Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 13:03:04
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 12:59:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 12:55:37
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:12:50
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:49
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
  

Auteur Topic: ICM-0 in het heden  (gelezen 13690 keer)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
ICM-0 in het heden
« Gepost op: 08 maart 2010, 17:14:16 »
Ik was zo naief om te denken dat ICM-0 er niet meer was (op de tussenbak van de 4007 na dan) totdat ik twee weken geleden eens in Arnhem ging kijken wat die vreemde koploper voor nummer had die daar al zo lang te zien was vanaf de brug. Bleek het de 4001 te zijn. Na wat nazoekwerk bleek dat de 4004 en de 4005 er ook nog waren, al was het dan niet echt meer in goede staat. Toen ik verleden week in Amersfoort was zag ik het tussenrijtuig van het spoorwegmuseum -de 4005- staan achter wat SLT's. toevallig zat ik nog dezelfde dag ook nog in de 4007 (4044 tussenrijtuig). Ik vroeg mij twee dingen af: 1. Wat moet het spoorwegmuseum in godsnaam met een tussenrijtuig ? en 2. Zijn er nog herkenningen aan de 4007 AB waaraan je kunt zien dat het ooit een ICM-0 is geweest? Heb je nog meer leuke weetjes over ICM-0 schrijf het hier dan bij:

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2010, 17:46:19 »
1. Dat vragen wel meer mensen zich af. Het ding staat ook al jaaaren op de Bokkeduinen...
2. Ja, de echte specialist kan nog wat afwijkingen herkennen, maar 't is niet veel meer. Een enkel rooster, en de plek van apparatuur onder de bak, zoiets.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2010, 18:58:30 »
Wat moet het spoorwegmuseum in godsnaam met een tussenrijtuig ?
En als je nu eens bedenkt dat het originele interieur van de ICM-stellen binnenkort verdwenen is, en dat het originele interieur van de ICR's (immers afgeleid van de ICM) al een tijdje verdwenen is? Dan kan je met zo'n bewaarde tussenbak het, weliswaar door velen als afschuwelijk beoordeelde, oranje interieur toch laten zien. Vele mensen hebben op die oranje banken gezeten, door heel Nederland heen. Al zou je dan ook een originele kopbak kunnen bewaren waarmee je ook meteen dan de doorloopkop ook bewaard hebt en die eventueel werkend zou kunnen laten zien....

Raymond v/d Hoven, geen NSM-medewerker....
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2010, 19:08:37 »
Wilde ze niet jaren geleden een 'loopbrug' maken van dat tussenrijtuig van ICM0,
over de sporen naar de andere kant ??

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2010, 15:31:18 »
En als je nu eens bedenkt dat het originele interieur van de ICM-stellen binnenkort verdwenen is, en dat het originele interieur van de ICR's (immers afgeleid van de ICM) al een tijdje verdwenen is? Dan kan je met zo'n bewaarde tussenbak het, weliswaar door velen als afschuwelijk beoordeelde, oranje interieur toch laten zien. Vele mensen hebben op die oranje banken gezeten, door heel Nederland heen. Al zou je dan ook een originele kopbak kunnen bewaren waarmee je ook meteen dan de doorloopkop ook bewaard hebt en die eventueel werkend zou kunnen laten zien....

Raymond v/d Hoven, geen NSM-medewerker....

Ik vind die oranje bankjes wel wat hebben, maar het is hellaas wel zo dat ze de orginele indeling van ICM-0 hebben geweizicht (lees: geen losse stoelen meer, maar banken). Ik dacht ook even dat ze de kopbakken van de 4005 misschien weer zouden gebruiken voor hereniging maar gezien de staat (spionkop.nl zie voor foto's) is dat niet meer mogelijk. De 4001 daarintegen (Arnhem goederen) is nog in zeer goede staat (op de grafittie na), dus misschien kunnen ze die als museumstel gebruiken. Is trouwens leuk om het stel te bekijken als je een keer in Arnhem bent een voorwaarde is alleen wel dat je lenig bent (hij staat op bewaakt terrein).

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2010, 15:35:56 »
Voor de verbouwing van de 4044 had de tussenbak schuiframen ipv draairamen.Overigens is de tussenbak van de 4007 eigenlijk de tussenbak van de 4001.
Deze werd door een brand zwaar beschadigd en is toen vervangen.Tijdens een schadegeval is de wisseling tussen 4001 en 4007 gebeurd waardoor er maar 1 stel aan de kant stond ipv 2.

groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2010, 15:43:30 »
Overigens is de tussenbak van de 4007 eigenlijk de tussenbak van de 4001.

groetjes Chris

Wat leuk, dat wist ik nog niet. Maar hoe komt het dan dat de 4001 zijn tussenbak nog heeft (heb ik laatst nog zien staan) en dat er van de 4007 foto's zijn dat de bak eruit werd gehaald?

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2010, 15:49:27 »
Dat heeft ermee te maken dat de 4007 later uit de dienst is verdwenen en de 4001 al snel na zijn spoorcarriere werd opgeofferd voor de Arnhemse brandweer.

Tevens kan het ermee te maken hebben dat de tussenbak van de 4007 al "moderner" was dan de andere tussenbakken.
De ICM 0 serie was de protoserie.'
Vanaf de 4011 de serie aflevering.
Dit is ook de reden dat ICM 0 niet is gereviseerd. Deze wijkten teveel af van de serie productie.{ hoofdzakelijk inwendig]

groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2010, 15:52:29 »
Wat is dan het orginele nummer van de tussenbak van de 4001?
Gr Timo

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #9 Gepost op: 09 maart 2010, 15:53:57 »
dat is een goeie.

zou ik moeten nakijken.
Ben helaas nog niet thuis. dus doe ik straks wel even.

groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #10 Gepost op: 09 maart 2010, 15:55:44 »
Thanks

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #11 Gepost op: 09 maart 2010, 15:58:37 »
Ik vind die oranje bankjes wel wat hebben, maar het is hellaas wel zo dat ze de orginele indeling van ICM-0 hebben geweizicht (lees: geen losse stoelen meer, maar banken).

geweizicht? Met hoogpolige groene vloerbedekking en roodbonte leren bekleding bedoel je?  8)

Sorry, kon het niet laten...
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #12 Gepost op: 09 maart 2010, 16:01:00 »
Ik weet het mijn spelling is nooit goed geweest (ik hoop dat het dat nog wel wordt met oog op mijn examen over een paar jaartjes)
Gr Timo

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #13 Gepost op: 09 maart 2010, 16:05:31 »
Hoi Timo,

Valt verder wel mee hoor, die spelling van jou, maar dit was een inkoppertje. Was zeker niet "bitchy" bedoeld.  ;)

gr. Carlo

On topic: Volgens mij is de enige (permanente) bakwisseling bij de 4001-4007 een kopbakwisseling in 1990 tussen de 4003 en 4004 geweest. Zal het vanavond eens nazoeken.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2010, 16:31:23 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #14 Gepost op: 09 maart 2010, 19:29:16 »
Het was inderdaad in 1990, de 4004 en 4095 knalden in Enschede tegen elkaar, de 4003 knalde in Enschede tegen een stootjuk. De onbeschadigde sBk 4003 werd geruild met de sBk 4004, zodat de 4003 bestond uit de mBk 4003 + AB 4003 + sBk 4004 en de 4004 bestond dus uit de mBk 4004 + AB 4004 + sBk 4003.
Tijdens het proefbedrijf is inderdaad de AB 4001 door brand beschadigd. Ik kan echter niet vinden of er ook een bakwisseling is geweest.
Aldus Elektrische treinen in Nederland, deel 3.
Spoorgroet, Martin