ... als je klaar bent  mag je het ook wel voor mij doen hahahah

laterssz

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10888
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2010, 18:36:03 »
Citaat
De LEDs zijn na inbouw nog even getest en ze doen het

Knap staaltje minigepruts. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3838
    • Driehuizen in 1:87
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2010, 00:25:15 »
Citaat van: Drent
Die Liebherr graafmachientjes-op-spooronderstel kwamen, dacht ik, in Nederland niet voor. Hier zie je meestal Atlas/Terex of Schaeff. In ieder geval als je NS anno nu rijdt.

Inmiddels een paar van die Terex dingen besteld. Dus dat gaat goedkomen.  (y)

Citaat van: JaJo
Knap staaltje minigepruts. (y)
Ja, je wordt er snel goed gek van.  ;D

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2482
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Kibri 10204 motoriseren
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2010, 08:46:57 »
Prachtig! (y)

Lekker hé? Dat gepruts op de tiende mm met niet meewerkende onderdelen?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom