Vraag en antwoord > Ombouwen

Vastlopen Marklin motor na ombouw

(1/2) > >>

Alex Langenkamp:
Hallo Heren,

Ik heb recent twee marklin locs aangeschaft. Het betreffen 2 nmbs serie 55 diesellocs (5531 en 5541). Ik rijdt echter gelijkstroom, dus heb ik via de firma keuterman de benodigde onderdelen besteld om de locs om te bouwen.
Om de locs digitaal aan te sturen heb ik de standaard driepolige ankers moeten vervangen door vijfpolige ankers. Geen probleem en een simpel klusje.
Ook de assen waren geen probleem en zijn vervangen door trix exemplaren.
Nu heb ik in beide locomotieven een lenz silver decoder gezet, omdat ik eerder hier gelezen heb dat dit een verstandige keus is. Nu viel mij direct tijdens het testen op dat de ene loc (5531) meer motorlawaai gaf dan de andere. Ook na het olieën van de asjes en de ankerasjes bleef dit het geval. Ik dacht dat dit tijdens het inlopen wel los zou lopen. De locs rijden in dubbeltractie en zijn via stroomgeleidende koppelingen electrisch (stroomafname) met elkaar verbonden. Na de eerste rondjes voorzichtig te hebben gekeken of alles werkte heb ik de locs een tijd op halve kracht rondjes door de kamer laten rijden om de boel in te laten lopen. Het klonk allemaal prima en het reed lekker soepel. Echter na ongeveer een half uurtje hoorde ik plotseling het geluid veranderen. Dus ik naar mijn twincenter toe. Toen ik daar aangekomen was staakte de achterste loc (5531) en begon gelijk te roken. Ik dacht meteen aan de decoder en drukte gelijk de noodknop van de twincenter in. Flinke stank ontwikkelde zich en ik kon nog snel de kap verwijderen. Gelijk de decoder gechecked, maar daar was nix loos mee. Hij was gewoon hand warm en stonk niet. Het probleem was de motor zelf. Het was de motor die al meer lawaai maakte die nu compleet was vastgelopen. Na handmatig de tand wielen te draaien kreeg ik de motor weer los, maar lekker draaien deed hij via mijn twincenter niet meer.
Vervolgens heb ik het motorschild verwijderd en zag gelijk dat de collectoren waar de koolborstels over lopen aardig warm waren geweest en dat er flinke klompen koolstof op vast waren geplakt. Na deze verwijderd te hebben en de collectoren te hebben gereinigd, heb ik het anker weer gemonteerd, maar lopen doet hij zeer slecht. De motor komt niet meer op gang en ik moet de motor handmatig op gang helpen. Ik heb ook het idee dat de collectoren die contact hebben met de koolborstels niet helemaal rond lopen, maar ovaal. Dit is gewoon op het blote oog te zien.
Nu is mijn vraag aan jullie, kan dit de oorzaak zijn van het ineens vastlopen van de motor?  ???
Ik ga nu in ieder geval een nieuw ankertje opsnorren. Totdat ik een nieuwe heb rijdt mijn 5531 als dummie.

Ik verneem graag jullie expertise

Groeten Alex  8)

Peter Kleton:
Alex,
 Kijk eens of de collector wel goed op de ankeras zit,en niet is verdraaid.
Of draait het anker ook van zich zelf al zwaar?
-Peter

Karst Drenth:
Alex,

klinkt naar, ruikt als  :'( een doorgebrand anker...

Heb het zef gehad met een F* sprinter, had op stand 3 (van de 128) tegen een andere trein staan duwen (motor en wielen draaiden wel !).

Heb jij niet gedaan, maar wel in dubbeltractie laten rijden. Mogelijk is de ene motor overbelast omdat de 'lastregeling' van de ene loc het snelheids verschil met de andere wil compenseren en daardoor de motor vol open stuurt, die dan vervolgens niet op toeren komt vanwege de antislipbandjes... voila een overbelaste motor met als gevolg een doorgebrand anker.

Kijk eens aan de achterkant , achter de collector, daar waar het tandwiel zit of er 'blaasjes' op de ankerspoelen zit.

Ik vrees voor je dat je aan een nieuw anker vast zit :(

Grtzz,

Karst

Peter Kleton:
 Je kan het ook ruiken,als ie verbrand is.
Dat mist nooit.  :(
-Peter

Marnix van Lit:
Alex,

Dat is vreselijk balen. Gelukkig heb je de kap er op tijd af kunnen halen zodat die in ieder geval niet is beschadigd. Ik denk inderdaad dat je ankertje het haasje is. Misschien is door de warmte van je anker de isolatie van de koperdraden gedeeltelijk weggesmolten en heb je een "kortsluiting" ergens in je anker. Of het tegenovergestelde, een slechte verbinding. Ik heb het zelf met een motorpost gehad waarbij 1 van de aanhechtingen niet goed gesoldeerd was en ook erg warm werd. Ook deze wilde niet uit zichzelf starten.

Ik denk dat de enige mogelijkheid een nieuw anker is. Tevens omdat je aangeeft dat de collector is vervormd (waarschijnlijk door de warmte van je spoelen). Ik zou dan gelijk een nieuw setje koolborstels installeren en de loc even rustig laten inlopen zodat de koolborstels zich goed kunnen vormen tegen de contacten.

Succes.


Groeten, Marnix.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie