Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:34:34
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Ben
Vandaag om 07:23:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door GD
Vandaag om 07:21:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 184599 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1005 Gepost op: 14 januari 2020, 11:27:34 »
 Halllo Tom,
Bedankt .
Ik zie het filmpje wel komen.
Groeten ,
              Peter
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 11:59:38 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1006 Gepost op: 14 januari 2020, 11:51:27 »
@Tom,
Ik heb het vorig jaar met Rail/Alex Fichtinger gehad over een "Zelfbouwplein" bij/naast de fine-scale banen. Op dit moment weet ik niet in hoeverre dat staat, maar ik weet wel dat momenteel de indeling van de hallen wordt gemaakt. Mijn suggestie is om je (en anderen die zouden willen) aan te melden zodat Rail kan plannen.

https://www.rail.nl/aanmeldformulier-nieuw

Beschrijf wat je doet/maakt met eventueel wat foto's van je werk en vraag een tafel met 2 stoelen. (1 voor jezelf, 1 voor de bezoeker)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1007 Gepost op: 08 februari 2020, 21:14:03 »
Nou Tom het kopiëren van de zijwand is niet dat geworden van wat het zou moeten zijn.

Even een update voor de volgers.
Bij Tom is de rechterzijwand van het machinistenhuis beschadigd geraakt.
Na een poosje piekeren en op het www snuffelen kwam ik bij Gerlof Peters terecht.
En toen viel het kwartje. Bij mij in het dorp zit Tin Art en zo als de naam al zegt zijn zij 'kunstig' met tin.
Daar dus maar een heen gewandeld met mijn goede zijkant om te zien of ze een mooi afgietsel konden maken voor Tom. Hieronder de resultaten van twee gietstukken uit een gesloten mal.

Links het originele deel.

Bovenstaande afbeelding laat wat duidelijker zien wat met de huidige gietmethode niet gerealiseerd kon worden.
De randen rond het raam en de rand aan de buitenzijde van de zijwand zijn vrijwel afwezig.
Vandaag samen met Perry Dumas en Mischa Brendel de resultaten besproken om te zien of er nog andere optie's waren.
Met de gebruikte methode van gieten in een gesloten mal komen we niet verder dan dat we nu kunnen zien. Een betere detaillering zal alleen met slingergieten kunnen worden bereikt. En ja daar zit uiteraard een kostenplaatje aan. Het zou al gauw richting de € 100,- gaan en dat voor slecht een onderdeel. Nu kunnen er in een slingergietmal wel meerdere delen worden geproduceerd maar dat was niet het uitgangspunt.

Bij deze wil ik het team van Tin Art nogmaals bedanken voor de tijd die zij in dit minni projectje hebben gestoken.  (y)
Nog even wat (sluik)reclame.
Voor liefhebbers van Tingietwerk is het zeker de moeite waard om eens te gaan kijken. Ook kan men daar tinnen voorwerpen laten restaureren. Tin Art is gevestigd naast het Cultuurhistorisch streek- en handkarrenmuseum “De Wemme” In Zuidwolde Drenthe.

En nu naar de oplossing voor Tom.
Binnenkort koop ik een minni cnc-snijmachien en zodra deze er is en ik de maten van de zijkant goed in 1-nen en 0-len heb omgezet krijg je de zijkant van mij. Uiteindelijk maak ik toch een proefproject in styreen gebaseerd op de tekeningen van de NS 3300 die hier en daar nog al afwijken van de gemaakt delen van DJH. Als het proefwerkje in styreen naar tevredenheid is kan ik met die resultaten of zelf gaan zagen in messing of een etsplaat gaan laten maken.
Maar dat is allemaal voor later.



Gerrit F

Van de draad af....

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1008 Gepost op: 08 februari 2020, 21:49:30 »
@ Tom
Volgens mij moet je de zijkant weer gewoon van messing proberen te maken. Het raam van DJH klopt volgens mij niet, het is veel te grof en het achterste deel ligt veel te diep. Als ik op deze foto's kijk, dan zie je dat de diepte van het achterste deel t.o.v. de zijkant maar enkele cm's is. Bij DJH is het wel een cm of 10:



(bron Utrechts archief)

Hier zie je het nog beter:
https://www.modelrailroading.nl/Projects/NS3300/index.html

Dat los jij toch zeker wel fff op? De "beading", de opstaande rand is natuurlijk niet makkelijk, maar wel een goede oefening.
Op de foto's is daar trouwens niet veel van te zien.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2020, 22:11:42 door St00mboy »

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1009 Gepost op: 08 februari 2020, 22:27:36 »
Even voor mijn beurt reageren.
In mijn draadje kun je lezen dat er erg veel van de DJH maten niet kloppen. Tom wil volgens mij zijn kit zo goed mogelijk gaan bouwen als maar mogelijk is. En zo als we al hebben kunnen zien gaat dat zeker lukken.
Mijn kit is gewoon te ver heen en daarom ga ik niet meer voor restauratie maar voor volledige nieuw bouw. Via ons forum heb ik wat tekeningen van de loc gekregen en als je die maten naast die van de DJH kit houd dan is er nog al wat meer mis.
De door jou genoemde maten kloppen inderdaad niet. Hoogte stuurhuis niet correct. De diepte? ja die is ook niet echt geslaagd. realiseer wel dat het al om een erg oude kit gaat en als ik deze kit vergelijk met de DJH kit van de NS 3701 dan kun je de progressie zien in de maatvoering en de detaillering.


« Laatst bewerkt op: 08 februari 2020, 22:30:27 door Gerrit F »
Gerrit F

Van de draad af....

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1010 Gepost op: 09 februari 2020, 10:13:58 »
Gerrit had ik al persoonlijk bedankt, maar ik doe het ook nog even publiekelijk. Ik vind het heel leuk hoe je hiermee bezig bent en hoewel het resultaat niet helemaal is wat we ervan hoopten, waardeer ik de inzet en creativiteit

Dit was de allereerste kit waarmee ik direct serieus aan de slag ging. Eigenlijk is deze hele kit een leerproces. Dat begon met solderen, maar later ook mallen maken (Voor de wielkasten, maar ook voor de ketels onder het machinistenhuis), messing uitgloeien en verwerken, studie naar het origineel in plaats van direct akkoord gaan met de standaard kit, klinknagelen, wegwijs worden in de wereld van accessoires (zoals andere wielen, klinknagels, lantaarns, luchtslangen), contacten opdoen voor wat betreft het bouwen, maar ook voor verbeteringen (zoals de prachtige dom), leren werken met 2 verschillende chassis jigs, enorme uitbreiding van het specialistische gereedschap, etc., etc.

Hoewel dit dus een voortslepend traject is en het nog steeds niet klaar is heeft deze kit al heel wat gekost, maar eigenlijk nog meer opgeleverd.

De fase waar ik nu in zit is eigenlijk tweeledig; ik ben nu iets aan het herstellen waar ik helemaal in het begin nog niet echt oog voor had (namelijk de scheefstand van het chassis) en dat kost veel moeite. En natuurlijk ben ik door een domme fout met de soldeerbout ineens op achterstand geraakt. Soit, het is niet anders.

Ik blijf van 2 dingen overtuigd. De loc kan straks prima rijden met de smallere wielkasten en de loc komt af op de manier dat ik het wil. Hoe dan ook blijft het een prima basis voor allerlei leuke contacten, dus het is meer de vraag, wil ik wel dat de loc af komt? Ik zal zelf het antwoord maar geven: ja

En die raampjes, tsja, dat is onderdeel van het probleem geworden. Doordat ik ze heb verzonken in de raamsponning ziet het er nu fantastisch uit en liggen ze precies goed. Maar, doordat ze losgemaakt moesten worden van de zijwand, is er schade ontstaan aan de zijwand. En dat is nu net het probleem.

Anywayz, ik ben nu in staat om een 2e kit te kopen, waarbij ik grotendeels opnieuw begin. De voetplaat en accessoires zijn er, wat betekent dat ik de loc vrij vlot opnieuw en op een goede manier kan opbouwen. Geen backwards engineering, maar meteen goed.

Het is een gedachte waar ik op de achtergrond mee speel, maar goed, het is nog een gedachte. Nog maar eens een nachtje over slapen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2020, 12:03:52 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1011 Gepost op: 09 februari 2020, 10:27:49 »
Deze gewoon afmaken met een paar minder in het oog springende bochtjes afsnijden, soepel laten lopen en enorm vervuilen (als een soort camouflage voor storende zaken?) en dan nummer twee perfect bouwen in zondagse staat. Ideetje?
Maar; vooral doorgaan want ik lees hier ieder woord.

 (y) Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1012 Gepost op: 09 februari 2020, 10:52:25 »
Of een mooie nieuwe bouwen en deze laten verhuizen naar de sloperij van die harde wind meneer in Denemarken  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.