Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Roco, ****, Hippel, HO, Stroomvoorziening verbeteren.

(1/4) > >>

Frederikus:
Medespoorders,

Is het mogelijk de stroomvoorziening van de Hippel op een eenvoudige manier te verbeteren, het komt nog weleens voor dat de loc op een wissel (F* profirail)
blijft stilstaan.
Ik heb in het verleden op Beneluxrail weleens een draadje gezien wat over dit onderwerp ging.

Geoffrey Korstanje:
Mijn oplossing lag niet bij de stroomvoorziening van de hippel maar ik heb het probleem opgelost door de puntstukken van de wissels ook van stroom te voorzien.

Floris Dilz:
Ok, gaat ie weer: Bij de hippels is de stroomafname op de voorste 2 assen altijd het probleem. Die is niet handig ontworpen, waardoor er snel vuil tussen komt, maar er is vrij eenvoudig wat aan te doen: haal aan de onderkant van de loc de remblokken eraf, schroef het onderplaatje eraf, haal de assen eruit en je ziet dat boven de voorste 2 assen een in een langgerekte U-vorm gebogen koperdraadje zit, waarschijnlijk met stofklonten erop. Wurm dit draadje eruit met een tangetje, knip het horizontale deel ervan weg en stop de kleine verticale stukjes terug in de gaatjes waar ze uit kwamen en zet de loc weer in elkaar. Houd de loc daarbij steeds goed ondersteboven totdat de wielen er weer in zitten, want anders vallen de stroomafnemertjes er meteen weer uit en terugvinden is nog wel eens een probleem...
Bij mij werkte deze methode prima, omdat de stroomafnemertjes nu dus recht op de wielband staan in plaats van dat ze er horizontaal langs wrijven, waarbij zich makkelijk tof en vuil ophoopt tussen stroomafnemer en wielband.
Veel succes!
grtz
Floris

Geoffrey Korstanje:
Ja, dat ziet eruit als een heel bekend antwoord ;D
Maar ik had het probleem ook bij een oude sik vandaar mijn oplossing, dit werkt voor beide loks. Maar er is wel een ander probleem opgetreden, de oude lima's maken nu kortsluiting op het puntstuk, die flenzen zijn net iets te breed, 1 loc heb ik al aangepast door de flenzen wat af te ronden en dat werkt.

Frederikus:
Floris,
Ik ga dit zeker uitproberen !
Geoffrey,
Ik hou jou antwoord in beraad,nadat ik de oplossing van Floris uitgetest heb en
ik nog onvoldoende tevreden ben over het resultaat zal ik het mogelijk gaan proberen, het is alleen wel zo dat ik mogelijk het zelfde probleem als jij (kortsluiting bv. Lima) zal gaan ondervinden.
Ik dank jullie hartelijk voor deze snelle beantwoording.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie