Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.  (gelezen 25790 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #60 Gepost op: 20 mei 2018, 08:52:57 »
Voel me wel stom, was er helemaal vanuit gegaan dat het er standaard in zat.
Ach, ik was net zo stom. Ik heb die van mij helemaal elektrisch verbouwd en was ook vergeten dat er geen verlichting in zit.

Als ik me goed herinner, schakelt de decoder een relais dat dan weer stroom zet op de leiding die door de hele trein loopt.
Precies, dat blijkt ook uit het schema dat ik liet zien. In analoog bedrijf zit er een jumper op positie A, dan brandt de verlichting direct op de railspanning. Voor digitaal verplaats je die jumper naar positie D. Dan wordt het relais geactiveerd als je het aanstuurt met een functietoets.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #61 Gepost op: 20 mei 2018, 09:08:34 »
 >:(In RH 1-2012 staat  het ombouwverslag van Karst. Hij gebruikt dat relais niet meer evenals de storingsgevoellige seinschakelaar in het stuurrijtuig. Allicht een mooi beginpunt om eens te kijken wat je wilt en wat er mogelijk is.
Met groet,

Ger.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #62 Gepost op: 20 mei 2018, 09:10:05 »
Karst deed vooral erg moeilijk vond ik.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #63 Gepost op: 20 mei 2018, 09:33:08 »
Nou, ik zal wel eerst de standaard optie gebruiken, dat kan altijd anders. Maarreh, gele leds? OF warmwit?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #64 Gepost op: 20 mei 2018, 09:47:00 »
Ik heb er warmwitte ledstrips inzitten. Uit een voorraadje Hufing strips, maar dat maakt niet zo uit. Je kan ook nog een stukkie in de douaneruimte van de motorbak zetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #65 Gepost op: 20 mei 2018, 16:08:38 »
Alle passagierscompartimenten hadden TL verlichting en daar ben ik voor warm-wit gegaan, de personeelscoupé achter in de motorwagen hadden in mijn herinnering gloeilampen (het licht dat daar uit scheen als de DE IV 'savonds terugreed was veel geler van kleur als in de passagirsruimten) en daar dus voor gele leds gegaan. Het langsrijden van de TEE DE IV was altijd het hoogtepunt van de dag, zowel in de ochtend rond 11.15h. als in de avond rond 20.45h.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #66 Gepost op: 20 mei 2018, 17:16:23 »
Karst ging voor full options (o.a. TL immitatie), betere stroomafname én elimineerde de achilleshiel van de seinverlichting. Dan wordt het wat gecompliceerder idd.

Maar of je dan meteen moeilijk doet...
Met groet,

Ger.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #67 Gepost op: 20 mei 2018, 17:48:00 »
Voor allerlei lichteffecten is die Digikeijs lichtstrip met opgebouwde decoder nodig, dat klopt. Maar verder.
Voor het digitaal schakelen van in te bouwen binnenverlichting heeft het model al een voorziening. En het begin van dit draadje gaat er nou net over dat voor het omzeilen van de wielschakelaar geen complete verbouwing van het lichtprintje nodig is. Voor zover ik weet kan de Lenz Standard in de gedaante van functiedecoder nog steeds ompolen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #68 Gepost op: 20 mei 2018, 20:10:12 »
...de personeelscoupé achter in de motorwagen hadden in mijn herinnering gloeilampen .....
Even opgezocht in het boek van Martin van Oostrom, blz. 32 linker kolom onderaan: "Bij het motorrijtuig was in de afdeling voor de hoofdconducteur of marechaussee TL-buisverlichting aangebracht, terwijl de overige ruimten werden verlicht door gloeilampen."

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #69 Gepost op: 20 mei 2018, 20:12:52 »
Dat is dus precies andersom!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #70 Gepost op: 20 mei 2018, 20:32:32 »
Nog even verder gespit in dat boek. Op blz. 70 staat een tekening van het motorrijtuig waarop de elektrische apparaten zijn aangegeven. Op blz. 71 een verklarende lijst.
In de bagageruimte en de conducteursruimte is verlichting getekend als balkjes van ca. 1 meter lang, dus TL-armaturen.
In de motorruimte zijn verlichtingsarmaturen zo klein weergegeven dat het geen TL kan zijn, dus waarschijnlijk gloeilampen. Verder zitten er op diverse plekken stopcontacten voor looplampen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #71 Gepost op: 20 mei 2018, 22:17:28 »
Oh wacht, dat wordt bedoeld met 'overige ruimten'. Maar de passagiersruimten waren dus wel TL
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #72 Gepost op: 20 mei 2018, 22:59:18 »
Even opgezocht in het boek van Martin van Oostrom, blz. 32 linker kolom onderaan: "Bij het motorrijtuig was in de afdeling voor de hoofdconducteur of marechaussee TL-buisverlichting aangebracht, terwijl de overige ruimten werden verlicht door gloeilampen."

De alinea daarvoor luidt:
"De verlichting van de personen- en dienstrijtuigen bestond uit TL-buizen. Daarnaast bevonden zich in de bagagerekken boven de zitplaatsen instelbare leeslampjes. Deze lampjes werden via een transformator gevoed met 12 V wisselstroom"

Off topic: er staan nauwelijks interieurfoto's in dat boek valt me nu op
Groet,

Gerard

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #73 Gepost op: 14 oktober 2018, 16:54:53 »
Ik zat net nog eens door de "bijbel" van Martin van Oostrom te bladeren, en toen kwam ik een paar foto's tegen die in Nederland waren gemaakt, waarop het bovenste sein niet brandt, bladzijde 118 bijvoorbeeld. Is dat een vergissing van de machinist geweest, of hebben de treinstellen in het begin maar met 2 frontseinen gereden in Nederland?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Roco RAm/DE-IV: vragen m.b.t. seinverlichting en motor.
« Reactie #74 Gepost op: 14 oktober 2018, 17:29:26 »
De foto op blz. 118 is gemaakt in 1957, toen was het in Nederland nog niet gebruikelijk om met 3 pitten te rijden.
Op de foto er onder staat een Frans TEE stel met ook maar 2 pitten.
Het 3-punts sein zat er op omdat dat voor Duitsland verplicht was. Misschien ook in Zwitserland, maar dat weet ik niet zeker.