Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 835392 keer)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Boppard in N
« Gepost op: 07 december 2006, 17:58:27 »
Nou,

buiten geselt de zich vrijwel horizontaal verplaatsende regen mijn ruiten, dus ik dacht: laat ik eens een klein topicje starten over mijn N-baan. Zoveel leuke verhalen gelezen hier van iedereen, dus ik dacht: Forout with the goat. Oja, alle commentaar is welkom natuurlijk! Ik zal proberen dit een beetje up to date te houden allemaal.....moet het wel in de smaak vallen natuurlijk! ;)
Projectnaam: Boppard
Locatie en afmetingen: Op zolder, tafels van 60 cm breed, naar schatting een meter of 5 lang.
Baanplan: Grotendeels beschikbaar, maar ik deed dat destijds nog ouderwets met potlood en papier, schetsen en schatten, en in mijn hoofd groeide het echte plan. Type baanplan is een gesloten rondje van het kaliber hondenbot, en dan vaak opgevouwen blabla. Totale raillengte. Geen idee..........meter of 50 schat ik zo 1,2,3.....
status: 1,3 jaar bestaat het project nu. Een groot deel van de rails ligt nu. De hoofdlijn (zie onder) is rijvaardig, de zijlijn nog niet. Een deel van de scenery is er al. De besturing is nu nog analoog, het idee is dit te digitaliseren.
Schaal: N
Tijdperk: V
Thema: Drukbereden hoofdlijn langs de Rijn (de lijn Koblenz-Mainz aan de linkerkant van de rivier), met het simpele stationnetje van Boppard alwaar een kansloze, non-rendabele zijlijn aftakt naar het hoger gelegen Emmelshausen
Omschrijving: Boppard bestaat in het echt, ligt ook echt langs de Rijn en er takt inderdaad een lijntje af naar het hoger gelegen Emmelshausen. Boppard 1:160 is geen natuurgetrouwe nabootsing van de werkelijke plaats aan de Rijn. Het moet de sfeer van de spoorlijnen langs de Rijn uitademen. Dus zijn er wijnstokken, kastelen en is er natuurlijk een biertuin. Ik gebruik bepaalde foto's van de realiteit voor het idee, niet om letterlijk na te doen.
Motivatie: Ofwel, waar komt het idee vandaan? Ik heb meerdere keren jaarlijks gecampeerd langs de Rijn in de buurt van Boppard. Duitse treinen, het landschap aldaar en natuurlijk het bier vind ik respectievelijk prachtig-prachtig-goed binnen te houden. Zodoende.

Eerst maar wat fotootjes, wat totaaloverzichten:

Linkerdeel van de baan. Hier komt de hoofdlijn uit de Loreley-rots


....na het passeren van de wijnbergen en de biertuin dendert de trein het station in of door.....


en via het rechterdeel rijdt hij een tunnel in/daalt af naar schaduwstation1 of 2, dat ligt eraan.....ik hoop dit later duidelijk te maken.......voor jullie dan....;)


Nog een foto hiervan. Hier is goed te zien dat er zo'n halve meter lager nog een niveau is. Dit gaat naar het grote schaduwstation dat op 45 cm hoogte zijn plaats heeft gevonden onder de dakbalken, eigenlijk achter de werkelijke baan. Een noodoplossing, maar achteraf ben ik (na veel zaagwerk) erg blij mee. Deze noodoplossing komt voort uit het feit dat, toen ik netjes een berekening wilde maken op papier voor hellingen e.d. ik me tijdens de bouwfase in 1 meter had vergist. Tja......spiralen enzo was nooit 'part of the deal' geweest.





Met bovenstaande foto's hoop ik het verhaal iets duidelijker te maken.

Ik zal later nog wat leuke plekjes (mijns inziens) op de plaat vastleggen, en die dan hier posten. Nu FF wat knutselen boven ;)




« Laatst bewerkt op: 07 december 2006, 19:05:15 door Jeroni »

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Boppard in N
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2006, 18:24:10 »
Prachtig, ik ben er stil van..
Hoelang ben je aan het bouwen geweest ?

Groeten
van
Bert

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Boppard in N
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2006, 18:38:26 »
Wauw. Mooi hoor. Vooral de bovenste foto! Puik stukje werk.

Ben benieuwd naar de rest als het eenmaal af is....

Groeten,

Edsko

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Boppard in N
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2006, 18:50:10 »
Heerlijk stukje om te lezen Jeroni :) Ook duidelijke foto's.
Complimenten voor de opbouw en de afwerking ::)
Groet Jaap, die nog wel meer wil zien....
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Anoniem

  • Gast
Re: Boppard in N
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2006, 19:02:45 »
Dus is er een biertuin, wijnstokken, kastelen en natuurlijk een biertuin.

En er zijn treinen, een biertuin, een dorpje, een biertuin, heuvels, een biertuin...had ik al gezegd dat er ook een biertuin is? ;D Waar het hart van vol is... ;).

Puik werk.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2006, 19:36:56 »
Nou Wesley (wijnsnuiver......;) )

je was me net voor, ik heb het al aangepast.

Overigens ben ik wel dol op bier, en het gebeuren op zolder is juist bedoeld als levend schilderij (ik houd rekening op de lange termijn met een koelkast op zolder met, quite a surprise,  bier) onderwijl genietend van wat koud gerstenat. Ben al lang(lees:veel) bezig met de treinhobby, en toen ik 13 was heb ik herhaaldelijk geprobeerd om Frankfurt en Koeln op dezelfde zolder na te maken.....men kent dat stadium wel.....
Nu, 10 jaar later, wat reeeler en realistischer gaan denken. Strak 2,3 jaar geleden de eerste dingen aan het papier toevertrouwd. Dit een jaar lang gedaan, en dus sedert 1,3 jaar aan het bouwen, elke minuut die ik vrij heb naast het vele bierdrinken ;)   

Ik ben wat wezen experimenteren (een schemerlamp) met mijn foon-camera, en heb nog wat fotootjes op internet geknald:

Om wat eerder genoemde onderwerpen levendiger te maken, hier het kasteel, links op de loreley-rots:

....die dus de scherpe bocht in de tunnel verbergt. Je kunt goed zien dat de Loreley rots een uitstulpsel heeft. Waarheidsgetrouw? Nee, maar wel leuk!

We volgen de ICE gewoon een stukje. Hier kun je goed zien dat de breedte 60 cm is. Met N valt er veel te realiseren op 60 cm. Meer spoor kan zeker, is er ook, maar dat ligt lager dan wat hier te zien is. Meer spoor in het zicht houd ik niet van.....

...als de ICE helemaal uit de tunnel is krijg je ook een idee van de lengte van dit deel van de tafel....

dit deel van het traject valt moeilijk te plannen met een pen en papier. Het is inbeelden en proberen. Ik heb uiteindelijk flauwe bochten gebruikt, ipv een bocht en een recht stuk.  Het oogt mooier dan wat ik aan de hand van het plan bouwde.
...nog voor Wesley....

De naam op de kroeg (zum Sjors) is nog voor de grap, ik
ga iets dergelijks als kerstkaart gebruiken voor de gelijknamige persoon. Op de computer ben ik al een mooi naambord aan het creeren.

....en de computer is naast Beneluxspoor nog voor wel meer dingen handig. Bijvoorbeeld hier het uithangbord. Verder bevat de biertuin een Schlager-band, dansende mensen op tafel en iets verderop een alcohol-controle door de Bundespolizei...


Dan ga ik nu weer verder met experimenteren met de camera/

Grtz,

J





« Laatst bewerkt op: 07 december 2006, 19:43:20 door Jeroni »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Boppard in N
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2006, 19:38:51 »
Ik ben jaloers, ziet er echt mooi uit. :)

En ik zie een Berner Oberland rondrijden :'(
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #7 Gepost op: 08 december 2006, 17:06:13 »
Gisteravond en vandaag wat aan het klooien geweest met de printer en bordjes. Sommigen zijn zelfgemaakt, zoals het Warsteiner-uithangbord van de kroeg. Anderen zijn oa. van de website van Project Waldberg (www.floodland.nl/trein) Even omgeschaald naar N, en printen maar.

Nou, dan maar FF wat close-ups:
allereerst de wijngaard in het linkerdeel.

En van iets dichterbij, inclusief een reclamebord van de wijn (gemaakt van een etiket van een fles)

Hier de linkerkant van 't station met oa waarschuwingsbordjes


Dit was wel even leuk om te doen. Dit weekend waarschijnlijk weer spiralen zagen. Tip van 't huis: nooit naast je treinbaan doen, want dat MDF produceert toch een fijn (irritant, frustrerend, ziekmakend) zaagstof, wat je overal weer van af kan vegen en stofzuigen. Grrrr


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Boppard in N
« Reactie #8 Gepost op: 08 december 2006, 17:54:31 »
Dat laatste plaatje is geweldig!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Boppard in N
« Reactie #9 Gepost op: 08 december 2006, 18:52:03 »
Ziet er heel mooi uit Jeroni.

Imposante berg!

Timaximus

Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2006, 13:59:43 »
Tnx Timax,

het was in den beginne een beetje gokken of ie niet wat te steil was. Ik ben er zelf erg mee ingenomen. Erg leuk om zo'n in strak gestoken kleuren trein voor zo'n woeste wand met bosschages e.d. te zien langsrijden. Contrast is dan erg leuk. Van een afstandje doet het 't ook goed, want de schaalhoogte van het kasteeltje is 90 meter.....doet het erg leuk om vanaf daar de treinen de tunnel in te zien knallen....alsof je in een dal kijkt. Het is misschien opgevallen dat aan de rand nog geen scenery is (dan houd ik helemaal geen werkplek meer over! ;) ) maar het idee is dat er nog een stuk van de rivier de Rijn voorkomt.......


piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Boppard in N
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2006, 14:09:41 »
Prachtig ....

(snif, jaloers)

Kun/wil je ook eens een overzicht foto plaatsen?

groet,
Guus
OpenDCC fan

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Boppard in N
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2006, 14:11:25 »
Die berg is gewoon goed.  ;)
En die lange trein komt zeker fraai over zo met die achtergrond.

het idee is dat er nog een stuk van de rivier de Rijn voorkomt....... Gaaf hoor!

Kan je het werkblad met de trafo's niet uitschuifbaar maken?

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Boppard in N
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2006, 14:24:31 »
Dit noem ik nog eens een draadje!!
Bijna meer foto's als tekst!  ;D

Erg mooi Jeroni!
Ik vind het ook erg leuk dat je laat zien dat detail en schaal N goed samen gaan! (ik moet het mensen namelijk nogsteeds uitleggen  :-|)
Verder vind ik het ook heel realistisch ogen, wat ik echt heel gaaf vind!

Kortom expirimenteer nog even lekker verder met het maken van foto's en zet ze ook vooral online!  ;)
De "gewone daglicht" foto's die er hier en daar tussen zitten vind ik ook erg mooi.
Overigens de tip van Timaximus wilde ik ook voorstellen, hij was me voor.
Hou bij een uitchuifbaar bureau wel voldoende ruimte over om spullen die op het bureau liggen, te laten liggen terweil je je blad inschuift onder de treinentafel. Dat is namelijk wel zo handig.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2006, 15:06:08 »
OK, ik zal nog even wat foto's schieten van zowel details als een overzicht. Ben het helemaal met Mark eens: details in N is FF zweten en priegelen, maar het resultaat is vaak bevredigend, juist omdat het zo klein is.

Uitschuifbureau is best een goed idee, ik zal hier eens over nadenken. De trafo's die er nu staan zijn voor de tijdelijke oplossing om in ieder geval te kunnen rijden. Ik had eerlijk gezegd nog niet aan de uitschuifoptie gedacht....tnx!

Foto's volgen....