Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Matthijs van Heijningen
Vandaag
om 07:51:56
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers (gelezen 8818 keer)
Peter van der Leek
Offline
Berichten: 2242
2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers
«
Gepost op:
12 november 2009, 15:46:46 »
Aangename afwisseling
Omdat wij alleen nog maar verslagen over H0 hebben geproduceerd, hebben wij nu een bijzonder bezoek ter afwisseling. Geen gangbare schaal maar eens wat anders, namelijk 1:12. Ook in het materiaalgebruik is hij vrij uniek: geen zelfbouw met styreen, witmetaal of messing, nee hout is het materiaal dat hier overvloedig wordt gebruikt. Na deze eerste zinnen krijgen jullie denk ik al door dat we op bezoek zijn bij een, in onze ogen, bijzonder man, luisterend naar de naam Marcel Weijers.
Land:
Hoofdzakelijk Nederland, Amerika en Duitsland
Schaal en systeem:
ongeveer 1:12, sleepketting
Tijdperk:
I - III
Specialisatie:
Hout bewerken
Bij aankomst valt direct de tuin op. Zorgvuldig gesnoeide buxussen met daar tussendoor een ovaal waar een stoomlok met twee wagons op rondrijdt. Deze lok draait rustig zijn rondjes op een 3-rail-baan. De buitenste rails zijn de rijrails en de binnenste is een opengewerkte buis met daarin een ketting waar de lok met een haak achter blijft zitten en op die manier voortgetrokken wordt.
Houtbewerking op zijn best
Hout bewerken heeft onze gastheer altijd wel een beetje gedaan. Twaalf jaar geleden kwam hier verandering in en is hij begonnen een locomotief te maken van hout. Voor een eerste creatie kan ik wel zeggen dat het een zeer geslaagd model is. Het is gewoon mooi vanwege de eenvoud. Bij het bekijken van de modellen valt duidelijk een stijgende lijn te zien. Zo hebben de oudste loc's nog volwielen, maar krijgen de modellen geleidelijk aan steeds fijnere en mooiere spaakwielen.
De Bello, tegenwoordig nog rijdend voor de Stoomtram Hoorn - Medemblik (SHM) is hier ook in het klein te bewonderen. Zelf vind ik het model goed lijken, te meer als je bedenkt dat er aan het werken met hout nog wel wat beperkingen zitten. Voor de mensen die de Bello in werkelijkheid hebben gezien zullen zien dat het model op vele fronten overeenkomt.
Verder heeft Marcel nog enkele sleeptenderlocomotieven nagemaakt, waaronder zijn laatste creatie de Big Boy. Hiervan heeft hij er twee gemaakt. Deze beide waren ook te zien op Eurospoor, waarmee in die tijd onze interesse gewekt werd. Bij elke keer kijken zie je weer nieuwe details. Marcel maakte ons er op attent dat er op het schaalmodel waar hij de maten vanaf heeft gehaald geen leidingen zaten voor de zandstrooier. Deze heeft hij wel zien zitten op foto's van het origineel en daarom heeft hij ze er opgemaakt. Het valt verder op dat deze beide locomotieven het best gedetailleerd zijn. De gastheer zijn verklaring hierover luidt dat een grote locomotief meer gelegenheid geeft tot detailleren dan een kleine en zijn kennis over het maken van deze details steeds groter wordt. Het materiaal wat gebruikt wordt is voornamelijk essenhout en berkentriplex. Dit hout wordt zorgvuldig uitgekozen op noesten en structuur, zodat al het gebruikte plaatmateriaal bij één locomotief de zelfde structuur heeft. Wat mij opviel was dat zelfs de bladveren allen gelijk zijn. Uit navraag blijkt dat dit gemaakt is van balsahout wat in de vorm gelijmd en in de juiste vorm geperst is.
Naast deze grote jongens zijn er nog een paar sleeptenderlocs. Het enige jammere bij deze opstelling is dat de locomotieven en de tenders gescheiden zijn, dit in verband met de beperkte ruimte. Zelf had ik het mooier gevonden de combinaties in zijn geheel te zien.
Niet alleen locomotieven zijn hier gebouwd. Naast deze is er een station gebouwd en meerdere rijtuigen en goederenwagons. Het fraaiste rijtuig is in mijn ogen een model van het Koninklijk rijtuig. Hier zijn de coupés ook gemaakt inclusief de banken en tafels. Zelfs de kussens worden uitgebeeld met fraai bewerkt hout.
Verder heeft Marcel nog een grote collectie aan houten speelgoedtreintjes. Op rommelmarkten wordt er naar gezocht en, aan de grote verscheidenheid aan treinen te zien, ook regelmatig gevonden. Niet alles is hier gekocht, het komt ook voor dat hij van kennissen en vrienden wat krijgt.
Als je verder om je heen kijkt zie je veel spullen met afbeeldingen van loc's. De deurbel, een leuk kleine trekknop, de windvaan, de tuinbank met de afbeelding van het station Anna Paulowna met twee stoomlocomotieven, en noem maar op, alles staat in het teken van de stoomtreinen. Onze mening is dat dit een mooie andere kijk op de modelspoorhobby is.
Was getekend op 2 juni 2007,
Robert Kroon (fotograaf)
Harm van Goor (auteur)
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
2 juni 2007 - Op bezoek bij Marcel Weijers