Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door Esperopt
Vandaag om 01:09:42
Bahnstrecke 5867 door charp
Vandaag om 00:43:49
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Albert.H0
Vandaag om 00:36:28
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
Vandaag om 00:33:44
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door H0ppakee
Vandaag om 00:12:16
Rondom Charlois door Alewijn
26 januari 2022, 23:44:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door consolidation
26 januari 2022, 23:38:30
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door Martin Hornis
26 januari 2022, 23:37:57
NS 6000 ( in schaal 0) door FritsT
26 januari 2022, 23:13:52
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door laurent
26 januari 2022, 23:06:33
Rheinburg, TP V/VI door Maikel van Velzen
26 januari 2022, 22:57:14
Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf door Rondje_HO
26 januari 2022, 22:55:46
Bf Kibronn door Benelux795
26 januari 2022, 22:54:07
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058 door DJV
26 januari 2022, 22:48:23
Raadplaatje door Benelux795
26 januari 2022, 22:47:55
Roco 2022, nieuws van de fabrikant. door Dennis94
26 januari 2022, 22:41:14
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
26 januari 2022, 22:31:54
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door FreekH
26 januari 2022, 22:25:44
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door DJV
26 januari 2022, 22:23:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 januari 2022, 22:22:52
DJH 5500 door Met een sik
26 januari 2022, 22:01:55
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte) door Roy Hendriks
26 januari 2022, 21:45:02
19 Toen door Benelux795
26 januari 2022, 21:30:09
Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011) door RikM
26 januari 2022, 21:24:08
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Kaptein Koek
26 januari 2022, 21:22:17
Van gemeenschappelijke plus naar gemeenschappelijke min door Klaas Zondervan
26 januari 2022, 21:22:07
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 januari 2022, 20:40:20
Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen door Hans Reints
26 januari 2022, 20:38:47
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
26 januari 2022, 20:33:57
MB-module: Hielan Ware door sdz1976
26 januari 2022, 20:30:32
  

Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 5015673 keer)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Raadplaatje
« Reactie #78855 Gepost op: 26 november 2021, 21:48:17 »
Tot 1982 reden er treinen tussen Spyck en Kleve.

Gr. Frank

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • Oude meuk in h0
Re: Raadplaatje
« Reactie #78856 Gepost op: 26 november 2021, 21:51:03 »
Volgens mijn info reden er nog tot 1987 goederentreinen over deze brug.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1084
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Raadplaatje
« Reactie #78857 Gepost op: 26 november 2021, 22:02:30 »
En de beurt is weer aan Arjen... ;D Bekend met de brug?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • Oude meuk in h0
Re: Raadplaatje
« Reactie #78858 Gepost op: 26 november 2021, 22:12:26 »
Inderdaad,  ik woon op korte afstand van deze brug. Overigens had Eemstede het volgens mij over dezelfde brug (Griethausener Eisenbahnbrücke), alleen denk ik dat zijn bron niet volledig juist is. Uitgebreide info: hier (Duits).
Deze keer geef ik mijn beurt weg.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Raadplaatje
« Reactie #78859 Gepost op: 26 november 2021, 22:15:25 »
Wikipedia was mijn bron. Vraag is: wat is de meest betrouwbare bron ?

"Op 31 augustus 1926 is het gedeelte tussen Elten en Welle (inclusief de veerdienst) buiten gebruik genomen en in 1930 werd dit spoor opgebroken.

Vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog werd op de plek van de spoorpont een tijdelijke spoorbrug aangelegd, met een verbindingsboog naar het oosten aan de spoorlijn Oberhausen - Emmerich, ten behoeve van troepentransport. Van 8 tot 17 februari 1946 was deze brug vanwege hoogwater afgesloten. In 1946 werd deze tijdelijke spoorlijn weer opgebroken.

Tot 1960 was er nog een reizigersdienst tussen Spyck en Kleef, daarna bleef de lijn nog tot 1982 in gebruik als goederenspoor.[3][4]

In 1982 is de spoorlijn tussen Spyck en Kleef definitief buiten gebruik genomen en enkele jaren later zijn de rails opgebroken. Overblijfselen zijn nog steeds zichtbaar in de buurt van de Spyckse oliemolen.
"

Ik vond ook nog een Duitse bron:

"Auf diesem 1990 eröffneten Wanderweg von Kellen nach Griethausen fuhren 1865 die ersten Züge von Kleve über Kellen und Griethausen nach Zevenaar (NL) auf die andere Rheinseite. Scherzhaft wurde der kleine Zug mit der Tenderlok den wenigen Reisezugwagen "Express Spyck - Welle - Berlin" genannt.

Tatsächlich hätte man auf diese Weise nach Berlin gelangen können. 1863 war die linksrheinische Strecke von Krefeld bis Kleve fertiggestellt. Eine Weiterführung nach Holland gab es zunächst nicht. Die Rheinische Eisenbahn - Gesellschaft suchte ersatzweise nach einem Anschluss an die rechtsrheinische Fernverbindung Köln - Arnheim - Amsterdam. Deshalb verlief die Strecke vom Klever Bahnhof durch die Felder nach Griethausen. Dort führte eine Rampe das Gleis auf Banndeichhöhe. Ein Brückenbauwerk (sog. Kastengitterbrücke überquerte den Altrhein. 20 weitrer Brücken führten über das Überströmungsgebiet von Salmorth nach Spyck. Ein Trajekt, eine seilgeführte Fähre für drei Eisenbahnwagen, überquerte den Rhein. Die Eisenbahnwagen wurden auf der anderen Rheinseite wieder auf den Banndeich hochgezogen, so dass man den Bahnhof Welle erreichte. Von dort führte die Strecke nach Zevenaar, um dann in die Gleise der niederländischen Rijnspoor einzumünden. 1917 wurde die Strecke bedeutungslos, denn Kleve und Nimwegen waren mittlerweile direkt verbunden.

Lediglich 1945/46 herrschte noch einmal reger Betrieb auf der Strecke. Nach der Schlacht im Reichswald schlugen die alliierten Truppen eine feste Brücke über den Rhein. sie nutzten die Linie der alten Fährstrecke. Auf diesem Weg liefen dann auf dem Hinweg die Nachschubzüge, auf dem Rückweg die Urlauberzüge.

1958 wurde dann der Personenverkehr eingestellt, 1981 auch der Güterverkehr zu den Ölwerken Spyck.

Bron: Historischen Lehrpfad „Via Cellina“ -

Stehle am Wanderweg von Kellen nach Griethausen zumHistorischen Lehrpfad „Via Cellina“ -

Stehle am Wanderweg von Kellen nach Griethausen zum

Ik gun Arjen, als 'buurtbewoner', de beurt hoor.

Gr. Frank
« Laatst bewerkt op: 26 november 2021, 22:19:08 door eemstede »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1084
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Raadplaatje
« Reactie #78860 Gepost op: 26 november 2021, 22:24:19 »
Mijn plaatje, lijkt mij dat ik dan ook voor jury mag spelen...

En als er geen eenduidige bron is, dan ga ik daar ook geen uitspraak over doen; ik had als bron wiki, maar ik was er niet bij... Kwam de vrug toevallig tegen tijdens korte trip de grens over. Aangezien het wel duidelijk was dat Frank de juiste locatie voor ogen had, lijkt het mij eerlijk dat de beurt bni toch aan Eemstede is :angel:
« Laatst bewerkt op: 26 november 2021, 22:27:59 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • Oude meuk in h0
Re: Raadplaatje
« Reactie #78861 Gepost op: 26 november 2021, 22:27:24 »
En met die laatste opmerking ben ik het helemaal eens.
Frank is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1084
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Raadplaatje
« Reactie #78862 Gepost op: 26 november 2021, 22:33:57 »
Dit zegt 1981.. Maar wel een leuk verhaal: http://www.industriespoor.nl/Truusje.htm
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Raadplaatje
« Reactie #78863 Gepost op: 26 november 2021, 22:40:02 »
Het is lastig als er verschillende jaartallen in verscheidene bronnen genoemd worden.
In 'Atlas van verdwenen spoorlijnen in Nederland' (heel leuk boek, mooie foto's), wordt ook 1982 genoemd, en 'rond1985' als opbraakjaar. (blz. 102).
In de Duitse Wikipedia wordt inderdaad 1987 genoemd -  ik dacht altijd, dat de tekst over hetzelfde onderwerp in verschillende talen dezelfde inhoud zou hebben, maar dat is dus niet zo.
Herkende de brug meteen, omdat ik er in de buurt weleens gefietst heb  en de brug erg markant vind.
Ik bedank de jury voor zijn uitspraak :). Leuk artikel over Truusje,. En inderdaad nu 3 jaartallen.
 Plaatje (van brug ?) komt morgen.

Gr. Frank.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Raadplaatje
« Reactie #78864 Gepost op: 27 november 2021, 11:36:01 »
In de sfeer van het vorige plaatje; de datum, waarop de lijn, die over dit viaduct reed, gesloten werd.

gr. Frank.




Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1530
Re: Raadplaatje
« Reactie #78865 Gepost op: 27 november 2021, 19:59:39 »
3 november 1969 voor passagiers 31 mei 1970 voor goederen volgens wikipedia. Het dorpje is Uzerche.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2021, 11:51:38 door Martijnstein »

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Raadplaatje
« Reactie #78866 Gepost op: 28 november 2021, 14:12:32 »
Is helemaal juist (y).
U is weer.

gr. Frank

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1530
Re: Raadplaatje
« Reactie #78867 Gepost op: 29 november 2021, 09:10:27 »
Wat is de naam van deze weg?





Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1084
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Raadplaatje
« Reactie #78868 Gepost op: 29 november 2021, 10:28:29 »
Espenweg
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1530
Re: Raadplaatje
« Reactie #78869 Gepost op: 29 november 2021, 12:33:24 »
Dat is correct!