Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Esperopt
Vandaag om 14:41:57
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Bert V
Vandaag om 14:33:16
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:15:35
Modelbouwwedstrijd op TV, "Klein maar fijn" door Reinout van Rees
Vandaag om 14:15:24
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Remunj
Vandaag om 14:06:55
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Tom Z.
Vandaag om 13:58:08
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 13:54:10
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:44:01
Minitrix BR185 Rail4chem hapert door VvKan
Vandaag om 13:27:34
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 13:23:30
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door ingenium secundus
Vandaag om 13:21:26
MB-module: "Slopershamer" door ingenium secundus
Vandaag om 13:20:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
Vandaag om 13:16:33
VERPLAATST: Bernie Sanders in Lego....... door Bert van Gelder
Vandaag om 13:15:50
Lopi V4 Piko hondekop interieur+cabineverlichting door Remunj
Vandaag om 12:55:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 12:37:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 12:02:03
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 12:01:25
Update: baan in de tropen door Rolando
Vandaag om 11:57:31
Pantograaf BBC SS352, voor RhB Ge 6/6 door FritsT
Vandaag om 11:45:02
Roco plastic doosjes door Haradigi
Vandaag om 11:28:33
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 11:24:06
ABC en stroomdetectie combineren. door VvKan
Vandaag om 11:18:48
NS 6100 van GM&S door ronald1956
Vandaag om 11:06:05
Artitec 2021 HO, locs, rijtuigen en wagens. Nieuws van de fabrikant. door Chris
Vandaag om 10:58:09
Fleischmann, minitrix, spare parts. Zijn die nog ergens te krijgen? door FHJ Seller
Vandaag om 10:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:48:11
Fleischmann T3 1315 uit de kringloopwinkel door San-Markos
Vandaag om 10:35:18
Fleischmann wisselspoelen 6441 en 6442, schakelen soms niet, DCC met DR4018 door richardvandijk
Vandaag om 10:31:41
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Twanvuurens
Vandaag om 10:21:00
  

Auteur Topic: Digitaliseren oude Fleischmann loc  (gelezen 16643 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #30 Gepost op: 24 juli 2010, 19:45:42 »
Ik heb nog een Modeltorque motor liggen om inbouwen. Is er helaas nog nooit van gekomen. Soms zouden er 48 uur in een dag moeten zitten  ;D
Ik kan je dus helaas geen advies geven of het verbetering geeft.
Maar er is wel vaker over geschreven op het forum.

Gebruik de zoekfunctie maar eens op "modeltorque fleischmann" dan vindt je genoeg draadjes met inbouwtips en ervaringen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2870
    • Mijn van-alles website
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2010, 21:01:08 »
Ik denk dat een Modeltorque zelfs in een fleischmann verbetering geeft.
Kwa rij-eigenschappen zal het niet bijster veel verschil maken: ik krijg fleischmann's moeilijk aan het kruipen, maar eenmaal op gang zijn ze prima te regelen.

De grootste winst haal je denk ik toch kwa geluidsproductie, al blijf je de tandwielen horen ;)

Harrie Denessen

  • www.lembourg.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Lembourg.nl
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #32 Gepost op: 24 juli 2010, 21:40:01 »
Hallo Menno,

Over het kruipen en het finetunen van een FM lok heb je wellicht wat aan deze pagina. De FM rondmotors vereisen enige aanpassingen in de cv's van de decoder.

http://tresland.nl/media/media.html#finetuningfm1215

gr. Harrie
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2010, 22:13:00 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. 2x Multimaus, 2x S88SD16-n i.c.m. s88LN, Traincommander 7 Bronze, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Harrie Denessen

  • www.lembourg.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Lembourg.nl
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #33 Gepost op: 24 juli 2010, 23:29:26 »
De cv instellingen voor een FM rondmotor.

Snapshot van website


gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. 2x Multimaus, 2x S88SD16-n i.c.m. s88LN, Traincommander 7 Bronze, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #34 Gepost op: 25 juli 2010, 16:15:58 »
Een aantal jaren geleden heb ik een geel/grijze Fleischmann 1200 loc (foto 1) laten digitaliseren (foto 2)  door Fa. Wentink te Arnhem.
Als ik de bedrading van deze digitale loc vergelijk met die van de digitale (hiervoor beschreven) blauwe loc dan zijn de decoderdraden identiek aangesloten (kan ook niet anders).
Ook is er een directe (blauwe) draad van het motorblok naar het motorloos draaistel rail rechts aangebracht (loopt in de oude geel/grijze loc via het schakelschuifje van de bovenleiding).
Tevens loopt er in de digitale loc een extra zwarte draad van het uitstekende ijzeren plaatje licht achter naar de bovenste schroef op het motorschild.
Het blijkt dat de bedrading naar de pantografen nog in tact is.
Naar mijn menig werkt het niet meer (op het schakelschuifje voor de bovenleiding is geen draad meer aangesloten) en je zou deze bedrading dus kunnen verwijderen (zoals bij de blauwe loc is gebeurd).

Het verwijderen van de draden in de analoge loc beperkt zich tot
- de blauwe draad die loopt van het bovenste schroefje op het motorschild naar het schakelschuifje van de bovenleiding;
- de rode draad plus toebehoren van het bovenste schroefje op het motorschild naar licht achter;
- het rode spiraaldraadje bevestigd aan de rechter schroef (koolborstel) op het motorschild;
- de rode draad plus toebehoren van het schakelschuifje van de bovenleiding plus toebehoren naar licht voor;
- de blauwe draad van het schakelschuifje van de bovenleiding naar het motorloos draaistel rail rechts  (NB zoals hiervoor aangegeven loopt de blauwe draad nu rechtstreeks van het motorblok naar het motorloos draaistel rail rechts).
Soldeer het zwarte draadje dat vastzit aan de linker schroef  (koolborstel) op het motorschild aan de bovenste schroef op het motorschild (hiervoor reeds beschreven als extra zwarte draad van het uitstekende ijzeren plaatje licht achter naar de bovenste schroef op het motorschild)

Bij dit alles niet vergeten waar het in eerste instantie omgaat: het bestaande motorschild vervangen door motorschild Fleischmann 504750.

Tip.
De kap verwijderen door de schroef aan de onderzijde  te verwijderen,  de loc op tafel te zetten en ter hoogte van de cabinedeuren de kap ietwat naar buiten trekken.  Begin aan de zijde van het motorblok.

Succes.

Knar 46







knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #35 Gepost op: 17 september 2010, 15:30:24 »
Het is natuurlijk zonde een decoder (Lenz 10331-01) te installeren en niets met de functie-uitgangen (decoderdraad groen:F1; decoderdraad paars:F2 en bruin F3) te doen.
Het witte lampje van de verlichting achter rood geverfd en twee sluitseinen van Digirails ingebouwd.
Cabine verlichting mag natuurlijk ook niet ontbreken en een loc zonder machinist kan eigenlijk niet.

De verlichting achter heb ik aan de groene draad gehangen en kan deze op die manier apart schakelen (de gele decoderdraad blijft ongebruikt). Het is natuurlijk ook mogelijk de gele decoderdraad wel te gebruiken en verlichting voor en achter te mappen (CV 33 en CV 34 beide op 3). In dat geval blijven er 3 functies beschikbaar.

F1 ingeschakeld (sluitseinen onder):



F2 schakelt de Digirails sluitseinen (boven):

 

F1 en F2 ingeschakeld:



Cabineverlichting aan (F3). Standaard staat de derde functie uitgang bij deze decoder op F5 (CV 39). Om op F3 te schakelen moet de waarde 16 in CV 37 worden ingevoerd.



En tenslotte nog de in Bordeaux rood gestoken machinisten.



Knar46
« Laatst bewerkt op: 17 september 2010, 15:36:02 door knar46 »

Harrie Denessen

  • www.lembourg.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Lembourg.nl
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #36 Gepost op: 17 september 2010, 16:02:51 »
Hoi Knar,

Het is inderdaad erg zonde om de extra functies van een decoder (indien aanwezig) niet te gebruiken Als mijn baan een beetje verder is dan ga ik de loks ook optimaliseren zoals jij dat gedaan hebt.

Heel mooi gedaan.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. 2x Multimaus, 2x S88SD16-n i.c.m. s88LN, Traincommander 7 Bronze, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #37 Gepost op: 17 september 2010, 18:08:36 »
De verlichting achter heb ik aan de groene draad gehangen en kan deze op die manier apart schakelen (de gele decoderdraad blijft ongebruikt). Het is natuurlijk ook mogelijk de gele decoderdraad wel te gebruiken en verlichting voor en achter te mappen (CV 33 en CV 34 beide op 3). In dat geval blijven er 3 functies beschikbaar.

Hallo Knar 46,

Kan je deze digi-starter in het kort uitleggen wat dat mappen precies is?  :-[

Vriendelijke groet,
AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspooridee├źn op: automatic-rock.nl

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #38 Gepost op: 17 september 2010, 20:27:42 »
AR,
ook ik houd me nog niet zo lang bezig met het digitale gebeuren en hoe meer je je er in verdiept hoe leuker het wordt. Mede door vragen te stellen op dit forum ben ik wijzer geworden in het digitale gebeuren en ben nu zelf aan het experimenteren.
In het algemeen zijn de CV's in de decoders op dezelfde wijze ingedeeld maar kunnen waarden in de CV's verschillen. Zelfs binnen Lenz decoders is dit zo bijv in CV 33 heeft decoder 10331 de waarde 8, bij decoder 10331-01 heeft CV 33 de waarde 1. Onderstaand zal duidelijk worden dat je moet weten welke decoder je gebruikt om goed te kunnen mappen.
Officieel heet de term mapping: het toevoegen aan (onderbrengen bij) van functie-uitgangen aan de functies van het digitale systeem.
Als voorbeeld neem ik de door mij gebruikte decoder van Lenz 10331-01. De fabrieksinstellingen zijn als volgt (voor zover van belang).
CV 33 waarde 1. Functie-uitgang A. F0 verlichting vooruit. Witte decoderdraad;
CV 34 waarde 2. Functie-uitgang B. F0 verlichting achteruit. Gele decoderdraad.
Deze zijn normaliter gekoppeld: afhankelijk van de rijrichting branden front- en sluitseinen.
CV 35 waarde 4. Functie-uitgang C. F1 voorwaarts. Groene decoderdraad.
CV 36 waarde 8. Functie-uitgang D. F2. Paarse decoderdraad.
CV 39 waarde 16. Functie-uitgand E. F5!!. Bruine decoderdraad. Wil je voor de bruine decoderdraad de F3 functie gebruiken dan moet je de waarde 16 in CV 37 (Functie 3) inbrengen (en CV 39 op 0 zetten);
CV 47 waarde 4. Functie-uitgang C. F1 achteruit.

De Fleischmann 1200 heeft alleen verlichting in de rijrichting. Als je achter sluitseinen hebt ingebouwd kun je 2 dingen doen:
- de gele draad verdraaien met de witte draad en aan verlichting voor hangen: F0 laat dan front- en sluitseinen tegelijk branden. De gele decoderdraad wordt niet gebruikt in dit geval:
- mapping:de gele decoderdraad wordt (gewoon) aan verlichting achter gehangen en je voert in CV 33 en CV 34 de waarde 3 (1 + 2 = 3) in. Met F0 branden nu ook front-en sluitseinen tegelijk.

Maar er is met mapping veel meer mogelijk:
CV 57: dimmen koppelen aan een functie-uitgang;
CV 58: rangeergang Als je bijv. bij een Tom van Weert setje voor de 1600/1700/1800 de groene draden verdraait en aan de groene decoderdraad (F1) hangt brandt het rangeersein aan beide zijden (waarde CV 35 en CV 47 staat fabrieksmatig allebei op 4) maar kun je ook aan F1 de rangeergang koppelen;
CV 60/61/62: lichteffecten koppelen.

Succes met je mapping

Knar46


 

 
« Laatst bewerkt op: 17 september 2010, 20:53:12 door knar46 »

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #39 Gepost op: 17 september 2010, 22:28:20 »
Wow, bedankt Knar!
Dat is nog eens een uitgebreide uitleg. Ik ben net vandaag begonnen aan m'n eerste decoder inbouw in een Lima 1307 (tja, niet het beste model, maar een grote liefde vergeef je veel ;) )
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspooridee├źn op: automatic-rock.nl

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #40 Gepost op: 18 september 2010, 14:08:12 »
AR,

ik weet niet welke decoder je gebruikt maar als het goed is wordt in de handleiding bij de decoder ook aangegeven hoe mapping in zijn werk gaat.
Er zijn andere - meer deskundige - forumdeelnemers (Klaas en Karst) die over mapping hebben geschreven.
Tik "mapping" in onder zoeken en je zult veel over dit onderwerp vinden.

Nogmaals succes.

Knar46