Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec SS700/NS3700 door Gerke
Vandaag om 18:46:01
Vloerbaan op een studentenkamer... door Joost O
Vandaag om 18:43:06
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door Pauldg
Vandaag om 18:37:54
BNLS-module: De Korne door pietgrasparkiet
Vandaag om 18:35:04
Iets kleins in 00 door Noordernet
Vandaag om 18:33:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 18:32:13
Combe Halt, Brits smalspoor door Stedahult
Vandaag om 18:14:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door jerrytrein
Vandaag om 17:58:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door André 1976
Vandaag om 17:58:04
Van Swarzach naar Swarzburg door jerrytrein
Vandaag om 17:55:31
Tram Lierneux - Vielsalm door Scratchbuilt
Vandaag om 17:53:56
Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok? door OpAart
Vandaag om 17:33:37
Fleischmann 'zelfdenkende' wissel n-spoor door MOVisser
Vandaag om 17:29:03
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 16:50:30
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door mass am see
Vandaag om 16:22:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 14:03:52
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 13:54:31
Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952 door janw
Vandaag om 13:41:36
Pfarrerwinkel bahn door 44
Vandaag om 13:02:50
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Jelmer
Vandaag om 12:47:04
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 12:42:57
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
Vandaag om 12:08:28
Moerdijk, wat is daar te beleven? door rail4marcel
Vandaag om 11:41:00
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:19:13
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 11:09:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Menno de Vries
Vandaag om 10:38:22
Welk merk decoder voor Fleischmann rondmotoren? door Biesje
Vandaag om 10:34:30
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Floris Dilz
Vandaag om 09:53:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Carel Ruysink
Vandaag om 09:32:01
Ervaring met giethars om water in rivier te vormen. door nkob
Vandaag om 08:42:53
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 132876 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4652
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #990 Gepost op: 17 maart 2019, 23:39:12 »
stoeptegel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9183
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #991 Gepost op: 18 maart 2019, 10:56:02 »
Logisch dat je even depri bent na weer zo'n domper, vooral na zo'n weekendje Ontraxs.
Nu eerst maar even een stapje achteruit en er dan weer vol tegenaan.  (y)
Was het de voor- achterkant van het wiel wat aanliep of de flens?

Leen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #992 Gepost op: 18 maart 2019, 12:34:13 »
Wat vervelend. Ik kan me dat goed voorstellen. Zeker ook omdat we afgelopen zaterdag een goed gesprek hadden over de bouw en ik je bewonderde over het feit dat je deze kit zo sterk aan het verbeteren was. Toen ik zelf deze kit bouwde was ik al blij dat het leek en dat het goed rijdend te krijgen was.
Mijn resultaat, gebouwd uit de kit.

Een klein filmpje, de lok is nog niet omgebouwd naar digitaal, dus even op een analoge proefbaan. Ik zie wel dat hij schoongemaakt moet worden, 30jaar in de kast staan is niet bevorderlijk voor de rijkwaliteiten. Maar goed, nu jouw probleem, je hebt een jig - die had ik destijds niet, dus alles is op het oog gedaan - dus misschien toch maar weer de lagers losmaken en iets lager proberen te krijgen zodat het niet meer aanloopt. Je zou ook van het aanlopend wiel nog iets van de flens kunnen verwijderen, je had wielen van Scalelink, die zijn dacht ik al rp25, maar misschien is het maar heel weinig dat er af moet. Het hangt er natuurlijk ook van af, welk wiel het is. als het de middelste as is, dan zou dat wel zonder grote problemen moeten kunnen.

Sterkte met de bouw.
Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4911
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #993 Gepost op: 03 juli 2019, 11:08:50 »
Nou, na er nog eens goed over nagedacht te hebben waar het nu mis kon gaan (en het kon op verschillende punten mis gaan), heb ik een idee waar de crux zit. Toen ik de aslagers opnieuw en recht in het frame ging zetten heb ik waarschijnlijk verkeerd om gedacht.

Op de chassis tool zit een vertical fence, dat wil zeggen, een stalen plaat die je op de tool schroeft, waartegen je de bovenkant van het frame plaatst en daarna alles haaks en recht opbouwt. Echter, doordat ik de bovenkant van het frame tegen deze plaat heb gedrukt, heb ik de aslagers zo hoog mogelijk in het frame geplaatst.

Dat wil zeggen, de gaten waar de aslagers in gesoldeerd worden zijn iets groter dan de aslagers zelf, zodat ze wat ruimte hebben om wat meer naar boven, beneden of naar links of rechts geplaatst kunnen worden. De assen zitten vast op de tool, maar door het frame van bovenaf naar beneden te duwen, komen de aslagers zo hoog mogelijk in de gaten in het frame. Met als resultaat dat de wielen nu aanlopen in de wielkasten. Het moet echter andersom gebeuren, de aslagers moet zo laag mogelijk geplaatst worden, dus het frame moet van onderaf haaks uitgelijnd worden. Goed, straks nog maar eens op de pijnbank. Hopelijk klopt mijn theorie.

Hoe dan ook, had ik al eens gezegd dat het ding mòet rijden? Nou ja, het zit dus zo, het ding mòet rijden. Simpel...

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3190
    • Klein Ende
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #994 Gepost op: 03 juli 2019, 12:14:00 »
Jeetje wat balen zeg.... Lijkt mij trouwens wel dat het ding moet gaan rijden? Of wil je het ding gewoon laten rijden? ;)

Als de assen hoger in het frame zitten kan ik mij voorstellen dat de voetplaat nu eigenlijk iets te laag zit.... Als je kijkt naar de bufferhoogte, is deze dan juist of net te laag? Misschien kan je het oplossen door tussen frame en voetplaat (waar de bufferbalk aan vast zit lijkt mij) iets op te vullen. Op die manier krijg je opnieuw de ruimte die je nodig hebt. Je hebt natuurlijk slechts een minimale opvulling nodig. Bovendien zitten de buffers dan ook weer op de juiste hoogte.

Groet, Mathyn

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4911
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #995 Gepost op: 03 juli 2019, 12:49:27 »
Heb er nog lang geen buffers op Het scheelt ook geen milimeters, maar eerder tienden. De afstand tussen het wiel en de wielkast was (oorspronkelijk) 0,5 mm. Iets teveel naar boven of naar links en naar rechts levert dus al problemen op. Hoe dan ook, zit verder toch weinig aan het frame, aslagers er uit, boel opnieuw richten en dan weer er in, kijken of het uitmaakt.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!