Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:31:47
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:30:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 10:25:16
Treinreizen met m'n vader
door
Keska
Vandaag
om 10:16:51
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 09:59:28
NS 8400 van Werps
door
FritsT
Vandaag
om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
RK
Vandaag
om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
Simplex
Vandaag
om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 08:24:01
Decals Star TE-5933
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:01:56
weerstandje en relais
door
Hans van Kampen
Vandaag
om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
Vandaag
om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Sven
Vandaag
om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange
door
gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo
door
RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel
door
MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78
door
Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito
door
Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner
door
Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002
door
Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
MichielB
22 april 2024, 16:44:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd? (gelezen 3541 keer)
HansZ
Offline
Berichten: 123
BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Gepost op:
08 maart 2012, 19:35:36 »
Op verzoek (van Jan W) een paar details over de manier van bouwen van mijn NS 1624:
Eerst even in vol ornaat:
Héééél lang geleden, zo'n 25 jaar, experimenteerde ik eens op een toen hypermoderne kopieermachine. Dat ding kon traploos vergroten en verkleinen, dat was nog nooit vertoond! Dat was m'n kans om de 1:100 tekeningen uit "Waldorp" op te schalen naar 1:87 (dus afdrukken op 115%).
Ik had ook nog een twee-assig Triang lokje liggen, een onmogelijk barrel, maar de as-afstand kwam mooi overeen met die van een NS 1600 (en ook van een NS 5500 overigens) zoals uit die opgeschaalde tekeningen bleek. Ik kreeg meteen ideeën om maar eens met een zelfbouwproject te experimenteren. Eindeloos met allerlei wieltjes en tandwieltjes zitten te prutsen. Uiteindelijk (na paar jaar geduld ja) resulteerde dat in succes!
Van het Trianglokje bleef niet veel herkenbaars over. Alleen het chassisblokje nog. Daarin zitten nu 24mm diameter Romford wielen en assen. Het worm-wormwiel-stel is ook van Romford (overbrenging 1:40). De "gearbox" is van SE-Finecast. Motor DS10/H1024 open frame met vliegwieltje.
De koppelstangen komen ook van de Triang lok inclusief de schroefjes (engels schroefdraad 12BA voor zover ik weet)
Onder het chassisblok zit een strookje printplaat met stroomafnemertjes en een remsysteem-imitatie.
Het geheel reed (en rijdt nog steeds) soepel.
Van messingstripjes een bogie gesoldeerd met styreen spatbordjes. De rest van de lok is geheel van styreenplaat opgebouwd en volgepropt met stukjes lood. Alleen de rookkast met onderste stuk schoorsteen is uit het Triang kapje gezaagd. Ook de buffers komen nog daar vanaf.
De tender is ook volledig van styreen; voorzien van Symoba kortkoppelingen. De tenderwielen (Piko) zijn gewoon in het styreenmateriaal gelagerd en eigenlijk een maatje te klein. Ook in de tender maar een stripje printplaat met stroomafnemertjes gemaakt.
De messing sierstrips op de drijfwielkasten komen uit een zakje tweede-keus-rommel van Philotrain. Het nummerschildje is zelfgeëtst: op dun messing met wrijfletters en watervaste viltstift tekenen; daarna in een etsmiddel gooien; er even bij blijven en voilà..... De stoomdom: een hele stapel styreenplaatjes op elkaar lijmen en dan in vorm vijlen en messingkleur verven. Zwarte biezen op lok en tender met een zwarte viltstift getekend. Alle overige appendages; lantarens; veiligheid; pompen; leidingenketels; etc. in elkaar gefrutseld van allerlei rommel. Tender gevuld met echte steenkool.
Paar jaar geleden gedigitaliseerd. Ik moest wel een paar aansluitdraadjes veranderen maar na het inprikken van de decoder bleek alles feilloos te werken. De lok kan kruipen en rijdt uiterst soepel.
Volgens dit concept heb ik inmiddels meer loks gebouwd; o.a. NS 4600; NS 5500 en de NBDS35 Blauwe Brabander is hier al eerder voorgesteld. Verder in aanbouw een Blikken Tinus (er moet op dit forum ook daarvan nog een draadje rondzwerven).
En er staat nog veel meer in aanbouw en in planning.
Zo eenvoudig kan het zelf bouwen van een lokomotief dus zijn!
Grtz
HansZ
«
Laatst bewerkt op: 11 oktober 2014, 12:04:35 door guest7823
»
Gelogd
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11415
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #1 Gepost op:
08 maart 2012, 19:40:36 »
De NS 1624 te Wormerveer in 1930. Foto uit eigen collectie.
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #2 Gepost op:
08 maart 2012, 20:02:28 »
Goh zeg, wat een leuk locje! Maarre zo makkelijk kan zelfbouw zijn? Zitten aardig wat uurtjes in denk ik? Wel echt een fantastisch resultaat
Gelogd
Spoor 0 adept
Besselspoor
Offline
Berichten: 5010
Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #3 Gepost op:
08 maart 2012, 20:10:44 »
Meer moet dat niet zijn... (citaat Urbanus) wat een leuke machine is dat zo, Hans! Het 115% vergroten uit het bekende boekwerk heb ik al onder de knie, nu nog bouwen..
Gelogd
RETROBAHN A.G.
zuylen
Offline
Berichten: 4464
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #4 Gepost op:
08 maart 2012, 20:39:50 »
Mooi machientje
Andre
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #5 Gepost op:
09 maart 2012, 05:12:22 »
T' is een mooie loc(y) Trekt ze ook een beetje?
Gelogd
HansZ
Offline
Berichten: 123
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #6 Gepost op:
09 maart 2012, 23:43:10 »
Als antwoord op bovenstaande opmerkingen:
Leuk die foto maar ik zet er toch echt geen tenderkap op!
Ja en er zitten heel veel uurtjes werk in; verspreidt over heel veel jaren! Dat komt voornamelijk door veel experimenten met drijfwielen (totdat ik Romford ontdekte) en tandwielvertragingen. Ook bouwen met styreen was niet eenvoudig zo voor de eerste keer; er trok nogal eens wat krom en scheef, en dan moest het weer over op een andere manier. Ook dit eindresultaat is een beetje krom: de voetplaat en ketel buigen een beetje naar boven zodat de voorbuffers te hoog komen te staan. Never mind
Trekkracht is matig: de motor met overbrenging is weliswaar sterk zat maar de lok is te licht. Op een vlakke baan trekt ie net 4 vierassers die dan ook nog goed moeten rijden. In krappe bogen houdt het bij 2 vierassers op. Helaas is er niet veel ruimte in de lok-kap om nog meer lood in te proppen; al zie ik hier en daar nog wel een gaatje maar of dat veel helpt....
Grtz
HansZ
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
«
Reactie #7 Gepost op:
10 maart 2012, 00:16:27 »
Ha Hans,
Dank voor deze toelichting! Erg leuk ding, inspirerend om te zien hoe je het gedaan hebt. Ooit ga ik er ook een maken. Die tandwielkast is interessant; ik wist ervan maar besefte niet dat ze zo simpel zijn. Iets om verder uit te zoeken.
Qua gewicht; zit de ketel al voor metaal? Kun je tussen de frameplaten niet nog wat kwijt? Of kun je misschien de tender verzwaren en deze via een speciale koppeling deels op de loc laten rusten (een soort 'loaded tender', maar dan met de aandrijving helemaal in de loc)?
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?