Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Servé
Vandaag
om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Wim Vink
Vandaag
om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:14:29
LS Models 2024
door
Martijn193
Vandaag
om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Corné81
Vandaag
om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
frits959
Vandaag
om 01:22:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald69
Vandaag
om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Whis
Vandaag
om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
class 37
Vandaag
om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel
door
orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West
door
MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
19 april 2024, 16:14:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal (gelezen 3104 keer)
VincentKloeg
Offline
Berichten: 99
Pacific 01 1053
Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Gepost op:
04 december 2006, 17:00:50 »
Hallo iedereen,
Ik hoop dat jullie me een steuntje in de rug kunnen geven bij het project wat ik wil realiseren.
Afgelopen zomer heb ik in Engeland op een Toy Fair van Hornby de legendarische 'Flying Scotsman' gekocht. Het is de speciale uitgave van het National Railway Museum, dat betekend dat het een model is van de locomotief zoals het NRM hem onderhoudt. Zo heeft de lok een dubbele schoorsteen en 'German style smokedeflectors'. Oftewel, de lok heeft windleibladen.
Optisch gezien is het een model van hoogwaardige kwaliteit. De lok is zeer gedetailleerd (er moeten zelf nog wat details opgezet worden), een goed voorbeeld is bijvoorbeeld dat de voetplaat en ketelfront ingekleurd zijn. Daar kan Marklin nog een puntje aan zuigen.
De lok is statisch bedoeld, maar nu ik een stapje in de digitale wereld heb gezet begin ik de termen en princiepes steeds beter te begrijpen. Opeens kwam in me op dat het geschikt maken van deze lok eigenlijk wel mogelijk zou moeten zijn. De lok is namelijk DCC Ready en er zit een 5 polige degelijke gelijkstroom motor op. Stroomafname geschiet van de drijfwielen en tenderwielen. De lok heeft verder geen verlichting.
Mijn plan:
Omdat er een elektrische koppeling is tussen de tender en locomotief zie ik de mogelijkheid de stroomopname en aarde via de tender te doen. Want het frame is helemaal van metaal. Ik denk dat het erg moeilijk zal zijn om van de drijfwielen stroom op te nemen. Dus de stroomafname van de drijfwielen zou ik dan verwijderen. De tender is vrij zwaar, dus dat de sleper de tender zou oplichten is niet mogelijk. De afvoer van stroom zal via 4 wielen geschieden. Er is zeer veel ruimte in en onder de tender voor het plaatsen van een sleepcontact.
Ik zit te denken aan een Kuehn T125 decoder. Ik heb 0,0 functies nodig. Alleen een plus-draad en een min-draad voor de gelijkstroommotor en een plusdraad van de sleper en een aarde. Als ik het goed zie betekend dat 4 soldeerpuntjes?
Is wat ik zeg realiseerbaar? Ik ben vooral benieuwd of mijn theorie voor de stroomafname van de tender goed genoeg zijn.
Hartelijk dank alvast!
Gelogd
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!
ArtMan
Offline
Berichten: 425
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #1 Gepost op:
04 december 2006, 18:03:48 »
Hmm, interessante vraag die ik helaas niet kan beantwoorden maar wel met interesse zal volgen!
Gelogd
VincentKloeg
Offline
Berichten: 99
Pacific 01 1053
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #2 Gepost op:
04 december 2006, 18:24:53 »
Ik heb de hele tender uit elkaar gehaald om de boel even goed te onderzoeken. Het volgende kwam in mij op.
De decoder wil ik in de tender plaatsen. Langs de wielen van de tender zitten koperkleurige strips. Elk wiel maakt contact met één strip. Deze 2 strips zijn gescheiden. Links is plus en rechts is min. Als ik deze strips aan elkaar soldoor door middel van een draadje zal door beide strips dezelfde stroom gaan. Als ik hier dan de aarde van de decoder op aansluit moet de lok al geaard zijn? Klopt dit? De lok is dan geaard op 8 (!) wielen. Is dit voldoende?
Wordt hierdoor de lok wel herkend in een bloksysteem? De lok wil ik namelijk in de toekomst gaan inzetten op de M-track modulebaan. Die werken met een bloksysteem die wordt 'geactiveerd' doordat er ongeisoleerde wielen een 'contactje' maken tussen 2 spoorstaven. Als het goed is zal dat nog werken aangezien de tenderwielen door die koperen strips aan elkaar 'gekoppeld' zitten.
Verbeter me als er iets niet klopt!!
Van de lok zelf wil ik deze koperen lipjes verwijderen die bij de wielen zitten. Als ik deze heb verwijderd, gaat er dan nog stroom door het frame? Of is het chassis van de lok dan doelloos en gaat alles daadwerkelijk door de tender?
Van styreen wil ik een klein blokje maken. Hierop ga ik de sleper bevestiging. Mijn voorkeur gaat uit naar zo'n symetrische Marklin sleper (die tref je tegenwoordig het meest aan onder locomotieven). De plusdraad van de decoder sluit ik op de sleper aan. Als het goed is staat de decoder dan al onder stroom als ik hem op de baan zet. Klopt dit?
De elektrische koppeling wil ik opheffen. De twee stroomdraden voor de motor gelijkstroommotor wil ik direct aansluiten op de motor. Is de motor geisoleerd van het frame bij deze locomotief? Er zitten 2 draden op aangesloten. Als het antwoord 'ja' is, kan ik dan gewoon de 2 rijdraden van de decoder op het motortje aansluiten? Zoniet, wat moet ik dan doen? De koppeling wil ik wellicht vervangen voor een permanente koppeling. Die is ook wat minder kwestbaar.
De decoder is ik wil gebruiken is multiprotocol decoder Kuehn T125, de rijstroom zal Motorola zijn.
Wat klopt er in dit verhaal en wat klopt er niet? Ik heb het allemaal een beetje zitten bekijken dernet en heb zo mijn eigen theorie gemaakt. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken!
Gelogd
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!
KNed
Offline
Berichten: 3215
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #3 Gepost op:
04 december 2006, 20:40:52 »
Vincent,
ik denk dat je een heel eind in de goede richting zit.
Gebruik een multimeter om te controleren wat contact met elkaar en wat niet.
De koperen stripjes aan de drijfwielen zou ik laten zitten en ook beide zijden met elkaar verbinden.
Anders werkt de stroomdetectie alleen maar op de tender en dan is het overgrote deel van de loc al voorbij!
Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van:
NL in Model
|
modelspooradressen
|
Marklin dipswitch
KNed
Offline
Berichten: 3215
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #4 Gepost op:
04 december 2006, 20:42:50 »
Even nog een aanvulling:
Aangezien dit een gelijkstroom loc is zal er best wel wat aandacht besteed zijn aan het al dan niet geisoleerd zijn van het frame en overige componenten. Dat luistert veel nauwer dan dat je bij je Marklin locs gewend bent waar ongeveer elk stukje metaal de massa is
Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van:
NL in Model
|
modelspooradressen
|
Marklin dipswitch
VincentKloeg
Offline
Berichten: 99
Pacific 01 1053
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #5 Gepost op:
04 december 2006, 20:57:48 »
Dus als ik m'n theorie uitvoer is de kans zeer groot dat de locomotief op 3 rail rijdt?
De stroomlipjes laat ik voor het gemak maar zitten op de lok zelf. Aangezien het frame van de locomotief zeer massief is zal doorverbinden erg moeilijk gaan in verband met de ruimte. Ben blij dat de tender lekker vierkant en hol is. Daar kan je veel in kwijt
.
Wellicht dat ik dit weekend er al mee ga beginnen. Het is zo'n mooi model!
Gelogd
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #6 Gepost op:
04 december 2006, 21:26:12 »
doe het wel zo dat ie nog terug te bouwen is he, mocht je ooit nog eens het licht zien en het snowboarden met treintjes vaarwel zeggen
*DUIK*
Oh ja, die flying scotsman is groen en engels van lijn, dus komt al in de richting van NS-stoomlocs. Dr is nog hoop voor je, Vincent
Je plan voor de verbouwing lijkt me wel in orde als ik t zo gauw lees.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25274
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #7 Gepost op:
04 december 2006, 21:28:52 »
Er is één nadeel aan de decoder in de tender: je hebt meer draden nodig tussen tender en loc.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #8 Gepost op:
04 december 2006, 22:11:57 »
Vincent had het over stroomafname alleen in de tender, dus dat worden 2 draden (alleen motor), verlichting heeft de loc niet dus dat valt ook af... De loc had als gelijkstroomloc als ik het zo lees volledige stroomafname in de tender, dus die 2 draden zaten er al. Geen probleem dus. Nu maar hopen dat je loc geen pootje breekt tijdens zn eerste skilessen, Vincent
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
VincentKloeg
Offline
Berichten: 99
Pacific 01 1053
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #9 Gepost op:
04 december 2006, 23:06:20 »
Ik geef je groot gelijk als je zegt dat Engelse en Nederlandse stoomlocomotieven veel statiger en klassieker eruit zien dan de grove Duitse krachtmonsters.
Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik het grove bij de West-Duitse stoomlocomotieven nog wel mee vind vallen vergeleken met Oost-Duits. West-Duits is toch wat strakker als je het mij vraagt.
Maar ik ga even kijken hoe ik het ga financieren. Maar het lijkt me wel leuk als m'n Scotsmannetje digitaal is en op 3-rail kan rijden. Wellicht in de toekomst de GWR Manor en LMS Black 5 aanschaffen
.
Ik hou jullie op de hoogte!
Gelogd
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25274
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #10 Gepost op:
04 december 2006, 23:58:19 »
Okee, als die loc geen verlichting heeft dan zal het met die draden inderdaad meevallen.
Maar ik zou wel de massa (=wielen) van loc en tender met elkaar doorverbinden.
Dan worden het dus 3 draden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
ArtMan
Offline
Berichten: 425
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #11 Gepost op:
05 december 2006, 09:36:49 »
Klein beetje off-topic: Rijden de treinen van Hornby goed op rails van H0? hebben ze geen afwijkende flens hoogte enz.?
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #12 Gepost op:
05 december 2006, 11:55:39 »
Natuurlijk, die Britten rijden er ook mee op hun Peco rails...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
VincentKloeg
Offline
Berichten: 99
Pacific 01 1053
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #13 Gepost op:
05 december 2006, 16:05:35 »
Nouja, dat risico moet ik dan maar nemen. Ik wil ermee op M-rails rijden. Denk dat het wel goed moet komen
!
Gelogd
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal
«
Reactie #14 Gepost op:
05 december 2006, 16:25:47 »
Da's wel een wereld van verschil, maar je kunt het proberen.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Hornby Flying Scotsman geschikt maken voor 3-rail digitaal