Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 4471, City pendel. Aansluitschema gezocht. door Erik
Vandaag om 06:12:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 02:36:52
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Biesje
Vandaag om 02:13:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door gtw6016
Vandaag om 01:50:17
3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N door Bert van Gelder
Vandaag om 00:02:13
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
26 mei 2019, 23:52:30
BNLS-module: "Grasland" door willem7853
26 mei 2019, 23:52:25
Kruising Blauwkapel door Modellbahnwagen
26 mei 2019, 23:35:57
Achter de Beel ... door Hans van de Burgt
26 mei 2019, 23:16:08
BNLS Forumbaan Rijdag door jakeman
26 mei 2019, 23:04:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
26 mei 2019, 22:48:58
Treinen in oorlogsfilms (en hoe het daar de mist in gaat) door RICROO
26 mei 2019, 22:28:10
(BNLS modulebaan) Rijdag Lelystad door jakeman
26 mei 2019, 22:25:17
Westlandbaan door Tulpendaal
26 mei 2019, 22:16:31
Welk aansluitbord om meerdere servo's aan te sluiten, Arduino en Mardec. door Klaas Zondervan
26 mei 2019, 22:05:26
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door arnout
26 mei 2019, 21:52:39
Piko h0 NS 2200 door GerardvV
26 mei 2019, 21:34:20
Documentaire over de verbouwing van de Hoekse Lijn door Post49
26 mei 2019, 21:30:12
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
26 mei 2019, 21:28:28
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
26 mei 2019, 21:22:40
Draaifunctie Roco NS kraan kapot door p.heinst
26 mei 2019, 21:22:36
Rail&Road 2019 door wibi
26 mei 2019, 21:22:31
Projekt 083-338 door Tulpendaal
26 mei 2019, 21:18:18
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
26 mei 2019, 20:57:57
Raadplaatje door Erik Mijd
26 mei 2019, 20:49:06
Formaat Roco Digitale kraan (40110) door consolidation
26 mei 2019, 20:24:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door JaJo
26 mei 2019, 19:55:44
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door joop100
26 mei 2019, 19:29:08
Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door 1795
26 mei 2019, 19:19:08
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door moonlicht
26 mei 2019, 18:47:14
  

Auteur Topic: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.  (gelezen 16905 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16959
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #60 Gepost op: 20 mei 2018, 08:52:57 »
Voel me wel stom, was er helemaal vanuit gegaan dat het er standaard in zat.
Ach, ik was net zo stom. Ik heb die van mij helemaal elektrisch verbouwd en was ook vergeten dat er geen verlichting in zit.

Als ik me goed herinner, schakelt de decoder een relais dat dan weer stroom zet op de leiding die door de hele trein loopt.
Precies, dat blijkt ook uit het schema dat ik liet zien. In analoog bedrijf zit er een jumper op positie A, dan brandt de verlichting direct op de railspanning. Voor digitaal verplaats je die jumper naar positie D. Dan wordt het relais geactiveerd als je het aanstuurt met een functietoets.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #61 Gepost op: 20 mei 2018, 09:08:34 »
 >:(In RH 1-2012 staat  het ombouwverslag van Karst. Hij gebruikt dat relais niet meer evenals de storingsgevoellige seinschakelaar in het stuurrijtuig. Allicht een mooi beginpunt om eens te kijken wat je wilt en wat er mogelijk is.
Met groet,

Ger.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18171
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #62 Gepost op: 20 mei 2018, 09:10:05 »
Karst deed vooral erg moeilijk vond ik.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2007
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #63 Gepost op: 20 mei 2018, 09:33:08 »
Nou, ik zal wel eerst de standaard optie gebruiken, dat kan altijd anders. Maarreh, gele leds? OF warmwit?
Martijn

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18171
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #64 Gepost op: 20 mei 2018, 09:47:00 »
Ik heb er warmwitte ledstrips inzitten. Uit een voorraadje Hufing strips, maar dat maakt niet zo uit. Je kan ook nog een stukkie in de douaneruimte van de motorbak zetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2330
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #65 Gepost op: 20 mei 2018, 16:08:38 »
Alle passagierscompartimenten hadden TL verlichting en daar ben ik voor warm-wit gegaan, de personeelscoupé achter in de motorwagen hadden in mijn herinnering gloeilampen (het licht dat daar uit scheen als de DE IV 'savonds terugreed was veel geler van kleur als in de passagirsruimten) en daar dus voor gele leds gegaan. Het langsrijden van de TEE DE IV was altijd het hoogtepunt van de dag, zowel in de ochtend rond 11.15h. als in de avond rond 20.45h.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
125*hier
92* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #66 Gepost op: 20 mei 2018, 17:16:23 »
Karst ging voor full options (o.a. TL immitatie), betere stroomafname én elimineerde de achilleshiel van de seinverlichting. Dan wordt het wat gecompliceerder idd.

Maar of je dan meteen moeilijk doet...
Met groet,

Ger.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18171
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #67 Gepost op: 20 mei 2018, 17:48:00 »
Voor allerlei lichteffecten is die Digikeijs lichtstrip met opgebouwde decoder nodig, dat klopt. Maar verder.
Voor het digitaal schakelen van in te bouwen binnenverlichting heeft het model al een voorziening. En het begin van dit draadje gaat er nou net over dat voor het omzeilen van de wielschakelaar geen complete verbouwing van het lichtprintje nodig is. Voor zover ik weet kan de Lenz Standard in de gedaante van functiedecoder nog steeds ompolen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16959
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #68 Gepost op: 20 mei 2018, 20:10:12 »
...de personeelscoupé achter in de motorwagen hadden in mijn herinnering gloeilampen .....
Even opgezocht in het boek van Martin van Oostrom, blz. 32 linker kolom onderaan: "Bij het motorrijtuig was in de afdeling voor de hoofdconducteur of marechaussee TL-buisverlichting aangebracht, terwijl de overige ruimten werden verlicht door gloeilampen."
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2007
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #69 Gepost op: 20 mei 2018, 20:12:52 »
Dat is dus precies andersom!
Martijn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16959
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #70 Gepost op: 20 mei 2018, 20:32:32 »
Nog even verder gespit in dat boek. Op blz. 70 staat een tekening van het motorrijtuig waarop de elektrische apparaten zijn aangegeven. Op blz. 71 een verklarende lijst.
In de bagageruimte en de conducteursruimte is verlichting getekend als balkjes van ca. 1 meter lang, dus TL-armaturen.
In de motorruimte zijn verlichtingsarmaturen zo klein weergegeven dat het geen TL kan zijn, dus waarschijnlijk gloeilampen. Verder zitten er op diverse plekken stopcontacten voor looplampen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2007
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #71 Gepost op: 20 mei 2018, 22:17:28 »
Oh wacht, dat wordt bedoeld met 'overige ruimten'. Maar de passagiersruimten waren dus wel TL
Martijn

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 552
  • mekkerend het leven door
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #72 Gepost op: 20 mei 2018, 22:59:18 »
Even opgezocht in het boek van Martin van Oostrom, blz. 32 linker kolom onderaan: "Bij het motorrijtuig was in de afdeling voor de hoofdconducteur of marechaussee TL-buisverlichting aangebracht, terwijl de overige ruimten werden verlicht door gloeilampen."

De alinea daarvoor luidt:
"De verlichting van de personen- en dienstrijtuigen bestond uit TL-buizen. Daarnaast bevonden zich in de bagagerekken boven de zitplaatsen instelbare leeslampjes. Deze lampjes werden via een transformator gevoed met 12 V wisselstroom"

Off topic: er staan nauwelijks interieurfoto's in dat boek valt me nu op
Groet,

Gerard

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #73 Gepost op: 14 oktober 2018, 16:54:53 »
Ik zat net nog eens door de "bijbel" van Martin van Oostrom te bladeren, en toen kwam ik een paar foto's tegen die in Nederland waren gemaakt, waarop het bovenste sein niet brandt, bladzijde 118 bijvoorbeeld. Is dat een vergissing van de machinist geweest, of hebben de treinstellen in het begin maar met 2 frontseinen gereden in Nederland?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16959
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #74 Gepost op: 14 oktober 2018, 17:29:26 »
De foto op blz. 118 is gemaakt in 1957, toen was het in Nederland nog niet gebruikelijk om met 3 pitten te rijden.
Op de foto er onder staat een Frans TEE stel met ook maar 2 pitten.
Het 3-punts sein zat er op omdat dat voor Duitsland verplicht was. Misschien ook in Zwitserland, maar dat weet ik niet zeker.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.