Materieel > Materieeltests

Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N

(1/4) > >>

Materieeltest:
Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, N


Het voorbeeld


Een Railion 189 in dubbeltractie met een 152 op weg langs de Rechter Rheinstrecke


Geschiedenis
De meesten van jullie haakten vast na het woord ‘Hobbytrain’ in de titel al af. Wat een codes. Ik stel voor dat we ‘m vanaf nu BR 189 of –voor mijn part- 189 dopen. Gutes Idee? Bon.
Deze 189 is weer een andere telg van de Siemens Eurosprinter familie. En een Eurosprinter is het ook wel. Deze locomotief komt in veel varianten (pakketvarianten) en is bedoeld om op 4 verschillende stroomsystemen te kunnen rijden. Uiteraard met het voordeel dat je niet dat ellendige locwisselen hoeft te doen bij de grens, want dat kost enkel tijd. Spanje en Groot-Brittannië missen de boot weer eens, resp. vanwege het bredere spoor en het smallere ruimteprofiel.
De liefhebbers moeten maar op Wikipedia o.i.d. kijken voor de technische feiten van de thyristoren, condensatoren, draaistroomremmen en de overige snufjes, verwarmde stoelen, gouden douchkranen en dat soort belangrijke techniek. Wij gaan door naar het model.


Het model



Hatsekiedee, doosje open, loc op tafel. Eerste indruk? Een BR 189 in schaal N! Waarmee ik wil zeggen dat hij op het eerste gezicht goed lijkt nagedaan. Bij hetzelfde model van Minitrix ga je namelijk al een beetje twijfelen…hoewel ze elkaar niet veel ontlopen qua uiterlijk, maar hierover later meer. Neen, bij Hobbytrain hebben ze wel degelijk goed gekeken naar het grote voorbeeld. De verhoudingen kloppen goed, de vorm van de neus is goed in orde, remschijven op de wielen, ribbels in de zijkant en een druk uitziende dakpartij met allerhande elektrisch benodigde flauwekul.

Deze eerste inspectie was voor mij bij mijn hofleverancier in Arnhem. De prijs deed mij (zie materieeltest Re 482 van Minitrix) weer eens met de ogen knipperen. Dus….

Den Tweeden Indruck


                                                               

Met een prijs van nog geen 120 EUR ga je uiteraard kritisch op zoek naar wat er bijvoorbeeld niet goed zou kunnen zijn. Hobbytrain is hierin gelukkig Hobbytrain, die hebben wat standaard dingen die direct opvallen.
Zo vind ik bijvoorbeeld de draaistellen niet mat genoeg. Het ziet er erg plastic-achtig uit. Pak een Fleischmannetje erbij, en je snapt meteen wat ik bedoel. Qua detaillering is er overigens weinig mis met de draaistellen.
Nog een klein puntje van aandacht: bij dit model moet je wel netjes een spoorbaan aan kunnen leggen, want de baanruimers zitten erg dicht op de spoorstaaf, zoals het hoort. Bij mensen die in een paar dagen ‘even’ een baan in elkaar flansen en niet nauwkeurig testrijden kan dat een nare verrassing opleveren. Over het algemeen heb je dan met wel meer locs problemen, niet?



Bij de dakpartij valt Hobbytrain, zeker in vergelijking met de Minitrix, door de mand. De dakopbouw met al die weerstanden en leidingen ziet er bij nader inzien best wel plasticachtig uit. Maar als je naar de pantografen kijkt springen de tranen je spontaan in de ogen. Het ziet er niet filigraan uit, maar goedkoop en als je niet beter zou weten, geloof je dat de panto’s na nog wat langer kijken spontaan uit elkaar vallen. Persoonlijk rijd ik altijd met de stroomafnemers tegen de draad, en dat lijkt (en is!) bij dit model een slecht idee. Er is toch ook wat positiefs over te zeggen. Ze zijn niet van plastic (KATO hogesnelheidstreinen), en ze zijn wel dun/smal. Dat heeft ook zeker niet elke fabrikant. Enne……psst: het prijsstickertje rechtsboven op het doosje? Ik bedoel maar….



Want mooi is’ie wel! De beschildering is strak, de details en opschriften laten niets te wensen over. De ‘saaiste’ is toch wel de Railion-versie qua beschildering, maar ook die is prima in orde qua detaillering. Alleen zouden die fabrikanten onderling eens een keer een zélfde ‘Verkehrsrot’-kleur kunnen afspreken?!

Eigenschappen
Technisch is de lok á la Hobbytrain basic. Dat is goed nieuws, want dat betekent geen moeilijk te doorgronden printplaten. Ook was ik blij te constateren dat het model een NEM-stekkerverbinding heeft, en niet dat geklooi met zgn. ‘makkelijk’ te solderen “Lötschnittstelle”. In de winkel meteen het analoge miniprintje terug het doosje in, en een Lenz Silver Mini erin gedouwd. Goede stekkerverbinding, daar kan een Minitrix nog wat van leren! Leest u even mee, Herr Trix? Het feit dat er een Lenz-decoder in kan zegt ook wat over de ruimte, want dit is nou niet de allerkleinste decoder. Hier kunnen de broertjes Fleischmann ook wel eens lering uit trekken!

De aandrijving is standaard N. Dus: 3-polige motor, overigens bij dit model
-netjes!- 2 vliegwielen, en een paar asjes met wormwielen die de tandwielen van de draaistellen aandrijven. Niks bijzonders. De loc heeft 8 wielen die stroom afnemen, waarvan er 2 ASB’tjes hebben. Trekkracht is ruim voldoende.

Toch vind ik de lok best wat herrie maken, voor een N-spoor locomotiefje. Zijn Hobbytrain collega’s zijn wat stiller. Overigens levert klieren aan de motorinstellingen in de decoder wel wat op. Misschien heb ik de ideale instelling nog niet gevonden…..

Nog een minpuntje, wat me ook bij deze fabrikant niks verbaasde. Het model lekt wat licht hier en daar, maar: bij de Bügelfälte van HT was dit een stuk erger….dat was een halve Videoschouwtrein. Wat dat betreft gaat HT de goede kant op!


Wie goed kijkt ziet tussen de kap en het chassis aan de voorkant een kleine ‘lichtlekkage’



À propos, laat ik trouwens niet vergeten dat de verlichting met LED’s is gedaan, en dat via lichtgeleiders naar het front gaat. En….wat een effect! Duidelijk beter dan Trix, dat met gloeilampjes is uitgerust. Uiteindelijk krijg je mooie kleine LED’jes die oplichten, net zoals zijn grote 1:1 broer.

Verzorging
Doosje bestaat uit een kartonnen hulsje met een plastic-doosje-met-inhoud. De inhoud is netjes verpakt in schuim. De handleiding verder laat niets te wensen over. Er staat met duidelijke kleurenafbeeldingen hoe je een en ander moet demonteren. In kleur, jawel. Dat was weer eens wat nieuws voor mij. Netjes!
Ook hier laat bijvoorbeeld een Fleischmann veel te wensen over. What else? Een duidelijke explosietekening en een formuliertje om onderdelen te bestellen bij de fabrikant/importeur.

Overig
Ik heb inmiddels de HT 189 in 2 versies: van Railion en MRCE (zwart). Deze locomotief komt verder ook nog in een SBB Cargo-kleurstelling als Re 474 en in een Siemens Dispolok –geleased aan SBB Cargo- variant. Kleurrijk, veelzijdig, en niet meer weg te denken op een tijdperk V/VI baan!


Links de HT, rechts de MTX

Dan grijp ik dit tabje nog even aan om wat kwijt te kunnen over de Minitrix BR 189, versie Tulpenloc VS. De HT BR 189. De Trix oogt nl. wat lomper t.o.v. de Hobbytrain. Die lijkt wat slanker. Echter zijn de panto’s bij Trix een stuk beter, evenals de dakopbouw en de draaistellen. De dakopbouw bij de HT oogt nogal plastic, maar ook hier valt vast wat aan te doen door/voor de liefhebber. De Minitrix lijkt ook wat hoger op zijn poten te staan….het zou me niks verbazen als de draaistellen van de 152 serie zijn gejat. Zeker weten doe ik dit echter niet. Verder is de Trix-lok ook wel leuk…..met name de Tulpenversie is natuurlijk weer eens wat nieuws.


De Tulpenbeschildering van de Trix is wel origineel voor de N-baan!


De dakopbouw van de Trix: hoewel dikkere leidingen, toch netter gedaan dan de HT


Conclusie

Jawohl! Ja, hij is leuk! Ik heb erg naar dit model zitten uitkijken. Het model is goed getroffen, komt in leuke varianten en is goed te betalen. Digitaliseren is een makkie, er is plek zat voor allerhande decoders. Rijdt lekker, sterk genoeg, mooi beschilderd, mooi gedetailleerd (met name de MRCE uitvoering heeft veel opschriften) en realistische LED-verlichting.

De con’s

Wederom geen zaken om het model niet te kopen, als je het mij vraagt. Qua draaistellen zou ik die even een ander kleurtje geven, of oververven in dezelfde kleuren met een matte verf. Of weatheren natuurlijk!

De lichtlekkage laat zich makkelijk herstellen met wat zwarte verf of misschien een klein dun stukje tape hier en daar.

Alleen die panto’s. Tja, gevalletje sommerfeldt.de . Maakt ‘m nou niet echt veel goedkoper, maar je zou er bijvoorbeeld 1 of 2 kunnen vervangen. Dat is althans het idee waar ik persoonlijk aan denk. Met deze panto’s tegen de draad rijden is vragen om problemen.

Ik vind hem erg geslaagd, zeker in vergelijking met zijn (duurdere) Minitrix-broer die ik qua uiterlijk minder mooi vind. Ik zou zeggen: kopen dat ding!



De Details

Algemeen

Merk: Hobbytrain
Type: ES 64 F4/BR 189/ Re 474
Schaal: N
Tijdperk: V/VI
Catalogusnrs: H2901

Gekocht: 2-rail analoog, getest: digitaal

Frame:   Metaal   
Opbouw: plastic kap
Gewicht: tja, genoeg
Min. Radius:  R1-Fleischmannradius
Koppeling:  standaard N
Prijs: €119,00 (Wentink Arnhem)

Testuitvoering: Railion+MRCE
Stroomafname: 8 wielen
Motor: 3-polig
Verlichting: met LED’s via lichtgeleiders
Decoder: Lenz Silver Mini (niet bijgesloten, natuurlijk)
Krachtoverbrenging: standaard, zie boven

Vliegwiel: ja, 2!
Trekkracht: …laat niks te wensen over!

Demontage: simpel en standaard N. Kap iets uittrekken, en plop!
Zelf aan te brengen onderdelen: Geen

Maten    (1:1;1:160; model) (Noot: zo goed mogelijk zelf gemeten)
Lengte over de buffers: 19.580 mm/122,4/122,5
Hoogte: onbekend/onbekend/29 mm
Breedte: onbekend/onbekend/19 mm
Wieldiameter: -

Rijeigenschappen
Vmax: Tja, >140 km/h (schat rond 250 km/h)
V voorbeeld: 140 km/h (max)
Vmin: <1 km/h (lok kan mooi kruipen)

Tijdperk indeling volgens NEM 818:
V/VI
bron: NEM


Bronnen: (Duitse) Wikipedia

Fotoverantwoording:
Alle foto's: Jeroen Mentink

Jos001:
Leuk verslag Huibert! Ik heb zelf de zwarte uitvoering (MRCE).
Bij mij zit er een Kuehn N025 in en de geluidsproductie valt best mee.

Groetjes,
Jos

Robert_N-Nm:
Mooi waarde J,

kijk daar hebben we weer wat aan. En inderdaad de minitrix 189 staat op het onderstel van de 152, das simpel en goedkoop (voor de fabrikant) maar mede hierdoor is de minitrix qua maatvoering niet correct. Waarom, nou simpel de 189 heeft een smaller profiel dan de 152 want de 152 hoeft niet overal en nergens te kunnen rijden, alleen langs Deutsche eisenbahnen. Jammer genoeg voor minitrix heeft men bij de ontwikkeling geen rekening gehouden met de 189 (maar die bestond toen volgens mij nog geen eens) dus is er een compromis uitgekomen.

Nou op naar mooie pikturen van een zwarte lok voor een blauwe dubbeldekkers...

Robert

piksov:

Goed verslag van een mooi model, Jeroen!

De marktprijs is ondertussen al gezakt naar 100 euro

Bruce!!!:
Mooi verslag. (y)

Maar een vraagje. Omdat de Hobbytrain versie wat lawaai maakt , is deze dan in vergelijking dat de tulpenloc stiller is of maakt dat niks uit?

Want ik heb de tulpenloc zelf wel maar geen hobbytrain 189.

Gr Bruce

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie