Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
Zee. Land. door BartvD
Vandaag om 09:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Foto/Filmtopic Laurent  (gelezen 70288 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #75 Gepost op: 10 augustus 2016, 01:09:48 »
Dankje Falcon! :)

Ruud: Fijn hè, 20 wagons staal. En dit is eigenlijk nog te kort, zag ze altijd rijden met 30-40 wagens. En betreffende de rails, ja, slijten zal het vast wel doen, maar ik heb nog niet merkbaar problemen ervaren. Alleen de slechte serie kunststof (96-2001) heeft duidelijk last van vaker los en vast gaan, daar breken dan stukken van de clickverbinding, waaraan de C rails zijn naam ontleend, af. Maar dat is een bekend probleem. Er breken ook spontaan stukken bedding af en een gratis gekregen wissel dat een stukje viel (van een tafel af getikt), spatte uiteen in tig stukjes (alsof je een kristalglas laat vallen). Omdat ik ook een en ander tweede hands koop, is dat wel iets om rekening mee te houden. Ik ben pas na die slechte periode herbegonnen, maar heb recentelijk enige stukken slechte rails op de kop getikt. Gelukkig een handje vol voor een klein prijsje, dus de schade is te overzien, maar wel weer even een wake up call.

De gebruikte m rails zijn duidelijk in mindere staat dan bij mensen waar ik wel eens kom en wat laat rijden. Niet gek, spul is gedeeltelijk uit de jeugd van mijn vader en ooms, ook nog door mij gebruikt als klein jongetje en is nooit in een vaste baan verwerkt geweest.

En als het straks wel versleten is, tsja... Dan moet er wellicht wat anders komen. Ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van 2rail railmateriaal, bijv. Peko, met pukostrips van WeichenWalter, dus wellicht wil ik als ik wel de ruimte heb om zelf wat te bouwen wel heel wat anders in de bovenbouw dan dat er standaard door Märklinisten gebruikt wordt (sowieso blijft een deel van het railmateriaal hier, dat is van mijn vader, vandaar dat alles dat nu gekocht wordt aan de onderkant met permanentmarker een kleine markering krijgt). Alles in de doosjes laten zitten is mijn stijl ook niet, ik ben sinds ik het weer opgepakt heb na de 1e pauze (nu de 2e keer een break gehad, dit maal een korte door verhuizing), eigenlijk een soort semi permanente tapijtrijder geworden. In mijn kamer was een smal looppad van de deur langs mijn bed naar voren, naar het raam, voor de wastafel was een keerlus waar ik precies in kon staan. En ja, dat heeft wel eens een railstuk gekost omdat iemand erop stond, maar gelukkig is c rail redelijk robuust.

Ik kwam trouwens enige tijd geleden op Duits spoor... Er zijn daar enkele clubjes die zich bezighouden met teppichbahning in het groot. Waar ik met 28 meter rond al een flinke baan heb liggen, is dit voor zo'n clubje een lachertje. Die huren voor enige tijd een gebouw af en leggen daar dan enkele hectometers tot kilometers aan spoor neer, met op de hoofdsporen 2R en 3R door elkaar heen, computergestuurd en al. Lijkt mij ook nog een keer gaaf om mee te maken. ;D ;D Heb ik ook geen last van mijn huidige beperking: de centrale. Het mobile station type 1 kan maximaal 10 locs onthouden en 1,2A leveren (mijn versies, er zijn versies die 1,9A leveren). 3 tot 5 locs, afhankelijk van de ingeschakelde functies, decoders en motoren. Mocht je je afvragen waarom je veelal hetzelfde materieel ziet, ik geef de voorkeur aan MFX materieel. Hoef ik niet iedere keer adressen te zoeken van alle machines (het bestand met adressen, beschrijving e.d. kan ik niet meer vinden). Zie hier wat ik bedoel, even op een van de Bilder topics drukken. :o

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #76 Gepost op: 13 mei 2017, 22:47:59 »
Zo, maar eens even een schopje. Dit jaar 2 sessies gehad. Alhoewel de eerste sessie uit een klein en een groot deel bestond, beschouw ik dit als 1 sessie. Sinds de laatste opbouw van 2016 zijn er zo'n 250 stukken rails bijgekomen, waaronder ruimere bogen en slanke wissels. De laatste opbouw had niet 1 stuk R1 meer (=360mm, dus al ruimer dan de R2 van Roco met 358mm).

Afijn, de eerste sessie vond plaats in twee delen. Eerst op de kamer van mijn broertje, die toen in Amerika was, en later nog enkele dagen op de benedenvloer. De kamer van mijn broertje samen met pa geclaimd, dus er hebben ook weer wat stoomloks gereden. Een driespoors ovaal lag door de vrije ruimte.

Ik begon met drie Taurusjes:


En daarna, zoals gezegd, wat stoomloks:






Vervolgens op de elektrische toer. Wat spul uit een krokodillenfamilie:


Videomateriaal is er ook van deze eerste sessie. We schrijven februari, dus het licht ging buiten vrij vroeg alweer uit. Derhalve is het licht wat aan de weinige kant.
<a href="https://www.youtube.com/v/a5kQe-wA0Qo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/a5kQe-wA0Qo</a>
Ook de krokodillen zijn gefilmd:
<a href="https://www.youtube.com/v/8ciL3Y7X2wc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8ciL3Y7X2wc</a>

Vervolgens, toen ik het rijk een paar dagen alleen had, alles opgepakt en een etage lager gaan zitten. In deze opbouw gebruik gemaakt van de lengtes "nieuw" materiaal dat ik had gekocht. Ook mijn ombouwtaurus VMAX 357 heeft de wielen mogen strekken.


En voor de liefhebbers heb ik ook een baanplan. In dit plan waren voor het eerst R4 bochten toegepast, zo ook de eerste keer slanke wissels (die ik toen net had). Daarvan gaan er, als het budget het toe laat, nog meer komen. Maar daarover later meer. Het baanplan had totaal een goeie 77 meter raillengte.


En natuurlijk videomateriaal:
<a href="https://www.youtube.com/v/iM2dvm-kEf4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/iM2dvm-kEf4</a>

Zoals al te zien was, reed ik met behoorlijke lengtes. Treinen van 7 tot 9 rijtuigen.




En je lange rechte stuk lang genoeg om de gehele trein op te laten rijden. 8) 8)


Een kruising is ook altijd een leuk motief voor een foto:


En nog een line-upje van 3 fernzüge:




En uiteraard weer met video ;D ;D
<a href="https://www.youtube.com/v/vMyxB3Pzfe8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/vMyxB3Pzfe8</a>

De grootste uitdaging zat hem in managen van de 3 treinen. Het mobile station ondersteund geen computersturing, uitbreiding van het aantal besturingsunits of vermogen. Ik moet het dus doen met 2 controllers. Een CS3 had ik al besteld, maar was nu nog niet binnen.

In April heb ik mijn verdediging met succes doorlopen en heb ik voor mijn afstudeerwerk een 7 gekregen. Tijd om mijzelf te verwennen.  ;D ;D Er was een bepaald model, alleen uitgegeven in H0 door Roco en Jägerndorfer, en een fantasieuitvoering door Piko, dat al heel lang erg hoog op mijn lijstje stond. Ik ben eens gaan zoeken en heb uit 3 verschillende landen de diverse delen gehaald. 1 deel ligt nog in het buitenland bij een kennis te wachten totdat ik daar ben of hij hier. De kenners zullen misschien wel voelen wat eraan komt... Voor de rest, zie foto:


De Railjet is de set Spirit of Innsbruck. De lok is standaard AC met sound, de rijtuigen zijn ook de luxe versie met binnenverlichting, maar als DCC uitgerust. Deze heb ik eerst dus omgebouwd naar AC, dat beschrijf ik hier. De drie rijtuigen die er nog tussen moeten, vond ik in Zwitserland. Gelukkig komt een kennis regelmatig in de buurt van de winkel, dus na betaling van mijn kant wilde hij deze wel even ophalen. Scheelt al 35 euro verzendkosten en 15 euro handelingskosten van de verzender. En hij komt toch zo nu en dan hier in de buurt.
Goed, nog een fototje:



Hiermee is dan ook de tweede sessie van dit jaar geopend. Weinig tijd, helaas, om verder te gaan de eerste dagen. Veel werken. Op woensdag nog even langs de dealer waar ik zaterdags al 3 extra stukken R4 en wat ander klein grut mee had genomen, om nog even 2 halve stukken R3 te halen, zodat ik het halve stuk R1 kon elimineren en daarmee de baan volledig R1 vrij kon maken. Krijg ik twee uur later een mailtje... Je was net te vroeg, de postbode stond net voor de deur en had een pakketje bij zich waarin ook wat voor jou zat. Kom je het nu halen of na het weekend (koningsdag, dus langere sluiting). Ik uiteraard weer in de auto gesprongen en dit speelgoed ook maar opgehaald. :laugh: :laugh:


Nog bij mijn dealer 8) 8)


En thuis. Eerst eens testen met een laptop, mobile station eraan en aan het netwerk. Na wat updates draaien is het apparaat mooi bij. In plaats van 2 handregelaars, 1,2 Ampère en 10 loks (met max. 9 functies), kan ik nu tig handregelaars toevoegen, heb ik 3 Ampère rijstroom en kan ik onbeperkt loks met 32 functies toevoegen.

Meteen een in de buurt wonende kennis van het 3railforum geappt. Die kwam even langs met 2 locs, een NS TRAXX en een ELL Vectron. De Vectron is uit de hobbyserie, maar voorzien van heel veel functies. Mooie test dus. Ook mijn 2 Roco soundlocs, zowel de Railjet als de World Record, kunnen nu in DCC aangestuurd worden en alle functies (13 of 14) kunnen worden aangeroepen.


De dubbeltractie functie ook maar even getest. Zowel de Märklin Taurus en Vectron als de Piko 186 en 187.


Later nog meer gespeeld:

Een zebra trekt een flinke sleep hogeboordwagens: 17 stuks.


Een "ersatzgarnitur" voor een RE, getrokken door een Trix 146, omgebouwd naar 3rail met een MLD3. Eindelijk een TRAXX uit het Märklinbedrijf mét kortkoppelingsmechaniek door schaargeleiding. :) :)


Rangeerdienst.

Later is mijn 3rail bekende nogmaals langs geweest, dit maal met enkele andere loks:


De V160 maar aan het werk gezet met een veel te moderne gemengde goederentrein.



En de RN232 met de hogeboord wagens. Van de andere inzetten helaas geen foto's, daarvoor waren we te druk met lekker rijden en kletsen.

Wat ik wel heb zijn twee filmpjes van deze tweede sessie:
<a href="https://www.youtube.com/v/Pm-nbEv2Fe0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Pm-nbEv2Fe0</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/G0APXgecmb0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/G0APXgecmb0</a>

Ik had gezegd dat ik nog even terug zou komen op de slanke wissels. Daarvan komen er zeker meer. Echter, door de binnenkomst van het CS3, dat ik nog niet verwacht had (Märklin is erg goed in het niet informeren van zijn dealernetwerk), kwamen de prioriteiten even anders te liggen. Momenteel staat er nog een bestelling printplaten en onderdelen open, daarvan worden straks een aantal wisseldecoders gebouwd. Wisselaandrijvingen, tsja, de meeste hier vervloeken ze, maar ik gebruik de standaard Märklin spoelen. De wisseldecoders gaan geprogrammeerd worden op DCC en daarna onder de bedding van de crail. Voor mij als tapijtrijder de meest haalbare kaart op het gebied van automatisering. Dat betekent wel dat ik eerst nog enkele aandrijvingen moet overbruggen (de micro switches fikken eruit bij Märkllin aandrijvingen, bekend probleem) en wat printjes in elkaar moet zetten.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #77 Gepost op: 13 mei 2017, 23:56:12 »
Mooie update  (y) Ik moet de filmpjes nog bekijken maar die Railjet is echt mooi!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #78 Gepost op: 15 mei 2017, 14:26:36 »
Thanks voor je compliment Martijn! :) :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #79 Gepost op: 14 juli 2017, 00:16:32 »
De Railjet heb ik natuurlijk al laten zien in de vorige foto's. Alleen is ie daar nog maar vijfdelig. Een sporttoernooi in Oostenrijk en een ritje voor de baas naar Milaan maakten dat ik ook de laatste 3 rijtuigen kon ophalen in Zwitserland en nu dus een volledige achtdelige Railjet bezit.

En dus heb ik nu een pareltje in mijn verzameling, want dat is de Railjet toch wel een beetje. Een pronkstuk. Keurig 1:87, voorzien van volledig geluid en flink wat lichtfuncties, zowel in de loc als in de stam zelf en nog op de juiste treinlengte ook. Dat de diverse sets uit verschillende landen komen en de gehele stam van origine een DC stam is, doet daar niets aan af. De lok als AC lok in Duitsland besteld, de DC stam in Nederland gekocht, de ombouwonderdelen naar AC besteld bij Roco en de 3 resterende rijtuigen, ook uit de DC serie, komen uit Zwitserland.

Alhoewel mijn plan is niet te vaak deze stam in en uit elkaar halen, de vierpolige koppeling luistert wat nauw en is wat kwetsbaar, kon ik het vandaag toch niet laten. Overigens, om hem knap te houden is een Trainsafe Travel H03L besteld. En wel van 2,40 meter, dan heb ik ca. 2 cm speling per kant. Afijn, niet te vaak in en uit elkaar, maar van de week wel even in elkaar. Op de terrastafel. Het paste overigens net, de tafel is namelijk ook 2,40. Een paar foto's in zonlicht, toch altijd het mooist. Door op de foto's te klikken, open je ze in groot formaat.


De hele stam op de tafel


Met de kop voorop


En de lokzijde


De lok in profiel


En het stuurrijtuig


Nogmaals de gehele stam

Hierna alles weer ingepakt en opgeruimd. De trainsafe zal ik waarschijnlijk pas eind september ontvangen.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #80 Gepost op: 14 juli 2017, 00:50:40 »
Zo mooi! Om jaloers op te worden  :D

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #81 Gepost op: 17 juli 2017, 21:41:19 »
Gewoon zelf kopen Martijn ;D ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #82 Gepost op: 24 februari 2018, 19:34:58 »
Vandaag thuis een rijdagje georganiseerd en een aantal mensen zijn langs gekomen. Ik had een baantje rondom een hoofdstation met sporen van ca. 2,5 meter neergelegd. Twee grote ovalen, in het station met elkaar verbonden. Kleinste boogstraal R2, maar het grootste gedeelte van de bogen bestonden uit R3, 4 en 5. De wisselstraten uit slanke wissels opgebouwd, waaronder mijn zelfgebouwde slanke Engelsman. De eerste keer dat ie in een echte baan opgenomen was.

Tevens een mooie test. Ik had een routertje geconfigureerd voor het CS3. Niet op het normale systeem, direct aan de CS3. En dan wel internet, das toch gratis. :D Aan de CS3 nog een booster met aansluitkabels bij de wisselstraten, zodat daar weinig verlies kon optreden. In totaal 8 Ampère op de rails. Gereden werd er met RemoteCS3 op 3 Android Smartphones en 1 Tablet met Android. Behalve dat het tablet zijn verbinding zo nu en dan verloor, ging dit eigenlijk prima. Geen gedoe met kabels, alle wissels bedienbaar, de lok bedienbaar, hele loklijst erin. Prima. Dat heeft heel de dag zo gedraaid, alhoewel het op het einde wat trager leek te worden.

Het slanke Engelse wissel heeft zich goed gedragen. Het lastigst is voor drierailers leren dat het wissel gepolariseerd is en verkeerd open rijden lijdt tot kortsluiting. Zowel de Roco loks, de Artitec 3737, de Piko lok en de Märklin machines, zowel oud als nieuw, gingen er probleemloos overheen. :)

Wat foto's:

Het hoofdstation.



Stationsuitgang met de slanke engelsman.


Aan de andere kant van de andere uitrit. Door de opening in de tafelpoot heen, om een stoel heen en 4 sporen naast elkaar weer terug.


Een van de gasten was deze NS3737


Bezet hoofdstation: NS3737, Winner Express, Mannesman trein en nog 2 loks.


Franse zusjes. Erachter een plan D stammetje getrokken door een 01.12


Dat ging te snel... :D

<a href="https://www.youtube.com/v/CPU1-1WYaQM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/CPU1-1WYaQM</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/3ocXEjzYkn4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/3ocXEjzYkn4</a>

Ik heb een leuke dag gehad en als ik het zo zag, hebben de anderen zich ook vermaakt.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #83 Gepost op: 24 februari 2018, 21:46:00 »
Ziet er geweldig uit Laurent!  (y)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #84 Gepost op: 25 februari 2018, 14:56:39 »
Dankjewel. Was een geslaagde dag, zeker voor herhaling vatbaar, al dan niet in een langere tijdssetting.  :D Van mij heeft er nauwelijks iets gereden. ::) ::)
Ik ben erg tevreden met de slanke Engelsman (die ontbreekt nog altijd in het C rail gamma van Märklin), de eerste keer dat deze in een echte baanopbouw was opgenomen. Geen enkele ontsporing of storing, op wat opvoedproblemen van 3railers na. ;D ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #85 Gepost op: 22 april 2018, 19:19:52 »
Goedemiddag,

behalve thuis rijden, ben ik ook actief deelnemer (geworden) bij het Tischbahnen in het Ruhrgebied. Concept daar is simpel: Tijdens een lang weekend trek je alle tafels uit een school naar de gang (en sommige laat je in het lokaal staan), deze leg je aan elkaar en hierop leg je een aantal duizenden stukjes rails op. Duizenden ja, bij de laatste sessie lagen zo'n 6300 stukjes C rails. R1 (360mm) is uit den boze, R2 ook liever niet, R3, 4, 5 en 9 uit het C rail programma slaan de klok. In de hoofdbaan worden geen normale wissels meer gebruikt, alleen nog slanke wissels. Van die 6300 stukjes C rails kunnen er zomaar 300 een wissel zijn. Rijlengtes daarbij lopen over de 400 meter voor een rondje.

Besturing geschiedt per Loconet. Diverse IB's, waarbij IB2's wel als slave worden geschakeld, maar IB1's dat niet mogen i.v.m. problemen, staan samen met IB Controles, IB Switches en een Daisy II Funknetwerk door het gebouw heen. Het funken ligt echt in de limieten van het systeem. Geupgrade Daisy II Funkstellen worden gebruikt, ik heb er 2, waarvan 1 met antennesysteem om te dienen op Loconet. Niet qua zendvermogen geupgrade (behalve het antennesysteem van degene die normaal zijn spul inzet), maar qua accuduur. Wij draaien rustig 8-9 uur op een acculading. Zo rijden wij, geheel op zicht, door de baan heen. Diverse boosters, TAMS B-4 Loconet, voeden het systeem. Stations worden in Rocrail aangestuurd, daarbij wordt gebruik gemaakt van meerdere Uhlenbrock USB-LN converters. 1 Centrale "servercomputer" trekt het niet, daarvoor is het teveel.

Behalve Tischbahnen ga ik zo nu en dan ook naar de Stammtischen.  POTTMIST heet het ook wel, alias Märklin Insider StammTisch van de Ruhrpott. Van het Tischbahnen kan ik weinig publiceren, dat zijn in principe besloten bijeenkomsten. Van de laatste Stammtisch, begin maart, heb ik wel wat afbeeldingen. Een stammtisch bezoekje kost mij vanaf huis gewoon een hele dag. Ik ben ca. 2,5 uur onderweg, vertoef daar de avond en daarna ook weer ca. 2,5 uur terug. Mijn vader, ook modelspoorder, gaat met mij mee. Deze stammtisch is tischbahning in het klein. Ook weer een Funknetwerk met een tweetal IB's en een LN Booster, gebouwd op tafels in de feestzaal van een lokale uitbater en gereden met C rails. Zo'n stammtisch wordt door ca. 30 tot 60 mensen bezocht.

Ik had naar deze stammtisch 4 loks mee, een dubbel BLS 187-186 en een dubbel 1216 Cargoserv-SLB. Beide hebben met mijn staaltrein gereden. Ander doel: Testbedrijf van mijn zelfgebouwde slanke engelsman. Ja, zelfgebouwd, want die ontbreekt nog altijd bij Märklin. Is veel interesse in, velen vinden de zelfbouwoplossing van Weichenwalter, ca. 900 Euro per wissel, te duur. Ik heb een Peco DKW en een Märklin kruising bij elkaar gestoken.

 Naar verluid is dit een van de grootste stamtafels van Duitsland en zijn deze rijlengtes eigenlijk ook uniek. Zoals jullie zien, ligt de rails niet overal op tafels, maar zijn er her en der grote plaatbruggen in gebruik tussen de verschillende tafeldelen, ten einde het gebrek aan tafels op te kunnen vangen. Aan de middenpoot staat een tweetal IB's, de master en een IB Control, zo ook aan de andere kant van de tafel. Deze worden gebruikt voor wat instellingen, maar eigenlijk rijdt iedereen verder gewoon met een Daisy II, als de mensen ten minste willen rijden.

In dit restaurant komt men ook al jaren, ze kennen de bedienende mensen bij hun voornaam en andersom kent het bedienend personeel/uitbaters de tafelgasten ook bij hun naam. Eten bestellen gaat redelijk vroeg, je schrijft op een blad wat je wilt hebben, naam erbij en dat komt in 1 hoos. Dan ligt het treinbedrijf ook stil, want her en der worden secties spoor uitgenomen ten behoeve van een bord.  :laugh: Nou kende ik dat al van het Tischbahnen, dus was dat geen verrassing.  ;)

Voor het eten is er nog een voordracht geweest. Iemand heeft wat presentatie gegeven over de diverse gebouwen van de fabrieken, revisie en instandhoudingsbedrijven in en rondom Mülheim an der Ruhr, waar wij waren. Redelijk interessant toch, de geschiedenis door de jaren heen. Verlengde rolbruggen, uitgebouwde lange onderhoudsloodsen, hele verzorgingstrajecten voor stoomloks (alleen met de tender voorop naar binnen mogen komen, omdat anders het efficiënte systeem niet kan werken), na de stoomtijd, etc.

Opvallend bij deze avond is ook hoe de hardere kern toch op elkaar is ingespeeld. De mensen die ik ook ken van het Tischbahnen ruimen allemaal de rails op. Er zijn een stuk of 2/3 inbrengers van rails, alle rails is gemarkeerd, en terwijl de laatste inbrengers hun treinen nog opruimen, zijn anderen al bezig met het sorteren en groeperen van de rails, netjes in stapels van 10 (voor rechte rails) of 6 (voor boogdelen). Dat gaat met uiterst veel beleid, allemaal netjes bij elkaar bij de eigenaar, die dit dan weg ruimt in zijn verpakkingen. Op deze manier verandert zo'n zaal in een minuut of 30-45 van volle bak met allemaal treinen naar lege zaal waar nog even een bezem door moet.




Allereerst twee overzichtsfoto's, zodat iedereen snapt waar we het over hebben. De bovenste net na binnenkomst, de onderste net na het inlassen van de bedrijfspauze ten behoeve van het diner. Let even op de uitgenomen stukken spoor voor het eten. Het baanplan is niet een keer gelijk. Dit maal waren er twee niet met elkaar verbonden cirkels, waarbij de een een grote cirkel met diverse opstelmogelijkheden was en de ander wat kleinere treinen herbergt en geen uitstapje in het midden heeft. In november was dit anders en lag er meer spoor op de rechtertak. Ook waren er toen meer mensen aanwezig.


Natuurlijk een foto van de maaltijd. :o)


Dubbeltractie Taurus met meer dan 20 staalbakken. Op de achtergrond een Ae 6/6 met containerwagens naar de eerste keerlus.


Rangeren met een stoomlok.


De zaterdag omgebouwde NS1010 van mijn vader met een vijftal plan D rijtuigen. Daarnaast een 151 met een posttrein. In het andere spoor de DKW. Deze avond zijn er, grove schatting, zo'n 15.000 tot 20.000 assen overheen geweest, wellicht nog veel meer (het gaat best hard namelijk, ik had op een bepaald moment met een andere deelnemer een dubbele staaltrein rijden, 45 wagens, 2 loks, net geen 800 assen. Reed er ook nog ander spul tussen, dus na 1 rondje meer dan 1000, misschien meer dan 1500, asjes geweest.) Daarbij is slechts 1 wagon ontspoort. Deze wagon ontspoorde ook op andere wissels en toen ik zei dat ie eruit liep, begon men gelijk te lachen dat het weer zo ver was met dat ding. :D Redelijk succesvol te noemen dus. Veel interesse in de hoe en waarom en uitwerkingen van dit exemplaar is er wel. Wat zit erin, hoe heb je het opgebouwd, waarmee heb je bepaalde dingen gedaan, ga je er nog meer bouwen, etc. :) Ook inzichten kunnen uitwisselen en kunnen putten op ervaring met ander materieel van andere mensen. Erg nuttig ook voor mij voor het volgende prototype. :)


En nog een Belgische schone.

Dit is mijn filmpje:
<a href="https://www.youtube.com/v/JH9lQ_LXaZE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/JH9lQ_LXaZE</a>

En deze is van een collega deelnemer:
<a href="https://www.youtube.com/v/b8HOq2LNOlM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/b8HOq2LNOlM</a>

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #86 Gepost op: 23 april 2018, 10:29:34 »
Leuk, niet moeilijk doen over normen en aankleding maar gewoon rijden.

45 wagens, 2 loks, net geen 800 assen
Je rijdt met 16-assers rond? :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #87 Gepost op: 23 april 2018, 23:32:23 »
Dank Rick. Ik heb geen flauw idee hoe ik dat ooit berekend had. :P :P
Leuke aan deze avonden is dat het zo lekker ongedwongen is. Ook het tischbahnen, een stoomlok gaat rustig aan de haal met een net door een BR 187 aangebrachte goederentrein, terwijl op een zijspoortje een TP1 lok staat te wachten en wordt ingehaald door een RailJet. Met dat soort dagen ga je ook de toegevoegde waarde van  DCC boven MM ontdekken. Je kan meer functies aansturen op 1 adres en veel meer adressen kwijt. Ik zit bijvoorbeeld met mijn wissels, op een enkele met OEM Märklin inbouwdecoder na, compleet in wisselbereik 1201-1300 en 1601-1700 DCC. Uiteraard is dit afgestemd op de andere gebruikers en deelnemers bij het Tischbahnen.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2018, 23:34:05 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #88 Gepost op: 20 augustus 2018, 23:44:32 »
Ik heb in juni/juli (precies dat weekend ;D) nog eens een stamtafel bezocht. Ik heb inmiddels 2 Engelsmannen voor C rails operationeel, dus mooie testgelegenheid. De tweede is opgebouwd met Servo's.

<a href="https://www.youtube.com/v/QzhEz_qYRxA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/QzhEz_qYRxA</a>

Het zijn nog prototypes...


Want bij een wissel is ie toch echt nog te breed.


En de twee passen ook niet naast elkaar:


Van het Tischbahnen in het voorjaar had ik nog een videotje gevonden :)
<a href="https://www.youtube.com/v/fpaEorfwCQs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/fpaEorfwCQs</a>
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #89 Gepost op: 20 september 2018, 20:20:36 »
Afgelopen weekeinde hebben we vanuit de stamtafels van het 3railforum een rijdag/long train event georganiseerd. We hebben een aantal tafels tegen elkaar aan geschoven, daarop een baanplan uitgelegd, deze verdeeld in 3 stroomsecties en dit vervolgens via de CS3 middels WLAN en een appje aangestuurd per telefoon of tablet. Helaas hadden we ergens een kortsluiting, dit heeft ca. een uur rijtijd gekost. Uiteindelijk zijn we vanaf ca. 11:30-12:00 tot 16:20 in bedrijf geweest. Erwin van het 3railforum had zijn Hembrug mee. De eerste keer dat deze brug te zien is met treinverkeer eroverheen. Op de voorgaande gastendag vorig jaar was de brug functioneel te zien, maar nog niet met treinverkeer. Desondanks is de brug nog lang niet af.


Mijn EN420/421 met de Feuerwehr Taurus, een van mijn twee nieuwe Tauri, naast de 3RailForum Taurus. Bij EN421 mist nog een ÖBB WLABmz. Slecht te krijgen. Dus mocht iemand er eentje in goede staat van Roco, ACME, LSM oid in 1:87 lengteschaal over hebben... Ik houd mij aanbevolen.
En als we toch bezig zijn. Een Sloveense Taurus zonder reclame, een normale SZ 541 dus, van Roco staat ook nog op mijn wensenlijstje. ;D ;D


De Hembrug in de baan.

Voor zij die thuis wat ruimte over hebben:

Een dubbelsporig hondebot met ca. 44 meter rijlengte per richting. Totale raillengte van het getekende plan (een paar open eindjes voor vrij in te vullen rangeerdelen niet meegerekend): 139 meter en 18 centimeter

En de video's. Ik heb het geknipt in 3 delen:
<a href="https://www.youtube.com/v/ScrREPxqtM4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ScrREPxqtM4</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/uy_xGOeBFsw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/uy_xGOeBFsw</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/AF2sIZkeBQA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/AF2sIZkeBQA</a>

De onderstaande foto's zijn door mijn vader, niet actief op dit forum, gemaakt.


De lange poot


De brug van Erwin


Het hoofdstation


De brug met de rest van het baandeel erbij


De centrale bedieningsunits


Middenbrugdeel


Zweeds spul op de zijsporen


Doosjes, dozen, kistjes, dozen, etc... Het vergt wat om alle rails mee te nemen


Doorkijkje


Nog meer afgesteld materieel


Een clubje NS materieel dat op de binnenronde dienst doet: De 1010 met Plan D's, een 2200 met goederen, een 186 met ICR en een Benelux-hondekop. Links nog een lange keteltrein, rechts wat inframaterieel


Nogmaals


De 1010 met plan D's over de Hembrug


Het hoofdstation tijdens de lunch


De brug in profiel tijdens de lunch


De lange poot tijdens de lunch


Vanaf de andere kant


Detailfoto :D :D

Groet,
Laurent
« Laatst bewerkt op: 20 september 2018, 20:24:48 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de