Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door PeterC
Vandaag om 22:44:19
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
Vandaag om 22:37:44
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:06:32
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: Piko Zags LPG tank versus Roco  (gelezen 9379 keer)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
  • de hondsrug baan
Re:Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #15 Gepost op: 01 maart 2010, 17:44:42 »
Hallo,

Ik wil even wat recht zetten nl: heb op 27 februari een reactie geplaatst over liliput ketelwagons die zouden ontsporen, dit is een persoonlijke ervaring met de ketelwagenset L240021  VTG set 2 EP4. Heb van het zelfde type de AKZO en DSM ketelwagons  die nieuwer zijn en die ontsporen niet, dus het is onterecht van mij  om liliput  wagons af te kraken.

Nogmaals mijn excuus Evert Masselink.    
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2010, 17:50:58 door mass am see »

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re:Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #16 Gepost op: 01 maart 2010, 17:59:44 »
@Gideon: Het grote voorbeeld van de wagen van Trix is wel een compleet ander type dan de uitvoering van Piko.

Heb deze ook staan, omdat ik bijna alleen maar met bonte treinen rijd past hij heel behoorlijk bij een knikketel van Piko en die van Sachsenmodelle.

Ik heb het over de Wascosa euro tank car, die donker blauwe, voor Chemie en Mineraalolie producten! Deze hebben volgens de gegevens van Wascosa een Lob van 17,00 meter. Omgezet naar 1:87 = 19,5 cm. Piko is Lob 19,0 cm. Een halve cm tekort dus.

Edit: net even opgezocht! De trix uitvoering heeft een Lob van 18,0 cm, 1,5 cm te kort dus t.o.v de schaal omzetting en 1 cm t.o.v. de Piko!

Gideon
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2010, 16:30:50 door Gideon »

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re:Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2010, 23:27:34 »
Kan er iemand een foto plaatsen van een Piko gekoppeld aan een Roco?

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re:Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2010, 19:01:58 »
Gisteren in Houten een Piko ketelwagen aangeschaft.
Twee plaatjes:


links Piko rechts Marklin



links Roco rechts Piko

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #19 Gepost op: 03 maart 2024, 16:59:58 »
De Piko Zags (160 gram) waren te zwaar voor m'n Roco Zagkks met RP25-wielen, hierdoor ontspoorden laaststgenoemde wagens.




Het Piko gewicht heb ik er uit gehaald.
Verzwaard met daklood,  wegen de Piko Zags nu 100 gram.



ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #20 Gepost op: 11 maart 2024, 07:20:52 »
Weet iemand op welke manier de ketels van de Roco ketelwagens, het best te demonteren zijn?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2024, 08:48:28 »
Is het een 4-assige gasketel dan is dat an sich wel gemakkelijk, de ketel bestaat uit 3 delen. De oranje band is namelijk al een apart deel.
Ketel en frame zijn makkelijk van elkaar te halen, daarna zou ik me storten op het op een goede manier in 3 hakken van de ketel  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #22 Gepost op: 11 maart 2024, 08:51:26 »
Dat idee had ik ook, ik ben benieuwd hoe zonder beschadigingen, de ketel uit elkaar te halen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #23 Gepost op: 11 maart 2024, 09:09:27 »
Zal mijn broer eens vragen, die heeft destijds dat setje Roco 44073 omgespoten naar EVA-wagens.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1231
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #24 Gepost op: 11 maart 2024, 10:11:17 »
Nou, het is al even geleden dat ik die ketels omgespoten heb; maar volgens mij heb ik toen op de kopse kant van de ketels (die dus uit 3 delen bestaat) een stanleymesje ertussen gezet en voorzichtig wat gewrikt. Dan ontstaat er wat meer ruimte en mbv wat cocktail prikkers de delen verder vanelkaar wrikken totdat ze losspringen.

Wat is je plan? Ook de ketel omspuiten?
Gr Marco.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #25 Gepost op: 11 maart 2024, 10:28:09 »
De ketelwagens verzwaren met daklood.
Ik rijd met RP25-wielen,  ondanks ruime boogstralen van 100 cm.  ontsporen ze regelmatig.

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1231
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #26 Gepost op: 11 maart 2024, 12:00:49 »
Je zou ook eens kunnen kijken of de nem schacht niet blijft haken, dat probleem had ik bij dat soort wagens.
Gr Marco.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #27 Gepost op: 11 maart 2024, 12:11:12 »
Bedankt voor de tip, ga ik doen.
De wagens zijn vrij licht, dus ik ga ze sowieso verzwaren.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #28 Gepost op: 11 maart 2024, 14:16:12 »
Van de Roco's heb ik het binnenwerk van het draaistel er uit gehaald, dan blokkeert de NEM-schacht ook niet. Als je het draaistel verwijdert zichtbaar aan de 4 nokjes.

Gold niet voor al mijn Roco-ketels trouwens.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #29 Gepost op: 11 maart 2024, 14:26:29 »
Maar dan mis je de remblokken toch?